قیمت بلیط قطار کوپه دربست چگونه محاسبه میشود؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

وقتی بین قطار و هواپیما شک دارید و نمیدانید که کدام را باید برای مقصد مورد علاقه خود انتخاب کنید، ناگهان یادتان می‌آید که جدا از صندلی های سفت و سخت و شلوغی های دیوانه کننده ای که باید در هواپیما تحمل کنید، سفر با قطار یک مزیت بزرگ دارد و آن این که میتوانید یک کوپه دربست برای خود اجاره کنید. در ادامه با بررسی قیمت قطار کوپه دربست با ما باشید.

قیمت بلیط قطار کوپه دربست

جدا از بحث راحتی، کوپه های دربست، ایده آل ترین انتخاب برای افرادی است که به طور دسته جمعی اقدام به سفر میکنند. در این اتاق ها حریم خصوصی شما کاملاً حفظ میشود و علاوه بر فضای کافی برای تعداد مسافران بالا، امکاناتی خوبی هم از مهمانداران دریافت میکنید. اما مسئله ای که همه را به فکر فرو برده این است که:

  1. اگر یک کوپه دربست اجاره کنیم، چه امکاناتی در اختیار ما قرار میگیرد؟
  2. قیمت بلیط قطار کوپه دربست بر چه اساس تعیین میشود و در شهرهای مختلف چه قدر است؟

این ها سوالات مهمی هستند که باید قبل از سفر به جواب آن ها برسید. پس در ادامه با ما باشید تا با بررسی شرایط مختلف قطار کوپه دربستی شما را به دنیای زیبای سفرهای ریلی ببریم.

قیمت کوپه دربستی قطار و ویژگی های آن

امکانات و شرایط کوپه دربست قطار

قطارهای مسافربری در ایران بسته به نوع امکانات و خدماتی که در آنها عرضه می شود به سه درجه تقسیم بندی می شوند.

  • قطارهای کلاس ۱ دومین درجه از قطارهای مسافربری هستند که دارای امكانات و خدماتی از قبيل سيستم صوتی، سيستم تهويه مطبوع، امكان استفاده از خدمات رستوران قطار و… در اختیار مسافران قرار میگیرد.
  • دسته بعدی به قطارهای کلاس ۲ مشهور اند. قطارهای درجه ۲ شش تخته، درجه ۲ معمولی و درجه دو اتوبوسی را شامل می شوند. بدین ترتیب عباراتی نظیر لوکس، درجه یک، درجه دو، سالنی و… که بر اساس درجه قطارها به آن ها اطلاق می شود مهمترین عامل تفاوت نرخ بلیط قطار و تعیین کننده قیمت آن است.
  • دسته آخر  قطارهای ویژه یا درجه اول هستند که مجهز به سيستم صوتی و تصويری، امكانات تفريحی، كتابخانه، سيستم تهويه مطبوع، پذيرایی كامل هستند. مثلاً قطارهای فدک در این گروه جای میگیرند.
  • قطارهای کوپه دربست در یک دسته بندی متفاوت قرار میگیرند و امکانات بهتری را به شما ارائه میدهند. به عنوان نمونه مهمانداران قطار برای واگن شما یک سرویس مجهز و کامل سفارش میدهند. این باعث میشود که بدون اینکه نیاز باشد به قسمت رستوران و بوفه قطار مراجعه کنید، همه چیز را درب کوپه دربستی خود تحویل بگیرید.

گذشته از این، اکثر شرکت های مسافربری برای اجازه یک جا کوپه ها برای شما یک امتیاز ویژه در نظر میگیرند. مثلاً شما در این نوع سفارش میتوانید از سرویس عصرانه مخصوص استفاده کنید که البته به صورت پیش فرض وجود ندارد، بلکه باید از مهماندار این درخواست را بکنید.

قیمت کوپه دربستی قطار

قیمت بلیط قطار کوپه دربست چطور محاسبه میشود؟

هنگام دربست کردن کوپه، هزینه صندلی‌های خالی با کسر هزینه خدمات ایستگاهی و پذیرایی به صورت خودکار برای شما محاسبه می‌شود و شما فقط بهای صندلی را بدون بهای خدمات اضافی می‌پردازید. قیمت بلیط قطار کوپه دربست به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۷۵ هزارتومان بیشتر است. به عنوان مثال هزینه بلیط قطار سریع السیر مشهد با کوپه دربست حدود ۷۰ هزار تومان بیشتر از رزرو تکی صندلی است.

قیمت صندلی خالی کوپه دربست چظور حساب می شود؟

اگر موقع دربست کردن کوپه نوزاد زیر دو سال بین مسافران باشد، به علت رزرو صندلی باید نصف بهای بلیط بزرگسال پرداخت شود. بد نیست که در این جا قیمت بلیط قطار بر اساس گروه سنی مسافران را برای تان توضیح دهیم تا بتوانید در تصمیم گیری بهتر انتخاب کنید.

صندلی های قطار فدک و امکانات و غذای آن
  • هزینه بلیط قطار برای بزرگسال: اگر سن مسافر در تاریخ شروع سفر بیش از ۱۲ سال باشد، بزرگسال محسوب شده و بلیط او تمام بها است.
  • نرخ بلیط قطار برای کودکان: اگر کودک شما در زمان شروع سفر بیش از دو سال و کمتر از ۱۲ سال داشته باشید، فقط نصف بهای بلیط را پرداخت می‌کنید.
  • قیمت بلیط قطار برای نوزاد: چنانچه نوزاد شما کمتر از دو سال داشته باشد فقط ۱۰ درصد از بهای کل بلیط یعنی معادل بهای بیمه مسافر را لازم است پرداخت کنید. در چنین حالتی برای نوزاد شما صندلی اختصاص داده نمی‌شود. در صورتی که والدین بخواهند برای نوزاد خود صندلی رزرو کنند، باید نصف بهای بلیط بزرگسال را پرداخت کنند.
  • هزینه بلیط قطارجانبازان و خانواده شهدا: برای جانبازان و خانواده شهدا بلیط قطار نیم‌بها محاسبه می‌شود. اما این تخفیف فقط در خرید حضوری بلیط و با ارائه کارت شناسایی معتبر بنیاد اعمال می‌شود و فعلا در خرید آنلاین بلیط قطار امکان استفاده از آن وجود ندارد.
شرایط کوپه دربست قطار

هنگام دربست کردن کوپه، هزینه صندلی‌ های خالی با کسر هزینه خدمات ایستگاهی و پذیرایی به صورت خودکار برای شما محاسبه می‌ شود و شما فقط بهای صندلی را می‌ پردازید، که بدون بهای خدمات اضافی است.

برچسب : سفر با قطار

نظرات