هواپیما md 80، ناوگان هوایی MD 80 ایران

هواپیما md 80، ناوگان هوایی MD 80 ایران

Mcdonnell Douglas

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

هواپیماهای مک دانل ۸۰ یا MD 80 هواپیماهایی مسافربری و دو موتوره اند که برای اولین بار در سال ۱۹۷۹طراحی و تولید شدند.این هواپیماها شباهت بسیار زیادی به خانواده قدیمی بوئینگ MD 90 دارند و به همین دلیل گاها با هم اشتباه گرفته می شوند. در ادامه ناوگان هوایی MD 80 ایران را به شما معرفی می کنیم.

هواپیما md80

هواپیماهای مک دانل ۸۰ یا MD80برای اولین بار به منظور خدمات تبلیغاتی و در سال ۱۹۸۰ توسط سویس ایرلاین معرفی شد. خانواده هواپیماهای مک دانل دارای مدل های مختلفی از MD81, MD82 , MD83, MD87 و MD87 بود. همگی این مدل های دارای طول بدنه یکسان بودند بغیر از مدل MD87 که مدلی نسبتا کوچکتر بود.

در ادامه کمپانی تجاری مک دانل در سال ۱۹۹۵  هواپیماهای خانواده خود را به مدل MD90 ارتقا داد و نسل بعدی آن نیز مدل MD95 بود که تحت نام تجاری جدیدی معرفی شد. نامی که تا به امروز برای همه شناخته شده است و بارها آن را شنیده اید. بوئینگ ۷۱۷ نام جدیدترین محصول کمپانی مک دانل بود، در حقیقت مدل MD95 همان هواپیمای بوئینگ ۷۱۷ است.

هواپیمای مک دانل 80 یا MD80

مشخصات کلی هواپیماهای مک دانل ۸۰

هواپیماهای MD80 همگی دارای موتورهایی توربوفن هستند و موتورهایشان در انتهای هواپیما و دو سوی بدنه قرار دارند. مشخصات مشترکی که در همه سری های مک دانل ۸۰ وجود دارد عبارتند از:

  • فاصله نوک دو بال: ۳۲٫۸۲ متر
  • طول: ۴۵٫۰۱ متر
  • ارتفاع: ۹٫۰۲ متر
  • ظرفیت مسافر: حداکثر ۱۷۲ نفر
  • بیشینه سرعت: ۰٫۸۷ ماخ (۹۲۵ کیلومتر بر ساعت)
  • محدوده پرواز: ۳۴۷۶ کیلومتر

در ادامه با معرفی ناوگان هوایی مک دانل ۸۰ در ایران با ما همراه باشید.

هواپیمای مک دانل 80 در آسمان ایران

ناوگان هوایی مک دانل ایران ایر، MD80 ایران ایر

یکی از اولین شرکت های هواپیمایی که در کشور اقدام به استفاده از هواپیماهای مک دانل ۸۰ کرد، شرکت هواپیمایی ایران ایر بود. پس از آنکه هواپیماهای توپلوف همگی از ناوگان هوایی ایران خارج شدند، شرکت های بسیاری از جمله ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، کیش ایر، کاسپین، تابان و زاگرس اقدام به استفاده از md80 در کشور پرداختند.

مک دانل ۸۰ های موجود در شرکت هواپیمایی ایران ایر از سری md82 بودند. یکی از مک دانل های این شرکت هواپیمایی با کد ریجستری EP-CBD به ایران وارد شد که در سال ۱۹۸۹ به سفارش شانگهای چین طراحی و تولید شد. این هواپیما تا سال ۲۰۰۷ در خدمت ناوگان هوایی چین بود و بلاخره توسط ایران ایر، و از طریق شرکت هواپیمایی چابهار که به هدف دور زدن تحریم ها تاسیس شد، خریداری شده و به ایران آمد.

این هواپیما تقریبا هیچوقت در کشور موفق به پرواز نشد و از همان روزهای ابتدایی ورود در پارکینگ های مختلف کشور زمین گیر بود. مک دانل های موجود در شرکت هواپیمایی ایران ایر همگی از سری MD82 بودند که دومین فروند آنها نیز دارای کد ریجستری UR-BXI بود و بلاخره در سال ۱۳۹۴ در فرودگاه مشهد زمین گیر شد.

هواپیماهای MD80 ایران ایر تور

ایران ایر تور نیز به عنوان یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی فعال در کشور در طی سال ها اقدام به خریداری و ورود تعدادی از هواپیماهای سری MD80 به کشور کرد. در شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در حدود ۵ فروند از هواپیماهای مک دانل ۸۰ وجود دارد که همگی از سری مک دانل های MD82 بوده و یکی از آنها MD83 است.

هواپیماهای MD80 شرکت هواپیمایی ایران ایر تور دارای کد ریجستری هایی به شرح زیر هستند:

  • EP-MDC- MD 82
  • EP-MDD MD 82
  • EP-MDE MD 82
  • EP-MDF MD 83
  • EP-MDG MD 82

دو فروند از هواپیماهای مک دانل سری ۸۲ نیز از کشور اوکراین به ایران وارد شدند که تنها به هدف تامین قطعات دیگر هواپیماها بودند.

