رتبه بندی شرکت های هواپیمایی ایران

بهترین شرکت هواپیمایی ایران کدام است؟ رتبه بندی هواپیمایی های ایرانی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

در مقاله های پیشین سامتیک بهترین هواپیماهای مسافربری و بهترین قطارهای مسافربری ایران را بررسی کردیم. این بررسی بر اساس تکنولوژی، امکانات و خدمات هر یک از این قطارها و هواپیما رتبه بندی شده بودند و کاربران نیز نظر خود را در مورد هر یک از آن ها بیان کردند. اینبار قصد داریم به سراغ بهترین شرکت هواپیمایی ایران برویم و ربته بندی شرکت های هواپیمایی ایران را مشخص کنیم. اما پیش از هر چیز بهتر است در ابتدا لیستی از تمام شرکت های هواپیمایی فعال ارائه دهیم.

لیست شرکت های هواپیمایی ایران

در این لیست هیچگونه رتبه بندی از نظر کیفیت خدمات و برتری شرکت های هواپیمایی صورت نگرفته است. اما شما می توانید این شرکت های هواپیمایی را به ترتیب قدمت و سال تاسیس ببینید. (شماره ۱ قدیمی ترین شرکت هواپیمایی و شماره  جدیدترین شرکت هواپیمایی کشور است) . اگر می خواهید با هواپیمایی های ایرانی بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله شرکت های هواپیمایی ایران را مطالعه کنید.

  1. هواپیمایی ایران ایر (هما)
  2. هواپیمایی ایران ایر تور
  3. هواپیمایی آسمان
  4. هواپیمایی کیش ایر
  5. هواپیمایی ساها
  6. هواپیمایی ماهان
  7. هواپیمایی کارون
  8. هواپیمایی کاسپین
  9. هواپیمایی قشم
  10. هواپیمایی تفتان
  11. هواپیمایی زاگرس
  12. هواپیمایی تابان
  13. هواپیمایی معراج
  14. هواپیمایی آتا
  15. هواپیمایی اترک
  16. هواپیمایی سپهران

لازم به ذکر است چند مورد از این شرکت های هواپیمایی در حال حاضر فعالیت بسیار کمی داشته و یا فعالیت ندارند. بنابراین ما نیز در رده بندی بهترین شرکت هواپیمایی ایران این ایرلاین های غیرفعال را درج نکرده ایم.

امکانات هواپیمایی ماهان

رتبه بندی بهترین شرکت هواپیمایی ایران

لازم به ذکر است که رتبه بندی بهترین شرکت هواپیمایی با توجه به قدمت شرکت هواپیمایی صحیح نیست. به همین دلیل ما رتبه بندی نسبتا استانداردی تعیین کردیم. این رتبه بندی نیز بر اساس بزرگی مجموعه، کیفیت هواپیماهای ناوگان هواپیمایی، تکنولوژی های مورد استفاده، خدمات و رضایت مشتریان انجام شده است. شما هم می توانید در پایان مطلب با قرار دادن کامنت، نظرات و تجربیات ارزشمند خودتان را با ما و دیگر کاربران سامتیک به اشتراک بگذارید.

۱- شرکت هواپیمایی ماهان – بهترین شرکت هواپیمایی کشور

شرکت هواپیمایی ماهان یکی از مهم ترین و مجهزترین مسیرهای پروازی در ایران را در اختیار دارد. این موضوع تا حدی است که بسیاری از توریست های خارجی در ایران سفر با هواپیمایی ماهان را ترجیح می دهند. این امر به دلیل آن است که بسیاری از خدمات هواپیمایی ماهان، ار ایرلاین های خارجی الگو گرفته شده است.

همچنین این شرکت هرگونه تغییر احتمالی پروازها یا میزان تأخیر را از طریق سامانه پیام کوتاه و ایمیل به اطلاع مسافران می‌رساند. از دیگر امکانات این شرکت می‌توان به امکان سفارش غذای مخصوص برای مسافران در پروازهای خارجی، حداقل تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز اشاره کرد.

فضای کابین این شرکت هواپیمایی، همگی دارای فضای کافی جهت استراحت و قابلیت تنظیم صندلی است. همچنین امکان انتخاب از میان فیلم‌های ارائه شده توسط مهمان‌دار و استفاده از سیستم پخش DVD /MP3 ، جهت دیدن فیلم‌ها و شنیدن موسیقی‌های متنوع، در پروازهای بالای سه ساعت نیز برای مسافران وجود دارد.

از دیگر عواملی که باعث شده شرکت هواپیمایی ماهان به بهترین شرکت هواپیمایی کشور تبدیل شود ناوگان قدرتمند و خوب این شرکت هواپیمایی و افتخاراتی است که این شرکت تاکنون برای خود کسب کرده است. برای آشنایی کامل با ناوگان هواپیماهای شرکت ماهان و اطلاع از افتخارات این شرکت پیشنهاد می کنیم مقاله شرکت هواپیمایی ماهان را از دست ندهید. ضمنا ماهان یکی از محبوب ترین شرکت های هواپیمایی کشور نیز هست.

۲- شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) – قدیمی و محبوب

اولین شرکتی که با نام بلیط هواپیما، ذهن هر مسافری را به خود مشغول میکند، هواپیمایی ایران ایر است. این شرکت هواپیمایی قدیمی ترین شرکت هواپیمایی کشور است که هم اکنون با ناوگان عظیم خود به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور نیز محسوب می شود. خدمات فرودگاهی شرکت هواپیمایی هما با پیروی از شرکت های هواپیمایی بین المللی ترسیم شده است. هما در رده دومین شرکت از لیست بهترین هواپیمایی ایران قرار دارد.

در حال حاضر تعداد هواپیماهای ناوگان شرکت هواپیمایی هما ۴۳ هواپیما است که بسیاری از این هواپیماها از پیشرفته ترین تکنولوژی ها بهره می برند و جزء هواپیماهای استاندارد و درجه یک محسوب می شوند. دریافت گواهی نامه رضایت مشتری و قرارگیری در رتبه اول در زمینه اطلاع رسانی به مسافران در سال ۹۲ برخی از افتخارات این هواپیمایی هما به حساب می آید.

خدمات شرکت هواپیمایی ماهان

یکی از بهترین مزایای استفاده از خدمات شرکت هما، سرویس غذا و کترینگ منحصر به فرد آن است. كليه سرويس هاي غذايي اين گروه از مسافران مطابق با استانداردهاي ويژه تهيه مي شود. به لحاظ كيفيت و تنوع ويژه اي كه اين سرويس ها برخوردارند مي توان اوج هنر و سليقه را در آنها مشاهده کرد. به عنوان نمونه، با خرید بلیط هواپیما مشهد تهران ایران ایر، امكان انتخاب سرويس با استفاده از منو غذايي، سرو غذا در ظروف چيني، دريافت كيف هديه سفر، بسته بندي زعفران در جعبه خاتم ، گل و … در طول پرواز برای شما مقدور است.

از این گذشته، صندلی های کلاس اکونومی ایران ایر از یکدیگر فاصله دارند که این ویژگی باعث میشود شما راحتی و آرامش را در حین سفر تجربه کنید. علاوه بر این، اگر در هنگام سفر خود درخواستی داشته باشید، مهمانداران در سفر شما را تنها نخواهند گذشت و سرویس های درخواستی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

تمام این موارد باعث شده تا هما به یکی از محبوب ترین شرکت های هواپیمایی کشور بدل شود.

۳- شرکت هواپیمایی آتا – ایرلاین کم حادثه

شرکت هواپیمایی آتا از ابتدای تاسیس و بهره برداری خود، دارای برنامه ای منظم و مدون بوده و روند رو به رشدی را تا به الان طی نموده است. جالب است بدانید که ایرلاین آتا از آغاز فعالیت خود، تنها ۵ حادثه گزارش شده است. البته جالب است بدانید که هیچ یک از این حوادث منجر به مرگ یا حادثه دلخراشی نشده است.

