فرودگاه شهید بهشتی

معرفی فرودگاه بین المللی اصفهان – فرودگاه شهید بهشتی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

همانطور که می دانید اصفهان یکی از مهمترین، بزرگترین و پرجمعیت ترین کلانشهر های ایران است. دلایل زیادی برای مهم بودن این شهر وجود دارد که یکی از مهمترین آن ها پتانسیل گردشگری بسیار زیاد این شهر است. همین یک دلیل به تنهایی کافیست برای اینکه بدانیم فرودگاه اصفهان یکی از مهمترین و پرتردد ترین فرودگاه های کشور است. در این مطلب قصد داریم به معرفی کامل فرودگاه بین المللی اصفهان (فرودگاه شهید بهشتی اصفهان) بپردازیم. در ادامه از تاریخچه این فرودگاه می گوییم و سپس به مشخصات، ترمینال ها، امکانات و هواپیمایی های فعال در این فرودگاه می پردازیم و بعد از آن در مورد دسترسی به این فرودگاه توضیح خواهیم داد.

 

تاریخچه فرودگاه اصفهان

فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را می توان یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران دانست. بعد از انقلاب و با شروع جنگ این فرودگاه جنبه نظامی پیدا کرد و اختیار آن به نیروی هوایی سپاه داده شد. بعد از آن و در سال ۱۳۶۳ فرودگاهی به مساحت ۱۰۴۱ هکتار تاسیس و از آن برای اهداف مسافربری و آموزشی استفاده شد.

 

معرفی فرودگاه بین المللی اصفهان

 

مشخصات فرودگاه بین المللی اصفهان

فرودگاه بین المللی اصفهان فاصله ای ۳۰ کیلومتری با مرکز شهر اصفهان دارد و همین فاصله باعث شده است که سر و صدای ناشی از فرود و پرواز هواپیماها موجب آلودگی صوتی در مناطق مسکونی نشود.

اخیرا قراردادی با یک شرکت فرانسوی در جهت توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان منعقد شده است. طی این قرارداد مشخص شده است که شرکت فرانسوی باید در بازه زمانی ۲ الی ۲٫۵ ساله باید نسبت به ساخت ترمینال پروازهای خارجی ۲۵ هزار مترمربعی و با ظرفیت جا به جایی ۲ میلیون نفر اقدام کند. ساخت ۱۰ پارکینگ هواپیما و پارکینگ طبقاتی مدرن برای خودرو نیز از برنامه هایی است که در این قرارداد ذکر شده است.

اصفهان از نظر گردشگری یکی از سه شهر شاخص ایران محسوب می شود و به دلیل گردشگر پذیر بودن این شهر فرودگاه بین المللی اصفهان پذیرای جا به جایی حجم زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است. طبق آمارها به طور سالانه در حدود ۹۰۰ پرواز داخلی و ۳۰۰ پرواز داخلی از طریق این فرودگاه انجام می شوند و بیش از صد هزار نفر در این فرودگاه جا به جا می شوند.

 

مشخصات فرودگاه بین المللی اصفهان

 

کد یاتای فرودگاه شهید بهشتی اصفهان IFN و کد ایکائوی این فرودگاه OIFM است. در حال حاضر فرودگاه بین المللی اصفهان دارای دو ترمینال است که در ادامه به توضیحاتی در مورد آن ها می پردازیم.

 

ترمینال های فرودگاه اصفهان

ترمینال های فرودگاه اصفهان به دو ترمینال مخصوص پروازهای داخلی و ترمینال پروازهای خارجی تفکیک شده اند.

بدیهی است که پروازهای داخلی و هواپیمایی های داخلی در ترمینال مخصوص پروازهای داخلی قرار دارند و همچنین قسمت های ترانزیت بار، گیت دریافت پرواز و سالن پذیرش پروازهای داخلی نیز در این ترمینال واقع شده است. در این ترمینال رستوران، نمازخانه، صرافی، فروشگاه های فروش مواد غذایی و سوغاتی، اتاق مادر و کودک، کافی شاپ، شعبه بانک، اورژانس و غرفه فرهنگی برخی دیگر از قسمت های این ترمینال هستند. مساحت این ترمینال ۱۳۷۵۰ مترمربع است.

