۱۴۶ BAE

۱۴۶ BAE

British Aerospace

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

هواپیمای British Aerospace یا BAE 146 هواپیمایی است که طراحی و تولید آن برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ آغاز شد. این هواپیمای بریتانیایی از نوع هواپیماهای سبک و کوتاه برد بود که تا اواخر سال ۲۰۰۲ شاهد حضور پررنگ آن در آسمان های بریتانیا و دیگر نقاط دنیا بودیم. در ادامه با معرفی هواپیمای مسافربری BAe 146 با ما همراه باشید.

معرفی هواپیما BAe 146

بی ای ئی ۱۴۶یک هواپیما مسافربری است که توسط شرکت بریتیش آئرواسپس و در کشور انگلیس تولید شد. ایننسل از هواپیماها در آسمان های انگلیس اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۱ به انجام رساندند و پس از موفقیت آمیز بودن تست های مورد بررسی به کاربرد تجاری رسیدند.

با ورود هواپیماهای BAe 146 به بازارهای جهانی، به زودی فرایند اصلاح و بهبود آنها نیز آغاز شد و در سال ۱۹۹۲ شاهد تولید نمونه جدیدی از BAe146 بودیم. همان سال،یعنی ۱۹۹۲، شاهد تولید نمونه هایی جدیدتر و با ایرودینامیکی پیشرفته تر از مدل های قبلی BAe 146 بودم.

هواپیمای 146 BEA در ایران

نسل جدید این هواپیما ها به نام Avro RJ نامگذاری شده و به بازارهای جهانی معرفی شد. بهزودی در سال ۱۹۹۷ همنی نسل نیز مجددا مورد اصلاح و بهینه سازی قرار گرفت و با نام جدید Avro RJX به دنیا معرفی شد که البته پروژه نسبتا موفقی نبود و به زودی در سال ۲۰۰۱، تنها پس از ۴ سال، فرایند تولید آن متوقف شد.

هواپیمای rj

شرکت British Aerospace از معدود کمپانی های تولید هواپیما در انگلستان بود که در سال هایی کوتاه توانست تعداد بسیار زیادی از هواپیماهای مسافربری و غیر نطامی را در این کشور تولید کند. British Aerospace با استفاده از نام تجاری BAE تنها ۱۹ سال مشغول به فعالیت بود که در عرصه خدمات هوایی عمر نسبتا کوتاهی است.

در این دوره ۱۹ ساله شرکت BAe موفق به تولید و فروش بیش از ۳۸۷ عدد از هواپیماهای BAE شد. این هواپیما در انواع و اسامی مختلفی تولید شده و به بازارهای دنیا راه پیدا کردند. هواپیماهای BAe در نمونه های مختلف دارای ویژگی های متفاوتی هستند، اما مشخصاتی که در ادامه آورده ایم در تمام آنها مشترک است:

  • فاصله نوک دو بال: ۲۶٫۳۴ متر
  • طول: ۳۱ متر
  • ارتفاع: ۸٫۶۱ متر
  • ظرفیت مسافر: از ۹۷ تا ۱۱۲ نفر
  • سرعت کروز: ۰٫۷۰ ماخ (۷۴۷ کیلومتر بر ساعت)
  • بیشینه سرعت: ۰٫۷۴ ماخ (۷۹۰ کیلومتر بر ساعت)
  • محدوده پرواز: ۳۳۴۰ کیلومتر
  • سقف پرواز: ۳۵۰۰۰ پا (۱۱۰۰۰ متر)

کدام شرکت هواپیمایی داخلی از هواپیما BAe  استفاده می کند؟

همانطور که انتظار می رود هواپیما های BAe 146 به کشور ما نیز وارد شدند و شرکت های مختلفی به استفاده از آن پرداختند. این هواپیماهای کوتاه برد مسافری در ایران توسط شرکت های هواپیمایی ماهان ایر، قشم ایر و تابان ایر مورد استفاده اند.

انواع مدل های هواپیما BAe 146

همانطور که پیش تر هم گفتیم هواپیما BAe 146 در مدل های مختلفی تولید شد و توسط شرکت ها و کشورهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفت. هواپیما های bae در نمونه های مختلف bae 146-100-200-300 تولید شدند که نسخه bae 146-100 با نام Avro شناخته می شود. در ادامه با معرفی این هواپیماها با ما همراه باشید.

هواپیما bae 146-300، هواپیما BAe ماهان

این نسل از bae 146 ها برای اولین بار به سفارش یک شرکت چینی به نام China Northwest Airlines ساخته شدند و تجربه نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۹۳ داشتند. هواپیما bae 146 سری ۳۰۰ نزدیک به ۱۰ سال در این شرکت هواپیمایی مشغول به فعالیت بود تا اینکه در سال ۲۰۰۳ به شرکت دیگری در چین تحویل داده شدند.

تا سال ۲۰۰۵ این هواپیماها همچنان در چین حضور داشتند و بلاخره از کار برکنار شده بودند. در خلال سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۷ مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفتند تا به هواپیماهایی VIP تبدیل شوند. در نهایت در سال ۲۰۰۸ تعداد ۷ فروند از هواپیماهای bae 146 توسط شرکت هواپیمایی ماهان ایر خریداری شد و به کشور وارد شدند.

این هواپیماهای vip دارای یک سالن اصلی بودند که ۶ ردیف صندلی ۴ تایی در خود داشتند و صندلی های فرصت کلاس آن نیز در بخش جلویی شامل ۸ صندلی میزدار و یک سالن کوچک بود.

bae های وارد شده به کشور مدل های EP-MOA، EP-MOB و EP-MMV بودند که متاسفانه مدت زمان زیادی در آسمان های کشور فعالیت نداشتند. به زودی در سال ۱۳۸۹ تنها پس از ۲ سال از زمان ورودشان، هواپیما bae ماهان به دلیل نقص موتوری زمین گیر شدند.

در سال ۱۳۹۰ بلاخره این هواپیما از رده خارج شد و قطعات آن برای دیگر هواپیماها مورد استفاده قرار گرفت. البته این هواپیما پس ازبازنشستگی خیلی هم بی استفاده نبود و بدنه آن به جاده کرمان به ماهان منتقل شد تا به عنوان یک رستوران هوایی مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع مدل های BAe 146 سری ۳۰۰

همانطورکه پیش تر هم اشاره کردیم هواپیما bae 146 در سری های مختلفی تولید شد. در سری ۳۰۰ این هواپیما مدل های تولید شده به شرح زیر هستند:

  • EP-MOA (BAe 146-300)
  • EP-MOB (BAe 146-300)
  • EP-MOC (BAe 146-300)
  • EP-MOD (BAe 146-300)
  • EP-MOE (BAe 146-300)
  • EP-MOF (BAe 146-300)

تمام این هواپیماها در شرکت هواپیمایی ماهان مورد استفاده بودند و بیشتری تفاوت موجود در بین این مدل های مختلف، تفاوت در ریجستری آنها بود. بدین معنا که از کشورهای مختلفی خریداری شده بودند و برای ورود به ایران نیز دارای تغییر در کد ریجستری خود بودند.

گالری تصاویر هواپیما BAe 146 ماهان

در ادامه تعدادی از تصاویر هواپیماهای bae 146 شرکت هواپیمایی ماهان را نیز برای شما آورده ایم.

هواپیما BAe قشم ایر، هواپیمای bae rj 85

در ابتدای متن نیز اشاره کردیم که هواپیما bae در نمونه های مختلفی تولید شد و یکی از این نمونه های نیز با نام تجاری BAe rj شناخته می شود. این نسل از bae ها عمدتا توسط شرکت هواپیمایی قشم ایر مورد استفاده بودند و با نام کامل BAe Avro شناخته می شدند.

اولین نمونه از rj ها در سال ۱۹۹۹ در منچستر تولید شد و اولین پرواز خود را نیز در ماه های پایانی همان سال انجام داد. bae avro rj تا سال ۲۰۰۶ تحت خدمت شرکت هوایی آمریکایی Mesaba Airlines قرار داشت و مدتی نیز در آشیانه فرودکاه زمین گیر بود.

در همان سال ها توسط شرکتی ایرلندی خریداری شد و از سال ۲۰۰۷ پروازهایی به مقصد زوریخ انجام می داد تا اینکه شرکت هواپیمایی قشم ایر از طریق شرکتی تاجیکستانی اقدام به خرید این هواپیماها کرد. به دلیل وجود تحریم هایی که بر کشور ایران اعمال شده است مراحل انتقال هواپیماهای خریداری شده دارای دشواری های بسیار زیادی بود.

هواپیمای bae rj 85

بطوریکه ابتدا هواپیماهای خریداری شده به دوبلین منتقل شدند، به رنگ هواپیمایی های تاجیکستانی رنگ آمیزی شده و به پایتخت تاجیکستان منتقل شدند. تا سال ۲۰۱۳ در این شهر بی استفاده بودند و سپس به بلغارستان منتقل شدند تا اینکه بلاخره در سال ۲۰۱۴ به باکو منتقل شده و به کشور وارد شدند.

قشم ایر بلاخره bae rj های خود را تحویل گرفت اما در سال ۱۳۹۵ در فرودگاه مهرآباد زمین گیر شدند و قطعات آن برای دیگر RJ ها مورد استفاده قرار گرفت.

هواپیماهای BAe RJ شرکت هواپیمایی قشم ایر

از جمله هواپیماهای bae rj که در ناوگان هوایی شرکت قشم ایر مورد استفاده اند می توانیم به نمونه های زیر اشاره کنیم. برخی از این مدل ها در همان سال های اولیه ورود به کشور به زودی زمین گیر شدند و غیر قابل استفاده بود. تنها از قطعات آنها برای دیگر هواپیماهای موجود در کشور استفاده شد.

