راهنمای سفر به آنتالیا، ترکیه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

آنتالیا نام مرکز استان آنتالیا و از شهرها مهم ترکیه و پنجمین شهر توریستی در این کشور است و دارای جاذبه های توریستی و گردشگری بسیاری است و به عنوان بزرگترین شهر در سواحل مدیترانه غرب ترکیه است. آنتالیا را باید شهری به عنوان ترکیبی از سنت و مدرنیته دانست. شهری با جاذبه های تاریخی و آثار فرهنگی به عنوان شهری تاریخی، و جاذبه های تفریحی و گردشگری فراوان به عنوان شهری مدرن. در ادامه با مقاله راهنمای سفر به آنتالیا، ترکیه با شما همراهیم.

 

آنتالیا، شهر ساحل های فیروزه ای

آنتالیا به عنوان پنجمین مرکز گردشگری و توریستی کشور ترکیه است و به لحاظ مساحتی در حدود ۱۴۰۰ کیلومترمربع است. آنتالیا از سمت شمال به شهر بوردور و از جنوب به دریای مدیترانه راه دارد و از نواحی غربی و شرقی نیز در تماس با شهرهای کورکوتلی و کمر است. این شهر به عنوان پنجمین مقصد گردشگری ترکیه دارای سواحل بسیار زیبایی است و در امتداد راه خود در کنار دریا به رشته کوه های توروس می رسد.

آنتالیا با توجه به امکانات و جاذبه هایش در سال های اخیر به خوبی مورد توجه توریست ها و گردشگران بوده است. گشت و گذار در این شهر زیبا فرصتی مناسب برای سفر به دل تاریخ و لذت بردن از طبیعتی زیبا، در کنار جاذبه های توریستی بی نظیر این منطقه است. تردید به خود راه ندهید، تنها کار پیش روی شما بستن کوله بار سفرو خرید بلیط هواپیما برای تجربه سفری لذت بخش و تکرار نشدنی است!

 

معرفی کامل شهر آنتالیا

 

مروری بر تاریخچه آنتالیا

براساس بررسی های تاریخ شناسان هنوز اطلاع دقیقی از ساکنین الولیه این شهر درد دسترس نیست و گفته می شود که نام این شهر از پادشاه دوم پرماگون؛ آتالوس دوم؛ برگرفته شده است که در سال های ۱۵۰ پیش از میلاد در این منطقه حکومت می کرده است. همچنین با توجه به شواهد تاریخی که در سال ۲۰۰۸ به دست آمد چنین مشخص شد که آنتالیا در گذشته مقر دریایی نیزوهای رومی و ناوگان های قدرتمند آنها بوده است.

تاریخ شناسان قدمت آنتالیا را در حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد تخمین زده اند و بخش از کشور روم بوده است و مسیحیت در این دوره به اوج خود رسیده و دین رسمی کشور بوده است. در نهایت در قرن سیزدهم این شهر توسط ترکان سلجوقی فتح شد و به عنوان پایتخت ترکیه در نظر گرفته شد. از معروف ترین و شاخص ترین مشاهیر این دوره نیز می توانیم به مولانا جلال الدین بلخی اشاره کنیم که در قونیه و میانه آناتولی زندگی می کرده است.

ترکیه با نام امپراتوری عثمانی در چند سده گذشته، بخش های بزرگی از خاورمیانه و جنوب خاوری اروپا را در دست داشت. تا اینکه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه به رهبری مصطفی کمال پاشا آتاتورک در سال ۱۳۰۲ تاسیس شد. اگر تمایل به اطلاعات بیشتری در مورد کشور ترکیه دارید می توانید به مقاله سفر به استانبول، شهر تاریخ و فرهنگ نیز مراجعه کنید.

 

راهنمای سفر به آنتالیا

 

 

اطلاعات کلی، ارز رایج و زبان مردم آنتالیا

بطورکلی زبان رسمی مردم این کشور، ترکی است و آنتالیا نیز از این قضیه مستثنی نیست. ساعت رسمی این کشور در مقایسه با ایران در حدود یک ساعت و سی دقیقه عقب تر است و ولتاژ برق شهری در آن مشابه با ایران ۲۲۰ ولت است. همچنین ارز رسمی ورایج در کشور ترکیه نیز لیر است. در بحث تجارت نیز؛ مهمترین محصولات صادراتی پوشاک، مواد غذایی، منسوجات و تجهیزات حمل و نقلی است.

