BANNER-AIR

شرکت هواپیمایی ساها

Saha Airlines

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

پس از معرفی مشهورترین شرکت‌های ایرلاین ایران، نوبت به این می‌رسد که تعدادی از هواپیمایی‌های کمتر شناخته‌شده را هم بررسی کنیم تا اطلاعات شما درباره تمام هواپیمایی‌ها کامل شود. شرکت هواپیمایی ساها (Saha Airlines) از جمله ایرلاین های قدیمی ایران است که فعالیتش همواره در فراز و نشیب‌های زیادی بوده است. در ادامه با سامتیک همراه باشید تا به همراه یکدیگر تاریخچه، ناوگان هوایی و خدمات دیگر هواپیمایی ساها را به زیر زره‌بین ببریم.

خرید بلیت هواپیمایی ساها

نام هواپیمایی ساها از کجا آمده؟

اجازه دهید قبل از اینکه در مورد خدمات این هواپیمایی صحبت کنیم، نگاهی به ریشه نام آن بیاندازیم. واژه “ساها” مخفف عبارت “سرویس ارتباط هوایی ارتش” است که هم‌اکنون تحت مالکیت نیروی هوایی ارتش ایران قرار دارد. در ابتدا تنها وظیفه این ایرلاین جابجایی پرسنل ارتش جمهوری اسلامی بود که پس از آن قرار بر این شد که از این هواپیمایی برای اهداف مسافربری شهروندان نیز استفاده شود.

 

تاریخچه شرکت هواپیمایی ساها

در گذشته اکثر پروازهای شرکت هواپیمایی ساها به وسیلۀ هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷ صورت می‌گرفت. در بالاتر اشاره کردیم این شرکت تصمیم گرفت تا علاوه بر خدمات رسانی به افراد ارتشی، به جابه‌جایی شهروندان عادی نیز بپردازد. علاوه بر این، هواپیمایی ساها در ادامه، مجدد به به حمل بارهای شهری پرداخت و پروازهای باری را در دستور کار خود قرار داد.

 

خدمات ایرلاین ساها ایر

 

ساها پروازهای باری خود را با  ۲ فروند هواپیمای پهن پیکر بوئینگ ۷۴۷ خود انجام می داد. با این که این شرکت هواپیمایی فعالیت متوسط و بی هیاهویی در بین سایر شرکت های هواپیمایی داخلی داشت اما، متاسفانه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ این شرکت به دلیل عمر بالای ناوگان هوایی خود توسط سازمان هواپیمایی کل کشور لغو امتیاز شد و در پی آن مجوز پروازهای خود را با هر نوع پروازی از دست داد.

بد نیست که به این نکته جالب اشاره کنیم که هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷ این شرکت، آخرین مدل‌های  فعال در بین تمامی شرکت های هواپیمایی در تمام جهان است! البته لازم است اشاره کنیم که این مدل از هواپیماها در ابتدا برای خدمات مسافربری ساخته نشده و تنها به عنوان هواپیماهایی با کاربری سوخت رسان ارتش مورد استفاده بودند.

 

لغو امتیاز ایرلاین ساها

هواپیمایی ساها در نهایت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ بدلیل  فرسودگی بالای ناوگان خود و فعالیت متوسط در بین سایر شرکت های هواپیمایی داخلی، توسط سازمان هواپیمایی کشور لغو امتیاز شد و مجوز تمام پروازهای خود را از دست داد. ساها به مدت ۲ سال و نیم غیر فعال بود، اما این مسئولین شرکت بودند که با نهایت تلاش و همت توانستد با اضافه کردن هواپیماهای جدید و به روز به ناوگان خود، در سال ۱۳۹۵ مجوز خود را با هواپیماهای جدیدشان به دست آورند.

به این ترتیب، ایرلاین ساها با یک برندیگ و تغییر لوگوی جدید، دوباره به لیست ایرلاین های فعال کشور پیوست. این شرکت هواپیمایی همواره می‌کوشد تا نام و اعتبار درخشان خود در گذشته را مجددا احیا نماید و فعالیت هایی به روزتر و بیشتری داشته باشد. هواپیمایی ساها برای رسیدن به اهداف بلندبالای خود، می‌بایست نیروی انسانی جدید و متخصصی را استخدام می‌کرد که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح داده‌ایم.

