راهنمای سفر به استانبول

راهنمای سفر به استانبول، شهر تاریخ و فرهنگ

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ترکیه یا اگر بخواهیم بطور کامل تری معرفی کنیم، جمهوری ترکیه؛ به دلیل قرار گرفتن در بین آسیا و اروپا دارای اهمیت بسیار زیادی است. ترکیه همچنین عضو اتحادیه اروپا نیز هست و با داشتن معماری های ارزشمند و باشکوه، سواحل زیبا، آّب و هوای عالی و طبیعتی قابل توجه در سال های اخیر بسیار مورد توجه بوده است. در کشور ترکیه در حقیقت دو مقصد آنتالیا و استانبول از شهر های بیشتر توریست پذیر این کشور است. در ادامه با راهنمای سفر به استانبول، شهر تاریخ و فرهنگ با شما همراهیم.

 

راهنمای سفر به استانبول

ترکیه در تمام فصل های سال میزبان توریست ها و مسافران بسیاری از تمام نقاط دنیاست. شرایط آب و هوایی مناسب ترکیه نقش مهمی در جذب مسافران به این منطقه دارد. ترکیه به عنوان کشوری اوراسیایی؛ مانند ایران، کشوری ۴ فصل است و در هر ماهی از سال جذابیت های خاص خود را دارد. پایتخت ترکیه شهر آنکارا است و مهمترین مقصد سفر مسافران و توریست هاست. پس تقاضایی که برای خرید بلیط هواپیما برای این مقصد سفری وجود دارد، توجیه پذیر به نظر می رسد.

تاریخچه استانبول

استانبول دارای قدمت بسیار زیادی است و تاریخ آن به سال های پیش ا قبل از میلاد بازمیگردد. این شهر را بیزانس ها و مستعمره نشینان یونانی تاسیس کردند، در ۳۲۴ بعد از میلاد جنگ هایی در این شهر رخ داد و امپراطور روم کانستانتین توانست رغیب خود را شکست دهد و خود امپراطور شهر استانبول شود و حکومت خود را برپاکرد. در سال ۱۴۵۳ میلادی هفتمین شاه عثمانی سلطان محمد دوم شهر کنستانتین را فتح کرد و نام شهر را به استانبول تغییر داد.

 

راهنمای سفر به استانبول

 

البته پس از برقراری جمهوری ترکیه، با آنکه آنکارا به عنوان پایتخت درنظر گفته شد؛ اما استانبول همچنان موضع سیاسی و تجاری خود را حفظ کرد و در ادامه نوسازی های بسیار نیز در آن انجام شد.

 

اطلاعات کلی و معرفی ترکیه

زبان رسمی مردم ترکیه، زبان ترکی است و از قدیمی ترین زبان های دنیاست. کد تماس با کشور ترکیه نیز +۹۰ است و معمولا دین اکثر مردم آن اسلام است. بهترین زمان سفر را نیز بهار و پاییز معرفی کردیم. برق شهری آن نیز مانند ایران است یعنی ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز٫ ترکیه بطور کلی کشوری امن است و خیالتان در سفر راحت باشد. اما بیاد داشته باشید که توهین به پرچم، دولت، مردم و رئیس جمهمور ترکیه جرم محسوب می‌شود. همچنین از کشیدن سیگار در پاساژها و رستوران‌ها خودداری کنید چون جریمه دارد.

 

وضعیت آب و هوایی

در تمام فصل های سال می توانید از آب و هوای مدیترانه ای ترکیه لذت ببرید. ترکیه با نزدیکی به دریای سیاه تابستان هایی گرم و زمستان هایی معتدل و مرطوب دارد و در بخش های شرقی و شمال وشرقی آن آب و هوایی کوهستانی را خواهید دید. در نزدیکی فلات آناتولی نیز آب و هوایی خشک و قاره ای وجود دارد و در حقیقت دارای مشابهت زیادی با ایران است.

 

راهنمای سفر به استانبول و مکان های دیدنی

 

در حالت کلی باید بهترین زمان سفر به ترکیه را بین ماه های اردیبهشت و خرداد یا مهر تا آذر معرفی کنیم. البته اگر بدنبال لذت بردن از فستیوال های زیبای ترکیه هستید می توانید بهتر است سفر خود را به بهمن ماه موکول کنید. البته اگر بطورکلی به  فستیوال های شاد و رنگانگ علاقه دارید، می توانید به مقاله بهترین جشنواره های پاییزی دنیا نیز مراجعه کنید.

