معرفی شرکت ریلی رجا، امکانات و خدمات

معرفی شرکت راه آهن رجا – قدیمی ترین و بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

شرکت حمل و نقل ریلی رجا نامی آشنا در صنعت قطار و مسیرهای ریلی کشور است؛ نامی که از گذشته تا بحال در عرصه خرید بلیط قطار و خدمات ریلی بر سر زبان ها بوده است و مشغول به فعالیت است. مسیر های ریلی و قطارها در گذشته بیشتر به عنوان ابزاری برای جابجایی بار و خدمات باربری مورد استفاده بوده اند و با پیشرفت خدمات مسافرتی و اهمیت ویژه قطار؛ کم کم مفهوم استفاده از قطار به عنوان ابزاری برای جابجایی مسافران نیز مورد توجه واقع شد. قدیمی ترین شرکت ریلی ایران شرکت رجا است و در ادامه با معرفی کامل آن با شما همراه خواهیم بود.

تاریخچه و معرفی شرکت راه آهن رجا

با توجه به افزایش جمعیت و اهمیت استفاده از ابزارهای دسته جمعی سفر، مفهوم استفاده از قطار شکلی تازه به خود گرفت و از ابزاری باربری؛ تبدیل به ابزاری برای سفر و جابجایی مسافران شد. در همین راستا در سال ۱۳۷۶، وزارت راه و ترابری کشور اقدام به واگذاری خدمات جابجایی و مسافری به شرکت ریلی رجا نمود. شرکت رجا در ابتدا با سهام صددرصدی و متعلق به دولت بود و در ادامه با فروش بخش هایی از سهام خود به بخش خصوصی پرداخت و کلیه حقوق مالکانه شرکت رجا، به سازمان تأمین اجتماعی بابت رد دیون دولت واگذار گردید. در حال حاضر شرکت رجا با داشتن بیش از ۱۱۰۰ نفر نیروی متخصص در زمینه های مختلفی مانند مدیریتی، طراحی، مهندسی، برنامه‌ریزی، پژوهشی، بهره‌برداری، خدمات‌رسانی و تعمیرات در حال ارئه خدمات به مسافران است.

شرکت رجا در ادامه فعالیت خود تلاش دارد تا بهترین خدمات و مطلوب ترین شرایط را برای مخاطبین و مسافران فراهم آورد و با استفاده از امکانات موجود شرایط مطلوب تری را برای مسافران فراهم کند. درحال حاضر شرکت رجا با داشتن ۶۵ درصد از سهم بازار، بزرگترین و اصلی ترین شرکت قطاری کشور است.

شرکت ریلی رجا همچنین با تقویت و نوسازی ناوگان مسافربری خود در تلاش است تا با افزایش سرعت جابجایی؛ خدمات با کیفیت تری هم در اختیار مسافران قرار دهد. همچنین در لیست اهداف بلند مدت شرکت رجا می توانیم به کاهش عمر ناوگان ریلی و پیگیری مطالبات مخاطبین اشاره نمود که با چنین خدماتی لذت سفر و خرید بلیط قطار در سفر؛ چندین برابر شده است.

 

معرفی شرکت حمل و نقل ریلی رجا

 

خدمات و امکانات شرکت حمل و نقل ریلی رجا

در سال های اخیر شرکت رجا اقدام به نوسازی و ایجاد تنوع در قطار های خود کرده است و با افرایش نوع قطار های موجود، تلاش در افزایش کیفیت خدمات خود دارد. اولین مسیر ریلی شرکت رجا، قطار تهران به مشهد بود و با افزایش مخاطبین سفر با قطار، مسیر های قطار شیراز به تهران و قطار اصفهان به تهران نیز به خطوط ریلی کشور اضافه شد.

قطار های مورد استفاده در این خطوط ریلی را به عنوان هتل های متحرک می نامند، چرا که بهترین و لوکس ترین خدمات موجود در این قطار ها برای مسافران تعبیه شده است. تجهیزات صوتی و تصویری در هر کوپه، سرویس های بهداشتی ایرانی و فرنگی مجهز و مهمانداران با تجربه و مجرب با تحصیلات آموزشگاهی برای هر واگن از جمله امکاناتی است که برای راحتی مسافران در این قطار ها قرار داده شده است. همانطور هم که می دانید بلیط قطار در مقایسه با خرید بلیط هواپیما، گزینه ای اقتصادی تر و به صرفه تر است و به همین دلیل استفاده از قطار به عنوان ابزار سفر و جابجایی انتخاب اقتصادی تری است.

