مکان های دیدنی یزد

جاذبه های دیدنی یزد – اولین شهر خشتی دنیا!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

یزد شهری تاریخی در نیمه جنوبی کشور و در دل کویر است. شهری که با قنات ها، بادگیرها و اداب و سنن نیکوی مردم این شهر به خوبی شناخته شده است. یزد را به عنوان اولین شهر خشتی دنیا می شناسند؛ و حتی دومین شهر تاریخی دنیا نیز هست! یزد مقام دوم را بعد از ونیز در ایتالیا به خود اختصاص داده است و هر سال گردشگران و مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور برای دیدن جاذبه های یزد به آنجا سفر می کنند.

 

مکان های دیدنی یزد

 

خب…اگر قصد سفر به یزد رادارید خیالتان را راحت کنیم که راه‌های دسترسی به آن هرچقدر که بخواهید متنوع و زیاد است! می‌توانید برای سفر خود از هواپیما استفاده کنید و در شمال غربی یزد در فرودگاه بین‌المللی شهید صدوقی به زمین بنشینید.

این فرودگاه پروازهای بسیاری به مناطق مختلف ایران و پروازهای خارجی نیز دارد. راه دیگر استفاده از مسیر های ریلی و خرید بلیط قطار است. می‌توانید با تهیه بلیط قطار مقداری از هزینه راه را هم پس‌انداز کنید و به تفریح بیشتری در شهر یزد بپردازید. مسیر ریلی یزد یکی از مسیرهای قطاری کهنه در ایران نیز هست. راه دیگر و البته آخر نیز همان خودرو است. که با اتوبوس و یا خودروهای شخصی خود به یزد سفر کنید.

 

شیرینی و سوغات معروف یزد

از آداب‌ورسوم و مهمان‌نوازی مردم یزد که بگذریم؛ این شهر به شیرینی‌های خوشمزه‌ای که دارد نیز معروف است. یکی از آن‌ها که حتماً نامش را شنیده‌اید کیک یزدی است! البته قطاب، باقلوا، حاجی‌بادام و سوهان این شهر نیز بسیار معروف و خوشمزه است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اولین بیماری که در یزد بسیار شایع و فراگیر است مرض قند است! که البته بی‌راه هم نیست و دلیلش شیرینی‌های خوشمزه یزد است. از دیگر سوغاتی‌های معروف این شهر نیز باید به صنایع‌دستی مانند سفال و صنعت چرم آن اشاره کرد.

 

جاذبه های دیدنی شهر یزد، قطاب یزدی

 

سفال و ظروف سفالی شهر میبد و کاشی‌های پرنقش‌ونگار آن از دیگر خریدنی‌های محبوب شهر یزد است. البته هنر در شهر یزد تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود و در صنعت پارچه نیز مردم این شهر اسم‌ورسمی دارند. پارچه‌های معروف یزد مانند دستمال‌یزدی، روتختی و چادرشب است.

 

هتل‌های سنتی یزد

وقتی به یزد سفر کنید ناخودآگاه جذب بافت تاریخی و سنتی آن می‌شوید که حس ناب فرهنگ اصیل ایرانی را به شما القا می‌کند. پس اگر برای محل اقامتتان در یزد هنوز تصمیمی نگرفته‌اید پیشنهاد ما به شما اقامتگاه‌های سنتی یزد است تا لذت سفرتان دو برابر شود! امکان رزرو هتل داخلی و مسافرخانه در همه شهرهای کشور وجود دارد اما فرصت اقامت در هتل‌های سنتی در کمتر جایی فراهم می‌شود. طراحی این هتل‌ها ترکیبی از سنت و مدرنیته است و فضایی را به وجود آورده تا حال و هوای یزد قدیم برایتان زنده شود. از هتل‌های خوب یزد می‌توان به هتل صفائیه، هتل موزه فهادان، هتل والی، هتل مشیرالممالک و هتل داد اشاره کرد.

 

هتل سنتی یزد

 

در این هتل ها خدمات ارائه شده در نهایت کیفیت هستند و تلاش بر سنتی بودن نوع این خدمات است. برای مثال پارچه های استفاده شده در اتاق ها همگی همسو با فرهنگ یزد و تولید همین منطقه هستند. همان پارچه ها و تنوعی که در بازارهای یزد وجود دارد را می توانید با کیفیت و ترئینی مناسب در گوشه و کنار این هتل های سنتی ببینید. ظروف مورد استفاده و منوی غذا نیز به نوعی انتخاب می شود که تجربه ای تکرار نشدنی از سفر به یزد برایتان باقی بماند و یادآور هنر اصیل ایرانی و مردم این منطقه باشد.

