شرکت های هواپیمایی ایران

شرکت های هواپیمایی ایران – ایرلاین‌های ایرانی را بشناسید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

حدود ۶۰ سال از زمانی که قدیمی ترین ایرلاین امروز، یعنی ایران ایر (هما) با ادغام دو هواپیمایی به وجود می آمد گذشته است. سال ۱۳۴۰ بود که بر اثر ادغام دو هواپیمایی Iranian Airways و Persian Airways شرکت هواپیمایی ایران ایر به وجود آمد. این شرکت همچنان در حال فعالیت است، اما در طول این سال ها و تا امروز شرکت های هواپیمایی جدیدی به وجود آمده اند. بیشتر این هواپیمایی ها امروز فعال هستند، اما برخی از آنها در سالهای گذشته یا از فعالیت دست کشیده اند یا مجوز آن ها باطل شده است. در این مقاله قرار است تمام شرکت های هواپیمایی فعال و غیر فعال ایران را به شما معرفی کنیم.

لیست شرکت های هواپیمایی ایران

در ابتدا لیستی از تمام شرکت های هواپیمایی ارائه داده و بعد از آن هرکدام را معرفی می کنیم. مجموع تعداد شرکت های هواپیمایی فعال و غیر فعال بسیار زیاد است و برخی از این شرکت ها علاوه بر فعالیت در زمینه حمل مسافر در زمینه حمل بار و خدمات ویژه هوایی نیز فعال هستند. برخی از این هواپیمایی ها نیز به طور کامل غیر فعال هستند یا در وضعیت تعلیق قرار دارند.

شرکت هواپیمایی نوع فعالیت
هواپیمایی ماهان حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی ایران ایر (هما) حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی نفت (کارون) حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی سپهران حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی معراج حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی آتا حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی ساها حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی قشم ایر حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی تابان ایر حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی کیش ایر حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی کاسپین حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی آسمان حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی ایران ایرتور حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی تفتان حمل مسافر
هواپیمایی اترک حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی زاگرس حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی وارش حمل مسافر
هواپیمایی پویا حمل مسافر و حمل بار

لیست شرکت های هواپیمایی ایران

شرکت های هواپیمایی غیرفعال

این شرکت های هواپیمایی ایرلاین هایی هستند که یا مدت کوتاهی فعالیت داشته و سپس متوقف شده اند، یا شرکت هایی هستند که پروانه فعالیت آن ها باطل شده و یا در دسته ایرلاین هایی قرار می گیرند که قرار است به زودی فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین برخی از آن ها فعالیت بسیار کمی داشته یا تنها در زمینه حمل بار فعالیت دارند.

شرکت هواپیمایی نوع فعالیت
هواپیمایی آریا حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی ارم حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی یاس ایر حمل بار
هواپیمایی نسیم حمل مسافر
هواپیمایی صافات خدمات ویژه هوایی
هواپیمایی هسا (سپاهان) حمل بار
هواپیمایی پیام حمل بار
هواپیمایی آبان حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی اروند ایر حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی پاریز حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی بنیاد ایر حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی صها حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی سفیران حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی تهران ایر حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی پاسارگاد حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی اطلس ایر حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی آرام ایر حمل مسافر و حمل بار
هواپیمایی سهند آسیا حمل مسافر و حمل بار

۱- شرکت هواپیمایی ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان یکی از مشهورترین و البته فعال ترین شرکت های هواپیمایی کشور است که در سال های فعالیت خود موفق شده دستاوردهای زیادی کسب کند و در دسته بهترین شرکت های هواپیمایی ایران قرار بگیرد. این هواپیمایی ناوگان بسیار قدرتمندی دارد و خدمات خوبی به مسافران خود ارائه می دهد، به نحوی که یکی از محبوب ترین شرکت های هوایی کشور است.

  • سال تاسیس: ۱۳۷۱
شرکت هواپیمایی ماهان

۲- هواپیمایی نفت (کارون)

هواپیمایی نفت یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی کشور است که در دسته قدیمی ترین و باتجربه ترین ها قرار می گیرد. نام دیگر هواپیمایی نفت هواپیمایی کارون است و بسیاری از افراد این هواپیمایی را با نام کارون می شناسند. این شرکت هواپیمایی در ابتدا یک شرکت هواپیمایی با خدمات ویژه هوایی بوده و سپس به یک شرکت هواپیمایی مسافری نیز تبدیل شده. بیشتر فعالیت این شرکت هواپیمایی در پروازهای داخلی است.

