انواع ویزا و مدارک مورد نیاز برای دریافت آنها

انواع ویزا و مدارک مورد نیاز برای دریافت آنها

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

تا به امروز حتما شما هم بار های واژه های “ویزا”،”پاسپورت” و “گذرنامه” را شنیده اید؛ مدارکی در سفر های خارجی بسیار مهم اند. ولی بار های این مدارک باهم اشتباه گرفته می شوند و همیشه تردیدی در نوع استفاده و خدمات این مدارک وجود دارد. پس اگر شما هم مانند ما این سه مدرک در سفر های بین المللی را اشتباه می گیرید، با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع ویزا و مدارک مورد نیاز برای دریافت آنها به دست بیاوریم.

 

ویزا Visa چیست؟

ویزا چیست؟ چه اطلاعاتی در مورد ویزا دارید؟ سوالاتی که حتما برای شما هم پیش آمده است. ویزا سندی است که توسط نمایندگان قانونی در سفارتخانه یا کنسولگری هر کشور برای افراد متقاضی و مردمان دیگر کشور ها صادر می شود. با استفاده از چنین سندی اتباع خارجی برای ورود و اقامت در کشور مورد نظر خود اجازه رسمی خواهند داشت. البته قبل از اقدام برای دریافت ویزا باید به خرید بلیط هواپیما خارجی بپردازید و از مدارک لازم برای دریافت ویزا محسوب می شود.

 

ویزا چیست؟

 

ویزا معمولا یک برگه است که به همراه گذرنامه قرار می گیرد و گاهی هم تنها یک برچسب است که برروی گذرنامه تان نصب می شود. ویزا ها دارای انواع مختلفی هستند و وابسته به هدف و نوع سفرتان ویزایی که باید به همراه داشته باشید هم متفاوت است. انواع ویزاها به طور خلاصه به شرح زیر اند:

  1. ویزای توریستی
  2. ویزای ملاقات اقوام
  3. ویزای درمان
  4. ویزای تجاری
  5. ویزای ترانزیت
  6. ویزای کار و تعطیلات
  7. ویزای دانشجویی
  8. ویزای مهاجرتی

در ادامه با معرفی کامل انواع این ویزاها نیز با ما همراه باشید.

 

پاسپورت یا گذرنامه چیست و چه تفاوتی با ویزا دارد؟

خب برویم به سراغ سوال بعدی که همیشه باعث گمراهی متقاضیان می شود. پاسپورت چیست و چه فرقی با گذرنامه دارد؟ گذرنامه یا پاسپورت در حقیقت شناسنامه بین المللی شماست که در هر کشور برای شهروندان متقاضی خروج از مرز ها صادر می شود. گذرنامه یا پاسپورت سندی است که نشان دهنده مجوز خروج شهروندان از کشور است و مدرکی دال بر حقوق و امنیت شخص در قلمرو کشورهای دیگر؛ به معنی مقبولیت آن شخص از طرف کشور مبدا؛ محسوب می‌ شود.

معمولا در کشور های مختلف پاسپورت یک دفترچه کوچک به رنگ قرمز، سبز و یا آبی و…است. در ایران پاسپورت نیز دفترچه ای زرشکی رنگ است و نشان رسمی کشور به رنگ طلایی برروی آن حک شده است. همچنین کلمه “گذرنامه” به رنگ طلایی روی آن حک شده و عبارت Islamic Republic of Iran و Passport نیز روی آن قرار دارد.

گذرنامه ایران ۳۲ صفحه دارد و دو برگ ابتدایی آن مربوط به مشخصات رسمی شماست و باقی صفحات برای مهرهای ورود و خروج و برچسب های اختصاصی ویزا اند. انواع گذرنامه های ایرانی نیز در سه نوع عادی، خدمت و سیاسی صادر می شوند.

 

تصویری از پاسپورت ایران

 

برای سفر به چه کشور هایی ویزا لازم داریم؟

همانطور که می دانید برای سفر به کشور های خارجی نیاز به ویزا دارید. اما برخی کشور ها هم هستند که برای سفر به آنها نیازی به دریافت ویزا نیست، اما مدت محدودی ی توانید در آنها اقامت داشته باشید. کشورهایی که بدون ویزا می توان به آنها سفر کرد و مدت زمان قانونی اقامت در آنها به شرح زیر اند:

  • ترکیه، ۹۰ روز
  • ارمنستان، ۹۰ روز
  • اکوادور، ۹۰ روز
  • هائیتی، ۹۰ روز
  • نیکاراگوئه، ۹۰ روز
  • زیمباوه، ۹۰ روز
  • گرجستان، ۴۵ روز
  • ایالت فدرال میکرونزی، ۳۰ روز
  • دومینیکا، ۲۱ روز
  • ونزوئلا، ۱۵ روز
  • مالزی، ۱۴ روز

برای بعضی از دیگر کشور ها می توانید با پرداخت هزینه و ارائه مدارک مورد نیاز، در لحظه ورود ویزای خود را دریافت کنید. که کشورهایی مانند تانزانیا و سریلانکا هستند. برای باقی کشور های دنیا باید حتما ویزا دریافت کنیم و بهتر است پیش از سفر به سفارت هایشان مراجعه کرده و یا با آنها تماس بگیرید و از لیست دقیق مدارک مطلع شوید. برای اطلاع بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله کشورهای بدون نیاز به ویزا  را هم مطالعه کنید.

 

معرفی انواع ویزا ها و مدارک لازم برای دریافتشان

همانطور که پیش تر هم گفتیم در حدود ۸ نوع ویزا داریم. برای آنکه با این ویزا ها بهتر آشنا شوید معرفی خلاصه و کوتاهی در مورد انواع ویزا ها نیز برای شما آورده ایم.

ویزای توریستی: نوعی از ویزاست که به هدف گردشگری و سفر در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

ویزای ملاقات اقوام: خیلی از کشور های نوعی ویزا دارند که به آن ویزای ملاقات با اقوام گفته می شود و تقریبا مشابه با ویزاهای تئوریستی است؛ ولی خب تفاوت هایی هم دارد. گرفتن این ویزا معمولا ساده تر از همه است.

ویزای درمان: در صورت بروز برخی بیماری ها و مشکلات خاص، می توانید برای دریافت این نوع ویزا اقدام کنید.

ویزای تجاری: اگر قصد تجارت با کشور خاصی را داشته باشید، می توانید برای دریافت این ویزا اقدام کنید.

ویزای ترانزیت: مدت این ویزا خیلی کم است و با آن می توانید از آن کشور عبور کنید و به کشور ثالث برسید.

ویزای کار و تعطیلات: این نوع ویزا مشابه با ویزای گردشگری است با این تفاوت که شما اجازه کار کردن با آن هم دارید.

ویزای تحصیلی: افرادی که به قصد تحصیل در کشور های دیگر اقدام می کنند باید به دریافت این ویزا بپردازند تا بتوانند در طول دوره تحصیل خود در کشور مقصد اقامت داشته باشند.

ویزای مهاجرتی: وقتی قصد سفر برای همیشه از ایران را داشته باشید و به قولی مهاجرت کنید، باید این نوع ویزا را بگیرید.

نوع دیگری از ویزا ها نیز وجود دارد که به نام ویزای الکترونیک شناخته می شود و می توانید بهترین اطلاعات لازم در مورد آن را در مقاله ویزای الکترونیکی چیست؟ بخوانید.

 

 مدارک لازم برای دریافت ویزا

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت انواع ویزا

قصد دریافت هر نوع ویزایی که داشته باشید نیاز به برخی مدارک دارید که معمولا همیشه ثابت اند و تنها در برخی موارد تغییراتی دارند. از مهمترین مدارکی که برای دریافت تمام ویزا ها باید از قبل تهیه شان کرده باشید می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پاسپورت یا گذرنامه ای که باید تاریخ اعتبارش از ۳ تا ۶ ماه بعد از پایان زمان سفرتان باشد.
  • تکمیل فرم های آنلاین و دستی ویزا ها
  • مدارکی دال بر سکونت، دانشجویی و یا شغل در کشور محل زندگی تان که نشان بدهد شما قصد بازگشت به کشور خودتان را هم دارید. البته اگر بازنشسته هم هستید باید مدارک بازنشستگی تان را ارائه کنید.
  • مدارکی برای تایید توانایی مالی مانند ارائه حساب بانکی، سند ملکی و یا اوراق سهام
  • عکس دیجیتالی یا چاپ شده که فاقد هرگونه روتوش باشد.
  • ارائه بلیط رزرو و یا خریداری شده برای رفت و برگشت
  • دعوتنامه از شخص یا شرکت در کشور مقصد و یا رزرو هتل برای مدت اقامت و در مواردی رزرو قطعی هتل
  • بیمه مسافرتی

برای دریافت ویزا برخی از سفارتخانه از شما مدارک فارسی ترجمه شده به انگلیسی هم می خواهند و البته گاهی باید به زبان رسمی کشور مورد نظر باشد.