همچنین اقتصاد ترکیه به عنوان شانزدهمین اقتصاد برتر دنیا شناخته می شود و بخش زیادی از اقتصاد ترکیه وابسته به صنعت گردشگری است. جالب است بدانید که قهوه را ترک ها به اروپا معرفی کردند و رسم پذیرایی با قهوه از نشانه های دوستی و آداب مهمان نوازی ترک هاست. حتی گل لاله هلندی نیز برای اولین بار از ترکیه به اروپا برده شده است!

حکومت ترکیه لائیک است اما با اینحال اسلام در زمره دین های برتر این کشور قرار دارد و ۷۵ درصد مردم کشور ترکیه سنی اند. این کشور از نظر علمی و دانشگاهی نیز در سطح بالایی قرار دارد. به لحاظ جنبه های توریستی، بسترهای لازم برای فعالیت های گردشگری؛ هتل و راه های دسترسی نیز در کشور ترکیه به خوبی فراهم شده است و در صورت تمایل می توانید راه دسترسی زمینی و سفر تا مرز های کشور ترکیه را در نظر گرفته و اقدام به خرید بلیط قطار برای سفر به ترکیه را مد نظر قرار دهید.

 

راهنمای سفر به آنتالیا و جاذبه های آن

 

وضعیت آب و هوایی و بهترین زمان سفر

کشور ترکیه بطورکلی دارای آب و هوایی مدیترانه ای است و آنتالیا نیز با نزدیکی به دریا دارای آب و هوایی نسبتا معتدل در تابستان و زمستان می باشد، و در زمستان های این شهر به ندرت برودت و سرمای منجر به یخ زدگی دیده شده است؛ بطوریکه تقریبا ۳۰۰ روز از سال شاهد آب و هوایی آفتابی خواهید بود.

با این تفاسیر بهترین زمان سفر به آنتالیا را باید ماه آوریل در نظر گرفت که بازار گردشگری و توریسم در آن بسیار داغ و شلوغ است و تا ماه های دسامبر پذیرای گردشگران است. پس باید بهترین زمان سفر به آنتالیا را ماه های فروردین تا آبان معرفی کنیم. همچنین ماه های جولای و آگوست گرم ترین ماه های سال در آنتالیا هستند و برخلاف گرم بودن هوا، نسیم های مدیترانه ای باعث می شود که فرصت مناسبی برای ورزش های آبی و موج سواری فراهم شود.

 

جاذبه های گردشگری و توریستی آنتالیا

در سفر به آنتالیا مطمئن باشید که هرگز حوصله تان سر نمی رود؛ چرا که جاذبه توریستی و گردشگری آنتالیا به قدری زیاد است که می توانید تجربه سفری لذت بخش را داشته باشید و دست خالی باز نمی گردید. در مناطق مختلف شهر علاوه بر جاذبه و مکان های تاریخی، مناظر و محیط های طبیعی بسیاری نیز وجود دارد؛ تا سفر شما را تبدیل به سفری لذت بخش کند. در ادامه راهنمای سفر به آنتالیا، ترکیه با ما همراه باشید.

 

شهر قدیم آنتالیا

محله ای قدیم و پر پیچ و خم در آنتالیا وجود دارد که بخصوص برای قدم زدن زوج ها و لدت بردن از مناظر؛ دلچسب و زیباست. قدمت این منطقه و خانه های قدیمی اش به دوران عثمانی بازمی گردد و دیوارهای این منطقه با رنگ هایی سفید و بام هایی قرمز رنگ مرمت و بازسازی شده اند. همچنین بوتیک‌ هتل‌ها، فروشگاه‌های سوغات، گالری‌های هنری و رستوران‌های متعددی در گوشه و کنار این محله به چشم می‌ خورند.

