با قطار به کدام شهرها می توان سفر کرد؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

همانطور که می دانید سفر با قطار در ایران دارای سابقه ای مدید و طولانی است. سفر با قطار از گذشته های دور در ایران رواج داشته است و حتی ورود اولین قطار به ایران برای خود داستان با مزه و خنده داری دارد! چرا که در ابتدای ورود قطار به ایران زیادی از سفر با قطار می ترسیدند! در حال حاضر همه استان های کشور دارای خطوط ریلی هستند و تنها در ۱۱ استان کشور امکان سفر با قطار وجود ندارد. در ادامه با ما همراه باشید تا تا با مقاصد داخلی سفر با قطار بیشتر آشنا شویم.

 

تاریخچه ورود قطار به ایران

ایران در گذشته همیشه در جنگ بین ابر قدرت های دنیای استعمار بود و ورود هر تکنولوژی جدید به کشور معضلات بی شماری داشت، از ترس مردم در برخورد با فناوری های جدید، کارشکنی های درباریان و عوامل خارجی و هزار و یک مشکل دیگر؛ که همگی در ورود قطار و راه آهن به ایران نیز دخیل بوده اند. راستش را بخواهید استفاده از قطار و خرید بلیط قطار در گذشته به محبوبیت و پرمخاطبی امروز نبود و سفر با قطار راه بسیار طولانی را برای رسیدن به محبوبیت طی کرده است.

اولین لکوموتیو دنیا در سال ۱۸۲۵ میلادی ساخته شد و به سرعت مورد توجه دنیا قرار گرفت و به عنوان جدیدترین تکنولوژی روز، تحول عظیمی در حمل و نقل به وجود آورد. قطارها در ابتدا تنها برای حمل بار مورد استفاده بودند با مشخص شدن اهمیت و کاربرد آنها، به زودی جای خود را برای جابجایی مسافران نیز باز کردند و وارد عرصه حمل و نقل شدند.

 

ورود قطار به ایران و شهرهایی که می توان با قطار به آنها سفر کرد

 

در ورود قطار به ایران، انگلیسی ها اولین کسانی بودند که ایده احداث قطار آنکارا به بندرعباس را مطرح کرده و قصد ساخت آن را داشتند. البته تحت شرایط زمان ناصرالدین شاه و مدعیان زیادی که برای احداث قطار وجود داشت، در نهایت موسیو بواتال فرانسوی قرارداد ساخت راه آهن ایران را ازآن خود کرد و اولین مسیر ریلی ایران از تهران به شاه عبدالعظیم احداث شد.

خط آهن تهران-شهر ری پای راه آهن را به ایران باز کرد. در سال های بعد از آن، در مسیر بوشهر-برازجان و تبریز-جلفا و نیز میرجاوه-زاهدان نیز راه آهن کشیده شد تا سال ۱۳۰۶ شمسی که آرزوی راه آهن سراسری محقق شد. به مرور زمان و با احداث هایی که پیش و پس از انقلاب رخداد، درحال حاضر ایران بالغ بر ۱۳۴۳۷ کیلومتر شبکه ریلی دارد.

 

با قطار به کدام شهر های ایران می توان سفر کرد؟+جدول مسیر قطارهای داخلی

خب؛ برویم به سراغ سوال اصلی! با قطار به کدام یک از شهرهای کشور می توانیم سفر کنیم؟ در حال حاضر مسیر قطار برای تمام استان های کشور، به جز  عدد از آنها در دسترس است و شهر های مختلفی در مسیر عبور قطار وجود دارند و منظره های زیبایی را به وجود آورده اند.

همانطور که می دانید سفر با قطار یکی از ایمن ترین و در عین حال ارزانترین ابزارهای سفر در دنیاست و همین موضوع یکی از دلایل محبوبیت استفاده از قطار است. استان‌ های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر‌احمد، همدان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، اردبیل، گیلان، خراسان جنوبی و شمالی هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده‌ اند که طبق وعده مسئولان استان‌های کرمانشاه، همدان، اردبیل و گیلان در آینده‌ ای نزدیک به شبکه ریلی متصل می‌ شوند. خوشبختانه در سایت سامتیک به راحتی و تنها با صرف چند دقیقه می توانید برای استرداد آنلاین بلیط قطار نیز اقدام کنید.

