معرفی قطار گردشگری سوادکوه

قطار گردشگری سوادکوه (تهران شمال) – سفر با قطار به اعماق جنگل

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

از آنجایی که قطار یکی از مهمترین و پرکاربردترین وسایل حمل و نقل در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی محسوب می شود توجه ویژه ای هم به این صنعت صورت می گیرد و هزینه زیادی صرف تحقیق و توسعه آن می شود، به طوری که در دهه های اخیر قطارهای گردشگری و قطارهای سریع السیر توانسته اند توجهات زیادی را به خود جلب کنند. سرعت قطارها اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و قطارهای گردشگری نیز برای تفریح و گردش مسافران در خدمت صنعت گردشگری قرار دارد. چند سالی است که بحث قطارهای تندرو و قطارهای گردشگری در کشور ما نیز پررنگ تر از قبل شده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است. البته هنوز تا استانداردهای جهانی فاصله زیادی وجود دارد، اما فعالیت های صورت گرفته نشانه خوبی به حساب می آیند.

پیش تر در مقاله «قطار گردشگری» در مورد این پدیده توضیحاتی ارائه داده ایم، اما در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی در مورد قطار گردشگری سوادکوه یا همان قطار گردشگری تهران شمال توضیحاتی ارائه دهیم. البته این قطار با نام های قطار گردشگری سه خط طلا، پل سفید و شیرگاه نیز شناخته می شود.

معرفی قطار گردشگری سوادکوه یا همان قطار پل سفید

برخی از مسیرهای ریلی کشور به قدری زیبا هستند که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تنها با هدف دیدن جاذبه های مسیر تصمیم می گیرند بلیط رفت و برگشت تهیه کرده و از این مسیرهای جذاب بازدید کنند. یکی از این مسیرهای زیبای کشور که البته می توان آن را زیباترین مسیر ریلی کشور نیز در نظر گرفت مسیر قطار گردشگری سوادکوه یا همان قطار گردشگری شمال است. لازم است به این نکته اشاره کنیم که امکان خرید بلیط قطار گردشگری تهران سوادکوه در حال حاضر از طریق وبسایت سامتیک امکان پذیر است.

ایستگاه های مسیر قطار گردشگری تهران شمال

قطار مورد استفاده در مسیر قطار گردشگری سوادکوه عموما یا از قطارهای ریل باس ارم و یا قطار اتوبوسی ماهان است. مدت زمان سفر این قطار از زمان رفت تا برگشت نیز در حدود یک صبح تا شب طول می کشد.

این قطار در کشورهای خارجی و اروپایی با هدف گردشگری و البته آشنایی بیشتر مردم با راه آهن صورت می گیرد. علاوه بر طبیعت گردی یکی از اهداف قطارهای گردشگری ایران نیز افزایش آگاهی در مورد تاریخچه راه آهن کشور است. در واقع این قطار تنها یک قطار گردشگری نیست و در طول مسیر مناطق گردشگری تاریخی و فنی راه آهن در شمال کشور نیز دیدن می کنید. ساخت مسیرراه آهن شمال در مناطق کوهستانی، راهکارهای ساخت آن و موارد این چنینی از جمله مسائلی است که به آن پرداخته می شود. سرعت قطار در طول مسیر به بیشتر از ۹۰ کیلومتر بر ساعت نمی رسد و می توانید به راحتی با دوربین عکاسی از مسیر خود عکس بگیرید. البته می توانید بخش اصلی عکاسی را در هنگام توقف های در مسیر انجام دهید.

خرید بلیط قطار گردشگری سوادکوه

اگر قصد خرید بلیط قطار گردشگری سوادکوه را داشته باشید می توانید از روش های اینترنتی هم استفاده کنید. امکان خرید قیمت بلیط این قطار با بهترین قیمت در صفحه خرید بلیط قطار و با انتخاب گزینه قطار گردشگری امکان پذیر است. با انتخاب مسیر مورد نظر می توانید از بلیط های موجود، قطار های مورد استفاده و شرایط سفر با قطار گردشگری سوادکوه اطلاعات کافی به دست بیاورید.

خرید بلیط قطار گردشگری سوادکوه

ایستگاه های مسیر قطار گردشگری تهران شمال

قطار گردشگری سوادکوه برای رسیدن به مقصد از مناطق گرمسار، بن کوه، کبوتر دره، سیمین دشت، زرین دشت، مهاباد، فیروزکوه، گدوک، دوگل، ورسک و سرخ آباد عبور می کند و سرانجام به منطقه زیبا و آرام سوادکوه می رسد.