این شرکت هواپیمایی در حال حاضر با در اختیار داشتن ۱۳ هواپیمای بوئینگ و ایرباس هر روزه پروازهای زیادی را به مسیرهای پروازی داخلی و خارجی انجام میدهد. این شرکت خصوصی در حال حاضر جزو چهارمین ایرلاین برتر در کشور است.

۴- شرکت هواپیمایی کیش ایر – ناوگان جدید

دلیل اهمیت بالای ایرلاین کیش ایر، ناوگان هوایی پیشرفته و جدید آن است. همانطور که میدانید نوع و مدل هواپیما یکی از عوامل تاثیرگذار در سطح کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران است. هواپیمایی کیش ایر در گذشته از ۲ فروند هواپیمای مسافربری توپولوف نیز استفاده می کرد، اما پس از ممنوعیت استفاده از این نوع هواپیماها در خطوط هوایی و در پی بخشنامه سازمان هواپیمایی ایران، شرکت هواپیمایی کیش ایر این دو فروند هواپیما را از ناوگان هوایی خود حذف  کرد و هواپیماهای جدیدی جایگزین آن کرد.

مهمانداران هواپیمایی کیش ایر

یکی از دلایلی که باعث میشود هواپیمایی کیش ایر را در گروه بهترین ایرلاین های داخلی قرار دادیم، کیفیت بالای خدمات غذا است. کترینگ شرکت هواپیمایی کیش، ذائقه ایرانی، سنت غذایی و تکنولوژی روز دنیا را سر لوحه اصلی خود قرار داده است از این رو با پیروی از استانداردهای جهانی، سرویس های غذایی خود را تهیه و به مسافرین محترم ارائه می دهد.

این کترینگ با بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت در صنعت تهیه و توزیع غذا، یکی از بزرگترین کترینگ های هواپیمایی کشور است که قادر به تولید و ارائه ۱۰ هزار سرویس غذایی در روز می باشد. کترینگ کیش ایر با در اختیار داشتن کادری مجرب از ۱۰۰متخصص تغذیه، هم اکنون در دو مرکز تهران و کیش مشغول به فعالیت و خدمت رسانی به مسافران خود می باشد.

۵- شرکت هواپیمایی قشم ایر – مدرن ترین و جذاب ترین هواپیمایی

قشم ایر با برخورداری از حدود ۱۳ هواپیما به عنوان یکی از بزرگترین ناوگان های شرکت های هواپیمایی شناخته نمی شود اما چند مورد باعث شده است که این شرکت هواپیمایی به یکی از شرکت های هواپیمایی محبوب تبدیل شود. ناوگان هواپیمایی قشم در ابتدا تعداد کمی هواپیما در اختیار داشت، اما به مرور و در طول سال ها فعالیت سرانجام توانست در سال ۱۳۷۹ این ناوگان را به ۷ هواپیما برساند. مالکیت این شرکت هواپیمایی که در ابتدا با نام فراز قشم شناخته می شد در سال ۱۳۸۸ به شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم رسید.

در سال ۹۳ نیز این شرکت هواپیمایی به وزارت نفت واگذار شد و نام آن به قشم ایر تبدیل شد. در طول سال های فعالیت این شرکت هواپیمایی به دلیل خدمات با کیفیتی که توسط این شرکت هواپیمایی ارائه شده محبوبیت فراوانی برای این ایرلاین به دست آمده است. البته مواردی مانند هواپیمای اختصاصی این شرکت برای باشگاه پرسپولیس نیز از دیگر مواردی است که در محبوبیت این ایرلاین تاثیر داشته است.

شرکت هواپیمایی قشم ایر - مدرن ترین و جذاب ترین هواپیمایی

ناوگان هواپیمایی قدرتمند این شرکت نیز که با هواپیماهای با کیفیت و جدید مجهز شده است از دیگر عوامل محبوبیت قشم ایر است.

