جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی در سفر به کرمان

سفر به کرمان، دیار کهن ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

استان کرمان در جنوب شرقی ایران و یکی دیگر از بزرگ‌ترین شهرهای کشور است. کرمان حدفاصلی بین استان‌های یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس است. کرمان در رده ۵ شهر دیدنی و تاریخی کشور قرار دارد. کرمان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کم‌نظیر خود، غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای دارد که تنها یک‌بار امتحان کردن آن‌ها برای تبدیل‌شدن به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی کافی است. استان کرمان از مقصدهای تاریخی کشور است و سفر به کرمان انتخاب علاقه‌مندان به تاریخ کهن ایران است.

 

مروری بر تاریخچه کرمان

جاذبه‌های تاریخی کرمان باعث شده است که این استان یکی از شهرهای کهن و تاریخی کشور شود و کرمان به یکی از مقاصد گردشگری و توریستی ایران تبدیل شود. استان کرمان با داشتن پدیده‌های جغرافیایی متنوع توانسته است مقصد بسیار مناسبی برای اکوتوریسم نیز باشد. کرمان یکی از گرم‌ترین مناطق دنیا یعنی کویر لوت را در خود جای‌داده است و همیشه از مقاصد سفری طبیعت گردان بوده است. خوشبختانه راه های دسترسی به کرمان در تمام راه های زمینی و هوایی موجود است و می توانید برای سفر خود اقدام به خرید بلیط قطار و هواپیما کنید و یا سفر با خودروهای شخصی یا اتوبوس را انتخاب کنید.

 

راهنمای سفر به کرمان

 

استان کرمان دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است و از دوره‌های مختلف تاریخ ایران آثار متنوعی در دل خود جای‌داده است. بناهایی چون ارگ باستانی بم؛ ارگ راین؛ باغ شاهزاده و روستای صخره‌ای میمند با قدمتی چند هزارساله که در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان نوزدهمین اثر جهانی ایران در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

 

سفر به کرمان، سفری در دل ایران باستان

بر اساس اطلاعات موجود و کتب قدیمی چنین به‌دست‌آمده است که در دوره‌های قبل از اسلام کرمان به نام‌های بوتیا و کارامنیا خوانده می شده است و البته برخی نام کرمان را مشتق شده از واژه کریمان می‌دانند. چنین به نظر می‌رسد که حکومت کهن کرمان در زمان کیخسرو به رستم پسر زال سپرده‌شده است و چاه قلعه بم نیز در همین زمان حفرشده. کرمان دارای تاریخ پرفرازونشیب و پرحادثه‌ای بوده است.

گفته می‌شود که در سال ۳۲۵ قبل از میلاد کرمان محل استراحت سربازان اسکندر مقدونی بوده است که از فتح هند بازمی‌گشته‌اند. بر اساس کتب و روایات سربازان اسکندر به مدت ۷ شبانه‌روز در این محل به جشن و پای‌کوبی پرداخته‌اند!

 

وضعیت جوی و آب و هوایی کرمان

کرمان به دلیل نزدیکی به کویر لوت دارای آب‌وهوای گرمی است و خود نیز یک شهر کویری است و البته به دلیل وسعت و پستی بلندی‌های موجود در این منطقه آب‌وهوای متنوعی وجود دارد. در اطراف شهر کرمان مناطق کوهستانی بسیاری وجود دارد و همین موضوع باعث شده است که این شهر سومین مرکز مرتفع استان کرمان باشد. شهر کرمان باوجود کویری بودن آب‌وهوای خنک‌تری در مقایسه با یزد و اصفهان دارد و این امر نیز به دلیل ارتفاع و کوهستانی بودن این شهر کویری است.

 

سفر به کرمان و جاذبه های دیدنی

 

جاذبه های دیدنی و توریستی کرمان

اگر در مورد تاریخ و باستان پر قدمت کرمان اطلاع زیادی ندارید پس شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که کرمان دارای بیش از ۷ هزار اثر تاریخی است! پس اگر عاشق تاریخ و آثار تاریخی و کهن ایران هستید، کرمان بهشت تاریخی شماست! با توجه به جاذبه های توریستی و گردشگری موجود در کرمان، زیرساخت های لازم نیز برای سفر به این شهر به خوبی فراهم شده است. پس اگر در شمالی ترین نقاط کشور هم باشید، نگران طولانی بودن مسافت سفر خود نباشید، می توانید با خرید بلیط هواپیما در کوتاهترین زمان ممکن خودتان به کرمان برسانید و تجربه سفری لذت بخش داشته باشید.