 

معرفی قطار های رجا

شرکت رجا بعضی واگن و قطار های خاص را در شرکت خود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم و البته شایان ذکر است که این قطار ها در برخی دیگر از شرکت های ریلی نیز مورد استفاده است. در ادامه قطارهای رجا را به شما معرفی می کنیم.

 

قطار پلور سبز، یکی از بهترین قطارهای رجا

قطار پلور سبز یکی از قطار های با کیفیت و لوکس شرکت رجاست. این قطار از ۱۰ کوپه ۴ نفره تشکیل می شود و یک کوپه اختصاصی مهمان نیز برای آن در نظر گرفته شده است. واگن های قطار پلور سبز دارای سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی و تصویری مداربسته برای پخش فیلم سینمایی هستند. همچنین در هر واگن سریس بهداشتی ایران و فرنگی وجود دارد و برای کاهش صدای لوکوموتیو و محیط نیز بدنه قطار دو لایه و شیشه ها نیز دو لایه هستند، تا به لحاظ عایق حرارتی نیز قطار دارای عملکرد مناسبی باشد.

برای رفاه مسافران همچنین در هر کوپه از قطار پریز های برق ۲۲۰ ولت نیز قرار داده شده است تا مسافران بتوانند از وسایل برقی خود استفاده کنند. مسیر هایی که قطار های پلور سبز در حال ارائه خدمات هستند عبارتند از : قطار شیراز به همدان؛ قطار تهران به شیراز، قطار تهران به اهواز و قطار تهران به مشهد.

 

نمای داخل واگن قطار شرکت رجا

 

قطار لوکس ۴ نفره رجا، لوکس ترین قطار شرکت رجا

این قطار همانطور که از نامش پیداست بسیار لوکس و مجلل طراحی شده است و به طور کلی دارای دو نوع واگن است: ۳۲ نفره المان غربی و ۳۶ نفره المان شرقی. قیمت بلیط برای هر دو واگن یکسان است اما قطار ۳۲ نفره در هر واگن خود دارای ۸ کوپه است. واگن ۳۶ نفره این قطار دارای ۹ کوپه است که در مقایسه با دیگر قطار ها دارای فضای داخلی بیشتر و بزرگتری است.

در هر کوپه این قطار ۴ تخت وجود دارد و کوپه ها دارای تهویه مطبوع؛ سرویس خواب و سیستم صوتی اند. قطار لوکس رجا در مسیر های قزوین به مشهد، زنجان به مشهد، تهران به مراغه، قم به مشهد، سمنان به مشهد در حال جابجایی مسافران است. همچنین قطار لوکس رجا در مسیر بین المللی ترکیه و سوریه نیز در حال خدمت رسانی است.

 

قطار سیمرغ، قطاری زیبا و تمیز

قطار سیمرغ در هر واگن ۸ کوپه ۴ نفره دارد و ظرفیت کلی آن ۳۲ نفر است. یک کوپه به سرویس مهمانداری اختصاص دارد و اگر شام بخواهید، باید هزینه‌ ای اضافی بپردازید، یعنی بلیط این قطار با دو قیمتِ با پذیرایی یا بدون پذیرایی عرضه می‌شود. همچنین دارای یک رستوران است که با انواع نوشیدنی و تنقلات، آماده‌ی پذیرایی از مسافران است.

در کوپه های موجود در قطار سیمرغ سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و تصویری برای شبکه های تلویزیونی است و همچنین یک پریز برق ۲۲۰ ولت نیز برای مسافران قرار داده شده است. بدنه قطار و شیشه نیز دولایه طراحی شده است تا در برابر صدا و حرارت نیز عایق باشد. برای هر واگن ۲ سرویس بهداشتی نیز قرار داده شده است. قطار سیمرغ در مسیر تهران به مشهد در حال ارائه خدمت است.

 

قطار سبز رجا – از بهترین قطارهای رجا در مسیر ریلی تهران به مشهد

این قطار ۸ کوپه‌ ۴ نفره دارد و ظرفیت نهایی آن ۳۲ نفر است. یک کوپه به سرویس مهمان‌داری اختصاص دارد و دو دستگاه سرویس بهداشتی در هر واگن وجود دارد. بدنه‌ی کوپه‌ها دولایه و شیشه‌ی پنجره‌ها دوجداره است و بنابراین کوپه‌ ها عایق حرارتی و صوتی‌ اند. سیستم صوتی و تصویری این قطارها قابلیت دریافت شبکه‌های تلویزیونی را دارند.

