قوانین استرداد بلیط قطار

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

سفر با قطار یکی از محبوب ترین روش های مسافرت است که بدون نگرانی از حوادثی مانند تصادف، ترافیک های سنگین، خطرات رایج جاده و مسائلی مشابه انجام می گیرد. قطار یکی از امن ترین ابزارهای سفری است اما اگر قصد کنسلی و استرداد بلیط قطار را داشته باشید باید چه کرد؟ در ادامه با بررسی قوانین استرداد بلیط قطار با ما همراه باشید.

درخواست استرداد بلیط قطار

امروزه دیگر همانند گذشته برای خرید بلیط قطار راه های بسیاری وجود دارد و دیگر نیازی نیست به مراکز فروش فیزیکی و صف ها شلوغ خرید بلیط قطار مراجه کرد. تنها با یک جستجو ساده در اینترنت و صرف زمانی چند دقیقه ای می توانید به راحتی برای خرید بلیط خود اقدام نمائید، قیمت های شرکت های مختلف را بررسی کرده و ارزان ترین بلیط قطار را خریداری نمائید.

قوانین استرداد آنلاین بلیط قطار

اما حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد سفر داشتید، برنامه ریزی هایتان را انجام داده باشید و حتی بلیط هم تهیه کرده اید، اما مشکلی پیش بیاید که مجبور به لغو سفر شوید. برای پس گرفتن هزینه خرید بلیط چه کاری باید انجام داد؟ با قوانین استرداد بلیط قطار آشنایی دارید؟ چه مقدار از هزینه به شما بازگردانده خواهد شد؟

اگر چنین سوالاتی برای شما هم پیش آمده است در ادامه با ما همراه باشید تا با هم به تمام این سوالات پاسخ بدهیم.

استرداد بلیت قطار به چه معناست؟

وقتی بلیط قطار خود را خریداری کرده اید اما به هر دلیل مجبور به لغو سفر می شوید و قصد پس گرفتن هزینه بلیط را داشته باشید، به این فرایند استرداد بلیط می گویند. به بیان ساده تر، فرایند پس گرفتن هزینه پرداختی برای بلیط خریداری شده را استرداد می گویند.

وقتی بلیط قطار، هواپیما یا حتی اتوبوس خریداری کرده اید و به هر دلیل تمایل به کنسل کردن یا استرداد آن دارید، به راحتی می توانید در کوتاهترین زمان ممکن هزینه پرداختی را، با کسر درصدی از هزینه دریافت نمائید. پس بهتر است پیش از خرید بلیط قطار اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید تا در صورت نیاز بهترین انتخاب را انجام دهید. در صورت تمایل خالی از لطف نیست اگر زمانی را هم صرف مطالعه قوانین استرداد بلیط هواپیما کنید.

شرایط بازپرداخت هزینه در استرداد آنلاین بلیط قطار

خوشبختانه دیگر همانند گذشته نیازی به مراجعه به مراکز فروش فیزیکی یا دفاتر نمایندگی نیست تا هزینه استرداد بلیت قطار را پس بگیرید، تنها با چند کلیک و به راحتی خرید آنلاین بلیط قطار، می توانید برای پس گرفتن هزینه خود نیز اقدام نمائید. اما چقدر با قوانین استرداد بلیط قطار آشنایی دارید؟

شرایط استرداد بلیت قطار چیست؟

در گذشته اگر بلیط خود را اینترنتی تهیه می کردید و پشیمانی می شدید، باید بلیط تان را چاپ کرده، به دفاتر نمایندگی شرکت مربوطه مراجعه کرده و برای پس گرفتن هزینه اقدام می کردید. اما به لطف اینترنت به راحتی می توانید با ثبت درخواست خود، حداکثر تا ۷۲ بعد هزینه بلیط را با کسر جریمه های قانونی دریافت کنید.

درصد جریمه کنسلی و استرداد بلیط قطار چقدر است؟

اگر پس از خرید بلیط قطار به هر دلیل از سفر منصرف شدید و قصد کنسل کردن بلیط را داشته باشید، می توانید بدون هیچگونه جریمه ای تمام وجه پرداختی را دریافت نمائید. اما همیشه شرایط به همین آسانی نیست. نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که در استرداد بلیط قطار اهمیت بسیاری دارند.

شرایط استرداد بلیط قطار

بلیط تا یک ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار، و بازبودن مراکز فروش ،در مرکز صادر کننده‌ بلیط با پرداخت کامل بهای آن به مسافر قابل ابطال می‌باشد.

بلیط قطارهای مسافری درکلیه‌ مراکز فروش بلیط (در ساعت کاری نمایندگی های فروش بلیط) و ایستگاه راه آهن (در صورت وجود مرکز فروش بلیط در آن ایستگاه) با ارائه‌ کارت شناسایی معتبر (کارت ملی-شناسنامه-گذرنامه) طبق مقررات زیر، قابل استرداد می‌باشد و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست:

  • تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار،۹۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود.
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار ۷۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود.
  • از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ حرکت قطار ۵۰ درصد بهای بلیط پرداخت می‌شود.
  • استرداد بلیط پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نمی‌باشد و هزینه بلیط مسافر سوخت می شود.

استرداد آنلاین بلیط قطار چگونه است؟

اما برویم به سراغ سوال پایانی، برای استرداد بلیط قطار به صورت آنلاین چه باید کرد؟ در حین فرایند خرید به صورت اینترنتی شما باید ابتدا یک حساب کاربری داشته باشید. فرایند خرید تماما حول محور ورود به حساب کاربریتان صورت می گیرد. برای استرداد بلیط قطار نیز ابتدا باید به حساب کاربری وارد شوید.

سپس اطلاعاتی شامل شماره سریال بلیط قطار که کدی ۹ رقمی است، به همراه شماره تماس تلفن همراه از شما درخواست می شود. پس از ورود اطلاعات مذکور و ورود به پنل کاربری می توانید با توجه به زمان ثبت درخواست پس از خرید و همچنین مطابق با شرایط که در پیش در بحث کسر هزینه اعلام شد، باقی هزینه بلیط قطار را دریافت نمائید.

بازپرداخت هزینه استرداد بلیط قطار

فرایند استرداد بلیط قطار در عرض چند دقیقه انجام می شود، اما بازگشت هزینه پرداختی به حساب شما به دلیل نیاز به انجام فرایند های بین بانکی و اداری بین یک تا سه روز زمان نیاز دارد. توصیه می کنیم که در زمان ثبت درخواست استرداد بلیط قطار حتما کد پیگیری اعلام شده در پایان فرایند ثبت درخواست را تا زمان دریافت کامل هزینه و انجام فرایند های اداری لازم در جایی ثبت کرده و نگهداری نمائید.

برچسب : سفر با قطار

نظرات