  • سال تاسیس: ۱۳۷۹
هواپیمایی نفت (کارون)

۳- شرکت هواپیمایی سپهران

هواپیمایی سپهران یکی از جدیدترین شرکت های هواپیمایی کشور است که در طول فعالیت کوتاه خود توانسته پیشرفت زیادی کند و به یکی از ایرلاین های اصلی کشور تبدیل شود. در حال حاضر بیشترین فعالیت شرکت هواپیمایی سپهران در مرزهای داخلی و سفرهای بین شهری متمرکز است.

  • سال تاسیس: ۱۳۹۵
شرکت هواپیمایی سپهران

۴- شرکت هواپیمایی معراج

معراج را می توانیم یکی از خوش قول ترین شرکت های هواپیمایی بدانیم. سطح رضایت از خدمات و پروازهای شرکت هواپیمایی معراج بالاست و این شرکت به دلیل تاخیر کم در زمان پروازها به عنوان یک ایرلاین وقت شناس شناخته می شود. مدت زمان زیادی از تاسیس شرکت هواپیمایی معراج نمی گذرد و این شرکت در مدت زمان کوتاهی توانسته در جمع شرکت های هواپیمایی اصلی کشور قرار بگیرد.

  • سال تاسیس: ۱۳۸۹
شرکت هواپیمایی معراج

۵- شرکت هواپیمایی آتا

شرکت هواپیمایی آتا که فعالیت خود را به عنوان شانزدهمین ایرلاین کشور شروع کرد در طول فعالیت ۸ ساله خود توانسته در دسته یکی از بهترین شرکت های هواپیمایی کشور قرار بگیرد. آتا را می توانیم به عنوان یک الگوی پیشرفت در مدت زمان کم در نظر بگیریم. این شرکت هواپیمایی در حال حاضر در چند مسیر خارجی پراهمیت و بسیاری از مسیرهای پروازی داخلی فعالیت دارد و با برخورداری از ناوگان هواپیمایی نسبتا پیشرفته یک شرکت هواپیمایی ایمن محسوب می شود.

  • سال تاسیس: ۱۳۸۷
شرکت هواپیمایی آتا

۶- شرکت هواپیمایی ساها

ساها نیز در دسته شرکت های هواپیمایی نسبتا قدیمی قرار دارد. نام ساها مخففی از عبارت سرویس ارتباط هوایی ارتش است و در حال حاضر نیز در مالکیت نیروی هوایی ارتش است. این هواپیمایی در ابتدا یک شرکت هواپیمایی مسافربری برای اهداف نظامی بوده است، اما پس از مدتی در زمینه حمل و نقل مسافران عادی نیز فعالیت کرد. در حال حاضر هواپیماهای این شرکت هواپیمایی به ۴ مسیر مهم کیش، مشهد، شیراز و عسلویه پرواز می کنند. مبدا فعالیت هواپیمایی ساها نیز در فرودگاه مهرآباد تهران است.

  • سال تاسیس: ۱۳۶۹
شرکت هواپیمایی ساها

۷- شرکت هواپیمایی قشم

هواپیمایی قشم یکی از مدرن ترین و به روز ترین شرکت های هواپیمایی کشور محسوب می شود. این ایرلاین فعالیت خود را با آهستگی شروع کرد، اما پس از گذشت مدتی، با شتابی بیشتر به سمت شناخته شدن و پیشرفت قدم برداشت. سال ۱۳۷۹ بود که تعداد هواپیماهای ناوگان این شرکت به ۷ هواپیما رسید و دامنه فعالیت آن گسترده شد. البته نام این شرکت هواپیمایی در ابتدا فراز قشم بود که پس از واگذاری آن به وزارت نفت نام آن به قشم ایر تغییر کرد. این هواپیمایی در حال حاضر از مشهورترین و محبوب ترین هواپیمایی های کشور است.