پریز برق ۲۲۰ ولت در هر کوپه به مسافران امکان این را می‌دهد که از وسایل برقی شخصی‌شان استفاده کنند. بلیط این قطارها به صورت بلیط با پذیرایی شام و بدون پذیرایی شام فروخته می‌شود که مسافران در صورت درخواست شام باید هزینه‌ی اضافی بپردازند. همچنین در این قطار رستورانی وجود دارد که آماده‌ی پذیرایی از مسافران است. قطار های سبز رجا در مسیرهای تهران به تبریز و تهران به مشهد در حال جابجایی مسافر اند.

 

معرفی شرکت ریلی رجا و انواع قطار های موجود در آن

 

قطار طوس

قطار طوس ۹ کوپه‌ ۴ نفره دارد که ظرفیت نهایی آن ۳۶ نفر می‌ شود. بدنه‌ی کوپه‌ ها و پنجره‌ ها دو جداره‌ اند و به این ترتیب کوپه‌ ها عایق حرارت و صوت‌ اند. یک کوچه مخصوص سرویس مهمان‌ داری است و در هر واگن دو دستگاه سرویس بهداشتی وجود دارد. هر کوپه دارای سیستم صوتی و تصویری با قابلیت دریافت شبکه‌های تلویزیونی و پریز برق ۲۰۰ ولت است. در این قطار یک بسته غذای سبک کنسروی برای وعده‌ شام به مسافران تحویل می‌ شود که هزینه‌ اضافی نیز ندارد. همچنین رستوران قطار طوس با نوشیدنی و تنقلات آماده‌ی پذیرایی از مسافران است.

برای مسیر های ریلی تهران به تبریز، تهران به مشهد و تهران به آنکارا قطار طوس وجود دارد و می توانید برای خرید بلیط قطار در این خطوط ریلی اقدام به تهیه بلیط کنید.

 

قطار پردیس سالنی، سریع ترین قطار رجا

قطار پردیس سالنی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌ کند و صندلی‌ هایی شبیه صندلی هواپیما دارد. واگن‌ های این قطار در برابر ورود گردوغبار، برق و باران کاملا عایق شده‌ اند و سیستم سرمایشی و گرمایشی در سقف واگن نیز به‌ صورت خودکار عمل می‌ کند.سیستم صوتی و تصویری داخل واگن‌ ها چهار کانال خروجی دارند و مسافران با استفاده از هدفون می‌ توانند به انتخاب خودشان برنامه‌ های مورد علاقه‌شان را تماشا کنند.

سرویس بهداشتی در هر واگن برای مسافران تعبیه شده‌ اند و ابتدای حرکت قطار، فیلم آموزشی راهنمای استفاده از امکانات آن نیز برای مسافران نمایش داده می‌ شود. قطار اتوبوسی پردیس در مسیر های تهران به مشهد، تهران به قم، تهران به میانه، تهران به یزد و تهران به زنجان در حال ارائه خدمات است. خبر خوب این است که در سایت سامتیک می توانید نسبت به پیگیری رزرو بلیط قطار خریداری شده نیز اقدام کنید.

 

رستوران های موجود در قطار های رجا

 

قطار خلیج فارس رجا

این قطار در هر واگن خود دارای ۱۱ کوپه ۴ نفره است و طرفیت کلی آن ۴۴ نفر است. یکی از این کوپه مخصوص مهمانداری است و در هر واگن ۲ سرویس بهداشتی قرار دارد. سیستم صوتی و تصویری مدار بسته از امکانات موجود در قطار خلیج فارس است و بدنه و شیشه های آن نیز از نوع دو لایه اند. قطار خیلج فارس شرکت رجا در مسیر های ملایر؛ اراک و مشهد در حال جابجایی مسافران است.

 

قطار ریل باس ارم، قطاری اتوبوسی

همانطور که از نامش پیداست؛ ریل باس ارم یک قطار اتوبوسی است که نهایتا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. این قطار در حال حاضر فقط در مسیرهای کوتاه مانند تهران به قم، تهران به سمنان و گرگان به پل سفید در حال جابجایی مسافران است.  فضای داخلی این قطار مدرن و ایمن و نورپرازی آن مناسب است.

هر مسافر فضایی برای بار همراه خود در اختیار دارد و دستگیره‌ های مخصوصی برای رفت‌ و آمد مسافران داخل سالن کار گذاشته شده‌ اند. کپسول آتش‌نشانی، سیستم سرمایش و گرمایش پیشرفته، سیستم صوتی برای پخش داخل قطار و بلندگوی اعلام هشدار، از امکانات دیگر این قطار است.