۶- شرکت هواپیمایی معراج – خوش قول ترین ایرلاین

معراج هم در دسته بهترین شرکت های هواپیمایی کشور قرار می گیرد. این شرکت هواپیمایی یکی از خوش قول ترین شرکت های هواپیمایی کشور است و این خوش قولی به دلیل تاخیر بسیار اندک پروازهای این ایرلاین است. علاوه بر این به دلیل فعالیت گسترده این ایرلاین در مقاصد مختلف داخلی و بین المللی و ناوگان نسبتا بزرگ این ایرلاین می توان معراج را یکی از بهترین شرکت های هواپیمایی کشور دانست.

علاوه بر این معراج در زمینه تعمیرات هواپیماها نیز دست قدرتمندی داشته و موفق به کسب گواهینامه مدیریت تداوم صلاحیت پروازی شده است. این گواهینامه برای اولین بار توسط معراج به دست آمد. خدمات غذایی و کترینگ قابل قبول این ایرلاین از دیگر مواردی است که باعث رضایت خاطر مسافران پروازهای این ایرلاین شده است.

۷- شرکت هواپیمایی آسمان – آخرین مورد از بهترین شرکت های هواپیمایی

شرکت هواپیمایی آسمان که از ادغام ۴ ایرلاین کوچک به وجود آمد اکنون یکی از بزرگترین شرکت های هواپیمایی کشور است. آسمان در حال حاضر ۳۳ فروند هواپیما در آسمان دارد که به ۴۰ مقصد داخلی و ۱۳ مقصد خارجی پرواز می کنند. دو موردی که هواپیمایی آسمان در آن شهرت فراوانی دارد گسترش ناوگان هوایی و رشد توانایی های فنی-عملیاتی پرسنل است. این شرکت در زمینه افزایش تعداد مسافران، توسعه پروازها، آموزش نیروهای خبره و تجهیز کردن آشیانه ها نیز پیشرفت خوبی دارد. همه این موارد باعث شده که شرکت هواپیمایی آسمان در لیست بهترین شرکت های هواپیمایی ایران قرار بگیرد.

در رتبه بندی تمام شرکت های هواپیمایی بالا علاوه بر ویژگی های به خصوص این ایرلاین ها از نظرسنجی های به عمل آمده در مورد رضایت مسافران نیز استفاده شده است.

نظرات

سلام بهترین شرکت هواپیمایی ایران به نظر من ماهان هست. دلیل این انتخاب هم مهماندارای خوب و مودبش هستن. فک میکنم کیفیت غذای ماهان هم از بقیه هواپیمایی ها هم بهتر باشه.

    سلام بر شما، ممنون که تجربه ارزشمند سفر خود را با سامتیک در میان گذاشتید.

بلیط هواپیما خیلی گرون شده فکر نمی کنم با هواپیما دیگه سفر رفت

    سلام دوست عزیز
    در چنین شرایطی پیشنهاد ما به شما خرید بلیط چارتری هست. با خرید بلیط چارتر می تونید هزینه های سفر خودتون رو تا حد زیادی کاهش بدید. اگر نمی دونید چه زمانی میشه بلیط چارتری با قیمت مناسب تهیه کرد پیشنهاد می کنیم مقاله خرید بلیط چارتری رو مشاهده کنید.

ممنون که لیست بهترین شرکت های هواپیمایی ایران را در اخیتار ما گذاتشید کمتر سایتی به این موضوع پرداخته بود ولی به نظر من هواپیمایی ایران ایر هما از همش بهتره البته تجربه شخضیه منه

    سلام دوست محترم
    ممنون که نظرتون رو با ما در میون گذاشتید. شرکت های هواپیمایی برتری که در این مقاله معرفی کردیم (به خصوص سه مورد اول) از نظر امکانات و خدمات در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. طبق نظرات کاربران هواپیمایی های هما و ماهان جز بهترین ها هستند.