 

 

آنتالیا و مکان های دیدنی آن

 

در این منطقه می توانید از دیگر جاذبه های گردشگری موجود نیز دیدن کنید. مواردی مانند میدان اصلی محله که به نام Kale Kapısı شناخته می شود و یک برج سنگی و دروازه ای برای قلعه خود دارد. کاشی‌کاری‌ها و فضای داخلی زیبای مسجد قرن هجدهمی Tekeli Mehmet Paşa یکی از دیدنی‌های این محله است. این بنا در ابتدا یک معبد رومی بوده، بعدها به کلیسای بیزانس و در نهایت به مسجد تبدیل شده است.

 

بندر قدیمی

این بندر در یک فرورفتگی طبیعی در دل صخره ها ایجاد شده است و اکنو از جاذبه های توریسی آنتالیاست. در اطراف این بندر بازارهایی رنگارنگ، بوتیک های متنوع و کافه هایی بسیار زیبا قرار دارد. از جمله مفرح ترین سرگرمی های موجود در آن نیز می توانیم به قایق سواری و قایق های تفریحی آن اشاره کنیم.

 

جاذبه های دیدنی و گردشگری آنتالیا

 

در گذشته این بندر مهمترین قطب اقتصادی آنتالیا بوده است و جزو قطب های اقتصادی و تجاری آنتالیا حساب میشد. پیشنهاد می کنیم که بازدید از منظره عصرگاهی این بندر را حتما در لیست سفر خود قرار دهید.

 

موزه آنتالیا

موزه آنتالیا بهترین جای ممکن برای علاقمندان به تاریخ است. نمایشگاه هایی خیره کننده در این موزه وجود دارد و بهترین آثار یافت شده در این شهر را به نمایش می گذارد. می توانید در بازدید از این موزه با جنبه های مختلف تاریخی و فرهنگی ترکیه و آنتالیا آشنا شوید و از آثار عصر بیزانس و برنز در این موزه دیدن کنید.

 

راهنمای سفر به آنتالیا و دیدار از جاذبه های توریستی معروف آن

 

دروازه هادریان

این دروازه یکی از منطقه ها و ورودی های اصلی به شهر قدیمی آنتالیاست و از جذاب ترین بخش های قدیمی و بجا مانده از گذشته پر تلاطم این شهر است. دروازه هادریان با مرمر سفید و طراحی سه قوس طراحی شده است که دارای ستون هایی قُرنتی است که به افتخار دیدار هادریانوس؛ امپراتور روم در سال ۱۳۰ پیش از میلاد؛ ساخته شد.

 

مکان های دیدنی و تاریخی و توریستی آنتالیا

 

برج و باروی رومی

این برج استوانه ای شکل با ارتفاعی ۱۴ متری، در مکانی مشرف به دریا ساخته شده است و تاریخچه آن به قرن دوم بازمی گردد. باستان شناسان نتوانسته اند علت ساخت این بنا و کاربرد آن را پیدا کنند اما گمان بر این است که برای محافظت و نگهبانی مورد استفاده بوده است. برخی هم این تصور را دارند که شاید یک فانوس دریایی بوده است.

 

جاذبه های باستانی آنتالیا

 

امروزه برج رومی تبدیل به مکانی مناسب برای دیدار از غروب آفتاب در دریا شده است و با تجهیز آن به پارک ها و باغچه های رنگارنگ؛ فرصتی مناسب برای دور شدن از هیاهوی شهر های شلوغ را فراهم کرده است.

 

شهر باستانی آسپندوس

شاید یکی از دلایل سفر علاقمندان به تاریخ و باستانی شناسی، دیدار از شهر باستانی آسپندوس باشد. این منطقه در گذشته محلی برای تئاتر های رومی بوده است و یکی از بهترین نمونه های بجا مانده از تماشاخانه های رومی در دنیا است. آسپندوس یکی از مهمترین جاذبه های توریستی ترکیه و آنتالیا است.

 

بناهای تاریخی بجا مانده از پادشاهی رومیان در آنتالیا

 

این بنا در ادامه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و سالن تئاتر آن ظرفیتی در حدود ۱۵ هزار نفر داشته است!

 

شهر باستانی پرگه

شهر پرگه در گذشته نمادی از عظمت و شکوه باستانی آنتالیا بوده است و تماشاخانه های وسیع و باشکوه آن محل میزبانی از میهمانان این شهر بحساب می آمده. شهر پرگه در گذشته پایتخت پامفیلیه بوده است و در دروه رومیان دارای اوج شهرت و زیبایی بوده است.