  • سال تاسیس: ۱۳۷۲
شرکت هواپیمایی قشم

۸- شرکت هواپیمایی تابان

شرکت هواپیمایی تابان نیز در دسته ایرلاین ها تازه تاسیس قرار دارد. مراکز اصلی فعالیت این هواپیمایی در فرودگاه های مشهد، اصفهان و مهرآباد تهران قرار دارد. فرودگاه امام خمینی را هم می توانید به یکی از مراکز فعالیت اصلی این شرکت هواپیمایی اضافه کنید. هواپیمایی تابان نیز از ایرلاین هایی است که علاوه بر فعالیت در زمینه پروازهای داخلی در زمینه پروازهای خارجی به چند کشور مهم نیز فعالیت دارد. عراق، پاکستان، روسیه، ترکیه، گرجستان و ارمنستان این مقاصد خارجی هستند.

  • سال تاسیس: ۱۳۸۵
شرکت هواپیمایی تابان

۹- شرکت هواپیمایی کیش ایر

شرکت هواپیمایی کیش ایرلاینی بود که برای رفع مشکلات جا به جایی بین این جزیره و دیگر مناطق کشور به وجود آمد. سال ۷۰ بود که این منطقه از نظر گردشگری درحال پیشرفت بود و هر روز مسافران بیشتری به این منطقه سفر می کردند. در این زمان هواپیمایی کیش ایر تاسیس شد. در حال حاضر این شرکت هواپیمایی در مسیرهای خارجی نیز فعالیت دارد و قسمت بزرگی از سفرهای داخلی را هم پوشش می دهد. این شرکت از استانداردهای خوبی برخوردار بوده و یکی از بهترین ایرلاین های ایران محسوب می شود.

  • سال تاسیس: ۱۳۷۰
شرکت هواپیمایی کیش ایر

۱۰- شرکت هواپیمایی کاسپین

یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی معتبر کشور که فعالیت زیادی در زمینه پروازهای داخلی و خارجی دارد هواپیمایی کاسپین است. این شرکت هواپیمایی در بسیاری از مقاصد داخلی کشور فعال است و به شهرهای زیادی سفر دارد. کاسپین در ابتدا فعالیت خود را با همکاری نیروی هوایی ایران شروع کرد و به مرور به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین ایرلاین های کشور شناخته شد و برتعداد هواپیماهای این ایرلاین نیز افزوده شد.

  • سال تاسیس: ۱۳۷۲
شرکت هواپیمایی کاسپین

۱۱- شرکت هواپیمایی آسمان

قصد داریم یکی از بزرگترین ایرلاین های ایرانی را به شما معرفی کنیم. هواپیمایی آسمان یکی از مهمترین و بزرگترین شرکت های هواپیمایی کشور به حساب می آید و با ناوگان گسترده خود مسئولیت پروازهای بسیاری را به عهده گرفته است. این ایرلاین از ادغام چهار شرکت هواپیمایی کوچک به وجود آمده و اکنون به یکی از مهمترین شرکت های هواپیمایی کشور تبدیل شده است. در حال حاضر آسمان با ۳۳ هواپیما و پرواز به ۵۳ مقصد داخلی و خارجی یکی از فعال ترین شرکت های هواپیمایی کشور نیز به حساب می آید. آسمان سومین ایرلاین رسمی کشور است.

  • سال تاسیس: ۱۳۵۹
شرکت هواپیمایی آسمان

۱۲- شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)

به قدیمی ترین و مشهورترین ایرلاین کشور رسیدیم. شرکت هواپیمایی ایران ایر یا همان هما توسط ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانین ایرویز و پرشین ایرویز ایجاد شده است. شرکت هواپیمایی ایران ایر پس از گذر از فراز و فرودهای بسیار در حال حاضر یکی از بزرگترین ناوگان های هواپیمایی کشور را در اختیار دارد. پروازهای بین المللی فراوان، بومی سازی تعمیرات هواپیما در کشور، پیشروی با استانداردهای بین المللی، هواپیماهای پیشرفته، افتخارات این ایرلاین و رضایت مسافران از این شرکت هواپیمایی همه و همه نشان دهنده این است که با ابر ایرلاین ایرانی رو به رو هستیم.

  • سال تاسیس: ۱۳۴۰
شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)

۱۳- شرکت هواپیمایی ایران ایر تور

شرکت هواپیمایی ایران ایر تور خود را با برگزاری تورهای گردشگری شروع کرد. این شرکت با استقبال شدیدی برای تورهای خود مواجه شد و در طی زمان مقاصد بیشتری را به تورهای خود افزود. به مرور و با افزایش مخاطبان تورهای ایران ایر تور مقاصد خارجی نیز به تورهای این شرکت افزوده شدند و ناوگان این هواپیمایی گسترش یافت. در حال حاضر این شرکت به گستره وسیعی از شهرهای ایران و کشورهای خارجی پرواز دارد و یکی از ایرلاین های شناخته شده کشور به حساب می آید. ایران ایر تور در سال های مختلف موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است و یکی از پرافتخارترین هواپیمایی های کشور به حساب می آید.

