لیست شرکت های حمل و نقل ریلی

شرکت های مسافربری قطار – لیست شرکت های حمل و نقل ریلی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

سال ۱۳۷۶ بود که تصمیم بر آن شد تا برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی کشور امر واگذاری راه آهن به شرکت های خصوصی واگذار شود. اولین قدم در این راه شروع فعالیت شرکت حمل و نقل ریلی رجا آغاز شد. البته این حرکت در ابتدا بسیار محتاطانه انجام شد و سهام این شرکت در ابتدا دولتی بود. اما به مرور زمان و از سال ۸۸ فرآیند واگذاری سهام این شرکت آغاز شد. در طول سال های اخیر نیز شرکت های مسافربری قطار بسیاری به وجود آمده اند و اکنون نیز در حال فعالیت هستند. اکنون برخی از این شرکت ها کاملا خصوصی هستند.

 

لیست شرکت های مسافربری قطار ایران

در حال حاضر بیش از ده شرکت مسافری قطار وجود دارد که در مسیرهای ریلی سراسر کشور مشغول خدمت رسانی به هموطنان گرامی می باشند. لازم به ذکر است که برخی از این شرکت ها در زمینه قطارهای باری نیز فعال هستند. در این مطلب شرکت های مسافربری قطار ایران را معرفی خواهیم کرد و توضیحاتی درباره آن ها ارائه خواهیم داد.

  1. شرکت حمل و نقل ریلی رجا
  2. شرکت قطارهای فدک
  3. شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار
  4. شرکت راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل)
  5. شرکت قطارهای مسافری مهتاب (مهتاب سیر جم)
  6. شرکت ریل ترابر سبا
  7. شرکت قطارهای نورالرضا
  8. شرکت قطارهای مسافری هستیا
  9. شرکت قطاری پارس لاریم
  10. شرکت قطارهای مسافری رعد تبریز
  11. شرکت قطارهای مسافری کوثر
  12. شرکت قطاری وانیا ریل

 

لیست شرکت های مسافربری قطار ایران

 

نکته مهم در مورد این شرکت های قطاری این است که شرکت های قطاری وانیا ریل، مهتاب سیر جم، راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل)، نورالرضا، ریل ترابر سبا، ریل سیر کوثر، جوپار، رعد تبریز و هستیا همگی زیر مجموعه هولدینگ سفیر ریل آسیا هستند، اما فعالیت هرکدام از آن ها به طور مستقل است. بنابراین در ادامه هرکدام از این شرکت ها را به طور جداگانه معرفی می کنیم.

 

۱ – شرکت حمل و نقل ریلی رجا

قدیمی ترین شرکت حمل و نقل قطاری ایران شرکت رجاست. شرکت راه آهن رجا بیش از ۲۰ سال است که در زمینه توسعه و بهبود وضعیت ناوگان ریلی کشور فعالیت می کند و از قضا در این مسیر موفق نیز بوده است. اکنون شرکت حمل و نقل ریلی رجا یکی از معدود شرکت های قطاری ایران است که مجهز به قطارهای ۵ ستاره و لوکس می باشد. قطار زندگی بهترین قطار شرکت رجا است و بعد از آن نیز قطارهای سیمرغ و پلورسبز در رده قطارهای با کیفیت این شرکت قرار می گیرند. شرکت حمل و نقل ریلی رجا فعال ترین شرکت در زمینه ارائه قطارهای سریع السیر نیز هست. قطار اتوبوسی پردیس یکی از بهترین قطارهای سریع السیر کشور است.

 

۲ – شرکت قطارهای فدک

قطار فدک تنها نوع قطار این شرکت است. این شرکت که اکنون یکی از مشهورترین و محبوب ترین و البته بهترین قطارهای کشور را به ناوگان ریلی کشور افزوده است کار خود را با خرید ۲۰۰ واگن آلمانی شروع کرد. هدف این شرکت توسعه خدمات ریلی در کلاس های لوکس و در حد استانداردهای جهانی است. در حال حاضر قطار فدک در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور فعال است و امکان خرید بلیط آن در سه کلاس عادی (اکونومی) ، تجاری (بیزینس) ، فدک (ویژه) به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است. اطلاعات کامل در مورد قیمت بلیط، منوی غذا، مسیرهای فعالیت، ساعت حرکت، امکانات و تصاویر این قطار را می توانید در مقاله قطارهای فدک ببینید و بخوانید.

 

شرکت قطارهای فدک

 

۳ – شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار

شرکت جوپار یکی دیگر از شرکت های خصوصی فعال در زمینه حمل و نقل ریلی است. این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۸۱ شروع کرد. در ابتدا فعالیت شرکت جوپار در زمینه حمل بار و مسافر با ۲۲ واگن ۶ تخته پارسی شروع شد. در سال ۸۸ این شرکت تصمیم به خرید ۸۴ دستگاه واگن پارسی دیگر گرفت. در سال ۹۳ نیز این شرکت ۴۵ دستگاه واگن آلمانی خریداری کرد و به یکی از بزرگترین شرکت های قطاری مسافربری ایران تبدیل شد.