 

شهرهای تاریخی و دیدنی در آنتالیا

 

حمام‌ های رومی، دروازه‌ های هلنیستیک و آکروپولیس از بخش‌ های مختلف این شهر باستانی هستند که هر کدام جذابیت خاصی دارند و ساعت‌ ها می‌ توانند گردشگران را به خود مشغول کنند.

 

المپوس و چیمائرا

دهکده المپوس در ساحلی زیبا و در نزدیکی شهر باستانی المپوس قرار دارد و به غیر از منظره زبای شهر، علت شهرت آن زبانه های آتش طبیعی و دائمی است که از دل صخره ها زبانه می کشد. این پدیده به نام چیمائرا شناخته می شود. المپوس از مقاصد محبوب و جذاب برای علاقمندان به بیابان گردی است و شب های بسیار زیبایی هم دارد.

 

جاذبه های گردشگری و توریستی آنتالیا

 

غار کاراین

این غار در زمان‌ های دور محل زندگی انسان پیش از تاریخ بوده و یافته‌ هایی از هر دو دوران پارینه‌ سنگی زیرین و پارینه‌ سنگی میانی در این غار کشف شده است. آثار حفاری‌ شده از این غار شامل استخوان‌ ها و دندان‌ های انسان دوران نو سنگی است. تعدادی از این یافته‌ ها در نمایشگاهی کوچک در قالب یک موزه به نمایش درآمده‌ اند که در محل غار قرار دارد.

 

مکان های طبیعی دیدنی و توریستی آنتالیا

 

حفره‌ های طاق‌ دار و وسیع این غار فرصتی برای غارنوردی سبک و ساده است ومسافران و توریست های بسیاری برای دوری از شلوغی شهر و استراحت در طبیعت، این غار و نواحی اطراف آن را به عنوان مقصد گردش خود انتخاب می‌ کنند.

 

چشمه های کارستی

در نواحی و اطراف شهر صخره هایی آهکی و سنگی وجود دارد که آبگیرها و آبشارهای زیبایی را به وجود آورده است و چشمه های کارستی از زیباترین آنهاست. رسوبات آهکی به جامانده از این چشمه‌ها، پس از گذراندن دوران ۱٫۵ تا ۲ میلیون ساله، به تراس‌های تراورتنی وسیعی تبدیل شده‌اند که پدیده‌های زیبایی مانند پاموکاله را ایجاد کرده‌اند.

بطورکلی در اطراف آنتالیا می توانید انواع چشمه ها و آبشارهای زیبا و بکر را پیدا کنید. همچنین از دیگر جاذبه های توریستی آنتالیا می توانیم به آکواریوم آنتالیا، قلعه پنبه ای و موزه باستان شناسی آنتالیا نیز اشاره کنیم.

 

جاذبه های طبیعی و آبشار های آنتالیا

 

شکم گردی و غذاهای معروف آنتالیا

مردم ترکیه به لحاظ طبع غذایی دارای شباهت بسیاری با مردمان کشورمان هستند و در انتخاب و پیدا کردن غذا با مشکلات زیادی مواجه نخواهید بود. کلا در ترکیه می توانید انواع غذاهای خوشمزه را در وعده های صبحانه و نهار و شام به راحتی پیدا کنید.

صبحانه های ترکی معمولا شامل پنیر، زیتون سیاه، عسل و مربا، نان، سوسیس، بیکن و تخم مرغ است و چای سیاه هم عضو جدا نشدنی از وعده صبحانه است. از غذاهای معروف آنتالیا و ترکیه می توانیم موارد زیر را معرفی کنیم.

 

کباب ترکی

کباب ترکی در کشور خودمان هم به خوبی آشناست، اما اصل آن را باید در ترکیه امتحان کنید. این غذا در بیشتر شهر های دنیا به عنوان یک فست فود بسیار خوشمزه و پر طرفدار است. برای تهیه آن گوشت را به میله ای چرخان وصل می کنند و با سبزیجات و ادویه های معطر در برابر آتش قرار می دهند. گوشت های چخته شده را برش داده و به همراه قارچ و فلفل و دیگر مواد ترکیب کرده و سرو می کنند.

