با قطار به کدام شهر ها سفر کنیم؟

بهترین مقاصد سفری با قطار را می شناسید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

سفر همیشه یکی از تجارب لذت‌بخش زندگی است و اگر از حرفه‌ای‌ها بپرسید، بهترین وسیله برای سفر را قطار معرفی می‌کنند. اما چرا؟ سفر با قطار مزیت‌های بسیاری در مقایسه با هواپیما و یا خودروهای شخصی و اتوبوس دارد. قطار امن‌ترین وسیله نقلیه دنیاست. مسیرهای ریلی کشور نیز از دل کوه و کویر و جنگل عبور می‌کنند و منظره‌هایی بسیار زیبا را برای سفر شما رقم می‌زند. در ادامه با شماییم تا بهترین مقاصد سفری با قطار را بشناسیم و برای انتخاب مقصد سفر خود کمترین زمان ممکن را صرف کنید.

سفر با قطار می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. اگر اهل سفر خانوادگی باشید دیگر نیازی نیست نگران خسته شدن راننده باشید و یا حتی نگران آمار بالای حوادث جاده‌ای! همگی باهم در کوپه قطار بنشینید و از سفرتان لذت ببرید. قطار همچنین برای کسانی که ترس از ارتفاع و هواپیما دارند نیز انتخاب بسیار مناسبی است. برای سفر با قطار مزایای زیادی پیش روی شماست. در مقایسه با هواپیما مثلاً، اولین مورد قانون محدودیت بار است. هرچه دوست دارید به همراه خود بردارید! البته ترجیحاً وسایل ضروری را در چمدان خود بگذارید و خیلی هم سرخودتان را شلوغ نکنید. در صورتی که تمایل دارید در مورد مزایای سفر با قطار بیشتر بدانید می توانید مقاله مزایای سفر با قطار را مطالعه کنید.

 

چرا با قطار سفر کنیم؟

 

برای سفر با قطار تنها کاری که باید کرد بستن کوله‌بار سفر و خرید بلیط قطار است! به همین سادگی! بلیط قطار همواره ارزان‌تر از بلیط هواپیماست. ثابت‌شده است که قطار امن‌ترین وسیله نقلیه جهان است و در سفر خود آزادی بیشتری در مقایسه با خودرو و هواپیما دارید. هر وقت حوصله‌تان سر رفت در راهرو قدم بزنید، به بوفه بروید و یا به‌راحتی در تخت خود لم بدهید! اما برای آنکه سفری خوشایند را با قطار تجربه کنید به چند نکته نیز توجه داشته باشید.

 

نکات سفر با قطار که باید بدانید

لوازم ضروری سفر خود را به‌خوبی انتخاب کنید، همیشه در سفر لوازمی وجود دارد که بهتر است همیشه ذر چمدان همراهتان باشد. برای آشنایی بیشتر می‌توانید به مقاله ضروری ترین وسایل سفر که حتماً به آن ها نیاز پیدا می کنید! مراجعه کنید.

برای سرگرم شدن خودتان در سفر برنامه‌ای در نظر بگیرید. شاید سفر شما کمی طولانی باشد. غذا را فراموش نکنید، گاها پیش‌آمده است که غذاهای بوفه‌ها به مزاج همه‌کس خوش نمی‌آید! پس مقداری غذای خانگی به همراه داشته باشید تا در سفرتان گرسنه نمانید.

حتماً لباس راحت به تن کنید، هیچ‌کس با کت‌شلوار سفر نمی‌کند!  به تن داشتن لباس‌هایی که در آن‌ها احساس راحتی نمی‌کنید در ساعات طولانی سفر با قطار یکی از عذاب‌آورترین اتفاقاتی است که حین سفر تجربه خواهید کرد. لباس‌هایی مناسب فصل و کاملاً آزاد و راحت برای داخل قطار برگزینید. برای خواب خود چند وسیله به همراه داشته باشید. برای مثال یک پتو مسافرتی، چشم‌بند و گوش‌گیر و یا حتی بالش شخصیتان را به همراه داشته باشید.