 

با قطار به کدام شهر ها می توان سفر کرد

 

همانطور که پیش تر هم عنوان کردیم در حال حاضر بالغ بر ۱۳۰۰۰ کیلومتر مسیر یلی در کشور وجود دارد که تردد با قطار را بین شهرها و استان های مختلف کشور فراهم کرده است. همانطور که می دانید بیشترین مسیرهای ریلی کشور از تهران به شهرهای دیگر است و مهمترین مسیر های ریلی کشور که از تهران عبور می کنند عبارتند از:

 

تهران – گرگان تهران – شیراز تهران – اراک تهران – مشهد
تهران – فیروزکوه تهران – تبریز تهران – اهواز تهران – شاهرود
تهران – جمکران تهران – یزد تهران – خرمشهر تهران – سمنان
تهران – قم تهران – زاهدان تهران – مراغه تهران – نیشابور
تهران – پیشوا تهران – بندرعباس تهران – زنجان تهران – خواف
تهران – پرند تهران – ساری تهران – میانه تهران – طبس

 

همانطور که مشخص است تعداد بسیار زیادی از مسیرهای ریلی کشور از تهران عبور می کنند و دو شهر تهران و مشهد بیشترین سفر های ریلی را به خود اختصاص داده اند. دومین شهری که بعد از تهران بیشترین مسیر های ریلی کشور را به خود اختصاص داده است، شهر مشهد است که مانند تهران دارای مسیرهای زیادی است.

خطوط ریلی که به مشهد راه دارند شهر های شاهرود، سمنان، طبس، اصفهان، تبریز، مهاباد، اهواز، شبستر، ملایر، قم، زنجان، قزوین، کرج، کاشان، یزد، کرمان، بندرعباس، ساری، شیراز و سرخس هستند. تمامی شهر های نام برده دارای قطارهایی برای مسیر های رفت و برگشت از مشهد به تمام مقاصد نامبرده هستند.

 

مسیرهای ریلی کشور کدامند؟

 

از دیگر شهر های کشور که دارای قطار و مسیرهای ریلی فعال هستند می توانیم به موارد زیر نیز اشاره کنیم که در این خطوط ریلی انواع قطار های روز دنیا و مجهز ایران نیز در حال جابجایی مسافران هستند.

 

خرمشهر – اهواز یزد – بندرعباس تبریز – تربیت معلم
اندیمشک – اهواز اصفهان – بندرعباس اندیشمک – درود
کرج – تبریز گرگان – پل سفید درود – جمسگر
شیراز – اصفهان تبریز – وان درود – سفید دشت
یزد – کرمان تبریز – جلفا کارون – بندر ماهشهر

 

انواع قطار های موجود در ایران+مسیرهای قطاری داخلی

درحال حاضر قطارهای بسیاری در خطوط ریلی کشور مشغول به جابجایی مسافران در شهرها و استان های مختلف کشور اند. خوشبختانه به لطف وجود اینترنت و همه گیر شدن آن، دیگر مانند گذشته برای خرید بلیط هواپیما و یا قطار، دشواری های مراجعه حضوری و خرید بلیط های کاغذی وجود ندارد.

همچنین ۱۱ شرکت ریلی در کشور در حال ارائه خدمات به مسافرین برای جابجایی در خطوط راه اهن کشور هستند و هریک با داشتن تعدادی خاص از قطارهای باری و مسافری، خدمات مورد نیاز مسافران را مرتفع می کنند. از انواع قطار های موجود در کشور می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

قطار غزال+خدمات و مسیرهای حرکت

قطار غزال که با نام های غزال بنياد؛ غزال وانياريل و غزال ريل سير در کشور وجود دارد، بعد از قطار تندروی پردیس از پیشرفته ترین قطار های مورد استفاده در کشور است و دارای امکانات مناسبی همچون سیستم صوتی و تصویری LCD برای هر کوپه، سیستم احضار مهماندار، تهويه مطبوع سرد وگرم ،توالت فرنگي و ايراني مي باشد.

هر واگن اين قطار داراي ۹ كوپه ۴ نفره است و به همين دليل كوپه ها داراي وسعت مناسبي هستند. قطار غزال در مسیر های تهران به مشهد و بالعکس، بندرعباس به مشهد، یزد به مشهد و اصفهان به مشهد درحال جابجایی مسافران است.

 

انواع قطار های ایران

 

قطار لوکس ۴ نفری، قطاری در مسیر های داخلی و بین المللی

این قطار در دو نوع ۳۲ نفره و ۳۶ نفره وجود دارد که به ترتیب به نام های آلمان غربی و آلمان شرقی شناخته می شوند. البته قیمت بلیط قطار برای این دو نوع قطار مسافری تفاوتی ندارد و تنها تفاوت در تعداد کوپه هاست. قطار ۳۲ نفره آلمان غربی دارای ۸ کوپه و قطار ۳۶ نفره آلمان شرقی دارای ۹ کوپه است. قطار دارای ۴ تخت، تهویه مطبوع، سرویس خواب و سیستم صوتی است و در دسته قطارهای پرطرفدار قراردارد و در مسیر بین المللی سوریه و ترکیه نیز حرکت می کند.

 

قطار پلور سبز، قطار محبوب رجا

این قطار تحت همکاری شرکت رجا به خطوط ریلی کشور اضافه شده است و جمعا ۲۵۰ واگن از آن در کشور وجود دارد. البته قطار پلور سبز با قطار سبز متفاوت است و تنها دارای تشابه اسمی اند. پلور سبز دارای واگن هایی ۴ تخته است و ویژگی هایی مانند تهویه مطبوع، با قابلیت تنظیم دما توسط مسافران، سیستم صوتی و تصویری مناسب، ظاهر تمیز و خدمات مناسب در آن وجود دارد. سرویس های ایرانی و فرنگی موجود در قطار نیز از نوع سپتیک اند، یعنی در ایستگاه ها بسته نمی شوند و همچنان قابل استفاده اند.

 

قطار لوکس ۶ نفره

این قطار به نام های شش تخته پارسی و شش تختخ اسپانیایی نیز شناخته می شود و تنها مزیتی موجود در آن وجود سیستم صوتی است. عاملی که باعث محبوبیت این قطار شده است شش تخته بودن و وسعت بیشتر فضای مسافران بوده است و همچنین اینکه کوپه ها تمیز تر و نو تر هستند.

 

کدام شهرهای ایران قطار دارند؟

 

قطار دلیجان

این قطار که محصولی از کشور فرانسه است توسط شرکت رجا وارد کشور شد و به خطوط ریلی اضافه شد. قطار دلیجان در دسته بندی قطار های کشور در دسته متوسط قرار دارد و تنها امکانات موجود در آن یک جفت LCD پنج اینچی در کوپه هاست که البته امکان پخش صوت و یا تصویر دلخواه در آن هم وجود ندارد.

 

قطار های سبز و سیمرغ

این دو قطار از قطار های قدیمی ایران هستند و در ادامه گسترش پیدا کرده و مجهزتر شده اند. امکانات موجود در قطار های سبز و سیمرغ نسبتا مناسب است و در هر کوپه مبلمان های مناسب و تلویزیون وجود دارد. همچنین با کمی هزینه اضافی می توانید استفاده از پلی استیشن هم به لیست امکانات خود اضافه کنید. این قطارها دارای متابخانه، کافی شاپ و ایفون احضار مهماندار هستند. همچنین پذیرایی موجود در قطار مشمول بر هزینه اضافه است.

 

قطار عادی

این قطارها قدیمی ترین واگن های موجود در راه آهن ایران اند و از دهه ۵۰ درحال حرکت در مسیر های ریلی کشوراند. در گذشته صندلی های قطار چوبی بود و هر کوپه ۸ صندلی داشت و در ادامه صندلی های چوبی برداشته شد و ۶ صندلی چرمی به جای آن جایگزین شد. صندلی های همچنین قابلیت تخت شدن نیز دارند. این نوع قطار ها در تمام ایستگاه های کوچک بین شهری توقف دارند و به دلیل هزینه اندکشان محبوبیت بالایی دارند.

 

قطار تندروی پردیس

قطار پردیس درحال حاضر سریعترین قطار ایران است و امکانات مناسبی در دسته سیستم های صوتی، تصویری و تهویه مطبوع در اختیار مسافران قرار می دهد. یک وعده پذیرایی رایگان نیز بسته به زمان سفر،صبحانه، نهار یا شام، در اختیار مسافران قرار می گیرد.

دکوراسیون زیبا، درب های برقی، سرعت بالا و عایق صوتی مناسب از جمله دلایل محبوبیت این نوع قطار است. مجموعا ۱۱ عدد از این نوع قطار در خطوط ریلی درحال جابجایی مسافران است و با همکاری شرکت های زیمنس اتریش و واگن پارس تهیه شده اند.