 

۴ – شرکت راه آهن شرقی بنیاد (بن ریل)

شرکت بن ریل نیز امروزه به یکی از شرکت های خصوصی بزرگ حمل و نقل ریلی ایران تبدیل شده است. در سال ۱۳۷۳ تعداد ناوگان ریلی بن ریل به ۱۰ واگن محدود می شد، اما امروز تعداد واگن های تحت مالکیت این شرکت به ۱۳۱ عدد رسیده است. در حال حاضر بخش زیادی از سفرهای ریلی کشور توسط این شرکت انجام می پذیرد و قطارهای راه آهن شرقی بنیاد در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور فعال هستند.

 

۵ – مهتاب سیر جم

شرکت قطارهای مسافری مهتاب یا همان مهتاب سیر جم فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ آغاز کرد. سه سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲ ناوگان های این شرکت تا حد زیادی توسعه یافته و در مسیرهای مهمی همچون تهران خرمشهر، تهران شیراز و اهواز مشهد فعالیت داشت. در این زمان تعداد واگن های کوپه ای این شرکت به ۸۷ عدد و واگن های اتوبوسی آن به ۲۳ دستگاه رسید. شرکت مهتاب سیر جم نیز یکی از مهمترین شرکت های ریلی کشور محسوب می شود.

 

۶ – شرکت ریل ترابر سبا

این شرکت نیز در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد. ریل ترابر سبا فعالیت خودش را با ۵۰ واگن در مسیرهای تهران مشهد و تهران اهواز شروع کرد. در سال بعد نیز این شرکت واگن های بسیاری را به ناوگان خود افزود و در حال حاضر نیز در روند توسعه قرار دارد. قطار سریع السیر غدیر این شرکت اولین قطار کوپه ای سریع السیر کشور است که امکان سفری سریع و آسوده را برای مسافران فراهم کرده است. قطار نگین اتوبوسی و قطار نگین ویژه نیز از دیگر قطارهای مهم و با کیفیت شرکت ریل ترابر سبا هستند.

 

مهتاب سیر جم

 

۷ – شرکت قطاری نورالرضا

شرکت قطاری نورالرضا یکی دیگر از شرکت هایی است که اخیرا به جمع شرکت های مجهز به قطارهای لوکس پیوسته است. قطار نور VIP این شرکت در حال حاضر یکی از بهترین قطارهای کشور است. قطار نور ویژه نیز دیگر قطار این شرکت است که از کیفیت امکانات و خدمات بسیار خوبی برخوردار است. قطارهای این شرکت به دلیل بهره گیری از قطعات آلمانی، ایتالیایی و اروپایی از شهرت زیادی برخوردار شده اند.

 

۸ – شرکت قطارهای مسافری هستیا

متاسفانه اطلاعات به خصوصی درباره شرکت قطارهای مسافربری هستیا در دسترس نیست. این شرکت نیز یکی از شرکت های خصوصی فعال در زمینه حمل و نقل ریلی در کشور است. شما هم اکنون می توانید برای خرید بلیط قطارهای هستیا به وبسایت سامتیک مراجعه نمایید.

 

۹ – شرکت قطاری پارس لاریم

این شرکت نیز یکی دیگر از شرکت های جدید خصوصی در زمینه حمل و نقل مسافری قطاری است و هنوز اطلاعات چندانی درباره این شرکت در دسترس نیست. در حال حاضر امکان خرید بلیط قطارهای این شرکت در وبسایت سامتیک امکان پذیر است.

 

9 - شرکت قطاری پارس لاریم

 

۱۰ – شرکت قطارهای مسافری رعد تبریز

شرکت رعد تبریز با تاسیس در سال ۱۳۸۲ در جمع یکی از قدیمی ترین شرکت های ریلی ایران قرار دارد. این شرکت خصوصی با هدف توسعه و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقلی ریلی کشور در تبریز تاسیس شد و تا کنون یکی از فعال ترین شرکت های خصوصی در این زمینه بوده است. قطار سهند یکی از مشهورترین قطارهای این شرکت قطاری است.

 

۱۱ – شرکت قطارهای مسافری کوثر

شرکت ریل سیر کوثر نیز یکی دیگر از شرکت هایی است که حضور فعالانه ای در زمینه حمل و نقل ریلی کشور دارد. این شرکت در سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را شروع کرد و در ابتدا با ۲ رام فعالیت می کرد. در حال حاضر این شرکت با ۵ رام قطار فعالیت می کند. قطار غزال و قطار کوثر از بهترین و مشهورترین قطارهای این شرکت هستند.

 

۱۲ – وانیا ریل

وانیا ریل یکی دیگر از شرکت های خصوصی زیر مجموعه هولدینگ سفیر است. این شرکت نیز قطارهای بسیاری را در مسیرهای مختلف کشور به حرکت در آورده است که این قطارها از امکانات خوب و قابل قبولی برخوردارند. این شرکت نیز از شرکت های به نسبت قدیمی فعال در زمینه حمل و نقل ریلی مسافری کشور است.

برچسب : سفر با قطار

نظرات