ثبت نام، زمان صدور، پرداخت هزینه و اطلاعات تکمیلی درباره ویزای الکترونیکی

ویزای الکترونیکی چیست؟ ثبت نام، پرداخت هزینه، زمان صدور و اطلاعات تکمیلی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

همانطور که می دانید اگر قصد سفر به کشور خارجی را داشته باشید باید ویزای کشور مورد نظر را تهیه کنید. در واقع ویزای هر کشور اجازه نامه ای برای ورود به آن کشور محسوب می شود. البته برخی از کشورها در لیست کشورهای بدون نیاز به ویزا (روادید) قرار دارند و می توانید تنها با در اختیار داشتن پاسپورت ایران به این کشورها سفر کنید، اما برای سفر به باقی کشورها تهیه ویزای کشور مورد نظر ضرورت دارد.

از آنجایی که فرآیند سنتی دریافت ویزا نیازمند صرف زمان زیادی بود، ویزای الکترونیکی به عنوان روشی نوین و آسان برای دریافت ویزا مطرح شده است. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز فرآیند دریافت ویزا در حین خرید بلیط هواپیما و به آسانی انجام می گیرد.

در این مقاله هرآنچه که لازم است در مورد ویزای الکترونیکی بدانید در اختیار شماست.

  • ویزای الکترونیکی چیست؟
  • ثبت نام از طریق سامانه دریافت ویزای الکترونیکی
  • مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست ویزای الکترونیکی
  • زمان صدور ویزای الکترونیکی
  • نحوه پرداخت هزینه ویزای الکترونیکی
  • اطلاعات تکمیلی

 

در این مقاله هرآنچه که لازم است در مورد ویزای الکترونیکی بدانید در اختیار شماست.

 

ویزای الکترونیکی چیست؟

تا چند سال گذشته برای تهیه ویزای هر کشور به سفارت یا کنسولگری کشور مورد نظر می رفتید و درخواست ویزا ارائه می دادید. اما در حال حاضر ویزای الکترونیکی (E-Visa) به عنوان راه حلی سریع برای دریافت ویزا معرفی شده است. ویزای الکترونیکی با ویزایی که از سفارت تهیه می کنید هیچ تفاوتی ندارند و تنها روش سفارش این دو متفاوت است.

 

ثبت نام ویزای الکترونیکی – روش ثبت نام از طریق سامانه ویزای الکترونیکی

برای ثبت نام ویزای الکترونیکی باید وارد وبسایت ویزای الکترونیک کشور مقصد شوید و مشخصات خود را وارد کنید. پس از تهیه مدارک و پرداخت هزینه های مربوطه ظرف مدتی معین ویزای الکترونیک شما صادر می شود. معمولا امکان پیگیری و یا انصراف از دریافت ویزای الکترونیکی نیز از طریق سامانه مربوطه امکان پذیر است.

افرادی که قصد ثبت نام ویزای الکترونیکی ایران را دارند هم می توانند از طریق سامانه ویزای الکترونیکی ایران امور ثبت نام خود را انجام دهند.

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای الکترونیکی

همانطور که گفتیم در جریان ثبت نام باید مدارک مورد نیاز مرتبط با خود را ارائه کنید. گذرنامه، برنامه سفر، رزومه علمی، کاری و حرفه ای، اسکن عکس پرسنلی مطابق با مشخصات و شرایط ذکر شده و تصویر صفحه اول گذرنامه (پاسپورت) از مدارک اصلی مورد نیاز برای دریافت ویزای الکترونیکی هستند. ممکن است برای دریافت ویزای هر کشور نیاز به مدارک بیشتری داشته باشید. مدارک مورد نیاز دقیق جهت دریافت ویزای الکترونیکی هر کشور را می توانید در سامانه رسمی کشور مورد نظر مشاهده کنید.

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای الکترونیکی

 

زمان صدور ویزای الکترونیکی

یکی از مزایای درخواست ویزای الکترونیکی سرعت زیاد در انجام فرآیند آن است. علاوه بر اینکه زمان شما در مقابل سفارت ها هدر نمی رود مدت زمان زیادی طول نمی کشد تا درخواست شما تایید شود و به دستتان برسد. نکته مهم در مورد ویزای الکترونیکی این است که بهتر است زمان بلیط شما به زمان صدور ویزای الکترونیکی نزدیک باشد تا بتوانید حداکثر استفاده را از ویزای خود ببرید.