 

غذاهای معروف یزد

یزد غذاهای بسیار خوشمزه‌ای نیز دارد که برخی از آن‌ها فقط در مراسم‌های خاص و اوقات خاص سال پخته می‌شوند. انواع آش‌ها و غذاهای یزدی که اغلب شیرین نیز هستند در فرهنگ یزدی به چشم می‌خورد. پس از فرصت استفاده کنید و امتحان کردن این غذاهای خوشمزه و رسیدن به شکمتان را هم فراموش نکنید.

 

غذای سنتی یزد

 

البته جدای از اینکه هر منطقه ای در کشور غذای خود را دارد، اما هنر آشپزی مردم هر منطقه هم با یکدیگر متفاوت است. برای مثال قرمه سبزی که از غذاهای بسیار دوستداشتنی مردم ماست در شمال کشور به یک نحو، و در جنوب کشور به نحو دیگری طبخ می شود؛ پس ترسی از خوردن غذای تکراری در شهر مختلف نداشته باشید و مطمئن باشید که تکراری نخواهند بود! اگر به یزد سفر کردید خوردن “پتیز” را فراموش نکنید! این خوراکی خوشمزه نیز یکی دیگر از غذاهایی است که مردم یزد نیز آن را در نهایت کیفیت و خوشمزگی برای پذیرایی از مسافران تهیه می کنند.

مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های یزد

بالاخره به مکان‌های دیدنی یزد می‌رسیم که تعداد آن‌ها کم هم نیست! برای کسی که اولین تجربه سفر به یزد را دارد حتی کوچه‌باغ‌های معمولی شهر هم دیدنی است و این موضوع به دلیل حضور سلیقه و معماری کهن یزد است که هنوز هم ادامه دارد. یزد مکان‌های دیدنی بسیار زیادی دارد و اگر بخواهید همه آن‌ها را ببینید پیشنهاد ما به شما سفری حداقل یک‌هفته‌ای است. همچنین در سایت سامتیک می توانید برای خرید بلیط هواپیما پرداخته سفری لذت بخش به یزد داشته باشید. در ادامه به معرفی این مکان‌های دیدنی می‌پردازیم :

 

آتشکده شهر یزد

اگر بافرهنگ و ادیان گذشته ایران آشنا باشید حتماً نام آتشکده زرتشت یزد به گوشتان خورده است. آتشکده مقدسی که در آن آتش مقدس زرتشتیان نگهداری می‌شود و گفته می‌شود آتشی است که بیش از ۱۵۰۰ سال روشن نگه‌داشته شده است! بر اساس اطلاعات موجود این آتش در حدود ۱۵۰۰ سال پیش و از هند آورده شده است و بعدازآن هرگز خاموش نشده و هم‌اکنون نیز در مجمری برنجی نگهداری می‌شود.

 

جاذبه های دیدنی؛ آتشکده زرتشتیان

 

بافت تاریخی شهر یزد

شهر یزد کلاً با بافت‌های تاریخی و بناهای کهنی که دارد معروف است. بافت خشتی این شهر باعث شده است تا یزد به‌عنوان اولین شهر خشتی دنیا نام‌گذاری شود. در تمام باغات و مکان‌های دیدنی شهر یزد می‌توانید نمونه‌هایی از این سبک معماری را مشاهده کنید. جاذبه‌هایی مانند قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان که نارین قلعه نام دارد و بلندترین بادگیر دنیا تنها نمونه‌هایی از جاذبه‌های دیدنی شهر یزد است.

 

مکان های تاریخی یزد.بافت تاریخی شهر یزد

 

میدان امیر چخماق

این میدان با طراحی سنتی و معماری خاص یزد ساخته‌شده است و نمای بسیار زیبایی به شهر بخشیده. قدمت این اثر به قرن نهم بازمی‌گردد و شامل بازار، مسجد و آب‌انبار است و یکی دیگر از مکان‌های تاریخی یزد است.

 

جاذبه های تاریخی شهر یزد؛ میدان امیر چخماق

 

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد با کاشی‌کاری‌های زیبایی که دارد معروف شده است. این مسجد تاریخی قدمتی دورودراز دارد و مربوط به زمان ساسانیان است. البته قسمت‌های مختلف آن در دوره‌های بعد از ساسانیان نیز تکمیل‌شده است و همواره در دست مرمت و بازسازی است.

 

جاذبه های سفر به یزد؛ مسجد جامع یزد

 

باغ دولت‌آباد یزد

این باغ درگذشته متعلق به یکی از حاکمان شهر بوده است که قدمت آن به دوره افشاریه بازمی‌گردد. در سرسرای باغ یک حوض بزرگ و درختان میوه بسیاری روبروی نمای اصلی عمارت وجود دارد. اگر در فصل بهار به این مکان بروید بودی شکوفه‌های نارنج هوش ازسرتان می‌برد! این بنا دارای یک بادگیر نیز هست که بلندترین بادگیر جهان است! این بادگیر به گونه است که در محل اتصال آن با فضای داخلی عمارت، با قرار دادن یک حوض کوچک آب در زیر بادگیر هوایی خنک و مطلوب به وجود بیاید و گرمای کویری تابستان را به هوایی دلپذیر تبدیل کند.

