شرایط و مدارک لازم برای دریافت روادید فرودگاهی

ویزای فرودگاهی چیست؟ شرایط و مدارک لازم برای دریافت روادید فرودگاهی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

این جهان مانند یک دهکده است و هر کشور آن مانند یک خانه است که برای ورود به آن باید از صاحب خانه اجازه گرفت. اجازه ورود به هر کشور ویزا (روادید) نام دارد. ویزا انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع استفاده و براساس تعداد ورود و خروج مسافر تقسیم بندی می شوند. هر کشور برای ورود مسافران کشورهای دیگر قوانینی تعیین می کند که می تواند به طور مستقیم بر میزان سفر گردشگران بین دو کشور تاثیرگذار باشد. برای درک بهتر این موضوع باید بدانید ویزای فرودگاهی چیست و چه کاربردی دارد.

 

ویزای فرودگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

روابط دیپلماتیک و تجاری کشورها مهمترین عواملی هستند که می توانند بر شرایط دریافت ویزای کشورهای مختلف تاثیر بگذارند. در هر کشوری که زندگی کنید، کشورهایی وجود دارند که برای ورود به آن ها نیازی به دریافت ویزا ندارید، برای مثال کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایران شامل سرزمین هایی است که شهروندان ایرانی می توانند با همراه داشتن گذرنامه ایرانی بدون نیاز به دریافت ویزا وارد آن کشورها شوند، اما برای ورود به بسیاری از کشورها باید ویزا دریافت کنید.

 

ویزای فرودگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

در واقع برای سفر به برخی کشورها لازم است حتما پیش از سفر ویزا تهیه کنید، اما در برخی کشورها می توانید پس از خرید بلیط هواپیما و رسیدن به فرودگاه کشور مقصد به راحتی ویزای خود را بگیرید. به این نوع از روادید، روادید بدو ورود نیز گفته می شود. کاربرد ویزای فرودگاهی این است که برای دریافت ویزا نیازی به رزرو وقت از سفارت برای تایید دریافت ویزا ندارید و می توانید با پرداخت مبلغی مشخص در فرودگاه کشور مورد نظر ویزا دریافت کنید. برای مثال می توانید بلیط هواپیمای تهران تفلیس را خریداری کرده و به فرودگاه مقصد پرواز کنید و پس از رسیدن به فرودگاه تفلیس ویزای فرودگاهی گرجستان را دریافت کنید.

 

مدارک لازم برای دریافت ویزای فرودگاهی

نکته مثبت اینجاست که لازم نیست برای دریافت ویزای فرودگاهی زمان زیادی صرف کنید و در مجموع دریافت ویزای فرودگاهی دشواری های دریافت ویزای معمولی را ندارد. مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای فرودگاهی در کشورهای مختلف متفاوت بوده اما در برخی کشورها نیاز به مدارک بیشتری برای دریافت ویزای فرودگاهی خواهید داشت. به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، به طور دقیق در مورد مدارک لازم جهت دریافت ویزای فرودگاهی کشور مقصد تحقیق کنید.

 

هزینه دریافت ویزای فرودگاهی کشورهای مختلف و ایران

به طور کلی هزینه مشخصی برای دریافت ویزای فرودگاهی برای تمام کشورها وجود ندارد و هر دو کشور می توانند مبلغی را برای دریافت ویزای فرودگاهی مسافران یکدیگر تعیین کنند. همانطور که هزینه دریافت ویزای فرودگاهی برای مسافران ایرانی در کشورهای مختلف متفاوت است، هزینه ای که مسافران کشورهای دیگر باید برای ورود به ایران بپردازند نیز دارای تفاوت هایی خواهد بود.

 

هزینه دریافت ویزای فرودگاهی کشورهای مختلف و ایران

 

نکات مهم درباره ویزای فرودگاهی

لازم است به این نکته اشاره کنیم که همه کشورها ویزای فرودگاهی صادر نمی کنند و حتی اگر روابط تجاری و سیاسی قدرتمندی میان دو کشور وجود داشت، نباید به امید دریافت ویزای فرودگاهی در کشور مقصد بار سفر ببندید. در کشورهایی که امکان سفر با ویزای فرودگاهی وجود دارد نیز پیشنهاد می کنیم در فرودگاه مقصد برای دریافت ویزای خود صبوری به خرج دهید. فرآیند دریافت ویزای فرودگاهی نیز ممکن است در بسیاری از موارد با معطلی همراه باشد.

 

کشورهای مجاز برای سفر با ویزای فرودگاهی در سال ۲۰۱۸

در ادامه لیست کشورهایی که می توانید با ویزای فرودگاهی به آن ها سفر کنید را برای شما کاربران سامتیک آورده ایم. اطلاعات این جدول در زمانبندی های مختلف به روز می شود.