 

وسایل ضروری سفر

 

این موارد را نیز به یاد داشته باشید: موبایلتان شارژ کامل داشته باشد، حواستان به وسایل ارزشمندتان باشد، تمام مدت یکجا ننشنید و سعی کنید بلیط خود را کنار پنجره انتخاب کنید تا بیشترین لذت را از سفر خود ببرید. حال با دانستن این نکات می‌توانیم به سراغ انتخاب مقصد سفری و بهترین مقاصد سفری با قطار برویم.

 

بهترین مقاصد سفر با قطار

دیگر نیازی به گفتن ندارد که در ایران چقدر مکان‌های دیدنی و بناهای تاریخی داریم که هرساله مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. در سراسر ایران در حدود ۲۰۰ هزار اثر تاریخی وجود دارد و این تنها آثار و ابنیه تاریخی است و در مورد جاذبه‌های طبیعی حرفی نزده‌ایم! یعنی در هر ۱۲۰۰ متر از خاک کشور یک اثر تاریخی وجود دارد! ایران ازلحاظ دارا بودن جاذبه‌های طبیعی نیز جزو ۵ کشور اول جهان است. چقدر از آن‌ها را سفرکرده‌اید؟

اصلاً نگران نباشید! در ادامه بهترین مقاصد سفری با قطار را باهم مرور می‌کنیم تا ایران‌گردی را بدون خستگی و تن کوفتگی رانندگی تجربه کنید.

 

قطار تهران ساری

حتی اگر اهل سفر هم نباشید به‌اندازه کافی از شمال و سرسبزی‌ آن شنیده‌اید. هرساله مسافران بسیاری نیز از نقاط مختلف کشور برای دیدار دریا و ساحل و جنگل‌های شمال راهی این نقطه از کشور می‌شوند. اما چند بار با قطار تا شمال کشور و ساری رفته‌اید؟ قطار تهران ساری یکی از زیباترین مسیر ریلی ایران است، که برای گشت‌وگذار جذابیت‌های زیادی دارد.

از تهران سوار قطار تهران ـ ساری شوید، تا ایستگاه گرمسار با قطار تهران ـ مشهد هم‌مسیرید و از گرمسار به بعد راهتان از مسافران مشهد جدا می‌شود.
در این مسیر ریلی، ۹۵ تونل وجود دارد و ۲۷ کیلومتر از مسیر را از تونل رد می‌شوید. تونل گدوک که یکی از طولانی‌ترین تونل‌های مسیر ریلی ایران است نیز در این مسیر قرار دارد. بعد از پل گدوک، اگر دستتان را از پنجره بیرون کنید، همراه باد رطوبت هم به پوستتان می‌خورد و سبزی جنگل‌های شمال را در دامنه‌ی البرز خواهید دید و این یعنی به همان «شمال» خودمان رسیده‌اید!

 

بهترین مقاصد سفری با قطار

 

اگر تابه‌حال از مسیر فیروزکوه به شمال کشور سفرکرده باشید، در فاصله‌ی فیروزکوه به ورسک حتماً «سه خط طلا» را دیده‎‌اید. جایی که مسیر راه‌آهن کوه را دور می‌زند و درست شبیه کارتون‌های زمان کودکی، قطار در هر دور بخشی از کوه را بالا می‌رود و خط آهن که کوه را دور زده و بالاآمده شبیه سه خط موازی به نظر می‌رسد.

قطار تهران ـ ساری ۱۵۰۰پل دارد که پل ورسک معروف‌ترین و مهم‌ترین این پل‌هاست. ورسک که نزدیک ۷۰ سال از ساخت آن می‌گذرد ۸۶متر طول دارد و در کتاب گینس در فهرست پل‌های با ارتفاع بیشتر از ۶۰ متر ثبت‌شده است.

 

قطار تهران لرستان 

شاید لرستان را بیشتر با قلعه فلک الافلاک بشناسید، اما از آب‌وهوای بکر و عالی آن غافل نباشید. استان لرستان بدون شک در بین یکی از زیباترین و بهترین مقاصد سفری کشور قرار دارد و بهترین وسیله سفر به آن نیز قطار است. آبشار بیشه، آبشار نوژیان و آبشار تله زنگ از آبشارهای معروف لرستان‌اند که بهترین راه دسترسی به آن‌ها نیز قطار است. آبشار بیشه بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آبشار لرستان است و دسترسی به آن خیلی آسان است و می‌شود گفت تنها آبشار ایران است که برای خودش ایستگاه قطار اختصاصی دارد! برای دسترسی به آن تنها باید سوار قطار تهران ـ لرستان شوید، در ایستگاه بیشه پیاده شوید و حدود ۴۰۰متر پیاده‌روی کنید.