 

استخدام نیروی جدید هواپیمایی ساها

مدیران این ایرلاین با برگزاری آزمون های تخصصی در پی این هستند تا پرسنل پروازی کاملا کار کشته و آموزش دیده ای را تربیت نمایند. هواپیمایی ساها امروزه فعالیت های خود را در همه ی زمینه های پروازی به صورت کاملا آکادمیک و آموزشی دنبال می نماید و حتی دارای دانشگاه اختصاصی خود نیز است. این دوره ها شامل مهمانداری، مهندسی پرواز و خلبانی می باشد و پس از گذراندن این دوره‌ها، افراد آموزش‌دیده به استخدام هواپیمایی ساها در می‌آیند. در واقع می‌توان گفت که ایرلاین ساها با این اقدام خود قدمی بسیار قابل توجه برای بومی‌سازی نیروی کار متخصص صنعت هوایی کرده که در حال حاضر بسیار موفق عمل کرده است.

 

کارمندان هواپیمایی ساها

 

قطب اصلی پرواز هواپیمایی ساها

قطب اصلی هواپیمایی ساها فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران است که در حال حاضر تنها در ۴ مسیر تهران به کیش، مشهد، شیراز و عسلویه و برعکس آن دایر است. گفتنی است که هواپیمایی ساها چندی پیش در جریان افتتاح یکی از پروژه های نفت و گاز کشور، میزبان هیئت دولت بود.

 

ناوگان هوایی هواپیمایی ساها

ناوگان هوایی ساها یکی از پر فراز و نشیب‌ترین ناوگان در بین هواپیمایی‌ها را دارد. این ناوگان در ابتدای فعالیت شرکت، متشکل از ۱۱ فروند هواپیمای مختلف بود که ۹ فروند آن، شامل بوئینگ‌های مدل ۷۴۷ در سری  ۱۰۰ و ۲۰۰ بودند. هواپیماهای بوئینگ ۷۰۷ نیز به دلیل سن بالا و فرسودگی از دور خارج شدند. همچنین لازم است اشاره کنیم هواپیمایی ساها، به عنوان یک هواپیمای مسافربری آخرین کاربر بوئینگ ۷۰۷ در جهان بود.

البته این بوئینگ‌ها در ابتدا هواپیماهای سوخت‌رسان هوا به هواپیماهای نیروی هوایی ارتش بودند که بعدها به مدل مسافربری تغییر کاربری دادند. در این میان دو فروند هواپیمای شرکت ایرباس در مدل A300 این شرکت به شرکت هواپیمایی معراج تحویل داده شد. در حال حاضر، هواپیمایی ساها دارای ۲ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ سری مدل ۳۰۰ است که از سال ۱۳۹۵ تاکنون، تمام پروازهای خود را به وسیلۀ آن‌ها انجام می‌دهد.

مسیرهای پروازی ایرلاین ساها

شرکت هواپیمایی ساها در حال حاضر فقط در مسیرهای داخلی از مبدا تهران (فرودگاه مهرآباد) به مشهد، اهواز، شیراز، کیش و عسلویه انجام می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده توسط سامتیک، این شرکت در آینده قصد دارد به مقاصد پروازی داخل و بین‌الملل خود بیافزاید. بنابراین بسیار محتمل است که در آینده خبرهای خوشی پیرامون این شرکت هواپیمایی به گوش برسد.

 

حوادث و سوانح هوایی هواپیمایی ساها

هواپیمایی ساها در طول مسیر پر فراز و نشیب خود از موانع زیادی عبود کرده که در بین آن‌ها چند نمونه سانحه هوایی نیز دیده می‌شود. در زیر به برخی از این حوادث اشاره می‌کنیم.