 

ارز رایج، اقتصاد در استانبول

استانبول به عنوان پایتخت فرهنگ اروپا در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده‌ است. همچنین از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان به‌شمار می‌ رود. استانبول همیشه مرکز زندگی اقتصادی کشور بوده‌ است که به خاطر موقعیت اتصالی بین‌المللی راه‌های مرزی زمینی و دریایی می‌باشد. تقریباً ۲۰ درصد از کار صنعتی ترکیه و ۳۸ درصد از فضای کاری صنعتی ترکیه را استانبول در اختیار خود دارد.

 

سفر به استانبول و ارز رایج در آن

 

پول رایج در ترکیه لیر است و با نماد YTL نمایش داده می شود و اسکناس‌های لیر ترکی با واحدهای ۲۰۰ ، ۱۰۰، ۵۰، ۲۰، ۱۰ و ۵ لیره وجود دارد. سکه نیز با ارزش ۱ لیره، ۵۰، ۲۵، ۱۰، ۵ و ۱ کروش جدید ضرب می شود. هیچ محدودیت ارزی در واردات یا صادرات محلی وجود ندارد. اما وارد کردن یا خروج ارز خارجی بیش از ۵۰۰۰ دلار آمریکا به ازای هر نفر باید اعلام شود.

پول ایرانی در اکثر مغازه ها پذیرفته نمی شود بنابراین بهتر است پیش از سفر پول ایرانی خود را به لیر، دلار یا یورو تبدیل کنید. حتی الامکان سعی کنید از دلار یا یورو در فروشگاه ها و رستوران ها استفاده نکنید و حتما در صرافی های معتبر اقدام به تبدیل ارز دلار و یورو به لیر ترکیه نمایید. برای تبدیل ارز در صرافی های ترکیه مانند ایران نیازی به ارائه پاسپورت یا مدارک هویتی نیست و ترکیه نیز در لیست کشورهای بدون نیاز به ویزا برای سفر قرار دارد.

 

شکم گردی و خوراکی های خوشمزه استانبول

ترکیه بخاطر نزدیکی فرهنگی که با ایران دارد دارای غذاهای مشابهی نیز هست. پس خورد و خوراکتان خیلی هم دچار دشواری در انتخاب نخواهد شد. تنوع غذاهای ترکیه بسیار بالاست و در ادامه تعدادی از غذاهای خوشمزه ترکیه را معرفی می کنیم تا در سفر به استانبول نهایت لذت را ببرید.

 

جاذبه های توریستی و گردشگری استانبول

 

  • بروک: یک صبحانه ترکیه ای که شامل پنیر و سبزیجات است و در لایه های نازک خمیر گذاشته می شود و برروی آتش طبخ می شود.
  • اسکندر کباب: شاید معروف ترین و محبوب ترین غذای ترکیه اسکندر کباب باشد که ترکیبی از ورقه های نازک گوشت است و با چربی گوشت گاو، گیاهان محلی و ادویه جات طعم دار شده اند، به سیخ زده شده و به صورت عمودی کباب می شوند.
  • لهمجون: این غذا را می توانیم همان پیتزا اما در نوع ترکی آن در نظر بگیریم و البته کمی متفاوت است. این پیتزا از گوشت قیمه شده، پیاز، و فلفل قرمز  تهیه می شود، برای بهبود عطر و طعم آن معمولاً کمی جعفری و آب‌لیمو هم به آن اضافه می‌کنند.

 

جاذبه های دیدنی در سفر به استانبول، شهر تاریخ و فرهنگ

استانبول یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین کلانشهرهای دنیا است. ترکیه بطورکلی بخاطر فراز و نشیب های تاریخی که پشت سر گذاشته است دارای جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیاری است و با هر سلیقه و سنی از سفر خود به آن لدت می برید. این شهر زیبا، چهار جاذبه‌ی گردشگری مهم و مشهور دارد که عبارت‌اند از موزه‌ی ایاصوفیه، کاخ توپ‌قاپی، مسجد آبی و بازار بزرگ. علاوه بر این چهار جاذبه‌ی اصلی و مهم، هزاران جاذبه‌ی تفریحی، تاریخی و طبیعی دیگر در استانبول وجود دارد که می‌توانید روزها برای تماشای آنها وقت بگذارید بدون اینکه خسته شوید.

