مکان های دیدنی کرمان، زیباترین جاذبه های دیار کریمان

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

استان کرمان در بخش های جنوب شرقی کشور، یکی از پهناورترین استان های ایران است و جاذبه های بسیاری دارد. کرمان یکی از شهرهایی است که آثار تاریخی بسیاری دارد و از تمدنی قدیمی، با فرهنگی غنی سخن می گوید. استان کرمان دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری است و در ادامه به معرفی تعدادی از مکان های دیدنی کرمان خواهیم پرداخت.

 

معرفی استان کرمان، دیار کریمان ایران

استان کرمان پهناورترین استان ایران در بخش جنوب شرقی کشور است. استان کرمان مساحتی در حدود ۱۱ درصد از وسعت کل کشور را دارد و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که تقریبا برابر با کشور سوریه است! استان کرمان همچنین نهمین استان پرجمعیت کشور است و به لحاظ اقتصادی، تاریخی، فرهنگی و سیاسی نقش مهمی در کشور دارد.

استان کرمان دارای بیش از ۶۶۰ اثر ثبت شده ملی، ۷ اثر ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو و بالغ بر ۶ هزار اثر تاریخی گوناگون است و تنها فاصله تمام این جاذبه ها با شما به اندازه خرید بلیط هواپیما تهران به کرمان است. در ادامه با معرفی دیدنی ترین جاذبه های تاریخی کرمان با ما همراه باشید.

 

باغ شازده ماهان کرمان، سیزدهمین اثر ایرانی در فهرست جهانی یونسکو

باغ شازده ماهان کرمان یکی از بهترین و خاص ترین باغ تخت های کشور است که در دل منطقه ای کویری قرار دارد. باغ شازده ماهان در بخش های جنوب شرقی کرمان قرار دارد و یکی از شگفت انگیزترین بناهای قاجاری ایران می باشد. باغ شازده ماهان از جمله آثار تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو، در بین آثار تاریخی کرمان است.

 

 

 

باغ شازده ماهان کرمان، آثار دیدنی و تاریخی استان کرمان

 

باغ شازده کرمان در گذشته در میانه راه جاده ابریشم قرار داشته و با توجه به شرایط محیطی اش مکان مناسبی برای احداث یک باغ و امارت سرسبز بود. باغ شازده ماهان یکی از ۹ باغ معروف ایرانی است و در بین آثار تاریخی که از ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، مقام سیزدهم را دارد.

یکی از مشخصه های بارز باغ های ایرانی وجود آبشار، فواره، جریان آب در سطوح عمودی و افقی و استفاده از شیب زمین برای هدایت آب است که نمونه های بسیار خوبی از آن در باغ شازده ماهان کرمان به چشم می خورد. باغ شازده ماهان در ابعادی ۴۰۷ در ۱۲۲ متری بنا شده و مجموعا ۷٫۵ هکتار وسعت دارد.

 

مسجد گنجعلی خان، زیباترین مسجد تاریخی ایران در دل کویر

مجموعه گنجعلی خان در کرمان، در کنار بازار بزرگ کرمان قرار دارد و مجموعه ای از آثار تاریخی مختلف مانند میدان، کاروانسرا، حمام، مدرسه، مسجد، حمام و آب انبار است. مسجد گنجعلی خان در نوع خود یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران در قالب یک مسجد است و از جمله آثاری که در سفر به کرمان حتما باید از آن دیدار کرد.

مسجد گنجعلی خان یکی از بناهای تاریخی دست نخوره و بکر ایران است که جاذبه هایی دیدنی و خاطره انگیز در سفر دارد. مجموعه گنجعلی خان دقیق در کنار بازار قرار دارد و فرصت خوبی فراهم می آید تا هم از بازار دیدن کرده و سوغاتی های خود را خرید کنید و هم از جاذبه های دیدنی این اثر تاریخی لذت ببرید، یعنی یک تیر با دو نشان!