 

سفر با قطار به لرستان

 

استان لرستان به‌غیراز جاذبه‌های تاریخی دارای مناظر طبیعی بکر و بسیار زیبایی است که باید به آن سفر کرد و از دیدن این مناظر لذت برد. ایستگاه‌های ازنا، دورود، بیشه، و سپیددشت از ایستگاه‌های مهم قطار لرستان‌اند. در استان لرستان دامداری بسیار رواج دارد و قطب دام‌پروری کشور است؛ پس دیگر نیازی به گفتن نیست که انواع کباب‌های خوشمزه نیز در این استان پخته می‌شوند.

 

قطار تهران بندرعباس

همیشه در تعطیلات و فرصت‌های سفری انتخاب افراد سفر به شما کشور و دیدنی‌های آن است و عده بسیار از جاذبه‌های جنوب کشور بی‌خبرند! بندرعباس در جنوب کشور با شهرها و جزایر دور و برش از مقاصد جذاب گردشگری ایران است اما به‌قدری از شهرهای شمالی و مرکزی کشور دور است که معمولاً سفر با خودروی شخصی به آن خسته‌کننده و طولانی است. پس برای سفر به این نقطه از کشور نیز سفر با قطار می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. بندرعباس خودش به‌تنهایی آن‌قدر جاذبه دارد که تمام سفرتان را در آن بگذرانید ولی یکی از جذابیت‌های آن سفر کوتاه به قشم است.

 

سفر با قطار به بندرعباس

 

البته اگر قصد دارید که در سفر خودروی شخصی‌تان نیز با شما همراه باشد می‌توانید از تهران یا هریک از شهرهای کشور اقدام به خرید بلیط قطار برای بندرعباس بکنید و از خدمات حمل خودرو نیز بهره ببرید و خودروی‌تان را در ایستگاه بندرعباس تحویل بگیرید.

 

سفر با قطار به اردبیل

مسافران استان اردبیل را چشمه‌های آب گرم آن می‌شناسند و البته جاده‌های زیبای اسالم به خلخال. بیشتر مسافرانی که از تهران راهی اردبیل می‌شوند، از مسیر گیلان می‌روند تا برای رسیدن به اردبیل از جاده‌ی زیبای اسالم به خلخال عبور کنند. اردبیل، با طبیعت منحصربه‌فرد و بکر، چشمه، دریا، جنگل و بناهای تاریخی به‌عنوان بهشت گردشگری ایران شناخته می‌شود.

 

سفر با قطار

 

از آنجایی‌که اردبیل زمستان‌های سرد، با بارش برف سنگین دارد، بهترین فصل سفر به آن، بهار و تابستان است. تصور کنید، در خنکای بهار، در حوضچه‌های آب‌گرم نشسته‌اید و آب‌خنک طبیعی کوهستان‌ سبلان را می‌نوشید! ایستگاه قطار اردبیل همیشه یکی از ایستگاه‌های شلوغ است و پذیران مسافران زیادی در فصل‌های مختلف سال است. سفر به اردبیل با قطار می‌تواند بسیار لذت‌بخش و زیبا باشد و تجربه‌ای از سفری به‌یادماندنی را برای شما بجای بگذارد.

نظرات

سلام مقاله بسیار خوبی بود. متشکرم.
سفر با قطار واقعا خوبه. هم امنه هم با خانواده هم بیشتر خوش میگذره. مخصوصا وقتی کوپه دربست بگیری.
ممنون از مقاله خوبتون.

    سلام اقای ویسی عزیز!
    خوشحالیم که مقالات ما برای شما مفید واقع شدند و مورد استفاده هستند.
    از دیگر بخش های سایت و مقالات نیز دیدن کنید.
    منتظر نظرات شما در بخش های دیگر هستیم.