راهنمای سفر به جزیره هرمز

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

شهرهای جنوبی کشور به غیر از مردم خون گرمی که دارد، دارای جاذبه های توریستی و گردشگری بسیار زیادی هستند. در بین شهرهای جنوبی توریستی ترین مقاصدی که در تمام فصل های سال مخاطبین خود را دارند، دو جزیره قشو کیش هستند. اما در این مقاله با راهنمای سفر به جزیره هرمز با شما همراه هستیم تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم.

جزیره هرمز کجاست؟ بهشت زمین شناسان ایران!

جزیره هرمز یکی از زیباترین و خاص ترین جزایر موجود در آب های خلیج فارس و در بخش های جنوبی کشور است. جزیره هرمز مساحتی ۴۲ کیلومتری دارد و در فاصله ۸ کیلومتری از شهر بندرعباس واقع شده است. پس در همین ابتدای راه بگذارید خیالتان را برای سفر به جزیره هرمز راحت کنیم. برای سفر به جزیره هرمز می توانید با خرید بلیط قطار تهران بندرعباس هم سفر کرده و با کمترین هزینه خودتان را به مقصد برسانید.

سوغاتی جزیره هرمز

جزیره به لقب بهشت زمین شناسان نیز مشهور است. اما چرا؟ اگر در مورد شهرهای جنوبی کشور کمی اطلاعات داشته باشید، حتما خبری از خاک های رنگی و خاص جزیره هرمز به گوشتان رسیده است. جزیره هرمز خاکی رنگارنگ دارد و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که از سوغاتی هایش نیز به حساب می آید.

جزیره هرمز ساختاری بیضی شکل دارد و از گنبد های نمکی خلیج فارس به شمار می آید. همچنین به لحاظ موقعیت جغرافیایی اش اهمیت بسیاری در زمینه راهبرد، بازرگانی و ویژگی های استراتژیکی دارد. جزیره هرمز

دیدنی های جزیره هرمز، جاذبه هایی بکر و بی نظیر

با اینکه در بین جزایر جنوبی کشور، خیلی ها علاقمند سفر به قشم و کیش هستند، اما جاذبه های دیدنی جزیره هرمز به قدری بکر و نایاب است که اگر تنها یکبار از آنها دیدن کنید، دیگر جاذبه هایی مانند مکان های دیدنی قشم و کیش به چشمشان نمی آید.

تمام جاذبه هایی که در جزیره هرمز وجود دارند، از نوع طبیعی است و به قدری دیدنی هستند که نگاه هر بیننده ای را به خود خیره می کند. البته تمام شهرهای جنوبی دارای جاذبه هایی خاص و زیبا هستند و همیشه از بهترین مقاصد سفر داخلی در زمستان اند. در ادامه با ما همراه باشید.

کوه های خوراکی جزیر هرمز، جاذبه ای بی نظیر در دنیا!

در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه های رنگارنگی وجود دارد که به سه رنگ قرمز، زرد و سفید دیده می شوند. در میان این کوه ها با خاکی های رنگیشان، کوه که قرمز رنگ است قابلیت استفاده به عنوان ماده ای خوراکی دارد و همانند یک ادویه است.

کوه های خوراکی جزیر هرمز

خاک های رنگی هرمز از سوغاتی های محبوب و معروف این جزیره اند و بازرترین ویژگی جزیره هرمز نیز به شمار می آید. مردم محلی منطقه خاک سرخ جزیره هرمز را به عنوان ادویه برای طبخ ماهی، نان و تهیه ترشی مورد استفاده قرار می دهند و از آن حتی برای تهیه مربا و سس نیز استفاده می کنند.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز+عکس کوه سرخ هرمز

این کوه در بین مردم بومی جزیره گِلَک نامیده می شود و با ارتفاعی ۲۰۰۰ متری در صنایع سرامیک سازی و رنگسازی هم کاربرد دارد.

فرش خاک قرمز هرمز، سرزمین خاک های سرخ

همانطور که گفتیم، یکی از معروفترین جاذبه های دیدنی جزیره هرمز خاک قرمز رنگ آن است. در جزیره با خاک های رنگی موجود در منطقه، ساختاری فرش مانند را به وجود آورده اند که به فرش خاک قرمز هرمز معروف است. فرش هرمز را با استفاده از اصلی ترین جاذبه جزیره هرمز، یعنی همان خاک های رنگی اش به وجود آورده اند.

این جاذبه زیبا هر ساله مسافران زیادی به سمت خود جلب می کند، البته نه فقط برای دیدن فرش قرمز هرمز، که برای دیدن تمام جاذبه هایش.

فرش خاک قرمز در جزیره هرمز

گشت و گذار در اطراف جزیره هرمز

یکی از زیبایی های جزیره هرمز که تبدیل به جاذبه جالبی شده است، همین کوچک بودن مساحت آن می باشد. وقتی با قایق به ساحل جزیره هرمز می رسد، اگر در کنار جاده ساحی شروع به قدم زدن کنید، بعد از مدتی نزدیک به سه ساعت مجددا به نقطه اول باز می گردید.

مسیرهای دوچرخه سواری نیز در این مسیر برای مسافران ایجاد شده است و می توانید علاوه بر دیدار از جاذبه های طبیعی جزیره هرمز، ورزش هم کرده باشید!

دشت آهوان جزیره هرمز

یکی از جالب ترین جاذبه های دیدنی در جزیره هرمز، دشت آهوان آن است. باورش کمی سخت به نظر می رسد که در چنین جزیره کوچکی آهو وجود داشته باشد و جالب تر اینکه این آهو ها بومی همین منطقه هستند! در سفر به جزیره هرمز می توانید به سمت دشت آهوان حرکت کرده و به دیدار از آهوی های زیبای جزیره هرمز بپردازید.