 

تصویری از مسجد گنجعلی خان کرمان

 

مجموعه گنجعلی خان از جمله آثاری است که به دستور فردی به همین نام، یعنی گنعلی خان، از حاکمان دوره صفوی، ساخته شد و مساحتی ۱۱ هزار متر مربعی دارد. این اثر فاخر به همت فردی به نام “محمد معماری یزدی” ساخته شد و سبکی مشابه با معماری های اصفهان دارد.

از جمله آثار دیدنی این مجموعه زیبا باید به میدان، بازار، مسجد، حمام، مدرسه و کاروانسرا و ضرابخانه آن اشاره کنیم. پیشنهاد می کنیم در سفر خود به کرمان حتما زمانی را برای دیدار از مجموعه گنجعلی خان اختصاص دهید.

 

هتل کپری قلعه گنج، تنها هتل کپری دنیا!

در بخش های جنوبی کرمان و منطقه قلعه گنج اولین هتل کپری دنیا ساخته شده و نمادی برای پیوند بین سنت و مدرنیته است. هتل های کپری قلعه گنج تماما با استفاده از مصالح بومی ساخته شده اند و با توجه به ساختارهای فرهنگی و بهره گیری از الگوهای معماری همین منطقه طراحی شده است.

 

جاذبه های دیدنی کرمان و تصویری از هتل کپری کرمان

 

معماری کپری در بخش های جنوب کشور به ساختمان هایی گفته می شود که حالتی توپ مانند دارند و برای زندگی و به خصوص فرار از گرمای سوزان مناطق جنوبی مورد استفاده بوده اند. معروف ترین و سالم ترین کپر های کشور ار می توانید در منطقه رمشک کرمان ببینید که تماما با ابزار و مصالح بومی ساخته می شده اند. از جمله مصالح مورد استفاده برای ساخت کپر های این منطقه و هتل های کپری کرمان باید به سرشاک که همان چوب خرماست، ۱۰ عدد پی وُر که شاخه های درختچه داز، پچوک و چی لک که از درختان خرما تهیه می شوند اشاره کنیم.

به این خانه های توپ های رمشکی هم می گویند و اکنو تبدیل به یکی از جاذبه های خاص استان کرمان در سطحی بین المللی شده اند. دیدار و اقامت در هتل های کپری کرمان می تواند تجربه ای متفاوت از سفر و دیدار از جاذبه های کشور برای شما باشد.

 

باغ فتح آباد یا عمارت بیگلربیگی، محبوبترین جاذبه گردشگری شبانه کرمان

باغ فتح آباد کرمان یا همان مجموعه بیگلربیگی یکی دیگر از آثار تاریخی کرمان است که در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. باغ فتح آباد یکی از بهترین انتخاب ها برای گردش شبانه در کرمان است و در زمره بزرگترین و متنوع ترین باغ های کشت گیاهان دارویی ایران قرار دارد.

باغ بیگلربیگی یا همان فتح آباد در منطقه اختیاریه کرمان و ۲۵ کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد و اگر با قطار تهران کرمان سفر کرده باشید، می توانید نمای بیرونی آن را برروی ریل های قطار ببینید. باغ فتح آباد قدمیت طولانی دارد و الگوی ساخت آن بعدها برای مجموعه باغ شازده ماهان مورد استفاده قرار گرفت.

 

تصویری از باغ فتح آباد کرمان

 

قدمت باغ فتح آباد به دوره قاجار می رسد و امروزه یکی از جاذبه های برتر استان کرمان است، بطوریکه در نوروز سال ۱۳۹۶ تبدیل به پر بازدیدترین جاذبه شهر کرمان شد. این اثر تاریخی پر شکوه در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و زمان دقیق ساخت آن نیز به دوره محمد شاه قاجار، یعنی سال های ۱۲۱۶ تا ۱۲۱۸ باز می گردد. ساخت این باغ در زمان حکومت فضل علی خان، حاکم کرمان و به مدت ۵ سال طول کشید. فضل علی خان در بین مردم کرمان به نام بیگلربیگی شناخته میشد و به همین دلیل این نام نیز برای این عمارت انتخاب شد.