 

ویزای شینگن چیست؟

حتما تابحال نام ویزای شینگن هم شنیده اید. ویزای شینگن مدرکی است که با آن می توانید در مرز های ۲۳ کشور اروپایی و ۳ کشور سوئیس، ایسلند و نروژ بروید. تقریبا بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در معاهده شینگن قرار دارند و بر اساس آن سفر بین مرز های این کشور ها برای افرادی که ویزای شینگن دارند فراهم می شود.

بطورکلی منطقه شینگن شامل حوزه ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا و چهار کشور غیر عضو در اتحادیه اروپا؛ یعنی کشورهای ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ و سویس؛ می شود. البته بد نیست بدانید که بلغارستان، کراواسی، قبرس و رومانی هنوز بصورت رسمی عضوی از شینگن نیستند اما برای اخذ ویزای این کشور های باید مطابق با نحوه دریافت ویزای شیگن عمل کرد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ویزای شینگن چیست؟ سری بزنید.

 

ویزاها بر اساس تعداد ورود و خروج از کشور

حال که با انواع ویزا ها آشنا شده اید، بهتر است بدانید که ویزاها از نظر تعداد دفعات اجازه ورود و خروج یه کشور ها هم انواع مختلفی دارند. انواع ویزاها براساس تعداد دفعات اجازه ورود به شرح زیر اند:

  1. ویزای یک بار ورود یا Single visa: در این نوع ویزا بعد از اینکه یکبار به کشور وارد شده و خارج شوید، اعتبار ویزای شما به اتمام می رسد. حتی اگر ویزایتان به لحاظ زمانی و مدت نیز همچنان دارای اعتبار باشد، بازهم منقضی محسوب می شود.
  2. ویزای دوبار ورود یا Double visa: در این نوع ویزا شما اجازه دارید که تنها دو بار وارد کشور مقصدتان بشوید و برای دفعات بعد باید مجددا اقدام به اخذ ویزا کنید.
  3. ویزای چند بار ورود یا Multiple visa: ویزایی که تا مدت زمان اعتبارش قابل استفاده است و به هر تعداد که بخواهید می توانید از آن استفاده کنید.
  4. ویزای صفر بار ورود: نگران نباشید، اشتباه نخوانده اید، ویزای صفر بار ورود هم داریم. این نوع ویزا برای وقتی است که قصد دارید از یک فرودگاه یک کشور پرواز خود را تعویض کرده و به مقصد سفر بروید. با ویزای صفر بار ورود تنها می توانید در فرودگاه حضور داشته باشید و حق خروج از آن را ندارید. بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی این نوع پاسپورت را برای افراد ایرانی نیاز دارند.

همیشه بیاد داشته باشید که در هنگام دریافت ویزایتان به زمان اعتبار آن توجه کنید تا با مشکلات بعدی مواجه نشوید. برای مثل حتی اگر ویزای شما دوماه اعتبار زمانی داشته باشد اما مدت زمان قانونی اقامتتان ۱۵ روز باشد، بعد از ۱۵ روز ویزایتان باطل می شود.

 

راهنمای دریافت ویزا

 

چگونه باید ویزای خود را تمدید کنیم؟

اگر در سفر هستید و ویزایتان رو به اتمام است می توانید در هر کشوری که هستید برای تمدید ویزایتان اقدام کنید. در بعضی از کشور ها کار ساده است و نیاز به انجام مراحل سختی ندارید. در بعضی از کشور ها هم مراحل سختی برای تمدید ویزا پیش روی شماست و ممکن است نیاز باشد که مرزبانان و پلیس آن کشور را متقاعد کنید.

در صورتی که بیش از زمان مقرر در کشوری بمانید ممکن است حتی مجبور به پرداخت جریمه هم بشوید و تا مدت زمان مشخصی هم اجازه سفر مجدد به آن کشور را نخواهید داشت.

نظرات

واقعا کامل ترین مقاله ای که تاحالا در مورد انواع ویزا خونده بودم مقاله شما بود
چون هم همه ویزا های مختلف رو توش دونه دونه معرفی کردین ، هم مدارکی که برای گرفتن ویزا لازمه رو هم نوشتین.
کاش در مورد زمان صدرو هم اطلاعاتی قرار می دادید.

    سلام کاربر محترم
    خوشحالیم که از مطالعه مقاله لذت بردید. در بحث زمان صدور ویزا، از آنجا که مراحل مختلفی برای اخذ ویزا طی می شود؛ نمی توان زمان دقیقی را برای گرفتن ویزا اعلام کرد.