ساحل و پرندگان زیبای هرمز، زیباترین ترکیب طبیعت

هرمز جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی دارد و مهمترین آنها همین خاک های رنگی اش است. قدم زدن در ساحل های رنگی جزیره هرمز مسلما متفاوت ترین تجربه شما از قدم زدن در کنار دریا خواهد بود.

البته قبل از هرچیزی باید به این نکته اشاره کنیم که بهتر است در فصل های پاییز و زمستان به شهرهای جنوبی کشور سفر کنید، اما هوا در چنین مکان هایی به قدری بهاری است خاطراتی بسیار زیبا برایتان رقم خواهد زد. در مسیرتان وقتی درحال قدم زدن در ساحل هستید پرونده های بومی و مختلف بسیاری هم خواهید دید که همانند خاک جزیره رنگارنگ و زیبا هستند.

سفر یا خودروی شخصی به جزیره هرمز

راه های دسترسی به جزیره هزار رنگ ایران،سفر به جزیره هرمز با ماشین

برای سفر به جزیره هرمز راه های متعددی پیش روی شماست. برای فسر می توانید از قطار، هواپیما و یا خودروهای عمومی و شخصی استفاده کنید. اگر بخواهید در کوتاهترین زمان ممکن خودتان را به جزیره هرمز برسانید، بهترین انتخابتان خرید بلیط هواپیما تهران بندرعباس است. از بندرعباس تا جزیره هم مسافتی ۸ ساعته پیش رویتان قرار خواهد داشت.

البته خیلی ها هم به دنبال مسیر سفر به جزیره هرمز با خودروهای شخصی اند. برای سفر به حزیره هرمز با خودروهای شخصی از تهران، اولین ایستگاه شما در شهر قم خواهد بود. پس از آن باید به سوی یزد حرکت کرده، مسیر خود را تا سیرجان ادامه دهید و از آنجا خودتان را به بندرعباس برسانید. فاصله تهران تا بندرعباس در جاده های زمینی مسافتی ۱۲۸۶ کیلومتری دارد.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

کاملا مشخص است که فصل های تابستان و ماه های پایانی عید نوروز به هیچوجه زمان مناسبی برای سفر به شهرهای جنوبی، به خصوص جزیره هرمز نیستند. در فصل تابستان هوای جزیره به قدری شرجی و گرم است که حتما دچار مشکل خواهید شد.

پس همانطور که پیش تر هم گفتیم، بهترین زمان سفر به جزیره هرمز فصل پاییز و زمستان است. اما اصلا نگران سردی هوا و یا بارندگی نباشید. هوای شهرهای جنوبی کشور در فصل های زمستانی و پاییزی به قدری عالی است که همانند هوای اردیبهشت و فروردین به نظر می رسد.

اگر به سمت شهرهای جنوبی و جزیره های خلیج فارس می روید، فرصت مناسبی است تا از جاذبه های دیدنی جزیره کیش نیز دیدن کنید.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

امکانات تفریحی در جزیره رنگین کمان ایران

به غیر جاذبه های طبیعی بی نظیر و بکر جزیره هرمز که خود به تنهایی می توانند موجبات سفر شما را فراهم کنند، باید جاذبه های گردشگری و توریستی این جزیره زیبا را هم به شما معرفی کنیم. از جمله تفریحات هیجان انگیزی که در جزیره هرمز منتظر میزبانی از شماست، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شنا و غواصی: همانند بسیاری دیگر از شهرهای بندری، در جزیره هرمز نیز می توانید تجربه شنا و غواصی داشته باشید. در جزیره هرمز معمولا تورهای نیم روزی غواصی برگزار می شود که می توانید با شرکت در آنها از سواحل مرجانی، ماهی های زیبا، دلفین و جنگل های حرا دیدن نمایید.
  • قایق سواری، ساحل نوردی و کمپینگ در جزیره هرمز: در حوالی جزیره قایق های موتوری بسیاری نیز قرار دارد که با استفاده از آنها می توانید به گشت و گذار در اطراف جزیره بپردازید و در آب های نیلگون خلیج فارس قایق رانی کنید.
  • گذاشتن حنا و خرید صنایع دستی در جزیره هرمز: یکی دیگر از جاذبه هایی که در جزیره هرمز پیش روی شماست، نقش های زیبایی است که مردم بومی منطقه با استفاده از حنا برروی پوست خود می زنند. فرصتی که شاید مشابه آن را در هر نقطه ای کشور پیدا نکنید.

جاذبه های دیدنی جزیره هرمز بسیار زیادند اما در این مقاله سعی کردیم تعدادی از مهمترین موارد آنها را به شما معرفی کنیم تا برای سفرهای نوروزی امسالتان برنامه متفاوت تری در نظر گرفته و تجارب جدیدتری از سفر به دست بیاورید.

نظرات

واقعا حیفه که اینهمه جای دیدنی داریم توی ایران و ازشون بی خبریم
من خودم عاشق ایرانم و کلا جدای از مشکلات خیلی عاشق سفر توی ایرانم
جزیره هرمز واقعا رویاییه راستش اصلا درک نمی کنم اینایی که هنوز ایران خودمونو ندیدن و میرن کشورای خارجی

    سلام دوست عزیز
    همونطور که شما می فرمایید کشورمون ایران هم نقاط دیدنی فراوانی داره، اما فکر می کنم باید تعادلی بین سفرهای خارجی برقرار باشه. به نظر ما بد نیست اگر مردم به جاذبه های داخلی توجه بیشتری داشته باشند.

سفربه هزمز بهترین سفر بود اما برای شنا کردن به قسمت های امن برید، عروس های دریای وجوددارند که به شما آسیب می زنند