 

ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی یکپارچه دنیا

ارگ بم یکی از آثار بسیار معروف و دیدنی کرمان است که تقریبا به هیچ معرفی و اطلاعاتی نیاز ندارد. ارگ بم بزرگترین و با ارزش ترین شاهکار تاریخی ایران است که فهرست آثار تاریخی ملی قرار دارد و نگاه هر بیننده ای را به خود خیره می کند. با اینکه اطلاعات دقیق در مورد زمان ساخت این بنای شگرف وجود ندارد، اما باستان شناسان زمان ساخت آن را به دوره بهمن بن اسفندیار، که به اردشیر دراز دست از شاهان دوره هخامنشی معروف است، باز می گردد.

 

تصویری از ارگ بم، بزرگترین بنای خشتی دنیا

 

روزگاری ارگ بم محل زندگی مردم بوده است و بر اساس اطلاعات موجود در حدود ۱۵۰ سال پیش تمام افرادی که در آن زندگی می کرده اند، شهر  را ترک گفته و ماق بیرونی را برای سکونت انتخاب کرده اند. باستان شناسان قدمت این اثر تاریخی را در حدود ۶ هکتار برآورد کرده اند.

در مجموعه ارگ بم آثار تاریخ بسیار کشف شد که قدمت آنها به دوره اشکانیان نیز باز می گردد و حتی آثاری مربوط به دوره ساسانی و قبل تر از آن هم در این مجموعه پیدا شده است. با توجه به استحکام و عظمت ارگ بم، عمادالسلطنه لقب “قلعه خدای آفریده” را به آن داده بود. متاسفانه بخش های زیادی از مجموعه ارگ بم در زلزله سال ۱۳۸۱ از بین رفت و بعدا مورد بازسازی قرار گرفت، اما هنوز هم این بنای کهن حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

 

کلوت شهداد، سرزمین مرموز ایران در کرمان

کلوت شهداد در کرمان یکی از منطقه های اعجاب انگیز دنیا به حساب می آید و کوه های شنی آن دارای حالات و اشکال بسیار خاصی هستند. وازه کلوت از ترکیب دو واژه “کل” به معنی “آبادی” و “لوت” که نام همان بیابان منطقه است، تشکیل شده و اشاره به همان کوه های شنی این منطقه دارد.

وقتی در دل بیابان لوت چشمتان به سازه های خاکی عجیب و غریب بیفتد گویی وارد یک شهر شده اید. شهری بدون هیچ سکنه که انگار تنها برای ارواح ساخته شده، شاید برای همین است که میگویند کلوت شهداد شهر جن و پری است. کلوت شهداد همچنین یکی از گرمترین مناطق در کره زمین است و همین مکان به تنهایی توانسته دلیل سفر گردشگران خارجی برای دیدار از ایران باشد.

 

کلوت شهداد، سرزمین رمز و راز کرمان

 

براساس اطلاعات تاریخی موجود، کلوت شهداد در حدود ۲۰ هزار سال قبل و بر اثر فرسایش های آبی و بادی به وجود آمده است. در محدوده‌ای ۳۰ هزار کیلومتری، در دل لوت، هیچ حیاتی وجود ندارد. شاهد این ادعا جسد سالم گاوی است که در زمستان سال ۱۳۶۵ در کویر لوت تلف شده است. پس از گذشت ۱۵ سال از آن زمان، جسد این گاو، در حالی که براثر نور شدید آفتاب خشک شده بود، بدون هیچ تغییری پیدا شد.

از دیگر جاذبه های دیدنی کرمان باید به آبشار های سیمک، آبشارهای خوشکار و یخدان مویدی اشاره کنیم که در سفر خود به کرمان باید حتما از آنها دیدن کنید. از آنجا که کرمان شهری گرم و کویری است، ممکن است آب و هوای گرم آن برایتان کمی آزار دهند باشد، لذا پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به رکمان نگاهی هم به مقاله بهترین زمان سفر به کرمان بیاندازید. البته جاذبه های دیدنی کرمان بسیار بیشتر از این حرفهاست و در این مقاله فقط به ذکر نام تعدادی از آنها اشاره کردیم.

نظرات