 

لحم عجین

لحم عجین در حقیقت نوعی پیتزای ترکی است و در تنور پخته می شود. نان مورد استفاده برای تهیه این غذا، نان پیتا است و روی آن را با موادی مانند گوشت، پیاز، سیر، فلفل …. پر می کنند که ظاهری مشابه با پیتزا را به وجود می آورد.

 

یاپراک سارما

برای تهیه‌ این غذا، برنج یا گندم را با مواد دیگر ترکیب می‌ کنند و در برگ مو می‌ پزند. مواد دیگری که برای تهیه‌ این غذا استفاده می‌ شود در هر منطقه متفاوت است.

 

بادمجان شکم‌ پر

یکی از مهمترین و لذیذترین غذا ها در آشپزی ترکی، بادمجان شکم‌ پر است. مواد غذایی اصلی برای تهیه‌ این غذا عبارت است از بادمجان و گوشت چرخ کرده و برای تهیه‌ آن، بادمجان را با گوشت و همراه مواد دیگر پر می‌کنند و می‌ پزند.

از دیگر خوراکی های خوشمزه در آنتالیا می توانیم به باقلوا هم اشاره کنیم. باقلوا یکی از مشهورترین دسرهای ترکیه است. برای تهیه‌ آن از انواع مغزها مثل گردو، پسته، بادام و فندق استفاده می‌ کنند. این مغزها را بین دو لایه شیرینی نازک قرار می‌ دهند. این شیرینی را با یک شربت غلیظ، طعم‌دار می‌ کنند. کایداف و بامیه را هم در لیست خوراکی و دسرهای خوشمزه خود اضافه کنید و در اولین فرصت آنها را امتحان کنید.

 

غذاهای معروف و خوشمزه آنتالیا

 

هزینه های سفر به آنتالیا

در بحث هزینه های سفر آنتالیا جای هیچ گونه نگرانی نیست، چرا که تنوع خدمات و قیمت ها دارای تنوع بسیاری است. در بحث محل اقامت؛ هتل ها و اقامتگاه های متنوعی وجود دارد که با توجه به وضعیت اقتصادی تان به راحتی می توانید بین آنها به انتخاب بپردازید.

همچنین هزینه های رفت و آمد نیز در آنتالیا دارای نرخ مناسبی است و می توانید غذاهای متنوعی را با قیمت هایی مناسب در سفر خود داشته باشید. برای مثال بطور متوسط برای هر وعده غذایی مبلغی در حدود ۱۹ لیر باید بپردازید. همچنین اگر بدنبال یک دسته بندی کامل هستید، می توانیم هزینه های سفر شما ره به چند دسته تقسیم کنیم. با در نظر گرفتن هزینه های اقامتی، حمل و نقل و وعده های غذایی؛ اگر به دنبال سفری ارزان باشید در هر روز ۱۵۰ لیر هزینه خواهید داشت. یعنی مبلغی در حدود ۱۳۵ هزار تومان. سفری متوسط مبلغی در حدود ۱۵۰ تا ۳۵۰ لیر هزینه خواهد داشت و سفری لوکس هزینه ای در حدود ۳۵۰ لیر به بالا خواهد داشت.

به عنوان کلام پایانی این نکته را هم اضافه می کنیم که بطورکلی کشور ترکیه منطقه امنی است. پس با خیال راحت می توانیدسفر خود را در شهرهای مختلف این کشور ادامه دهید. البته رعایت نکات ایمنی را نیز فراموش نکنید. برای مثال پول نقد زیادی به همراه خود نگذارید و در ساعات پایانی شب به مکان های ناشناخته شهر نروید.

نظرات

سلام ، مرسی از مطلب خوبتون ، اتفاقا من هم در سفری که پارسال به آنتالیا داشتم متوجه شدم که توی منطقه بلک آنتالیا هتل های بسیار خوبی داره

بنده چندباری به ترکیه سفر کرده ام و به نظر بنده باید ترکیه را رومی کوچک دانست.
ترکیه در گذشته در تاثیر شدیدی با روم و بیزانس بوده است وبسیاری از آثار تاریخی موجود در کشور تریکه حال و هوایی یونانی دارند.
بسیار متشکرم از مقاله خوبتان.