پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه

عوارض خروج از کشور سال ۹۸ – نحوه پرداخت و مدارک مورد نیاز

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

تنها چند سال پس از شروع جنگ تحمیلی بود که برای اولین بار صحبت هایی در مورد پرداخت عوارض خروج از کشور برای سفرهای خارجی مطرح شد. این قانون در سال ۱۳۶۵ تصویب شد و در آن زمان به دلیل کمبود درآمد و منابع تصمیم گرفته شد که مبلغ ۵ هزارتومان به عنوان عوارض از مسافران پروازهای خارجی دریافت شود.

سوالات و ابهامات زیادی در مورد عوارض خروج از کشور وجود دارد که در ادامه به توضیح کامل این موارد می پردازیم و هر اطلاعاتی که در مورد این قانون وجود دارد را برایتان شرح می دهیم. در این مقاله توضیح می دهیم که:

  • نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور چگونه است؟
  • قوانین معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور به چه شکل است؟
  • زمان پرداخت عوارض خروج از کشور چه وقت است؟
  • مدارک لازم جهت پرداخت عوارض شامل چه مواردی است؟
  • نرخ عوارض خروج در سال های گذشته به چه شکل بوده است؟

در انتها نیز در مورد عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ و ۹۸ توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید. اما اگر حوصله خواندن مقاله را ندارید، ما برای شما یک ویدئو آماده کردیم که با تماشای آن از ۰ تا ۱۰۰ قوانین عوارض خروج از کشور آشنا شوید.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور می توانید از چند راه مختلف اقدام کنید. تا چند سال پیش برای پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور در فرودگاه مجبور بودید زمان زیادی را در صف منتظر بمانید. اما اکنون راه های دیگری هم برای پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد. اکنون امکان پرداخت اینترنتی فراهم شده است و پرداخت اینترنتی هم به روشی آسان انجام می شود.

پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور

در سال ۹۵ بانک ملی ایران خبر راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور را منتشر کرد. با این وجود امکان پرداخت آنلاین این هزینه از هر جایی و در هر زمانی از طریق این سامانه امکان پذیر است. مسافران سفرهای خارجی می توانند با استفاده از کارت های عضو شتاب و مراجعه به بخش خدمات الکترونیکی و انتخاب گزینه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. راه اندازی این سامانه باعث شده که صرفه جوبی مالی و زمانی زیادی در این بخش صورت بگیرد و مسافران بتوانند به راحتی نسبت به انجام امور خروج از کشور خود اقدام کنند.

پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه

همچنین در حال حاضر فرودگاه های کشور و در راس آن فرودگاه امام خمینی مجهز به دستگاه های Cashless ATM هستند که می توانید از طریق آن ها به صورت آنلاین اقدام به پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور کنید. همچنین امکان پرداخت آنلاین این هزینه نیز در اختیار مسافران قرار گرفته است. استفاده از این دستگاه برای پرداخت عوارض خروج از کشور برای رفاه حال و تسریع امور پرداخت عوارض خروج در نظر گرفته شده است. طبق پیشبینی های صورت گرفته در طول چند سال آینده تمام فرودگاه های بین المللی ایران به این دستگاه ها مجهز خواهند شد.

قوانین معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور

پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که پرداخت عوارض خروج از کشور تنها شامل سفرهای هوایی نیست و کسانی که قصد سفر از طریق مرزهای زمینی و یا دریا را داشته باشند نیز موظف به پرداخت این هزینه هستند. البته اگر قصد سفر زیارتی داشته باشید مبلغ پرداختی تا حدی کاهش می یابد.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

استثناهایی در پرداخت عوارض خروج از کشور وجود دارد که شامل موارد زیر است. در واقع این افراد از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند و نیازی به پرداخت این هزینه ندارند. خدمه وسایل سفر، دانشجویانی که در کشورهای خارجی به تحصیل اشتغال دارند (تنها دانشجویان دارای مجوز)، بیمارانی که با مجوز برای درمان به کشورهای خارجی سفر داشته اند، جانبازانی که در حال معالجه در کشورهای خارجی باشند و ایرانیانی که در کشور خارجی مقیم و مشغول به کار شده اند (دارای کارنامه شغلی) دارای معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور هستند.

ضمنا کودکان خردسال دارای معافیت نبوده و پرداخت هزینه عوارض باید برای آنان نیز انجام شود.

 

قانون عوارض خروج از کشور در کشورهای دیگر

این قانون در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، اما در برخی کشورها همچون استرلیا، اتریش و کامبوج این مبلغ به قیمت بلیط افزوده شده است. در کشور چین هم این عوارض تنها برای مسافران پروازهای هوایی در نظر گرفته می شود و مسافران سفرهای زمینی و دریایی از پرداخت این هزینه معاف هستند.

 معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور

نرخ عوارض خروج از کشور در سال های گذشته

طبق قوانین کشوری، نرخ عوارض خروج از کشور هر ۳ سال یکبار و با توجه به میزان تورم تغییر می کند. عوارض خروج از کشور در بین سال های ۸۷ تا ۹۰ برای سفرهای هوایی ۲۵ هزارتومان و برای سفرهای زمینی و دریایی ۵ هزار تومان بود. این مبلغ در سال ۹۰ تا ۹۳ به ۵۵ هزارتومان برای سفرهای هوایی و ۱۱ هزارتومان برای سفرهای زمینی و دریایی افزایش یافت. در این زمان عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی نیز ۲۵ هزارتومان بود.