 

گردشگری و سفر به یزد؛باغ دولت آباد

 

خانه لاری‌ها

این اثر تاریخی نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی یزد است و می‌تواند دلیل سفر شما شود. خانه لاری‌ها در یزد نمونه‌ای عالی از یک‌خانه اشرافی است که قدمت آن نیز به قرن سیزدهم بازمی‌گردد.

 

دیدنی ترین مکان های یزد؛ خانه لاری ها در یزد

 

آب‌انبار شش بادگیر

یزد و به‌طورکلی نقاط جنوبی کشور همیشه آب کمتری در مقایسه با نواحی شمالی داشته است و مردم از گذشته به ساخت آب‌انبارهای مشغول بوده‌اند. قدمت این آب‌انبار به ۱۸۰ سال پیش بازمی‌گردد؛ یعنی دوران قاجار و دارای ۶ بادگیر است تا علاوه بر مرطوب و خنک کردن هوای منطقه باعث خنک شدن آب موجود در آب‌انبار نیز بشود. این اثر نیز از دیگر جاذبه‌هایی است که توریست‌ها و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

جاذبه های توریستی یزد؛آب انبار شش بادگیر

 

مدرسه ضیائیه شهر یزد

این مدرسه به نام زندان اسکندر هم شناخته می‌شود و درگذشته محل تحصیل بوده است و علمای بزرگی در این مدرسه مشغول به تحصیل بوده‌اند. مدرسه ضیائیه در حدود ۷۰۰ سال پیش‌ساخته شده است و علت نام‌گذاری آن به زندان اسکندر نیز این است که گفته می‌شود افرادی که اسکندر مقدونی برایشان حکم زندان می‌برید به این مکان آورده می‌شدند تا تبعید و حصر خود را بگذرانند.

 

مکان های تاریخی یزد؛ زندان اسکندر

 

بنای تاریخی زیارتگاه زرتشتیان پیرهریشت یزد

همان‌طور که از نامش پیداست این زیارتگاه یکی از مکان‌های مقدس زرتشتیان کشور است. دلیل تقدس آن نیز مربوط به ناپدید شدن بانوی یزدگرد سوم در زمان حمله اعراب بوده است. در روز ۱۸ فروردین هرسال زرتشتیان به این زیارتگاه می‌روند تا در آنجا به عبادت و زیارت بپردازند.

 

سفر به یزد و مکان های تاریخی؛ زیارتگاه پیرهریشت

 

مکان‌های دیدنی یزد همان‌طور که در قبل هم گفتیم بسیار زیاد است و در این مقاله تنها تعدادی از آن‌ها را نام بردیم. پس اگر قصد سفر به یکی از نقاط ایران رادارید حتماً یزد را در انتخاب‌های اول خود قرار دهید چراکه هم جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد و همراه‌های دسترسی به آن از قطار و هواپیما و انواع خودروها موجود است. میدان ساعت، قنات زارچ، مسجد جامع فهرج و بازارهای قدیمی نیز از دیگر جاذبه‌های دیدنی یزد است که می‌توان به آن اشاره کرد. خبر خوب اینکه در شرکت سام تیک امکان خرید اینترنتی و رزرو بلیط هواپیما و قطار برای سفر به یزد؛ برای شما مخاطبین عزیز فراهم‌شده است و می‌توانید در کمترین زمان ممکن و با بهترین قیمت سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

 

نظرات

یزد واقعا شهر زیباییه اما من پیشنهادم به استفاده از قطار برای سفر به یزد هستش. چون می تونید از منظره کویری جاده های رسیدن به یزد هم استفاده کنید. کلا کویر به نظر من زیبایی خاصی داره و اگثر راه های قطاری کشور هم برای شهرای جنوبی از دل کویر رد شدن.
ممنون از مقاله خوبتون؛ همه خاطراتم زنده شد ۳>

    سلام. بله همینطوره. سفر با قطار یکی از لذتبخش ترین تجربه ها برای سفرهای داخلی و حتی خارجیه. علاوه بر قیمت پایین بلیط قطارها نسبت به بلیط هواپیما، ایمنی بالاتر و آرامش بسیار بیشتر در حین سفر از مزایای این نوع از مسافرت هست. ممنونیم که مقالات سامتیک رو دنبال میکنید. از تجربیات سفر با قطار برای ما بنویسید

این ایران واقعا جای خوبیه چرا مردم ما هنوز شهرهای کشور خودشون رو نگشتن میرن ترکیه و تایلند؟ ما همه چیز داریم تو ایران