بلیط قطار سریع السیر تهران مشهد

قطار سریع السیر تهران مشهد – برنامه حرکت، قیمت و خرید اینترنتی بلیط

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

سال های زیادی از زمان شروع فعالیت قطارهای سریع السیر در ایران نمی گذرد. قطارهایی که برای حل تنها مشکل و تنها نقطه ضعف بهترین وسیله سفر یعنی قطارها به میدان آمده اند. این در حالی است که کشورهای توسعه یافته و پیشرفته سال هاست که در حال تحقیق و توسعه قطارهای سریع السیر هستند.

در سال هایی که از فعالیت قطارهای سریع السیر در ایران گذشته، این قطارها توانسته اند رضایت مخاطبین را به خود جلب کنند. قطار سریع السیر تهران مشهد یکی از اولین ها بود که مسیر طولانی و خسته کننده ۱۲ ساعته تهران مشهد و بالعکس را به ۸ ساعت کاهش می داد.

قطار سریع السیر تهران مشهد شامل چه قطارهایی است؟

متاسفانه تنوع در این زمینه بسیار کم است. حتی می توان گفت که قطار سریع السیر تهران مشهد از نظر سرعت و امکانات در سطح بسیار پایینی نسبت به استانداردهای تراز اول جهانی قرار دارد. البته این حرکت شروع خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی و قطارهای سریع السیر در ایران بود، اما نمی توان به آن اکتفا کرد. توسعه قطارهای سریع السیر نیازمند زیرساخت هایی همچون مسیرهای ریلی مخصوص قطارهای سریع السیر و دیگر زیر ساخت های مورد نیاز است. بنابراین تا زمانی که زیر ساخت های موجود در مسیر تهران مشهد فراهم نباشد نمی توان از سرعتی بیشتر از سرعت قطارهای سریع السیر کنونی بهره برد. بنابراین مسئله قطارهای سریع السیر تنها مربوط به خود قطارها نیست.

قطار سریع السیر تهران مشهد شامل چه قطارهایی است؟

در حال حاضر تنها قطار سریع السیر تهران مشهد و در مجموع تنها قطار سریع السیر در تمام ایران قطار پردیس است. البته قطارهای دیگری همچون قطار غدیر هم به تازگی در مسیرهای ریلی کشور قرار گرفته اند که با وجود اینکه سرعتی بیشتر از قطارهای معمولی دارند، اما در دسته قطارهای سریع السیر قرار نمی گیرند. نکته مهم این است که اخباری در مورد قطار سریع السیر جدید تهران مشهد به گوش رسیده است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

سرعت قطار سریع السیر تهران مشهد چقدر است؟

در حال حاضر قطارهای معمولی با سرعتی در ۱۰۰ الی ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند، اما سرعت قطارهای سریع السیر چیزی در حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. طبق اطلاعات منتشر شده مسیر قطار سریع السیر تهران مشهد و دیگر مسیرهای ریلی کشور ظرفیت حرکت با سرعت بیشتر از ۱۶۰ کیلومتر را ندارند. البته طبق گفته ها در برخی موارد سرعت قطار سریع السیر تهران مشهد به حدود حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز می رسد، اما حداکثر سرعت آن بر روی کاغذ چیزی در حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است.

قطار غدیر نیز با سرعت در حدود ۱۴۰ الی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. قطار غدیر که از قطارهای شرکت ریل ترابر سبا است یک قطار لوکس و ایمن با ویژگی های قابل توجه است که از سال ۸۸ فعالیت خود را شروع کرده است. این قطار در مسیر تهران مشهد فعال است و سرعت آن بیشتر از دیگر قطارهای معمولی است، اما در دسته قطارهای سریع السیر تهران مشهد قرار نمی گیرد. حالا که در مورد قطار غدیر برای شما توضیح دادیم اجازه دهید کمی هم درباره ویژگی های تنها قطار سریع السیر تهران مشهد برای شما توضیح دهیم.

سرعت قطار سریع السیر تهران مشهد چقدر است؟

ویژگی های قطار پردیس – تنها قطار سریع السیر کشور

قطار سریع السیر پردیس یک قطار ۴ ستاره اتوبوسی است. آنچه که باعث شده قطار پردیس با سرعتی بیشتر از قطارهای عادی حرکت کند استفاده از سیستم حرکت خودکششی در این قطار است. سیستم خودکششی به این ترتیب عمل می کند که برای به حرکت در آوردن قطار تنها از یک لوکوموتیو و موتور محرک در جلوی قطار استفاده نمی شود و به جای آن هر واگن موتور محرک جداگانه ای دارد که وظیفه کشش آن واگن را به عهده دارد. استفاده از این تکنولوژی در قطارهای سریع السیر تنها در بخش سرعت بهینگی ایجاد نمی کند و این مسئله باعث امنیت بیشتر قطار و مصرف سوخت کمتر نیز می شود.

در این قطار ۴ ستاره سریع السیر از امکانات قابل قبولی استفاده شده است تا همین سفر ۸ ساعته نیز به راحتی برای مسافران بگذرد. قطارهای سریع السیر پردیس بهترین گزینه سفر برای کسانی است که قصد دارند این مسیر را در زمانی کوتاه و به راحتی و البته با هزینه ای معقول طی کنند.

  • صندلی های قطار پردیس صندلی های هواپیما هستند و راحتی کافی را دارند.
  • قطار پردیس در مقابل سر و صدا و گرد و غبار و رطوبت عایق هستند.
  • این قطار به سیستم صوتی و تصویری مجهز است.
  • در قطار پردیس با وعده غذایی رایگان و میان وعده از مسافران پذیرایی می شود.
  • مجهز به سیستم تهویه مطبوع و سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب
ویژگی های قطار پردیس - تنها قطار سریع السیر کشور

قیمت بلیط و خرید بلیط قطار سریع السیر تهران مشهد

از آنجایی که تنها قطار سریع السیر موجود در این مسیر قطار پردیس است نمی توان مقایسه ای بین قطارهای سریع السیر تهران مشهد و قیمت آن ها داشت، اما از آنجایی که این قطار یک قطار ۴ ستاره با امکانات قابل قبول است نباید انتظار قیمتی بسیار پایینی از آن داشت. البته لازم است به این نکته توجه کنیم که در ایامی که میزان سفرها کاهش می یابد قیمت بلیط این قطار ممکن است تا حد زیادی (حتی تا ۵۰ درصد قیمت بلیط) کاهش پیدا کند. برای مثال در ایام نوروز قیمت بلیط قطار سریع السیر تهران مشهد روندی مشخص و معمولی دارد، اما پس از پایان تعطیلات نوروزی قیمت این بلیط به شدت کاهش می یابد.

در حال حاضر امکان خرید بلیط قطار سریع السیر تهران مشهد از طریق وبسایت سامتیک و از طریق همین صفحه امکان پذیر است. برای خرید بلیط و یا اطلاع از قیمت روز بلیط کافیست در بالای صفحه مسیر مورد نظر را انتخاب کنید.

اخبار جدیدترین قطار سریع السیر تهران مشهد

مدتی پیش در مورد راه اندازی قطار سریع السیر تهران اصفهان توضیحاتی ارائه دادیم. قطاری که قرار است در سال های آینده افتتاح شود و مسیر تهران اصفهان را در ۲ ساعت طی کند. سال ۹۰ بود که اخباری در مورد راه اندازی قطار برقی سریع السیر تهران مشهد منتشر شد. در آن زمان قرار بود پروژه قطار مغناطیسی تهران مشهد اجرایی شود که به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی از برنامه ها حذف گردید.

اخبار جدیدترین قطار سریع السیر تهران مشهد

بعد از این مسئله تصمیم بر آن شد که اجرای پروژه قطار برقی سریع السیر تهران مشهد در دستور کار قرار بگیرد. سال ۹۶ بود که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خبر از کلید خوردن اجرای پروژه قطاری تهران مشهد داد. وی در این باره توضیح داد که مدت زمان اجرای این طرح حدود ۴ سال است و با اجرای آن مسیر ۱۲ ساعته قطار تهران مشهد به حدود ۵ ساعت کاهش پیدا می کند. این خط راه آهن قرار است به طور کامل خطی جداگانه از راه آهن فعلی تهران مشهد باشد. سرعت این قطارهای سریع السیر برقی احتمالا در حدود ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

برنامه حرکت قطارهای سریع السیر تهران مشهد و بالعکس

مبدا مقصد روزهای حرکت حرکت از مبدا ورود به مقصد
تهران مشهد هر روز ۰۵:۰۵ ۱۳:۱۵
تهران مشهد هر روز ۰۵:۲۰ ۱۳:۳۰
تهران مشهد هر روز ۰۵:۳۵ ۱۳:۴۵
مشهد تهران هر روز ۰۶:۰۰ ۱۳:۴۰
مشهد تهران هر روز ۰۶:۱۵ ۱۳:۵۵
مشهد تهران هر روز ۰۶:۳۰ ۱۴:۱۰
برچسب : سفر با قطار

نظرات