 

با قطار به کدام شهرها می توان سفر کرد

 

سفر با قطار چه مزیت هایی دارد؟

سفر با قطار به غیر از اینکه به عنوان امن ترین وسیله سفری است، در مسیر های طولانی نه تنها اقتصادی تر است، بلکه راحتتر نیز هست و حس ناب سفر را با لذت بیشتری در آن تجربه می کنید. بلیط قطار در مقایسه با بلیط هواپیما و خودروهای عمومی یا شخصی قیمت بهتری هم دارد و انتخاب معقولانه تری به نظر می رسد.

همچنین اگر خیلی اهل سفر هوایی نیستید، بهترین ابزار سفر شما استفاده از قطار است. در سفر با قطار محدویت بار مانند هواپیما وجود ندارد، فضای بیشتری در اختیار شماست و می توانید به راحتی در راهروهای قطار قدم بزنید و با از کتابخانه استفاده کنید.

سفر با قطار محیط دوستانه و خانوادگی تری را به وجود می آورد و در مسیرهای طولانی بهترین فرصت برای دور هم جمع شدن و لذت بردن از سفر و شادی است. بر اساس نظرسنجی های انجام شده، سفر با قطار به عنوان سفر خانوادگی محبوبتر است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مزایای سفر با قطار نیز مراجعه کنید.

به عنوان کلام پایانی اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی برروی قطار های معرفی شده در ایت مقاله انجام بدهیم تا سطح قیمت و خدمات موجود در آنها را به خوبی به نمایش گذاشته باشیم می توانیم دسته بندی زیر را داشته باشیم:

 

سفر با قطار چه مزیت هایی دارد

 

  • ﭘﻠﻮﺭ ﺳﺒﺰ
  • ﺳﻴﻤﺮﻍ
  • ﺳﺒﺰ
  • ۴ ﻧﻔﺮﻱ ﻟﻮﮐﺲ
  • ﻏﺰﺍﻝ
  • ﭘﺮﺩﻳﺲ
  • ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ ﺻﻨﺪﻟﻲ
  • ۶ ﻧﻔﺮﻱ ﻟﻮﮐﺲ
  • ﺩﻟﻴﺠﺎن

امروزه قطار به دلیل هزینه های اندک و امنیت سفری بالا تبدیل به یکی از محبوب ترین ابزارهای سفری شده است و مخاطبین زیادی را برای خود به دست آورده است. البته سفر با قطار در تمام دنیا به عنوان امن ترین ابزار سفر شناخته می شود.

 

آیا بوشهر قطار دارد؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در زمینه مسیرهای قطاری پرسیده می شود این است که آیا بوشهر قطار دارد؟ در این مورد باید بگوییم که در سال های اخیر اقداماتی در زمینه ساخت راه آهن بوشهر انجام گرفت. حتی در بعضی از رسانه ها اعلام شد که راه آهن بوشهر شیراز در سال ۱۴۰۰ بهره برداری می گردد. متاسفانه در حال حاضر قطاری از مبدا یا به مقصد بوشهر فعالیت ندارد.

نظرات

ایران که یه عالمه قطار خیلی خوبم داره…چرا اونا رو توی این مقاله معرفی نکردین اصلا؟؟؟

    سلام کاربر محترم
    یک مقاله به همین عنوان نوشته شده است.
    می توانید به مقاله بهترین قطارهای ایران مراجعه کنید

خوشحالم که بلاخره فضای وب داره به سمت تخصصی شدن میره
اگر توی اینترنت به دنبال یک مطلب تخصصی بخصوص در مورد قطار بگردید متوجه ضعف های موجود میشید. که چقدر در بحث یک محتوای خوب برای اینجور موضوعات کمبود داریم
مرسی از مقاله خوبتون

سلام
ممکنه در مورد مقدار باری که میشه به قطار برد بفرمایید؟
محدودیت های مقدار وزن ورودی به هواپیما و قطار یکسانن؟؟

    سلام کاربر محترم.
    میزان باری که می توانید به قطار به همراه ببرید مسلما مقدار بیشتری دارد و معمولا در صورتیکه بار شما بیش از حد سنگین نباشد، محدودیتی برای به همراه داشتن بار ندارید.

سلام
اگر ممکنه بفرمایید که قیمت بلیط قطار توی این دوره چقدر تغییر کرده؟
ممکنه مثل بلیط هواپیما قیمتش ارزون بشه یا نه؟

من میخوام از تبریز ۲فروردین به شیراز بروم لطفا راهنمایی کنید ممنون

    سلام دوست عزیز
    در صورتی که نیاز بهه مشاوره برای خرید بلیط قطار یا هواپیما رو دارید لطفا با شماره پشتیبانی سامتیک ۸۴۳۸۴ تماس بگیرید