قاره آفریقا قاره آسیا قاره اقیانوسیه قاره اروپا قاره آمریکا
کیپ وورد ارمنستان جزایر کوک گرجستان بولیوی
کومور لائوس پالائو
جیبوتی نپال ساموآ غربی
کنیا تیمور شرقی تووالو
ماداگاسکار سوریه
موزامبیک لبنان
تانزانیا مالدیو
توگو سریلانکا
اوگاندا کامبوج
سیشل
موریتانی
گینه بیسائو
ساحل عاج
کشورهای مجاز برای سفر با ویزای فرودگاهی در سال 2018

 

ویزای فرودگاهی ایران برای مسافران کدام کشورها صادر می شود؟

پیش از هر چیز باید به چند نکته کلی اشاره کنیم. ویزای فرودگاهی ایران در حال حاضر تنها در چند فرودگاه کشور صادر می شود. این فرودگاه ها عبارتند از:

  • فرودگاه امام خمینی (ره)
  • فرودگاه مهرآباد
  • فرودگاه مشهد
  • فرودگاه شیراز
  • فرودگاه تبریز
  • فرودگاه ارومیه
  • فرودگاه اصفهان
  • فرودگاه بندرعباس
  • فرودگاه بوشهر
  • فرودگاه تبریز
  • فرودگاه قشم
  • فرودگاه کیش
  • فرودگاه کرمان

صدور ویزای فرودگاهی تنها برای افرادی که گذرنامه عادی کشورهای زیر را داشته باشند امکان پذیر است. افرادی که دارای گذرنامه های سیاسی، خدماتی، تجاری، کارشناسی، خبرنگاری، گزارشگری هستند امکان تهیه ویزای فرودگاهی را ندارند. همچنین افرادی که تحت تبعیت ایران بوده و گذرنامه خارجی دارند نیز قادر به دریافت ویزای فرودگاهی ایران نخواهند بود.

نکته آخر این است که گذرنامه فرودگاهی صرفا گذرنامه جهانگردی محسوب می شود. این لیست نیز در زمانبندی های معین به روزرسانی می شود.

 

آذربایجان آلبانی آلمان اتریش ارمنستان اسپانیا
استرالیا اسلوونی اسلواکی امارات اندونزی اوکراین
ایتالیا ایرلند بحرین برزیل برونتی بلاروس
بلژیک بلغارستان بوسنی پرتغال پرو تاجیکستان
تایلند ترکمنستان چین دانمارک روسیه رومانی
ژاپن سنگاپور سوئد سوئیس سوریه عربستان
عمان فرانسه فلسطین قبرس قرقیزستان قطر
کرواسی کره جنوبی کره شمالی کلمبیا کوبا کویت
گرجستان لبنان لوکزامبورگ لهستان مالزی مجارستان
مغولستان مکزیک نروژ نیوزلند ونزوئلا ویتنام
هلند یوگوسلاوی یونان هند

ویزای فرودگاهی ایران برای مسافران کدام کشورها صادر می شود؟

 

نکات مهم درباره اخذ ویزای فرودگاهی ایران

  • در هنگام اخذ ویزای فرودگاهی ایران نیز ممکن است برای مسافران معطلی به وجود بیاید.
  • از آنجایی که فرآیند صدور ویزای فرودگاهی در تمام ساعات روز صورت نمی پذیرد بهتر است زمان رسیدن به فرودگاه برای ساعات روز برنامه ریزی شوند. برای مثال اگر هواپیما بر اثر زمان بندی بلیط یا تاخیر در ساعات نیمه شب به فرودگاه برسد ممکن است فرآیند اخذ ویزا به تاخیر بیافتد.
  • مراحل پرکردن فرم ها و امور اداری نیز ممکن است زمان بر باشد.
  • اتباع کشور عراق تنها در فرودگاه بین المللی مشهد می توانند ویزای فرودگاهی دریافت کنند.
  • برای اخذ ویزای ایران ارائه اصل گذرنامه با ۶ ماه اعتبار ضروری بوده و حضور شخص نیز الزامی است. کد مرجع (ریفرنس)، اصل و تصویر کارت بیمه مسافرتی (اجباری) و پرداخت هزینه دریافت ویزای فرودگاهی از دیگر شرایط دریافت ویزای فرودگاهی است. این مبلغ باید به واحد کنسولی در فرودگاه پرداخت شود.

نظرات

سلام روز بخیر. میخواستم بدونم ویزای الکترونیکی چطوریه؟ چه فرقی داره با ویزای فرودگاهی؟