قطار ریل باس ارم در مسیرهای مشهد به سرخس، خرمشهر به اهواز، اندیمشک به اهواز، گرگان به پل سفید، تهران به جمکران، تهران به قم، تهران به پیشوا، کارون به سربندر، کارون به بندر ماهشهر، تهران به شهر پرند و تهران به سمنان مورد استفاده است.

 

قطار دو طبقه ای جدید

این قطار نیز در دسته قطار های اتوبوسی است با این تفاوت که دو طبقه است. قطار دو طبقه ای جدید شرکت رجا محصول کشور چین است و هر واگن آن دارای ۳ بخش جداگانه است. در طبقه‌ زیرین و بالایی مسافران حضور دارند و یک طرف از بخش میانی اتاقک تجهیزات برق و محل استقرار ماموران است. در سمت دیگر نیز سرویس های بهداشتی قرار دارند.

بدنه‌ دولایه و شیشه‌ های دوجداره‌ ای برای پنجره‌ های کوپه‌ مورد استفاده بوده است تا ویژگی های عایق بودن حرارت و صوت برای مسافران فراهم شود. این قطار در مسیر های تهران به یزد، شاهرود به مشهد، تهران به شاهرود و تهران به مشهد در حال ارائه خدمت است.

 

تصویری از قطار سبز شرکت رجا

 

قطار دلیجان

قطار دلیجان شرکت رجا دارای ۱۱ کوپه ۴ نفره در هر واگن است و مجموعا ۴۴ نفر ظرفیت دارد. در هر واگن ۲ سرویس بهداشتی قرار داده شده است و یک کوپه مخصوص نیز برای مهمانان در نظر گرفته شده است. واگن ها دارای تهویه مطبوع اند و بدنه دو لایه ای نیز برای ویژگی های عایق بودن صدا و حرارت در نظر گرفته شده است. قطار دلیجان در مسیر های ساری به مشهد و تهران به مشهد در حال ارائه خدمات است.

 

قطار درجه دو رجا

این قطار در هر واگن خود ۱۱ کوپه‌ ۶ نفره دارد و ظرفیت نهایی آن ۶۶ نفر است. یک کوپه مخصوص سرویس مهمان‌ داری است و دو دستگاه سرویس بهداشتی در هر واگن وجود دارد. این قطار سیستم تهویه‌ مطبوع ندارد اما پنجره‌ هایی کشویی‌ برای آن در نظر گرفته شده است. یک مولد بخار گرمایش این قطار را تامین می‌ کند. قطار دلیجان در مسیر های ساری به مشهد و تهران به مشهد در حال فعالیت است.

 

قطار اتوبوسی، انتخابی به صرفه

این قطار ۱۰ واگن دارد و واگن های آن دارای ظرفیت های ۷۲؛ ۶۶؛ ۶۰ و ۲۴ نفره است. بعد از ۵ واگن آن نیز یک رستوران قرار دارد و درب های آن بصورت پنوماتیکی باز و بسته می شوند. در واگن ها سیستم صوتی و تصویری وجود دارد و در مسیر های تهران به میانه و تهران به مشهد از این نوع قطار استفاده می شود.

از دیگر قطار های موجود در شرکت رجا می توانیم به اتوبوسی ۹۶ نفره، اتوبوسی ۸۰ نفر، اتوبوسی ۷۲ نفره و دانمارکی ۵۴ نفره اشاره کنیم که مسلما دارای امکانات کمتری هستند. همچنین این قطار ها در مسیر های تهران به مشهد، سمنان به مشهد، تهران به نیشابور و تربت حیدریه، تهران به خواف، قم به مشهد، زنجان به مشهد، قزوین به مشهد، تهران به اهوازو تهران به ساری درحال فعالیت اند. در صورت تمایل می توانید به مقاله معرفی قطارهای مسافربری ایران و مشخصات و امکانات آن ها نیز مراجعه کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه کامل تر کنید.

 

برچسب : سفر با قطار

نظرات

سلام. مقاله جامع و کاملی بود.
سوالی که دارم، میخاستم بدونم برای بلیط قطار هم چارتر داریم؟؟؟!

    سلام کاربر عزیز٫
    خوشحالیم که مقاله مورد نظر شما واقع شده.
    بلیط چارتر فقط مخصوص هواپیماست. برای قطار چیزی به عنوان بلیط چارتر نداریم.

جالبه که رجا چقدر قطار داره.
الکی نیست که یکی از بهترین شرکت های قطاری ایران شده
و چقدر خوب بود که همه رو توی مقاله تون معرفی کرده بودین
ممنونم