معرفی قطارهای مسافربری ایران و مشخصات و امکانات آن ها

معرفی قطارهای مسافربری ایران – از اتوبوسی و تندرو تا ۴ تخته و ۶ تخته

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

سفر با قطار حال و هوای به خصوص خودش را دارد. همه ما این تجربه لذت بخش را در طول زندگی داشته ایم که خاطرات سفر با قطار و حس و حال خوب آن در ذهنمان باقی مانده است. گویا در کوپه قطار و حال و هوای خانوادگی و دورهمی اش حس مثبتی وجود دارد که در هیچ وسیله سفر دیگری نمی توان این حس را تجربه کرد. با توجه به این که قطار یک وسیله نقلیه کاملا ایمن و راحت  بوده و دارای قیمتی مناسب تر نسبت به هواپیماست، معمولا مخاطب زیادی دارد. باتوجه به این موضوع، از آنجایی که هیچ منبع مفیدی در زمینه معرفی قطارهای مسافربری ایران وجود نداشت، ما در مجله سامتیک برآن شدیم که به طور کامل، به معرفی قطارهای ایران بپردازیم و مشخصات و امکانات هریک را برایتان شرح دهیم.

پیش از اینکه ادامه مقاله را مطالعه کنید میتوانید با ویدئوی زیر ۱ دقیقه همراه سامتیک باشید و مسیر تهران به ساری را در قطارهای پلور طی کنید.

معرفی قطارهای ایران

همه مواردی که به آن اشاره کردیم باعث شده است تا قطار به یکی از بهترین و پرمخاطب ترین گزینه ها در میان وسایل نقلیه سفری تبدیل شود. قطارهای مسافربری ایران تا رعایت استانداردهای جهانی فاصله ی زیادی در پیش دارد. امکانات و خدماتی که در این قطارها وجود دارند نیز با توجه به نوع هر قطار متفاوت است. البته امکانات مناسب نیز ممکن است از نظر هر شخص متفاوت باشد.

در ادامه به معرفی قطارهای ایران می پردازیم. ذکر این نکته لازم است که هیچگونه اولویتی در ترتیب ارائه این لیست در نظر گرفته نشده و مقایسه بهتر بودن کیفیت و مشخصات و امکانات هریک از قطارها را به خودتان می سپاریم.

قطار سبز

قطارهای ۴ تخته

قطارهای چهارتخته رایج ترین نوع قطارها در ناوگان ریلی کشور است. استاندارد بودن اندازه کوپه ها و جاگیری صحیح مسافران در این نوع از کوپه ها موجب شده که نه تنها در ایران، بلکه در سطح جهان نیز این نوع از قطارها رواج زیادی در سفرهای طولانی تر داشته باشد. قطارهای غزال، خلیج فارس، سیمرغ، پلورسبز و فدک تنها چند مورد از قطارهای ۴ تخته مشهور هستند. در ادامه قطارهای ایران را در دسته های جداگانه قطارهای ۴ تخته، قطارهای اتوبوسی و قطارهای ۶ تخته معرفی می کنیم و در مورد هر یک از آن ها توضیح می دهیم.

قطار ۵ ستاره زندگی

قطار زندگی در واقع همان قطار سبز است که با امکانات ویژه و تزئینات بیشتر همراه شده است. قطار زندگی توانایی جا به جایی حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ مسافر را دارد. اگر به دنبال قطاری لوکس با امکانات و خدمات درخور می گردید قطار زندگی بهترین انتخاب خواهد بود. مهمانداران خانم و آقا برای پذیرایی و ارائه خدمات در این قطار آموزش دیده اند. خدمات در این قطار بیشتر به یک هتل متحرک شباهت دارد. این قطار انتخاب بسیار مناسبی برای خانواده های ایرانی است. قطار فدک یکی از بهترین قطارهای تهران مشهد و یکی از بهترین قطارهای ۴ تخته است.

قطار ۵ ستاره فدک

این قطار نیز به عنوان یکی از قطارهای لوکس ناوگان حمل و نقل ریلی ایران شناخته می شود. امکانات و خدمات این قطار در حد و اندازه هتل های چند ستاره است و به همین دلیل به این قطار هتل ۵ ستاره متحرک نیز گفته می شود. این قطار یک قطار ۴ تخته است که با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند.