  • پرواز شماره ۱۷۱ هواپیمایی ساها در ۳۱ فروردین ۱۳۸۴ از کیش به مقصد تهران پرواز کرد، ولی متأسفانه در هنگام فرود در تهران دچار سانحه شد و به دلیل ترکیدن لاستیک جلو و آتش گرفتن قسمت عقب هواپیما در انتهای باند به داخل رودخانه متروکه کن سقوط کرد.
  • در بهمن ۱۳۸۵ یک فروند بوئینگ ۷۰۷ ساها در فرودگاه کیش دچار نقص فنی در سیستم هیدرولیک شد و پس از تأخیر فراوان و دور زدن‌های متعدد در فراز جزیره کیش ، در انتهای باند فرودگاه جزیره کیش فرود آمد. بنابراین مسافران بیش از ۳۰ دقیقه در انتظار یدک‌کش بودند تا هواپیما را به ابتدای باند منتقل کند. در نهایت، این هواپیما پس از بکسل شدن و حضور نیروهای امدادی فرودگاه کیش به محل مورد نظر منتقل و مسافران آن به سلامت، هواپیما را ترک کردند.
  • در پرواز اهوازبه تهران تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۸۸، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ شرکت ساها، تنها ۱۰ دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه اهواز یکی از موتورهای آن دچار نقص فنی شد که در نتیجه آن هواپیما مجبور به فرود اضطراری شد.

تیم مهمانداری هواپیمایی ساها

تیم مهمانداری این شرکت که متشکل از گروهی از جوانان با استعداد و با انگیزه است، توانسته‌ با داشتن استاندارد های لازم به عضویت این شرکت درآیند. تمامی مهمانداران ساها می‌کوشند با گذراندن دوره‌های فنی و ویژه و ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت، سفری به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز را برای مسافران مهیا کند.

در نهایت شرکت هواپیمایی ساها با داشتن بیشترین سابقه در حمل و نقل داخلی مدتی است که فعالیت های خود را دوباره آغاز کرده است؛ از این رو در صدد آن است با ارائه خدمت رسانی مفید به مسافران خود لذت سفر را برای آن ها دو چندان کند.

برای آشنایی بیشتر با ناوگان هوایی، شرکت‌های هواپیمایی و خرید بلیط انواع هواپیمای داخلی و خارجی، می‌تواند به صفحه اصلی سامتیک مراجعه کنید.

قیمت پروازهای داخلی ساها

جدول نرخ پروازهای داخلی هواپیمایی ساها براساس آخرین مصوبه برای بلیط های سیستمی

مبدا مقصد حداقل قیمت حداکثر قیمت
مشهد آبادان 2,624,000 ریال 7,458,000 ریال
مشهد تبریز 2,624,000 ریال 7,458,000 ریال
مشهد چابهار 2,624,000 ریال 9,493,000 ریال
مشهد کرمانشاه 2,518,000 ریال 7,151,000 ریال
مشهد کیش 2,465,000 ریال 6,997,000 ریال
تهران آبادان 1,829,000 ریال 5,153,000 ریال
تهران چابهار 2,477,000 ریال 9,689,000 ریال
تهران شیراز 1,882,000 ریال 6,440,000 ریال
تهران قشم 2,439,000 ریال 9,279,000 ریال
تهران کیش 2,368,000 ریال 9,027,000 ریال
تهران مشهد 1,352,000 ریال 6,970,000 ریال
مشهد اردبیل 2,465,000 ریال 6,997,000 ریال
مشهد ارومیه 2,624,000 ریال 7,458,000 ریال

ناوگان هوایی ساها

نظرات

من تاحالا اصلا اسم هواپیمایی ساها رو نشنیده بودم. ماشالله کلا هم که حادثه بوده حالا میفهمم انتخاب هواپیمایی موجه چقدر برای سفر امن و راحت مهمه. البته درسته که حادثه برای بهترین هواپیمایی های دنیا هم اتفاق میفته اما دیگه یه حدی داره !!!!!

    سلام سعید خان
    درسته. متاسفانه ناوگان هواپیماهای این هواپیمایی حادثه های بدی رو تجربه کردند. البته کیفیت ناوگان این هواپیمایی مناسب است و شاید این اتفاقات از بدشانسی این هواپیمایی باشند!

چجوري ميشه واسه استخدام مهمانداريش ثبت نام کرد؟

    سلام دوست عزیز
    در این مورد اطلاعاتی نداریم. پیشنهاد می کنیم به وبسایت رسمی شرکت هواپیمایی ساها مراجعه کنید.