 

ایاصوفیه

ایاصوفیه یک مسجد است که در گذشته و در حدود ۱۰۰۰ سال کلیسای مسیحیت بوده است و به‌خاطر معماری بی‌همتا و باشکوه‌ خود شهرت جهانی یافته است.  این مسجد در قرن ۶ میلادی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در زمان مصطفی آتاتورک تبدیل به موزه شد.  ایاصوفیه بعد از تصرف استانبول توسط ترک‌ های عثمانی به مسجد ایاصوفیا تبدیل و به دستور سلیمان اول با پوشاندن نقاشی‌ ها و نگارگری‌ های معرف دین مسیحی اولین نماز جمعه بعد از ۳ روز در آن اقامه شد.

 

سفر به استانبول

 

قصر توپ قاپی

تاریخ این اثر به قرن پانزدهم میلادی باز می گردد و به دستور سلطان محمد فاتح؛ پادشاه عثمانی ساخته شد. این مجموعه‌ی وسیع و باشکوه، نمایش خیره‌کننده‌ای از هنر اسلامی است. حیاط باشکوه این بنا با کاشی‌های زیبا و دست‌ساز تزیین شده است. فضای داخلی اتاق‌ها، تالارها و برج‌ها و دیوارهای این مجموعه‌ی دیدنی، هر کدام گوشه‌ای از شکوه و عظمت آن را به تصویر می‌کشند.

 

جاذیه های دیدنی در سفر به استانبول

 

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های کاخ، حرم‌سرا است، جایی که همسران و فرزندان پادشاه در آن زندگی می‌کردند. علاوه بر بنای این کاخ و تزیینات چشم‌گیر آن، آثار و اشیای به‌جامانده از آن دوران که میراث امپراتوری هستند و بخش زیادی از آن را آثار مذهبی تشکیل می‌دهند. برای بازدید از تمام قسمت های این قصر زیبا حداقل نصف روز زمان در نظر بگیرید.

 

مسجد آبی

این مسجد زیبا و معروف یادگار بزرگی از سلطان احمد است که بخاطر تزیئنات و رنگ های خاصش به مسجد آبی نامیده شد. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ ساخته شده است و مثل مسجدالحرام، شش مناره دارد.  فضای داخلی، عظمت بنا و تزیینات زیبای این مسجد باعث شده که یکی از بهترین نمونه‌های معماری عثمانی باشد.

 

جاذبه های توریستی استانبول

 

بازیلکا سیسترن

بازیلیکا سیسترن یکی از شگفت‌ انگیزترین جاذبه‌ های گردشگری استانبول است. این تالار زیرزمینی بزرگ که ظاهری شبیه قصر دارد با ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف نگه داشته شده است و در زمان‌ های دور به عنوان یک آب‌انبار سلطنتی مورد استفاده قرار می‌ گرفته است. ساخت این مجموعه‌ی بزرگ به دستور کنستانتین کبیر آغاز شده و در زمان ژوستینین یکم در قرن ششم میلادی به اتمام رسیده است. بسیاری از ستون‌ های به کار رفته در ساخت این بنا از سازه‌ های پیشین مورد استفاده قرار گرفته و دارای حکاکی‌ های تزیینی دیدنی است.

 

راهنمای سفر به استانبول

 

یکی از مشهورترین ستون‌ های این مجموعه، ستون مدوزا نام دارد و گوشه‌ شمال غربی بنا قرار گرفته است. سر مدوسا روی این ستون حکاکی شده است.  مدوسا یا مدوزا در اساطیر یونان یکی از گورگون‌ ها، دختر فورسیس و ستو و تنها فناپذیر در بین آن‌ ها بود. او می‌توانست هر کس را که به چشمانش خیره می‌شد، تبدیل به سنگ کند.

 

هیپودروم

ساخت هیپودروم به دستور سپتیموس سوروس در سال ۲۰۳ میلادی آغاز شده و در سال ۳۳۰ در زمان کنستانتین کبیر به پایان رسیده است. این مجموعه، یک مرکز عمومی در زمان بیزانس بوده و بازی‌ های بزرگ، مسابقات مختلف و حتی نبرد های جناحی در آن انجام می‌ شده است.  امروزه چیز زیادی از این بنا برای دیدن باقی نمانده است فقط بخش‌ هایی از دیوارهای بخش جنوبی هنوز پابرجا است.

 

راهنمای سفر به ترکیه و استانبول

 

مکان های دیدنی و توریستی استانبول بسیار زیاد است و در ادامه تنها به ذکر نام تعدادی از آنها می پردازیم. دیگر مناطق دیدنی استانبول موزه باستان شناسی، بازار بزرگ، مسجد سلیمانیه، بازار ادویه، کاخ دلمه باغچه، کلیسای چورا، موزه هنر ترکی و اسلامی و مسجد رستم پاشا هستند.

در نهایت اگر تمایل دارید بیشتر با جاهای دیدنی استانبول آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله مکان های دیدنی استانبول را مشاهده کنید.

 

خرید در استانبول

بهتر است از منطقه تکسیم برای خریدهای خود استفاده کنید. در استانبول و شهرهای دیگر ترکیه هزینه پوشاک، کیف و کفش بسیار پایین می باشد اما وسایل برقی همچون تلفن همراه گرانتر از ایران می باشد. برای خرید کردن در ترکیه، از بازارهای رنگارنگ و تودرتوی استانبول، جایی بهتر پیدا نمی‌ کنید. مهم‌ترین سوغات استانبول، فرش‌ ها و قالی‌ های ترکی‌ اند همچنین انواع صنایع دستی، سفالینه‌ ها، ظروف مسی و برنجی، قلیان و پارچه در میان مسافران طرفداران زیاد دارند.

از مهمترین مراکز خرید در استانبول می توانیم به بی اوغلو ایش مرکزی، ترکوز پاساژ، پاساژ سینان در چهارراه بشیکتاش، سه شنبه بازار در منطقه کادیکوی، اوپرا اونور پاساژ و استانبول مال و بسیاری دیگر می باشد. بازار بزرگ استانبول بزرگ ترین بازار سرپوشیده دنیا می‌باشد که ۴۵۰۰ فروشگاه دارد و روزانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از آن بازدید می کنند. رفتن به این بازار نیز خالی از لطف نیست. به یاد داشته باشید یکی از لذت های سفر به ترکیه خرید است. در فروشگاه های بزرگ میتوان لباس های زنانه و مردانه، کت‌ های چرم با قیمت مناسب پیدا کنید.

 

راهنمای سفر به استانبول و خرید از بازارهای آن

 

هزینه های سفر

در هزینه های سفر خود نیازی به گرفتن ویزا ندارید و هزینه های برای آن نخواهید داشت و تنها هزینه شما مربوط به گرفتن پاسپورت است که آن هم در حدود ۱۰۰ هزار تومان است. می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله راهنمای کامل ویزا و پاسپورت + مدارک لازم نیز مراجعه کنید.

هزینه های سفر شما دارای تفاوت چندانی با تهران نیست و ممکن است تنها کمی بیشتر باشد. عوارض خروج و خرید بلیط هواپیما بخشی از هزینه های شما را تشکیل می دهد. هزینه های اقامتی شما نیز از شبی ۱۰۰ لیر تا ۵۰۰ لیر در بین هتل های دو تا ۵ ستاره قرار دارد. اگر بخواهیم بطور کلی یک میانگین از هزینه های سفر را در اختیار شما بگذاریم بستگی به نوع سفرتان از ۱۶۰ لیر تا ۳۵۰ لیر هزینه خواهید داشت.

برای مثال هزینه های شما با در نظر گرفتن هزینه های تخت، حمل و نقل و هزینه های خوراک از ۱۶۰ لیر به عنوان سفری کم هزینه شروع می شود. سفری با هزینه های متوسط در حدود ۱۶۰ تا ۳۵۰ لیر و سفرهای لوکس از ۳۵۰ لیر به یایا آغاز می شوند.

 

استفاده از تلفن همراه در استانبول

به دلیل هزینه های بالای سرویس های رومینگ بهتر است در صورت سفر به ترکیه از سیمکارت های همانجا هم استفاده کنید. استفاده از سیم کارت ترکسل، ترک تلکوم و وودا‌فون بهترین گزینه است. این سیم‌کارت‌ها خیلی ساده‌ راه اندازی می‌شوند؛ فقط نوع سیم‌کارت و شارژتان را انتخاب کنید.

شارژ این بسته‌ها متفاوت است اما دست کم همه‌ی بسته‌ها ۵۰۰ دقیقه مکالمه، هزار تا SMS و دو گیگ اینترنت را شامل می‌شود. قیمت بسته‌ها حدود ۲۰ لیره  (۲۰ هزار تومان) است. قیمت سیم‌کارت ترک سل، ترک تلکوم ۶۵ لیر (۶۵ هزار تومان) و وودا فون ۶۰ لیر (۶۰ هزار تومان) است.

 

نباید های سفر به ترکیه

حتی در کشور خودمان هم میمهان نوازی مردم ترک زبان زد خاص و عام است و به ندرت می توان آنها را عصبانی کرد. اما کار های در ترکیه وجود دارد که در لیست نباید ها قرار دارد و بهتر است از انجام دادن آنها خودداری کنید.

  • در مساجد حتما از لباس های مناسب یک مکان مذهبی استفاده کنید. در ترکیه نیز همانند ایران برای بازدید از مساجد، بانوان موظف اند موهای خود را بپوشانند. فراموش نکنید که کفش های خود را پیش از ورود به مساجد در آورید.
  • در خیابان های ابراز عشق نکنید. فرهنگ مردم ترکیه نزدیک به مردمان کشور عزیز خودمان است، اهالی ترکیه مردم مذهبی و مسلمان هستند و عشق و محبت بین زوجین درمکان های عمومی مسئله ای ناخوشایند است.
  • در ظرف غذای خود باقی مانده بجا نگذارید. این کار بدین معناست که از غذا لذت نبرده اید و بی احترامی به میزبان است. حتی ممکن است کارکنان رستوران یا میزبان شما مقصر شناخته می شوند.
  • عکاسی از مردم محلی بدون کسب اجازه. هرگز بدون کسب اجازه از مردم محلی عکس نگیرد و قبل از عکاسی سعی بر کسب اجازه کنید.

نظرات

سلام
سایت برای استامبول تور برگذاز نمیکنه؟ هرچی توی سایت گشتم جیزی ندیدم.

    سلام خانم دلیری عزیز٫
    متاسفانه در حال حاضر سیاست سایت به برگزاری تور نیست. ممکنه بعدا تور هم به خدمات اضافه بشه.
    فعلا بیشتر در زمینه خدمات فروش بلیط هواپیما فعلایت می کنیم.

من تا حالا نرفتم استانبول میخاستم بدونم چقد ایرانی اونجا هست؟
اصلا هست ایرانی جماعت اونجا؟ که مثلا تنها نباشم و اینا؟میشهلطفا راهنمایی کنید؟

    سلام دوست محترم.
    بله. نگران نباشید.
    درحال حاضر ایرانی های بسیاری در استانبول حضور دارند و حتی برخی محله ها ایرانی نشین اند.

سلام.
واسه رفتن به ترکیه مسیر قطار هم داریم؟یا فقط باید با هواپیما رفت؟!

    سلام.
    بله؛ برای رفتن به ترکیه می توانید از قطار هم استفاده کنید. تا حوالی مرز رو مثلا از شهر تبریز می تونید برید و بعد از اون با اخذ ویزا و سایر کارهای قانونی ادامه راه رو در خاک ترکیه طی کنید.

سلام من یک بار برای سفر به استانبول از پرواز مستقیم تهران استانبول با هواپیمایی ایران ایر استفاده کردم و خیلی راضی بودم توصیه میکنم هرکسی میخواد بره استانبول با ایران ایر بره چون هم ارزونه هم باکیفیت.

    سلام. ممنون که تجربه سفر خوب خودتون به استانبول رو با کاربران سامتیک در میان گذاشتید.