در ادامه تعدادی از جاذبه‌های دیدنی استان و شهر کرمان را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر خود حتماً بازدید از آن‌ها را در برنامه خود قرار دهید. راستش را بخواهید مکان‌های دیدنی و تاریخی کرمان به‌قدری زیاد است که لیست کردن و توضیح در مورد هر کی از آن‌ها بسیار دشوار است و حتی سفری یک‌ماهه هم برای بازدید از تمام این بناهای باستانی کم است.

 

باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان یکی از بهترین و کم‌نظیرترین باغ‌هایی است که می‌توان در دل کویر پیدا کرد. باغ شازده به‌واسطه واقع‌شدن در دامنه ارتفاعات جوپار برخلاف مناطق دیگر این شهر آب‌وهوای مطبوعی دارد. دسترسی به آب قنات تیگران و البته حاصل خیز بودن خاک آن برای رشد درختان، سبب به نمایش درآمدن باغ بسیار زیبایی، در دل کویر شده است. کاشت و رشد انواع مختلف درختان مثمر و غیر مثمر این باغ نتیجه نظام آبیاری کم‌نظیر در آن هست.  باغ شاهزاده ماهان در ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

 

مکان های تاریخی سفر به کرمان

 

این باغ در جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد. از المان‌های اصلی باغ شاهزاده ماهان می‌توان به عمارت اصلی، عمارت شاه‌نشین، حوض‌ها، حمام و فواره‌ها و سردر خانه اشاره کرد. عمارت اصلی در نقطه انتهایی باغ واقع‌شده و برای بازدید از آن باید مسیر زیبای باغ را تا انتهای آن بروید.

 

ارگ باستانی بم، کرمان

ارگ بم بنایی مستحکم و قلعه‌ای به نام دیوار شهر بست در قدیم بوده است که از آثار واقعاً تاریخی و کهن ایران است و متأسفانه در زلزله سال ۱۳۸۲ بم بخش‌های زیادی از این بنا ،در حدود ۸۰ درصد، از بین رفت. ارگ بم بنایی خشتی و عظیم و بی‌نظیر در کشور است و در دنیا نیز اولین و بزرگ‌ترین بنای خشتی محسوب می‌شود. به‌عنوان یک میراث فرهنگ جهانی خیلی از کشورها در جریان بازسازی آن شرکت کردند. ژاپن، ایتالیا و فرانسه جز کشورهایی بودند که از ابتدا همکاری کردند.

 

سفر به کرمان و مکان های تاریخی ارگ بم

 

ارگ بم جزء آثار معماری منحصربه‌فردی است که به ثبت آثار فرهنگی سازمان یونسکو رسیده است. در میان خانه‌ها ۳ نوع مختلف وجود دارد که قابل‌توجه‌اند: خانه‌های کوچک‌تر با ۲-۳ اتاق برای خانواده‌های فقیر.خانه‌های بزرگ‌تر با ۳-۴ اتاق برای طبقهٔ متوسط جامعه، بعضی از آن‌ها ایوان هم دارد.مجلل‌ترین خانه‌ها با اتاق‌های بیشتر که به خاطر فصل‌های مختلف سال در نقاط گوناگون قرارگرفته‌اند.

 

مسجد گنجعلی خان

این مسجد زیبا و کهن در کنار سرای گنجعلی خان قرار دارد. بنای این مسجد به لحاظ معماری و هنرهای به‌کاررفته در آن نمونه‌ای کم‌نظیر و بسیار زیباست و دارای مشابهت با بناهای تاریخی و جاذبه‌های دیدنی یزد است. این مسجد به لحاظ معماری و هنرهای به‌کاررفته در آن از مقرنس‌کاری داخل گنبد و خطاطی گرفته تا حجاری‌ها و کاشی‌کاری‌های داخل و بیرون مسجد و گچ‌بری‌های اجراشده بر طاق‌نما که چشم بسیاری از گردشگران را به خود خیره می‌کند همه و همه سبب شده تا این مسجد کوچک مجموعه‌ای از هنرهای دوره صفویه را یکجا به نمایش عموم بگذارد.

 

جاذبه های دیدنی کرمان

 

این مسجد با ۱۲ نورگیر‌ تعبیه‌شده در مرکز گنبد آن و ۸ نورگیر در پاکار مسجد به‌طور کامل نور موردنیاز داخل را تأمین می‌کنند. این بنا در فهرست آثار تاریخی ملی قرار دارد.

حمام وکیل

این بنا دارای تاریخچه‌ای به قدمت دوره زندیه است و در سال ۱۲۸۰ ساخته‌شده است و دارای الهام از هنر دوره قاجار نیز هست. امروزه این اثر به چایخانه تبدیل‌شده است و می‌توانید انواع نوشیدنی‌های خوشمزه کرمان را در سفر خود به این شهر امتحان کنید.