مدل های مختلف هواپیما BAe rj که در آشیانه شرکت هواپیمایی قشم ایر مورد استفاده هستند عبارتند از:

  • EP-FQS (BAe Avro RJ85)
  • EP-FQT (BAe Avro RJ100)
  • EP-FQU (BAe Avro RJ100)
  • EP-FQV (BAe Avro RJ100)
  • EP-FQX (BAe Avro RJ100)
  • EP-FQZ (BAe Avro RJ100)

همانطور که انتظار می رود این هواپیماها در مشخصات و امکانات خود تفاوت های آنچنانی نداشتند و تفاوت موجود در نامگذاریهایشان تنها به دلیل ریجستری های مختلف از کشورهای متفاوت دنیاست. هر نوع از این هواپیماها از کشورهای مختلف و با دردسرهایی بسیار زیاد به کشور آورده شدند.

گالری تصاویر هواپیما bae قشم ایر

در ادامه تعدادی ازتصاویر هواپیما bae شرکت هواپیمایی قشم ایر را نیز برای شما آورده ایم:

هواپیما BAe rj 85 تابان ایر

شرکت هواپیمایی ماهان ایر یکی دیگر از شرکت های هوایی داخلی است که موفق به خریداری تعدادی از هواپیماهای BAe شد. اولین هواپیما bae خریداری شده توسط شرکت هواپیمایی تابان، در اصل نمونه ای بود که در منچستر ساخته شد و در سال ۱۹۹۶ اولین پرواز خود را انجام داد.

این هواپیما از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ مشغول به ارائه خدمات به مسافران در مرزهای بین المللی بود تا اینکه جهت پارک به لندن ارسال شد. در سال ۲۰۱۲ سک شرکت اوکراینی آن را خریداری کرده و به ریجستری خود درآورد و به رومانی منتقل کرد. در ۲۰۱۳ یه کی‌یف منتقل شد و در نهایت در سال ۲۰۱۴ شرکت هاپیمایی قشم ایر موفق به خریداری این هواپیما شد.

هواپیمای 146 BEA در ناوگان هوایی ایران

بلاخره بعد پس از سه ماه از تاریخ ورودش به کشور با کد EP-TBG در کشور به کار گرفته شد و به سانه های لرستان فرستاده شد. شرکت هواپیمای تابان همچنین در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ سه فروند از هواپیماهای BAe را اجاره کرده و به خدمت گرفته بود. مشخصات این هواپیماها عبارتند از:

  • از آبان ۱۳۸۵ تا دی ۱۳۸۹ هواپیمای BAe 146-300 به رجیستر LZ-HBD که سه سال بعد، بازنشسته شد.
  • از بهمن ۱۳۸۵ تا شهریور ۱۳۸۸ هواپیمای BAe 146-300 به رجیستر LZ-HBG که بعدها با رجیستر EP-MOK به ماهان پیوست و سرانجام پس از بازنشستگی به کویر شهداد منتقل شد.
  • از شهریور ۱۳۸۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۰ هواپیمای BAe 146-200 به رجیستر LZ-HBZ که بعدها توسط یک شرکت آمریکایی خریداری و تبدیل به هواپیمای آتش‌نشان شد.
هواپیما BAe RJ در ایران

هواپیما BAe RJ در ایران

هواپیماهای bae rj 100 که بانام BAe rj 85 نیز شناخته می شوند آخرین نسل از هواپیماهای خانواده BAE بودند که در دنیا تولید شد. پس از آن تولید این نسل از هواپیماها به طور کامل متوقف شد و نمونه های موجود آن تنها بازسازی و یا تعمیر شدند. تمام هواپیماهای BAe که به کشور وارد شدند به شرح زیر هستند:

شرکت هواپیمایی مالک کد ریجستری تاریخ اولین پرواز از نمونه تولید شده
ایر ماهان ایر EP-MOR  ۲۰۰۱/۱۱/۲۰
قشم ایر EP-FQV  ۲۰۰۰/۰۷/۰۶
قشم ایر EP-FQU   ۲۰۰۰/۰۶/۲۱
ماهان ایر  EP-FQS   ۱۹۹۹/۱۲/۰۱
ماهان ایر EP-MOI    ۱۹۹۹/۱۱/۱۶
قشم ایر EP-MON   ۱۹۹۹/۰۹/۱۲
ماهان ایر EP-FQX    ۱۹۹۹/۰۸/۰۶
ماهان ایر EP-MOG   ۱۹۹۹/۰۴/۰۹
ماهان ایر EP-MOS   ۱۹۹۹/۰۳/۱۵
قشم ایر EP-MOH   ۱۹۹۸/۱۲/۲۰
قشم ایر EP-FQZ   ۱۹۹۸/۰۸/۰۵
تابان ایر EP-FQT   ۱۹۹۷/۱۲/۲۱
ماهان ایر  EP-TBG   ۱۹۹۶/۰۶/۱۹
ماهان ایر EP-MOQ   ۱۹۹۵/۰۳/۲۴
ماهان ایر EP-MOB    ۱۹۹۲/۰۷/۳۱
ماهان ایر EP-MOC   ۱۹۹۰/۰۵/۱۸
ماهان ایر EP-MOM   ۱۹۹۰/۰۵/۱۲
ماهان ایر EP-MOE    ۱۹۸۹/۰۵/۲۴
ماهان ایر EP-MMV     ۱۹۸۷/۰۸/۱۲

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم به مقاله معرفی هواپیماهای BAE مراجعه کنید.

نظرات