 

ترمینال های فرودگاه اصفهان

 

همچنین در ترمینال پروازهای خارجی با مساحت زیربنای ۷۳۰۰ متری نیز، بخش های قرنطینه، دفاتر مدیریت، بخش گذرنامه، اطلاعات پرواز، سازمان حج و زیارت، گمرک، تحویل و بسته بندی بار، شعبات بانک ها و نمازخانه وجود دارد.

در حال حاضر تمام پروازهایی که از شهر اصفهان و به مقصد این شهر صورت می گیرد در این فرودگاه نشست و برخاست می کنند و امکان خرید بلیط هواپیما برای پروازهای منتهی به این شهر از طریق وبسایت سامتیک در اختیار کاربران قرار گرفته است.

 

امکانات فرودگاه شهید بهشتی

علاوه بر امکاناتی که در هر کدام از ترمینال ها به طور مجزا وجود دارد، امکاناتی نیز وجود دارند که در کل فضای فرودگاه در دسترس هستند. این امکانات به این شرح است:

  • ماشین های برف روب برای وضعیت های آب و هوایی نا مناسب
  • پارکینگ طبقاتی
  • خدمات باربری
  • قسمت رزرو هتل
  • غرفه های خدمات گردشگری
  • خدمات تاکسی های درون شهری و برون شهری
  • اورژانس و خدمات سلامت
  • فروشگاه های مخصوص فروش تلفن همراه و اپراتورهای خطوط تلفن همراه

 

هواپیمایی های فرودگاه اصفهان

هواپیمایی های داخلی که در فرودگاه بین المللی اصفهان وجود دارند شامل این هواپیمایی ها هستند. البته ممکن است تعدادی از این ایرلاین ها فعالیت بیشتری در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان داشته باشند.

 

هواپیمایی های فرودگاه اصفهان

 

هواپیمایی های داخلی: آتا – ایران ایر – اترک – کاسپین – ایران ایر تور – آسمان – کیش ایر – ماهان – معراج – نفت ایران – قشم – زاگرس – تابان.

هواپیمایی های خارجی: ایر عربیا – اطلس گلوبال – آستریا ایر – فلای بغداد – فلای دبی – فری برد – ایرلاینز – هواپیمایی عراق – تیلویند ایرلاینز – ترکیش ایرلاینز – هواپیمایی سعودی

به دلیل فعالیت زیاد هواپیمایی های داخلی در این فرودگاه امکان پرواز به فرودگاه های سراسر کشور وجود دارد. همچنین هواپیمایی های داخلی امکان پروازهای مستقیم به شهرهای خارجی تفلیس، بغداد، دبی، کویت، جده، مدینه، استانبول، ازمیر، دمشق، نجف، آدانا، آنتالیا و دوحه را فراهم کرده اند.

در صورتی که قصد رزرو بلیط از شهر اصفهان به مقاصد خارجی و یا داخلی را دارید می توانید از طریق وبسایت خرید آنلاین بلیط هواپیمای سامتیک نسبت به تهیه بلیط خود اقدام کنید.

 

دسترسی به فرودگاه بین المللی اصفهان

امکان دسترسی به فرودگاه از طریق اتوبوس های شهری اصفهان وجود ندارد. در صورتی که قصد دارید از شهر به سمت فرودگاه بروید باید از مسیر بزرگراه چمران به سمت فرودگاه بروید. در فرودگاه نیز تاکسی های وی آی پی قرار گرفته اند و شما را تا مرکز این شهر همراهی می کنند.

نظرات

با اینکه اصفهان یکی از شهرهای اصلی ایرانه و گردشگرای خارجی زیادی ازش استفاده می کنن اما هیچ پیشرفتی در این فرودگاه دیده نمیشه و امکاناتش هم بسیار کمه. واقعا چرا هیچ کاری برای این فرودگاه های مهم کشور انجام نمیشه؟

    سلام دوست عزیز
    حق با شماست. متاسفانه فرودگاه های کشور وضعیت خوبی ندارن و پاسخگوی نیازهای واقعی گردشگران خارجی نیستند. امید که این وضعیت بهبود پیدا کنه