گنبد جبلیه کرمان

این اثر باستانی تنها اثر سنگی موجود در کرمان است که در دوره ساسانی ساخته‌شده است و برای بازدید از آن باید به منطقه شرقی کرمان سفر کنید. در گنبد جبلیه کرمان یک موزه نیز قرار دارد و همان‌طور که انتظار می‌رود موزه سنگ است و بازدید از آن می‌تواند تجربه جالبی باشد، بخصوص برای دوستداران جغرافیا و باستان‌شناسی!

 

مکان های تاریخی و جاذبه های توریستی کرمان

 

جاذبه‌های تاریخی کرمان بسیار زیاد و دیدنی است و تعداد دیگری از این مکان‌های تاریخی می‌تواند بازار بزرگ کرمان، مسجد جامع فهرج، هتل‌های کپری قلعه گنج، یخدان مویدی، باغ فتح‌آباد، آبشارهای دره سختی، آبشار سیمک، کلوت شهداد و جنگل پردیسان قائم باشد.

سوغاتی‌های کرمان

در بحث سوغاتی‌های کرمان جای حرفی باقی نیست و حتماً ضرب‌المثل “زیره به کرمان بردن” را شنیده‌اید! کرمان با زیره خود بسیار معروف است و در سفر به کرمان می‌تواند اولین سوغاتی در سبد خرید شما باشد. پسته رفسنجان را فراموش نکنید! کرمان به لحاظ توریستی و مسافرتی به‌قدری غنی است که می‌تواند بارها مقصد سفر و گردش شما باشد بی‌آنکه تکراری شود. قاووت یا قوتو را هم در لیست خرید سوغاتی‌های خود قرار دهید.

 

سوغات کرمان

 

بعد از گردو، خرما، گیاهان دارویی و عرقیات سنتی به شیرینی‌های خاص و خوشمزه کرمان می‌رسیم. کلمپه، کماج سهن، حلوا، حاج‌بادام، حاج پسته و مسقطی سیرجان ازجمله شیرینی‌های خوردنی و خوشمزه استان کرمان است. صنایع‌دستی کرمان نیز در زمره سوغاتی‌های خاص آن هستند و آوازه‌ای جهانی دارند. قالی کرمان نیز دارای شهره‌ای جهانی و زبان زد است. پته‌دوزی، ترمه و شال‌بافی از مهم‌ترین صنایع‌دستی کرمان به‌حساب می‌آیند.

 

سفر به کرمان؛ جاذبه های دیدنی آن و پسته رفسنجان

 

راه‌های دسترسی به کرمان

خوشبختانه استان کرمان دارای راه‌های دسترسی فراوانی است و تقریباً تمام روش‌ها و راه‌های سفر به کرمان فراهم است. کرمان دارای ۴ فرودگاه داخلی و یک فرودگاه بین‌المللی است. فرودگاه‌های کرمان دارای پروازهای منظم و همیشگی به مقاصد مختلف کشور مانند تهران، ساری، شیراز، زاهدان، تبریز و کیش است. کرمان دارای راه‌های دسترسی ریلی نیز هست. راه‌آهن شمال-جنوب و شرق-غرب کرمان باعث شده است که امکان خرید بلیط قطار برای استان‌های تهران، اصفهان، هرمزگان، خراسان، یزد و سیستان و بلوچستان فراهم باشد. راه‌آهن کرمان-بم و بم-زاهدان در سال ۱۳۸۹ افتتاح شد و در جنوب غربی کرمان قرار دارد.

همچنین در سایت سامتیک می توانید برای رزرو هتل های داخلی نیز برای اقامت در شهر کرمان اقدام کنید. کرمان دارای تعدادی هتل سنتی نیز هست که در صورت انتخاب اقامت در این مکان ها، تجربه لذت بخش تری در سفر خود خواهید داشت.

نظرات

ممنونم از مقاله خوبتون. اطلاعات کاملی از جاذبه‌های کرمان بدست آرودم.

سلام. مقاله تون خیلی خوب بود. ولی ایکاش یه مقاله جدا در مورد آثار تاریخی و دیدنی کرمان داشتید.
یعنی کلا یه مقاله جداگانه فقط برای آثار تاریخی.
مرسی.

    سلام آقای شیری.
    دقیقا حق با شماست. کرمان دارای آثار تاریخی بسیاری است و در اوایل مقاله گفتیم که در حدود ۷۰۰۰ اثر تاریخی دارد.
    در صورت امکان در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت.