راهنمای سفر به تفلیس و جاذبه های دیدنی آن

جاذبه های گردشگری تفلیس

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

تفلیس ترکیبی از ایران و روسیه در قلب گرجستان و پر از مناظر زیبا و آب و هوایی مطبوع است. شهری که برای سفر به آن نیازی به گرفتن ویزا ندارید و می توانید از مهمان نوازی مردان و زنان گرجی در سفر خود لذت ببرید. شعری امن و بخصوص برای بانوان و بهترین مقصد سفری برای طبیعت گردی و ماجراجویی و تجربه سفری خاطره انگیز است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی جاذبه های گردشگری تفلیس بپردازیم و این شهر زیبا در گرجستان را بهتر بشناسیم.

 

راهنمای سفر به تفلیس

تفلیس شهری بسیار قدیمی با تاریخی طولانی و بناهای قرون وسطایی است و با داشتن موزه ها و کلیساهای بسیار مقصد سفری خاطره انگیزی برای مسافران است. تفلیس و باتومی، هر دو کشور گرجستان یکی از مقاصد پربازدید مسافران اند و گردشگران مدت زیادی از زمان سفر خود را در این دو شهر می گذرانند. تفلیس پایتخت گرجستان است و بزرگترین شهر این کشور نیز هست.

تفلیس بزرگ‌ترین شهر قفقاز و دقیقا در مرکز قفقاز است. تفلیس سالانه میزبان همایش‌ها و نشست‌های متعددی است که این شهر در شرق اروپا را مطرح و اسم آن را زبانزد در دنیا کرده است. تفلیس نیز مانند ارمنستان از شهر های توریستی زیبایی است که در نزدیکی ایران قرار دارد و هزینه های سفر به آنها خیلی زیاد نیست. در صورت علاقمندی سفر به ارمنستان می توانید به راهنمای سفر به ارمنستان نیز مراجعه کنید.

 

 

جاذبه های گردشگری تفلیس

 

تاریخچه تفلیس

تفلیس در قرن پنجم میلادی بنا شده است و به دستور واختانگ یکم این اتفاق صورت گرفت. پس از آن تفلیس به عنوان پایتخت پادشاهی و حکومت های بسیاری بوده است. تفلیس در تمام طول سال، مقصدی محبوب برای گردشگران است. شهر تفلیس، بیشترین توجهات را در کشور به خود جلب کرده است. این شهر باستانی دارای تاریخی غنی و پر از حادثه است. رودخانه کورا  از شهر تفلیس که بر دامنه‌های کوه واقع شده است، می‌گذرد.

تفلیس بخاطر قرار گرفتن در نزدیکی رشته کوه های قفقاز و نزدیکی به دریای سیاه دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است و در گذشته مانند بسیاری شهر ها و کشور های دیگر ابتدا در کنار سواحل و رودخانه ها رشد کرده است و بعدها با افزایش جمعیت ساخت و ساز به دامنه‌ها و تپه‌ها و فلات های اطراف رودخانه کشیده شد که این فلات‌ها در شمال و شمال شرقی شهر واقع شده‌ است.

 

جاذبه های گردشگری تفلیس

در ادامه به معرفی تعدادی از جاذبه های گردشگری تفلیس می پردازیم که بهتر است در سفر خود بازدید از آنها را حتما در برنامه خود قرار دهید. همچنین راه های دسترسی شما به تفلیس نیز بسیار زیاد است و می توانید سفر خود را با خرید بلیط قطار، هواپیما و یا تورهای سفری به سرانجام برسانید.

 

کلیسای تثلیث تفلیس

یکی از زیباترین نمادهای گرجستان کلیسای تثلیث تفلیس است. نباید دیدن این مکان مقدس را از دست بدهید. فرقی نمی‌کند چه ساعتی از شبانه‌روز برای بازدید آمده اید، چرا که این‌جا همیشه زیباست. این کلیسا در سال ۲۰۰۴ بعد از ۱۰ سال ساخت و ساز به زیبایی کنونی رسید. این کلیسا اغلب شلوغ است و افراد بسیاری در آن مشغول به دعا کردن هستند.

 

جاذبه های توریستی تفلیس

 

فیونیکولار

فیونیکولار نام خط آهن درون شهری است که با طولی در حدود ۵۰۰ متر در سال ۱۹۰۵ تاسیس شد. سازنده این اثر یک مهندس بلژیکی به نام آفونس رابی است. این راه آهن دارای ۳ ایستگاه است و یکبار در سال ۲۰۰۰ به دلیل بروز حادثه بسته شد و دو سال پس از آن بازگشایی شد.

 

مکان های دیدنی تفلیس

 

پل صلح تفلیس

پل صلح، بنایی قوسی شکل است که در بالای رودخانه مکتاری در تفلیس ساخته شده است. این پل ۱۵۰ متری را یک طراح ایتالیایی به نام میشل دی لوچی طراحی کرده است و در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. گفته می شود ابزرا مورد نیاز برای نورپردازی این پل توسط ۲۰۰ کامیون به این شهر منتقل شدند. پل صلح یک طراحی خیره کننده دارد و همچنین یک گذر راحت بین پارک رایک و شهر قدیمی است.

 

راهنمای سفر به تفلیس و جاذبه های گردشگری

 

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا یا قلعه مادر یکی از نماد باستانی تفلیس است و در قرن ۴ میادی ساخته شده است، یعنی تقریبا در همان زمانی که خود شهر بنا شده است. در بررسی نامگذاری این قلعه به عنوان جاذبه های گردشگری تفلیس نظریات مختلفی وجود دارد و برخی می گویند برگرفته از نام فارسی است و به معنی قلعه کوچک است. در سال ۱۸۲۷ قلعه بخاطر زلزله تخریب شد و بازسازی نشد. کلیسا سنت نیکولاس (St. Nikolos) در داخل دیوارهای قلعه است که به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد. این کلیسا در سال ۱۹۹۶ بازسازی شد.

 

جاذبه های تاریخی تفلیس

 

تئاتر گابریادز

این سالن تئاتر  یک تئاتر مینیاتوری کوچک و منحصر به فرد است که شاید در زمره بهترین تئاترهای گرجستان است. طراحی این مجموعه را گابریادز انجام داده است و به همین نام نیز نامگذاری کرده است. پیشنهاد می کنیم در صورتیکه تمایل به بازدید از این اثر رادارید برای تهیه بلیط سریع اقدام کنید، چرا که مخاطبان بسیاری برای خرید آن اقدام می کنند و بلیط های به سرعت تمام می شود.

 

راهنمای سفر به تفلیس

 

کارتلیس ددا

این مجسمه زیبا که به نام مجسمه مادر نیز شناخته می شود یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تفلیس است و با ارتفاعی ۲۰ متری از تمام نقاط شهر قابل رویت است. طراحی این بنا بدین صورت است که با یک دست شمشیر و با یک دست یک کاسه در دست دارد و به دین معناست که از افرادی که بریا دوستی و با خوش رفتاری وارد شهر شوند پذیرایی می شود و هرکس قصد دشمنی داشته باشد با او به جنگ می روند.

 

نماد شهر تفلیس

 

باغ های بوتانیکال

این باغ های نیز در دسته مکان های دیدنی تفلیس و گرجستان قرار دارند و از مهمترین جاذبه های گردشگری تفلیس اند. باغ های بوتانیکال در سال ۱۸۴۵ به روی عموم بازگشایی شدند و قبل از آن، تنها خانواده سلطنتی حق استفاده از آن ها را داشتند.

 

جاذبه های گردشگری تفلیس و مکان های دیدنی

 

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری تفلیس تنها به همین موارد متنهی نمی شوند و سفر دلپذیر شما تنها با سفر به این نقاط پایان نمی یابد. از دیگر جاذبه های گردشگری تفلیس می توانیم به کلیسای اسمیندا سامبا، کلیسای آنچیسخاتی و حمام های حرارتی در آبانتوبانی اشاره کنیم که همگی دارای جنبه هایی تاریخی و مناظری بسیار زیبا برای بازدید هستند. بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما و سفر به تفلیس را باید در ماه های فصل بهار معرفی کرد.

 

فستیوال های تفلیس

از آنجا که این شهر زیبا مقصد گردشگری توریست های بسیاری است و هر ساله مسافران زیادی به این نقطه سفر می کنند، از دیر باز فستیوال های بسیاری نیز در این منطقه برگزار می شده است که خود یکی دیگر از جاذبه های سفر به تفلیس است.

 

فستیوال پنیر

نام این دورهمی جذاب جای هیچ توضیحی را باقی نمی گذارد! هر ساله پنیر هایی بسیار خوشمزه و محلی برای معرفی و فروش در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد. دامبال کاچو یکی از پنیرهای بسیار خوش‌ طعمی است که توسط تکنولوژی‌ ای تولید می‌شود که تحت محافظت سازمان یونسکو است. پنیر گودای تند که در پوست گوسفند پیچیده می‌ شود، تنیلی کولی از جنوب گرجستان که شبیه پنیر به هم بافته شده است، پنیر در عسل، روغن، گل‌ها و ادویه‌جات، همگی در این فستیوال پذیرای مسافران و گردشگران اند.

 

فستیوال پنیر تفلیس

 

تیبالیزوبا

این واژه به معنی جشن تولد تفلیس است که بطور رسمی ۱ اکتبر یا ۹ مهر ماه ماست. در این فصل رنگارنگ پاییزی در سراسر شهر میوه های رنگارنگ، سبزیجات، پنیر، دسرهای انگور، چرچخلا که  نوعی آبنبات شمع‌ مانند است و از انگور، آجیل و آرد تهیه می‌ شود، پالاموشی که نوعی دسر که از آب انگور تهیه می‌ شود، دلمه‌ های برشته کینکالی، کباب و نان تازه آماده پذیرایی از مهمانان هستند.

 

فستیوال تیبالیزوبا تفلیس

 

حقایقی جالب در مورد تفلیس

یکی از حقایق جالبی که در مورد تفلیس وجود دارد این است که سوار شدن در آسانسور رایگان نیست! بله درست شنیده‌اید، برای استفاده از آسانسور در آپارتمان‌های شهر تفلیس باید همیشه در جیب خود سکه داشته باشید. اگر سوار آسانسور شوید و سکه‌ای پرداخت نکنید، آسانسور به هیچ‌وجه تکان نمی‌ خورد؛ هزینه هر بار بالا و پایین رفتن از آسانسورهای تفلیس ۳ تا ۵ سنت است.

زبان رسمی مردم تفلیس گرجی است که البته زبان بسیار سخت و بی قاعده ای است؛ بطوریکه حتی برای اشاره به زن و مرد نیز ضمیر مجزایی وجود ندارد. حتی بعضی کلمات در زبان گرجی به ۸ معنی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.  واحد پول گرجستان، لاری گرجستان است که هر یک لاری به ۱۰۰ تتری تقسیم می‌شود. واژه لاری برگرفته از گرجی باستان است که معنای آن دارایی و ذخیره کردن است. همچنین هزینه تلفن در تفلیس بسیار کم است و هر چقدر دلتان بخواهد می توانید با تلفن صحبت کنید.

 

راه های دسترسی

برای سفر به تفلیس تمامی راه های زمینی و هوایی برای انتخاب در دسترس شما قرار دارد. برای مثال می توانید با خرید بلیط هواپیما تجربه سفری هوایی را داشته باشید و یا با قطار سفر خود را خاطره انگیزتر کنید. البته امکان سفر از راه زمین با خودروی شخصی و اتوبوس نیز فراهم است.

نظرات

من چندباری به گرجستان رفتم ولی تا به حال گذرم به تفلیس نخورده. یعنی از خیلی ها شنیدم که تفلیس زیاد جاذبه های گردشگری نداره.

    دوست عزیز این مقاله برای کسانی نوشته شده که با گرجستان و شهر تفلیس آشنا نیستن. به همین خاطر ما تمام اطلاعات مورد نیاز به همراه جاذبه‌های گردشگری تفلیس را برای شما نوشتیم.

فستیوال پنیر چقدر باحاله از این نمایشگاه های باحال که تو ایران برگزار نمی کنن. شاید حداقل بتونیم اونجا لذت ببریم.

    سلام بردیا جان
    قطعا سفر به کشور گرجستان تجربه شگفت انگیزی هست که پیشنهاد می کنیم حتما تجربش کنید…