BANNER-AIR-Recovered

شرکت هواپیمایی آتا

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

می‌خواهیم در این معرفی سری بزنیم به یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران که تنها ۸ سال از فعالیتش می‌گذرد. شرکت هواپیمایی آتا (Ata Airline) توانسته در این بازه زمانی ۸ ساله، عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهد و از ایرلاین‌های شناخته شده‌ای همچون ایران ایر و ماهان پیشی بگیرد. طبق روال همیشگی قصد داریم در ادامه تاریخچه، اطلاعات، کلاس های پروازی و اطلاعات و قوانین ضروری برای مسافران شرکت هواپیمایی آتا را بررسی کنیم.

 

تاریخچه هواپیمایی آتا

هواپیمایی آتا شانزدهمین ایرلاین ایرانی است که کار خود را در تاریخ ۲۷ آذر سال ۱۳۸۷ و با تصویب رسمی هیئیت دولت آغاز کرد. سپس با حمایت وزیر راه و ترابری، این هواپیمایی اولین پرواز رسمی خود از فرودگاه بین‌المللی تبریز به مقصد شهر مشهد در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۸ به انجام رساند. این پروازها به وسیله ۴ فروند هواپیمای مک‌ دانل داگلاس با ظرفیت جا به جایی ۱۶۵ نفر مسافر صورت گرفت.

پس از توافقات برجام و خرید چندین فروند هواپیمای مدرن ایرباس توسط شرکت‌های نام آشنای دیگر، هواپیمایی آتا نیز به تکاپو افتاد تا با تجهیز ناوگان هواپیمایی خود از رقیبان شناخته‌شده عقب نماند. کیش ایر، قشم ایر و هواپیمایی آسمان از جمله شرکت های ایرانی هستند که با عقد قراردادهایی، اقدام به خریداری هواپیماهای جدید و بهبود ناوگان هوایی خود کردند.

خرید بلیط هواپیمایی آتا

در این راستا، هواپیمایی آتا توانست با شرکت معروف برزیلی امبرائر همکاری کرده و قرارداد ۱۰ فروند هواپیمای مسافربری را به امضا رساند. اگر تا به حال نامی از شرکت امبرائر نشنیده‌اید لازم است اشاره کنیم که امبرائر از جمله برترین شرکت های سازنده هواپیماهای مدرن در جهان است که پس از شرکت های مطرح ایرباس فرانسه و بوئینگ آمریکا در جایگاه سوم قرار دارد.

 

هواپیمایی آتا از گذشته تا به امروز چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

شرکت هواپیمایی آتا از همان ابتدای تأسیس خود، با داشتن برنامه و هدفی بلند مدت، پیشرفت چشمگیری داشته و توانست پس از مدت تنها ۴ سال از شروع فعالیت خود، به عنوان برترین شرکت هواپیمایی ایرانی در جایگاه پنجم قرار گرفت. در سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲، این ایرلاین توانست با رشد آمار جا به جایی مسافران خود، این جایگاه را بهبود بخشد و با یک پله صعود به رتبه سوم در این لیست قرار بگیرد. این شرکت در طی این مدت، بیش از ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار مسافر در مسیرهای  پروازی داخلی و بیش از ۱۸۰ هزار نفر را در مسیرهای پروازی خارجی جا به جا کرده است.

در هنگام نگارش این مقاله، شرکت هواپیمایی آتا توانسته پایین‌تراز ۳ ایرلاین معروف کشور یعنی ایران ایر، ماهان ایر و شرکت هواپیمایی آسمان در جایگاه چهارم بهترین شرکت‌های هواپیمای ایران قرار بگیرد. اما هدف آتا به این جا ختم نمی‌شود و این شرکت امیدوار است با به کارگیری تمام تلاش‌های خود، به جایگاه سوم این لیست نائل شود.

افزون بر این، بر اساس ادعای صاحب امتیاز شرکت هواپیمایی آتا، این ایرلاین تنها ایرلاین ایرانی  در کشور است که هیچگونه بدهی‌ مالی ندارد. همچنین این شرکت صاحب اختیار تام تمامی هواپیماها و ابزارهای خود است و هیچ یک از متعلقات آن اجاره‌ای نیست. دفتر اصلی و مرکزی شرکت هواپیمایی آتا در تبریز قرار دارد و قطب های اصلی آن نیز فرودگاه بین المللی تبریز و فرودگاه مهرآباد است.

 

مهمانداران شرکت هواپیمایی آتا

 

مسیرهای پرواز داخلی و خارجی هواپیمایی آتا

هواپیمایی آتا یکی از پر مقصد‌ترین ایرلاین‌های ایران است که توانسته در مدت زمان کوتاهی مسیرهای پروازی زیادی را به لیست خود اضافه کند. مقاصد پروازی ایرلاین آتا عبارتند از:

مقاصد خارجی:

عراق (فرودگاه بین المللی بغداد و فرودگاه بین المللی نجف)، ترکیه (فرودگاه بین المللی آتا ترک استانبول)، کویت (فرودگاه بین المللی کویت)، عربستان سعودی (فرودگاه بین المللی ملک فهد)، گرجستان (فرودگاه بین‌المللی تفلیس، فرودگاه بین‌المللی باتومی) می باشد.