ناوگان هوایی MD 80 آتا

در شرکت هواپیمایی آتا نیز تعدادی از هواپیماهای مک دانل وجود دارد که همگی از سری MD 83 هستند. همانند شرکت هواپیمایی ایران ایر تور دو فروند MD 83 توسط آتا به ایران وارد شد که به منظور تامین قطعات دیگر هواپیماهای آشیانه این شرکت هواپیمایی بود.

اطلاعات کامل و تصاویر هواپیماهای MD 83 شرکت هوایی آتا نیز در ادامه آورده شده اند:

  • EP-TAS-MD-83
  • EP-TAR-MD-83
  • EP-TAQ-MD-83
  • EP-TAP-MD-83
  • EP-TAO-MD-83
  • EP-TAN-MD-83
  • EP-TAM-MD-83

مک دانل های شرکت هوایی کیش ایر، کاسپین، تابان

هواپیماهای مک دانل شرکت هواپیمایی کیش ایر ازسری md 83  و md 82 هستند. این سری از هواپیماها نیز به ترفند های بسیار و طی کردن مراحل متفاوت برای دور زدن تحریم ها به کشور وارد شدند که برخی مورد استفاده قرار گرفته و برخی نیز زمین گیر شده و برای تعمیر دیگر هواپیماها مورد استفاده بودند.

عکس هواپیمای md 80 کیش ایر

در ادامه نیز تعدادی از تصاویر هواپیماهای مک دانل ۸۰ کیش ایر را برای شما آورده ایم:

شرکت هواپیمایی کاسپین و تابان نیز مجموعا ۵ فروند از هواپیماهای مک دانل ۸۰ را در آشیانه خود دارند که از این تعداد ۵ فروند متعلق به کاسپین و ۴ فروند نیز متعلق به شرکت هواپیمایی تابان است. تصاویر این هواپیماها نیز در ادامه برای شما آورده شده است.

 

هواپیمای md82

ناوگان هوایی md 80 های شرکت هواپیمایی زاگرس

این هواپیما به سفارش Continental Air Lines و با شماره سریال ۴۹۶۳۴ در تأسیسات لانگ‌ بیچ آمریکا ساخته شد. نخستین پرواز خود را در ۱۹۸۷/۰۹/۲۱ انجام داد و حدود سه ماه بعد در ۱۹۸۷/۱۲/۱۵ با رجیستر N34838 به این شرکت تحویل داده شد و تا ابتدای سال ۲۰۰۴ که از خدمت این شرکت خارج شد، برای این شرکت پرواز می‌کرد. در این تاریخ به فرودگاه Goodyear در ایالت آریزونا منتقل و در آنجا پارک شد.

هواپیما در ۲۰۰۵/۰۳/۱۶ با رجیستر UR-CEW توسط شرکت Khors Aircompany خریداری و به اوکراین منتقل شد. پس از چهار ماه با همان رجیستر و برای کمتر از دو سال به شرکت پاکستانی Aero Asia International اجاره داده شد. از جولای ۲۰۰۷ نیز برای مدت کوتاهی به شرکت اوکراینی Wind Rose Aviation اجاره داده شد.
در ۲۰۰۷/۱۲/۲۲ با همان رجیستر توسط شرکت کاسپین وارد کشور شد. کمتر از سه ماه بعد هواپیما توسط شرکت هواپیمایی زاگرس خریداری شده و از همان ابتدا به شرکت ارم‌ ایر اجاره داده شد، اما به دلیل مشکلات مالی ارم‌ایر و عدم پرداخت اجاره‌بها، در پایان مرداد همان سال به زاگرس بازگردانده شد.

این هواپیما به دلیل مشکل ناخواسته‌ ای که برای بال هواپیما پیش آمد، مدت‌ های زیادی زمینگیر شد. در این فاصله، از موتور و قطعات آن برای سایر هواپیماهای زاگرس استفاده می‌ شد تا اینکه پس از انجام چک و تغییر رجیستر به EP-ZAA در دی‌ ماه ۱۳۹۰ به ناوگان فعال زاگرس بازگشت.

مشخصات فنی هواپیمای مک دانل 80

ناوگان هوایی شرکت تفتان و سهند آسیا

دو شرکت تفتان و سهند آسیا نیز در ناوگان هوایی خود به استفاده از هواپیماهای md 80 می پردازند که در دو سری md 83 و md 82  هستند. البته تمام این هواپیما هال درحال حاضر قابلیت اجرایی ندارند و تعدادیشان زمینگیر شده، در پارکینگ این شرکت های هواپیمایی استراحت می کنند. در ادامه تصاویر این هواپیماها را نیز برای شما آورده ایم:

نظرات

سلام و خسته نباشید به شما عزیزان در تیم سامتیک.
توی مقاله خوندم که شرکت مک دانل شده بوئینگ. یعنی بوئینگ قبلا نداشتیم و مک دانل همون بوئینگ هستش؟

    سلام به شما علیرضای عزیز!
    لطفا یکبار دیگر مقاله را بخوانید. در این مقاله ذکر شده که شرکت مک دانل بعد از تولید یک مدل خاص دست از کار کشید و به ادغام با شرکت بوئینگ پرداخت نه اینکه این دو از اول یکی بودند.