از سال ۹۳ تا امسال نیز هزینه عوارض خروج از کشور برای سفرهای زمینی ۲۵ هزارتومان و برای سفرهای هوایی ۷۵ هزارتومان بود. هزینه سفرهای زیارتی به روش زمینی ۱۲٫۵۰۰ تومان و به روش هوایی ۳۷٫۵۰۰ اعلام شده بود. اما در سال ۹۷ نیز طبق برنامه ی سه ساله شاهد تغییرات قیمت بودیم.

هزینه عوارض خروج از کشور در سال ۹۷

عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ طبق نظر دولت، با افزایشی سه برابری به ۲۲۰ هزارتومان افزایش یافت. با اینکه طبق تنظیم لایحه دولت این مبلغ برای سفرهای زیارتی به ۵۰ درصد مبلغ تعیین شده (۱۱۰ هزارتومان) کاهش می یافت، اما مبلغ ۲۲۰ هزارتومان برای سفرهای دوم و سوم به میزان ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش داشت. این تعیین مبلغ با اعتراضات زیادی در رسانه ها رو به رو شد و به همین دلیل مجلس تغییراتی بر روی آن اعمال کرد.

قانون عوارض خروج از کشور در کشورهای دیگر

بنابراین طبق تغییراتی که مجلس بر روی این لایحه به انجام رساند، قرار بر این شده که این موارد اصلاحی در قانون تغییرات نرخ عوارض خروج از کشور در سال ۹۷ اعمال شود.

  1. هزینه عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات عالیات سال ۹۷ با نرخ سال ۹۶ (نرخ قبلی) تعیین شد.
  2. مسافرین اربعین حسینی در لیست مسافران معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور قرار گرفتند.
  3. رقم ۲۲۰ هزارتومانی برای نرخ جدید عوارض خروج از کشور تایید شد، اما با افزایش ۵۰ و ۱۰۰ درصدی آن برای سفرهای دوم و سوم مخالفت شد.

جدول هزینه عوارض خروج از کشور سال ۹۷

هزینه عوارض خروج از کشور سال ۹۷ طبق قانون در جدول زیر مشخص شده است. تمامی قیمت ها به تومان می باشد.

بار اول بار دوم بار سوم
سفرهای زیارتی (عوارض خروج زائرین) ۱۱۰٫۰۰۰ ۱۶۵٫۰۰۰ ۲۲۰٫۰۰۰
سفرهای غیر زیارتی ۲۲۰٫۰۰۰ ۳۳۰٫۰۰۰ ۴۴۰٫۰۰۰

جدول هزینه عوارض خروج از کشور سال ۹۸

تغییراتی که در لایحه عوارض خروج از کشور سال ۹۸ آمده است بسیار محدود است. در جدول زیر می توانید هزینه عوارض خروج از کشور سال ۹۸ را به طور کامل مطالعه کنید. تفاوتی که در عوارض خروج از کشور در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ وجود دارد، این است که در سال ۹۸ عوارض خروج از کشور سفرهای زمینی پلکانی نخواهد بود. مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است در لایحه عوارض خروج از کشور سال ۹۸ افرایش پلکانی فقط شامل سفرهای هوایی خارج از کشور و سفر هوایی به عتبات شود.

عوارض خروج برای هر نفر ۲۲۰٫۰۰۰
عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره ۱۱۰٫۰۰۰
عوارض خروج هوایی زائرین عتبات عالیات ۵۰٫۰۰۰
عوارض خروج زمینی و دریایی زائرین عتبات عالیات ۱۲٫۷۵۰
زائران اربعین معاف

عوارض خروج از کشور زمینی در سال ۹۷ و ۹۸

عوارض خروج از کشور زمینی در سال ۹۷ در حدود ۱۳ هزارتومان (۱۲۷۵۰ تومان) بود و در سفرهای بعدی به صورت پلکانی به این عدد اضافه می شد، اما در سال ۹۸ بر خلاف سال گذشته عوارض خروج از کشور زمینی ثابت است و با سفرهای بیشتر به آن افزوده نمی شود. ضمنا زائران اربعینی که به صورت زمینی به کشورهای زیارتی سفر می کنند نیز از پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور معاف می شوند.

نظرات

الان یعنی دوباره سال ۱۴۰۰ قراره هزینه عوارض خروج از کشور افزایش پیدا کنه؟ با این قیمت دلار و تورم ها فکر کنم باید اندازه هزینه سفر پول بدیم برای یک سفر خارجی

    سلام دوست عزیز٫ بله همانطور که اشاره کردیم هزینه ها هر سه سال افزایش پیدا می کنند. امیدواریم که در اون سال عوارض خروج بسیار کم کاهش یابد.

عوارض خروج از کشور و اینا همش بهونه هست برای پول در آوردن از جیب مردم. الان یکی بخواد کاری سفر کنه هم باید مدام عوارض خروج از کشور بده اونم با این قیمت های زیادش خوب براش نمیصرفه اصلا بیخیالش میشه

یعنی این قیمت های عوارض خروج از کشور که تعیین شده برای اول تا آخر عمر هست؟ من یبار قبلا رفتم ترکیه چند سال پیش الان بخوام برای دومین بار برم باید هزینه عوارض دومین بار رو پرداخت کنم؟

داداش شما گروگان گرفته شدید خودتون هم خبر ندارید برای رهای باید پول بدی???