قطار 5 ستاره فدک

قطار چهار تخته غزال

غزال نام یکی از قطارهای با کیفیت ناوگان حمل و نقل ریلی ایران است. غزال را می توان یکی از لوکس ترین و پیشرفته ترین قطارهای ناوگان به حساب آورد. غزال که یک قطار کوپه ای محسوب می شود، ظرفیتی ۴ نفره دارد و ساخت کشور چین است. در قطار غزال، هر واگن دارای ۹ کوپه است. به همین دلیل نیز فضای بازی در کوپه ها این قطار وجود دارد و مشکلی از بابت کمبود جا وجود ندارد. امکانات اولیه این قطار شامل سیستم صوتی و تصویری (دو نمایشگر)، سیستم احضار مهماندار، تهویه مناسب و با کیفیت (سرد و گرم) و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی است.

قطار چهار تخته البرز

یکی دیگر از قطارهای ۴ تخته شرکت رجا قطار البرز است. این قطار لوکس که در دسته قطارهای کوپه ای درجه ۲ قرار می گیرد دارای طراحی داخلی و واگن هایی با وضعیت بسیار خوب است و به همین دلیل بسیاری از مسافران آن را با قطارهای درجه یک اشتباه می گیرند. بدنه عایق در برابر سرما و گرما، امکان استفاده از کتابخانه، توزیع نشریات و مجلات، سیستم تهویه، وجود سیستم چند رسانه ای و پذیرایی مناسب برخی از ویژگی ها و امکانات این قطار هستند.

قطارهای چهار تخته سیمرغ

سیمرغ نیز از آن قطارهایی است که ۸ کوپه ۴ نفره در یک واگن دارد. قطار سیمرغ را می توانید در دو گزینه همراه با پذیرایی و بدون پذیرایی رزرو کنید. قطار سیمرغ علاوه بر بهره‌گیری از امکانات قطار سبز چند ویژگی دیگر نیز دارد. برای مثال در این قطار کنسول های بازی وجود دارند که با پرداخت هزینه می توانید از آن ها استفاده کنید.

قطار سیمرغ یکی از پرطرفدار ترین قطارهاست

قطار ۴ تخته خلیج فارس

قطار خلیج فارس از نظر رده کیفیتی در درجه سوم از قطارهای ناوگان ریلی ایران قرار می گیرد. این قطار نیز یک قطار ۴ تخته است که از بیشتر امکانات اولیه قطارها برخوردار است و رده کیفیتی قابل قبول این قطارها معمولا از نظر فنی و از نظر کیفیت واگن ها و کوپه هاست. خلیج فارس دارای سیستم صوتی و تصویری، سیستم تهویه و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی ست.

قطار ۴تخته طوس

این قطار نیز واگن هایی ۹ کوپه ای دارد که می تواند ظرفیت ۳۶ نفر را در خود جای دهد. قطار طوس مجهز به سیستم صوتی و تصویری هست، اما ممکن است در برخی از مدل ها فاقد این سیستم باشد. مزیت این قطار نسبت به دیگر قطارها، آرامش نسبی مسافر به دلیل وجود عایق های حرارت و سر و صدایست که در واگن ها بکار گرفته شده.

قطار ۴تخته سبز

قطار سبز هم واگن های ۳۲ نفره ای دارد که ۸ کوپه ۴ نفری را در خود جای داده است. این قطار امکانات ویژه ای دارد که آن را زبانزد کرده است. این قطار دارای بدنه دولایه، شیشه های دوجداره و مبلمان و زیبا و با کیفیتی است. تلویزیون با قابلیت پخش شبکه های تلویزیونی و قابلیت احضار مهماندار نیز از جمله امکانات این قطار هستند. قطار سبز را می توان به نوعی شروع فعالیت قطارهای لوکس ناوگان ریلی ایران دانست. نکته جالب اینجاست قطارهای سبز لزوما سبز نیستند!