 

نحوه پرداخت هزینه ویزای الکترونیکی

یکی از مهمترین نکات در مورد هزینه ویزای الکترونیکی این است هزینه ثبت نام ویزای الکترونیکی کشورهای مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. یکی از مزایای ثبت نام ویزای الکترونیکی آسان بودن امور آن است. پرداخت آسان نیز جزئی از فرآیند این ثبت نام می باشد. معمولا کشورهای مقصد روش های متفاوتی برای پرداخت آسان هزینه ویزای الکترونیکی در نظر می گیرند. یکی از متداول ترین این روش ها، پرداخت از طریق درگاه های بانکی است.

نوع ویزا نیز می تواند بر روی هزینه ویزای الکترونیکی تاثیرگذار باشد. ویزا شامل انواع مختلفی است. طبقه بندی های مختلفی برای دسته بندی انواع ویزا وجود دارد. ویزا بر اساس نوع درخواست، مدت زمان ویزا و کاربرد آن به دسته های زیادی تقسیم می شود.

 

دریافت ویزای الکترونیکی ایران

امکان دریافت ویزای الکترونیکی ایران در حال حاضر برای حدود ۱۸۰ کشور جهان به صورت فوری امکان پذیر است. شهروندان این کشورها می توانند به محض خرید بلیط، ویزای الکترونیکی ایران را دریافت کنند. ویزای ایران به انواع مختلفی تقسیم می شود که هر کدام از این انواع ویزا، ویژگی های مخصوص به خود را دارند. ویزای گردشگری، مطبوعاتی، زیارتی، تحصیلی، درمانی، دیدار با اقوام، سرمایه گذاری و چند مورد دیگر از انواع ویزای ایران هستند.

متقاضیان دریافت ویزای ایران در سراسر جهان می توانند با استفاده از سامانه رسمی دریافت ویزای الکترونیکی ایران به راحتی برای دریافت ویزا درخواست صادر کنند و ظرف مدت ۱۰ روز برای این افراد روادید صادر می شود.

 

دریافت ویزای الکترونیکی ایران

 

نکات مهم در مورد دریافت ویزای ایران

افرادی که قصد دریافت ویزای ایران را دارند باید توجه کنند که اگر دو رگه هستند، باید ملیت ثبت شده بر روی پاسپورت خود را اعلام کنند. در صورت عدم همخوانی اطلاعات ویزا با پاسپورت، ویزای مورد نظر اعتباری ندارد. همچنین مدت باقی مانده از اعتبار گذرنامه باید بیش از ۶ ماه باشد.

مدارکی که در بخش مدارک اعلام شده به همراه تصویر فرد با استانداردهای اعلام شده باید در قسمت اطلاعات فرد ثبت شوند تا درخواست دریافت ویزای الکترونیکی صادر شود.

درحال حاضر امور مربوط به سامانه ثبت نام ویزای الکترونیکی به عهده وزارت امور خارجه کشور است. اطلاعاتی که توسط متقاضی ثبت می شود برای بررسی به قسمت کنسولی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی منتقل می شود. متقاضی دریافت ویزای ایران همچنین باید بعد از ثبت درخواست الکترونیکی با سفارت ایران تماس گرفته و در صورت نیاز برای مصاحبه به سفارت مراجعه کند.

 

سخن آخر

امروزه برای کاهش فرآیند ها و معطلی ها مرتبط با دریافت مدارک مورد نیاز سفر، اقداماتی برای الکترونیکی شدن امور در بیشتر کشورهای جهان انجام شده است و باعث شده تا این امور به راحتی و با نهایت سرعت انجام شود. در این صورت تنها دغدغه شما باید خرید بلیط هواپیما و دیگر موارد مربوط به محل اقامت باشد.

نظرات

من میخواستم برم باکو ویزا الکترونیکی آذربایجان رو درخواست دادم هم خیلی سریع جوابش اومد هم خیلی راحت بود. در کل فناوری اطلاعات تو هر کاری نفوذ کنه باعث پیشرفت میشه. همین خرید آنلاین بلیط هم وقتی نبود خرید بلیط مصیبت بود.

گرفتن ویزا الکترونیک خیلی آسون شده. قبلا برای گرفتن ویزا باید کلی دوندگی می کردی بعد یه مدت طولانی کارت انجام می شد الان واقعا خوب شده به نظرم. یه کار درست حسابی دیدیم ما تو ایران. سریع و آسون شده