مقاصد داخلی:

تهران (فرودگاه بین المللی امام خمینی، فرودگاه بین المللی مهرآباد)، اهواز (فرودگاه بین المللی اهواز)، اردبیل (فرودگاه بین المللی اردبیل)، بندر عباس (فرودگاه بین المللی بندر عباس)، اصفهان فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، مشهد (فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد)، شیراز (فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب)، تبریز (فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی)، جزیره کیش (فرودگاه بین‌المللی کیش)، ارومیه (فرودگاه بین‌المللی شهید باکری)، بندر ماهشهر (فرودگاه ماهشهر).

اما همانطور که می‌دانید تبریز در سال ۲۰۱۸ میلادی بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است و این امر می تواند فرصتی بی نظیر برای هواپیمایی آتا باشد که قطب پروازهای آن در شهر تبریز است؛ در همین راستا این ایرلاین قصد دارد یکی از هواپیماهای خود را به لوگوی تبریز ۲۰۱۸ منقش کند.

 

حوادث و سانحه‌های هواپیمایی آتا

خوشبختانه از اولین پرواز رسمی تا کنون تنها ۵ حادثه برای این ایرلاین رخ داده است که هیچ یک از آن ها منجر خسارات جانی یا مرگ نشده. آخرین سانحه این ایرلاین در تاریخ ۲۷ مرداد سال ۱۳۹۴، در پرواز تبریز- تهران بوده است. طبق گزارشات انجام گرفته، ماجرای این حادثه از جایی شروع می‌شود که هواپیمایی این پرواز مدتی پس از پرواز از شهر تبریز، در حوالی  شهر میانه به علت نقص فنی در یکی از موتورهای هواپیما دچار نقص و حادثه می‌شود و هواپیما مجبور به بازگشت به فرودگاه بین المللی تبریز شده و فرود اضطراری انجام می‌دهد.

 

کلاس های پروازی ایرلاین آتا

به غیر از چندی هواپیمای لوکس و VIP این ایرلاین، تمامی هواپیماهای آتا پروازهایی با کلاس اکونومی هستند. در این بین، تنها هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ دارای دو کلاس بیزینس و اکونومی هستند که مختص مناسبت‌هایی خاص است. پروازهای اکونومی شامل خدمات پذیرایی مناسب در حین سفر هستند و صندلی های مناسب و راحتی نیز دارند. طبیعتاً پروازهای کلاس بیزینس آتا امکانات و راحتی بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کند. البته همانطور که اشاره کردیم پرواز اکونومی هواپیمایی آتا بسیار باصرفه و مناسب مسافران است.

 

خدمات غذای ایرلاین آتا

 

ناوگان هوایی ایرلاین آتا

این ناوگان به یکی از بروزترین و بهترین هواپیماهای شرکت‌های معتبر هواپیماسازی مجهز شده که عبارتند از:

  • ۸ فروند هواپیمای بوئینگ MD
  • ۳ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰
  • ۶ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷

 

نکات مهم برای مسافران شرکت هواپیمایی آتا

  • مسافرانی که از طریق هواپیمایی آتا سفر می‌کنند باید بدانند که برای حمل ساک دستی خود به صورت رایگان به عنوان وسیله همراه مسافر به جهت حمل در کابین هواپیما، می‌بایست به مسئولان فرودگاه اطلاع دهید.
  • این کیف دستی همراه باید دارای وسایل مجاز در سفر باشد و ابعاد آن طبق ابعاد تعیین شده در هواپیمایی باشد.
  • شما می توانید لیست اقلام مجاز در سفر را بر اساس قوانین شرکت هواپیمایی آتا و همچنین اندازه مجاز و نرخ اضافه بار خود را در سایت این شرکت بررسی کنید.

قیمت پروازهای داخلی آتا

جدول نرخ پروازهای داخلی هواپیمایی آتا براساس آخرین مصوبه برای بلیط های سیستمی

مبدا مقصد حداقل قیمت حداکثر قیمت
تهران شیراز 2,730,000 ریال 5,910,000 ریال
تهران عسلویه 3,048,000 ریال 5,380,000 ریال
تهران کرمانشاه 1,882,000 ریال 4,108,000 ریال
تهران کیش 2,730,000 ریال 8,560,000 ریال
تهران مشهد 1,882,000 ریال 6,228,000 ریال
تهران یزد 2,094,000 ریال 5,026,000 ریال
اهواز مشهد 2,942,000 ریال 8,454,000 ریال
تبریز عسلویه 3,790,000 ریال 6,228,000 ریال
تبریز مشهد 3,154,000 ریال 8,560,000 ریال
مشهد آبادان 2,900,000 ریال 8,030,000 ریال
مشهد ساری 2,518,000 ریال 4,744,000 ریال
تهران ارومیه 1,988,000 ریال 4,638,000 ریال
تهران اصفهان 2,200,000 ریال 4,320,000 ریال
تهران اهواز 2,094,000 ریال 4,638,000 ریال
تهران تبریز 2,041,000 ریال 5,062,000 ریال

ناوگان هوایی آتا

نظرات

هواپیماهای این ایرلاین به نسبت ایرلاین های دیگه به نظر خوب میان. فقط چنین شرکتی با چنین توانی لوگوی قشنگتری نمی توسنت برای خودش انتخاب کنه؟ ضمنا این خیلی بده که برای بردن ساک دستی باید با مسئولین هماهنگ کنی

    سلام دوست عزیز
    احتمالا نیاز به هماهنگی به دلیل بهبود کیفیت ارائه خدمات در سفر هست. ضمنا ناوگان هواپیماهای این هواپیمایی ارزش بسیاری بالایی دارند و شاید این اقدامات به دلیل افزایش امنیت سفر هست.