تصویری از قطار سبز ایران

قطار ۴تخته پلور سبز

قطار پلور سبز نیز در دسته قطارهای کوپه ای (۱۰ کوپه) و ۴ تخته قرار می گیرد. این قطارها که در ایران ساخته می شود، به دلیل جدیدتر بودن از درجه کیفی یک برخوردار هستند. امکانات اولیه مانند سیستم صوتی و تصویری، تهویه مطبوع و دیگر امکانات اولیه، در قطار ۴ تخته پلور سبز موجود است. کوپه های این قطار از نظر ظاهری زیبا هستند و فضای جاداری نسبت به قطارهایی همچون خلیج فارس دارند. سیستم تهویه مطبوع با امکان تنظیم درجه از مزیت های این قطار است. مورد دیگری که این قطار را در درجه کیفی یک قرار می دهد لرزش کم قطار در حین حرکت و آرامش مسافران است.

قطار چهار تخته سریر

سریر جدیدترین قطار شرکت رجا است که در دسته قطارهای نیمه لوکس قرار می گیرد. امکانات و خدمات این قطار شاید در حد و اندازه قطارهای زندگی و فدک نباشد، اما مطمئنا می توانیم سریر را یک قطار بسیار خوب بدانیم. مهمترین مسیری که فعالیت این قطار در آن آغاز شده مسیر قطاری تهران شیراز است. البته قطار سریر به عنوان یک قطار لوکس معرفی شده است، اما با توجه به اطلاعاتی که در مورد امکانات و خدمات آن وجود دارد می توانیم این قطار را نیمه لوکس حساب کنیم.

قطار لوکس ۴ نفره

قطارهای لوکس ۴ نفره در دو مدل موجود هستند. مدل ۹ کوپه ای ۳۶ نفره و مدل ۸ کوپه ای ۳۲ نفره این دو مدل هستند که دارای امکاناتی همچون سیستم تهویه، سیستم صوتی و سرویس خواب هستند. تفاوت اصلی این دو کوپه در فضای کوپه هاست. مدل ۸ کوپه ای فضای بیشتری را در اختیار مسافرین قرار می دهد و از نظر ظاهری نیز کمی بهتر از مدل ۳۶ نفره است. این قطار با توجه به اینکه از فضای خوب و امکانات معقولی برخوردار است، کمی قیمت بالاتری دارد.

قطار لوکس 4 نفره

قطارهای اتوبوسی

قطارهای اتوبوسی مناسب ترین قطارها از لحاظ قیمت و سرعت هستند. این نوع قطارها رایج ترین انواع در اروپا بشمار می روند. هم اکنون بیشترین استفاده از قطارهای اتوبوسی برای مسیرهاییست که یا فاصله طولانی ای را طی نمی کنند و مقرون به صرفه بودن و حجم جابجایی اهمیت دارد، و یا اینکه شهرهایی که تردد بسیاری بین آنهاست را به هم متصل می کند. برای مثال بیشترین استفاده از این قطار در ایران، برای مسیر بین تهران و مشهد است که ترافیک مسافر بالایی دارد.

قطار اتوبوسی پردیس

اگر به دنبال یک قطار می گردید که به سرعت شما را به مقصد برساند پردیس انتخاب خوبی است. چرا که سرعت این قطار ۱۶۰ کیلومتر است. با این سرعت و در شرایط عادی قطارهای پردیس این امکان را دارند که در کمتر از ۸ ساعت مسیر تهران تا مشهد را طی کنند.

قطار اتوبوسی پردیس

این قطار به دلیل بهره گیری از سیستم خودکششی (قرار داشتن موتور جداگانه در هر واگن) از سرعت، امنیت و آرامش بیشتری برخوردار است. در قطارهای اتوبوسی کوپه های جداگانه ای وجود ندارد. دکوراسیون و طراحی داخلی زیبا، پذیرایی رایگان (صبحانه، ناهار، عصرانه)، تهویه مناسب و سیستم صوتی و تصویری از امکانات اولیه این قطار هستند. صندلی های این قطار نیز مانند صندلی های هواپیما هستند و به علت دارا بودن کیفیت لازم در طول سفر باعث آزار شما نخواهند شد. برای آشنایی بیشتر با این قطار پیشنهاد می کنیم مقاله قطار اتوبوسی پردیس را مطالعه کنید.