ایستگاه های مسیر قطار گردشگری تهران شمال

در طول مسیر و با گذر از مناطق مختلف با جاذبه های طبیعی و مناظر حیرت انگیزی رو به رو خواهید شد. جلگه ورامین، مناطق کوهستانی زیبای فیروزکوه، سه خط طلا، گدوک، دوگل و پل ورسک از زیباترین بخش های مسیر هستند. البته به این نکته توجه داشته باشید که تمام طول مسیر برای شما سورپرایزهایی خواهد داشت.

مهمترین بخش های مسیر قطار گردشگری سوادکوه

اولین محلی که قطار گردشگری سوادکوه در آن توقف خواهد داشت منطقه شوراب در نزدیکی شهر زیر آب است. این منطقه معمولا سرشار از مه است، اما اگر خوش شانس باشید و مه نباشد می توانید به راحتی آبشار شورآب را ببینید. البته منطقه پر از مه این منطقه نیز خوراک خوبی برای تهیه عکس های زیبا و خاطره انگیز است.

سوادکوه یکی از شهرهای مهم ارتباط دهنده مرکز و شمال کشور است. در طول مسیر به سمت این منطقه از تونل های زیادی عبور می کنید که یکی از مهمترین آن ها تونل شماره ۶ است. این تونل با هدف نزدیک تر کردن مسیر ساخته شده است و برای ساخت آن جان های زیادی از دست رفته است. سنگ یادبودی که به عنوان یادگار از این مردان در این منطقه باقی مانده نیز یکی از جاذبه های دوست داشتنی و الهام بخش این منطقه است.

مهمترین بخش های مسیر قطار گردشگری سوادکوه

برخی از مهمترین جاذبه های گردشگری دیگر این مسیر نیز شامل موارد زیر است:

  • مناطق کوهستانی سیمین دشت، زرین دشت و کبوتر دره (قطار در مسیر برگشت در ایستگاه سیمین دشت توقف می کند)
  • رودخانه زیبای حبله رود
  • چشمه رنگی و روستای زیبای شاداب (قطار در این ایستگاه نیز توقف دارد و مسافران می توانند از سینمای روس ها و چشمه شوراب بازدید کنند)
  • جاده گدوک، سه خط طلا و پل ورسک (توقف برای مشاهده مناظر و عکاسی انجام می شود)
  • توقف بر روی پل اوریم و پل کلانتر (دوآب) برای عکاسی، پیاده روی و مشاهده مناظر
  • بازدید از جنگل بی نظیر شیرگاه

پل ورسک و روستای ورسک

یکی از مهمترین نقاطی که قطار گردشگری سوادکوه در آن توقف می کند پل ورسک است. در بالای این پل می توانید نمای کاملی از روستای ورسک را نیز مشاهده کنید. این منظره به واقع شگفت انگیز است. پل ورسک که بیش از ۸۰ سال از ساخت آن می گذرد به عنوان یک شاهکار مهندس به حساب می آید. تجربه توقف بر روی این پل زیبا و دیگر مکان های زیبای در مسیر تجربه ای است که مسافران قطار تهران ساری آن را تجربه نمی کنند.

پل ورسک و روستای ورسک

پذیرایی در قطار گردشگری سوادکوه

قطارهای گردشگری شمال معمولا از حدود ساعت ۷ صبح حرکت کرده و در ساعات پایانی شب به تهران باز می گردند، بنابراین پذیرایی در قطار و در وعده های صبحانه، ناهار، عصرانه و شام صورت می گیرد.

پذیرایی در قطار گردشگری سوادکوه

قیمت بلیط قطار گردشگری سوادکوه

متاسفانه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در مورد قیمت بلیط قطار گردشگری سوادکوه در دسترس نیست، اما قیمت این بلیط تحت تاثیر قطار مورد نظر و شرایط پذیرایی متفاوت است. البته آخرین قیمت این قطار چیزی در حدود ۱۹۰ هزارتومان بود، اما مشخص نیست که با راه اندازی مجدد این قطار هزینه آن تا چه مقدار افزایش پیدا می کند.

قطار گردشگری تهران پل سفید یا تهران شیرگاه

در حال حاضر مسیر قطار گردشگری تهران سوادکوه، تهران پل سفید و تهران شیرگاه مشغول فعالیت هستند که در مسیر قطار تهران سوادکوه از قطار ۳ ستاره ارم، در مسیر قطار تهران پل سفید از قطار نسیم استفاده می شود. بلیط قطار گردشگری در این مسیرها در بیشتر موارد برای روزهای آخر هفته موجود است و قیمت آن نیز در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان متغیر است. البته در برخی زمان ها ممکن است قیمت بلیط قطار گردشگری تا حدی کاهش یابد، اما این کاهش مقطعی است و نمی توان آن را دائمی دانست.

برچسب : سفر با قطار

نظرات