  • سال تاسیس: ۱۳۵۱
شرکت هواپیمایی ایران ایر تور

۱۴- شرکت هواپیمایی زاگرس

به سراغ یکی دیگر از هواپیمایی جدید و مشهور کشور می رویم. شرکت هواپیمایی زاگرس از آن ایرلاین هایی است که در مدتی کم توانسته پیشرفت خوبی داشته باشد. این شرکت در مدت کوتاهی توانست استانداردهای لازم را دریافت کند و نیروهای حرفه ای را استخدام کرد تا بتواند خدمات هوایی خوبی ارائه دهد. هواپیماهای این ایرلاین عموما از مدل های ایرباس و مک دانل داگلاس هستند و تعداد بالای ناوگان زاگرس نشان از فعالیت بسیار زیاد این شرکت هواپیمایی دارد. برای آشنایی بیشتر با این هواپیمایی مقاله معرفی هواپیمایی زاگرس را بخوانید.

  • سال تاسیس: ۱۳۸۴
شرکت هواپیمایی زاگرس

۱۵- شرکت هواپیمایی تفتان

یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی فعال کشور هواپیمایی تفتان است. این شرکت هواپیمایی که با هدف رشد و بهبود وضعیت گردشگری در سیستان و بلوچستان به وجود آمده یکی از شرکت های هواپیمایی پراهمیت داخل کشور است. فعالیت این شرکت در یک مقطع زمانی متوقف شد، اما مجددا در سال ۱۳۹۱ به جمع شرکت های هواپیمایی فعال بازگشت. در حال حاضر شرکت هواپیمایی تفتان با ۵ فروند هواپیما به چندین مقصد داخلی پرواز دارد.

  • سال تاسیس: ۱۳۸۱
شرکت هواپیمایی تفتان

۱۶- شرکت هواپیمایی اترک

این شرکت هواپیمایی هم با وجود اینکه اکنون جزء یکی از شرکت های هواپیمایی فعال کشور است اما فعالیت خود را به تازگی شروع کرده است و مدت زمان بسیار زیادی از تاسیس آن نمی گذرد. در حال حاضر هواپیمایی اترک ۳ فروند هواپیما در اختیار دارد که ۲ فروند آن از نظر فنی سالم و در حال فعالیت هستند. این دو هواپیما از هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ هستند.

سال تاسیس: ۱۳۹۱

شرکت هواپیمایی اترک

۱۷- شرکت هواپیمایی وارش

شرکت هواپیمایی وارش را می توانیم جدیدترین شرکت هواپیمایی فعال کشور در نظر بگیریم. در حال حاضر هواپیماهای شرکت هواپیمایی وارش به شهرهای مهمی همچون شیراز، اهواز، اصفهان، تبریز، تهران، مشهد، کیش، رامسر، ساری، گرگان، رشت و نوشهر پرواز می کنند.

سال تاسیس: ۱۳۹۶

شرکت هواپیمایی وارش

۱۸- شرکت هواپیمایی پویا

سرانجام به آخرین شرکت هواپیمایی فعال کشور می رسیم. شرکت هواپیمایی پویا نیز از دیگر شرکت های هواپیمایی فعال است که در زمینه حمل بار و حمل مسافر فعالیت می کند.

بهترین شرکت های هواپیمایی ایران

از بین تمام ایرلاین های موجود در کشور برخی قابل اعتماد تر هستند و خدمات بهتری به مشتریان ارائه می دهند. برخی از ایرلاین ها ناوگان هوایی قدرتمند و وسیعی دارند و برخی دیگر مقاصد پروازی فراوانی را پوشش می دهند. برخی از هواپیمایی ها نیز تعدادی از این موارد را یکجا دارند. اگر تمایل دارید رتبه بندی شرکت های هواپیمایی ایران را ببینید می توانید در مقاله بهترین شرکت های هواپیمایی ایران با ایرلاین های برتر آشنا شوید.

عکس لوگوی شرکت های هواپیمایی ایران

در این قسمت تصاویری از لوگو و آرم مهمترین و شاخص ترین شرکت های هواپیمایی ایران برای شما قرار داده ایم.

نظرات