قطار اتوبوسی صبا

صبا یکی دیگر از قطارهای اتوبوسی ناوگان حمل و نقل ریلی است. این قطار نیز در درجه کیفی خوبی قرار دارد از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است. صبا یک قطار دو طبقه و ساخت چین است که ظرفیتی ۱۰۸ نفره دارد. از مهمترین امکانات قطار صبا می توان به سیستم تهویه جداگانه در هر واگن، سیستم صوتی تصویری، عایق بندی سرما و گرما و سر صدا می باشد. همچنین این قطار به دلیل دارا بودن قلاب اتوماتیک در هنگام حرکت و یا توقف، کمترین میزان لرزش و یا تکان های لحظه ای را دارد.

قطار اتوبوسی صبا

قطارهای شش تخته پارسی، میلاد و زاگرس

قطارهای شش تخته امکاناتی در حد و اندازه امکانات قطارهای ۴ تخت ندارند، اما این قطارها از کابین هایی با فضای مناسب و زیبا برخوردار هستند. برای مثال قطارهای شش تخته به جای بهره‌گیری از سیستم صوتی و تصویری تنها از سیستم صوتی بهره گرفته اند. در صورتی که خانواده پرجمعیتی داشته باشید و یا قصد سفر به صورت گروهی و یا دانشجویی را داشته باشید قطارهای شش تختی گزینه بسیار خوبی هستند. قطار شش تخته پارسی یکی از پراستفاده ترین قطارهای ناوگان ریلی کشور بحساب می آید. البته قطارهای ۶ تخته تنها شامل همین موارد نیستند و طیف وسیعی از قطارها را شامل می شوند. در ادامه قطارهای ۶ تخته ایران را معرفی می کنیم.

قطار مهتاب – ۶ تخته لوکس

شرکت های زیر مجموعه شرکت قطاری سفیر فراوان اند و یکی از آن ها نیز شرکت ریلی مهتاب سیر جم است که با قدرت در کنار دیگر شرکت های تابعه فعالیت می کند. یکی از قطارهای این شرکت قطار مهتاب است. این قطار شش تخته با بهره گیری از امکاناتی همچون، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم رسانه ای، سیستم تهویه مطبوع، توزیع کتاب و نشریات و خدمات پذیرایی مناسب به عنوان یکی از بهترین قطارهای ۶ تخته توانسته جایگاه خوبی برای خود به دست آورد.

قطار مهتاب - 6 تخته لوکس

قطار شش تخته پارسی

قطار پارسی یکی دیگر از قطارهای شرکت رجاست که در دسته قطارهای ۶ تخته قرار می گیرد. این قطار که دارای واگن های درجه ۲ است از نظر کیفیت و خدمات در سطح قابل قبولی قرار دارد. در هر واگن از قطار پارسی ۱۰ کوپه وجود دارد و ظرفیت هر واگن ۶۰ نفر است. امکانات پایه همچون سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، سرویس خواب تمیز و بهداشتی، سیستم تهویه هوای مطبوع، پریز برق ۲۲۰ ولت و سیستم رسانه در این قطار موجود است.

قطارهای ۶ تخته میلاد

قطار میلاد با قاطعیت بهترین قطار ۶ تخته شرکت رجاست. این قطار تنها قطار ۶ تخته درجه ۱ این شرکت است که از واگن های زیبا و تمیز به همراه امکانات خوب بهره می برد. واگن های عایق، شیشه های عایق، ملزومات خواب تمیز و بهداشتی و سیستم تهویه مطبوع از جمله ویژگی های پایه این قطار است. این قطار در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور فعال است. برای خرید بلیط و آگاهی از تمام اطلاعات این قطار به صفحه قطار میلاد مراجعه کنید.

قطار ۶ تخته کوثر

شرکت ریل سیر کوثر که یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت حمل و نقل ریلی سفیر محسوب می شود در ناوگان خود چند مدل قطار در اختیار دارد که یکی از آن ها قطار کوثر است. قطار ۶ تخته کوثر یکی از قطارهای ۶ تخته پرفروش است. واگن های قطار از نظر صدا و رطوبت کاملا عایق هستند و آرامش نسبتا خوبی در کوپه برقرار است. صندلی های مناسب و خدمات مهمانداری و پذیرایی و امکانات قابل قبول، قطار کوثر را به یک انتخاب خوب برای سفرهای دسته جمعی تبدیل کرده است.

قطار 6 تخته کوثر

بهترین قطارهای ایران (هتل های لوکس ۵ ستاره)

قطار ۵ ستاره فدک و قطار ۵ ستاره زندگی و قطار غزال بنیاد VIP برخی از بهترین قطارهای ایران محسوب می شوند. امکاناتی که در این قطارها وجود دارد بیشتر از امکانات اولیه ای هستند که در بیشتر قطارهای موجود در دسترس هستند. برای مثال در قطارهای ۵ ستاره فدک امکاناتی همچون نمایشگر همراه با امکان انتخاب رسانه وجود دارد که می توانید فیلم و یا موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در صورتی که سوالی داشته باشید می توانید با یک دکمه مهماندار را احضار کرده و از او کمک بخواهید.

قطارهای ۵ ستاره زندگی نیز از دیگر قطارهای لوکس ایران است. این قطار از ظاهر و کابین بسیار لوکس و زیبایی بهره می برد و راحتی کوپه هایش، آن را در دسته بهترین قطارهای ایران قرار داده است.

کمک به خلق تجربه و کیفیت بهتر در سفر ریلی

در صورتی که شما هم تجربه‌ی خوب یا بدی از سفر با قطارهای مسافربری دارید، لطفا تجربه خود را در قسمت نظرات ثبت کنید تا دیگران بتوانند به کمک نظرات شما انتخاب بهتری داشته باشند. شاید انتخاب های بهتر شما بتواند راهگشای ارائه خدمات و امکاناتی بهتر باشد.

در صورتی که قصد دارید سفر خود را با قطار انجام دهید و حوصله دردسرهای خرید بلیط را ندارید، با وبسایت سامتیک خرید بلیط قطار کاری آسان و بدون مشکل پیش رو خواهید داشت.

نظرات

ممنون از مقاله خوبتون. خیلی جالب بود. واقعا استفاده از قطار برای سفر حس خیلی خوبی درون ادم ایجاد می کنه مخصوصا اگر کیفیت قطار مناسب باشه واقعا جذاب تر هم هست سفر

    از نظرتون ممنونیم
    بله قطار برای همه ما یک وسیله نوستالژیک هست که یادآور خاطرات سفرهامون هست.

خسته نباشید
هرچی گشتم احساس می کنم هیچکدوم از مقاله هایی که قطارها رو معرفی کردن اونقدر کامل نیستند و چند مورد رو جا اننداختن. وواقعا گیج شدم. برای ارائه در دانشگاه نیاز دارم انواعش رو بشناسم. الان مقاله شما چه قطارهایی رو معرفی نکرده؟

    سلام دوست عزیز
    تعدادی از قطارهای کمتر شناخته شده رو معرفی نکردیم که در چند روز آینده حتما اضافه میشن به همین مقاله. ممنون از نظر شما دوست عزیز

سلام
خسته نباشید من اصلا فرق قطارها و با هم نمی دونستم فطار فدک به نظر جذاب میاد ممنون فقط کاش درباره قیمت ها هم خیلی واضح صحبت می کردید.

    سلام دوست عزیز ممنون که مقاله رو میخونید و درخواست خودتون رو به ما میگین. با مراجعه به صفحه خرید بلیط قطار سامتیک و وارد کردن مبدا و مقصد و تاریخ سفر خودتون، میتوانید از آخرین قیمت های هر قطار مطلع شوید.

با سلام و خسته نباشید
من در حال نوشتن مقاله‌ای درباره قطارهای پرسرعت هستم. می‌خواستم ببینم شما میتونید درباره مشخصات هندسی و بار همین قطارهای داخلی که در این مقاله اشاره شده اطلاعاتی به بنده بدید؟
به‌طور کلی مشخصاتی مانند فاصله بین مرکز چرخ‌ها، بار کل قطار و طول کل قطار مد نظر من هست.
ممنون از پاسخگویی شما.

    سلام دوست عزیز
    متاسفانه ما اطلاعات تخصصی در مورد مشخصات قطارها در دست نداریم. پیشنهاد می کنم درصورت تمایل به دریافت این اطلاعات با روابط عمومی شرکت های قطاری مد نظر در ارتباط باشید.
    با تشکر از نظر شما