فرودگاه بین المللی امام خمینی

معرفی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

در مورد فرودگاه بین المللی امام خمینی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا اطلاعات شما در مورد این فرودگاه کامل است؟ در این مقاله هر آن چه که به واقع لازم است در مورد این فرودگاه بدانید را برای شما گردآوری کرده ایم. فرودگاهی که به عنوان بزرگترین فرودگاه کشور و کانون پروازهای بین المللی کشور شناخته می شود. در این مقاله به بررسی تاریخچه، مشخصات، امکانات، ترمینال ها، راه های دسترسی به این فرودگاه و موارد دیگر در مورد فرودگاه امام خمینی می پردازیم.

 

تاریخچه فرودگاه بین المللی امام خمینی

تاریخ آغاز ایده ساخت فرودگاه امام خمینی به سال ۱۳۴۶ بر می گردد. تا قبل از پایان عملیات ساخت این فرودگاه، فرودگاه بین المللی مهرآباد عنوان بزرگترین فرودگاه کشور را یدک می کشید. فرودگاه امام خمینی (Imam Khomeini Airport IKA) که ۱۴ هزار متر مربع وسعت دارد پروژه عمرانی بزرگی محسوب می شد. این پروژه عمرانی بزرگ که عملیات ساخت آن در سال ۱۳۵۴ شروع شد، با پیشنهاد سازمان ایکائو در سال ۱۳۴۶ کلید خورد. پیشنهاد ایکائو در واقع این بود که ایران با ساخت این فرودگاه بتواند قابلیت های ترانزیتی پایتخت را افزایش داده و از این فرودگاه مدرن در جهت پتانسیل ترانزیتی بین آسیا و اروپا بهره ببرد.

 

فرودگاه بین المللی امام خمینی

 

عملیات ساخت این فرودگاه با وقوع انقلاب متوقف شد و بعد از آن در زمان جنگ نیز فرصت های برای ساخت آن از دست رفت. تا اینکه بعد از پایان جنگ فرآیند و در سال ۱۳۷۴ ساخت آن مجددا کلید خورد و پس از سال های انجام فعالیت های عمرانی بر روی این پروژه سرانجام در سال ۱۳۸۳ این فرودگاه افتتاح شد.

 

درباره فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی در روز حدود ۲۰۰ پرواز را میزبانی می کند و پروازهای خروجی این فرودگاه در حال حاضر به سمت ۳۰ مقصد انجام می شود. هر ساله به حجم سفرهای هوایی که در این فرودگاه انجام می شود افزوده می شود. در حال حاضر تنها یک فاز از این فرودگاه به مرحله بهره برداری رسیده و فازهای دیگر آن نیز در حال ساخت هستند.

در صورتی که تمایل می توانید از طریق وبسایت سامتیک نسبت به خرید بلیط هواپیما اقدام کنید. شما می توانید با انتخاب گزینه های مختلف سفر خود را مشخص کرده و نسبت به رزرو آن اقدام کنید.

 

درباره فرودگاه امام خمینی

 

ساختمان مرکز پایانه مسافری فرودگاه امام خمینی یک ساختمان با نمای شیشه ای است که ۴ طبقه دارد. تمام امور مسافران ورودی و خروجی در این فرودگاه از طریق همین ساختمان انجام می پذیرد. در حال حاضر به طور سالانه حدود ۸ میلیون نفر از طریق این فرودگاه سفر می کنند که این تعداد با افتتاح فازهای بعدی فرودگاه دو برابر و چندبرابر خواهد شد. در زمینه حمل بار نیز فرودگاه امام خمینی یکی از مهمترین فرودگاه های منطقه خاورمیانه به حساب می آید.

فرودگاه امام خمینی در حال حاضر تنها یک باند پرواز دارد که طول آن به ۴۲۰۰ متر و عرض آن به ۴۵ متر می رسد.

 

درباره فرودگاه امام خمینی

 

دسترسی به فرودگاه بین المللی امام خمینی

فرودگاه امام خمینی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر تهران و در منطقه اداری شهرستان شهرری قرار دارد. این فرودگاه در بزرگراه تهران-قم واقع شده است. برای دسترسی به فرودگاه امام خمینی می توانید از روش های مختلف استفاده کنید.

اگر قصد دارید با خودروی شخصی یا سواری به فرودگاه امام خمینی بروید می توانید از مسیر آزادراه تهران قم و یا از مسیر تهران ساوه استفاده کنید.

 

دسترسی به فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی از نمای هوایی

 

همچنین از طریق اتوبوس های فرودگاه مهرآباد می توانید به فرودگاه امام خمینی بروید. اتوبوس های این مسیر که در ترمینال ۴ مهرآباد قرار دارند و هر یک ساعت حرکت می کنند شما در کنار درب اصلی فرودگاه امام خمینی پیاده می کنند. در صورتی که قصد دارید از سمت فرودگاه امام خمینی به سمت تهران حرکت کنید نیز می توانید از طریق همین اتوبوس ها که در مقابل درب فرودگاه امام خمینی قرار دارند به مقصد فرودگاه مهرآباد، متروی حرم مطهر و میدان آزادی حرکت کنید.

 

دسترسی به فرودگاه امام خمینی از طریق مترو

یکی از راه های رسیدن به فرودگاه امام خمینی استفاده از مترو است. خط ۸ متروی شهری تهران فرودگاه امام خمینی را به شبکه حمل و نقل متروی شهری تهران متصل می کند. ایستگاه متروی فرودگاه امام خمینی از سال ۱۳۹۶ شروع به کار کرده است. به یاد داشته باشید که برای پروازهای هر ساعتی از روز نمی توانید از مترو استفاده کنید و قبل از آن نسبت به بررسی در دسترس بودن آن اقدام کنید.

 

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه امام خمینی

از آنجایی که فرودگاه امام خمینی بزرگترین فرودگاه کشور است، جای تعجب ندارد که تعداد زیادی شرکت هواپیمایی خارجی و داخلی در این فرودگاه فعالیت داشته باشند. در حال حاضر بیش از ۴۰ ایرلاین معتبر خارجی و ایرانی در فرودگاه امام خمینی فعال هستند. از جمله این هواپیمایی های معتبر خارجی می توان به هواپیمایی های ایرفرانس، امارات، فلای دبی، لوفت هانزا، قطر ایرویز، تای ایرویز و ترکیش ایرلاینز اشاره کرد. ایرلاین های داخلی مانند ایران ایر، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی ماهان، کیش ایر، هواپیمایی آسمان و هواپیمایی کاسپین هم تعدادی از هواپیمایی های داخلی فعال در فرودگاه امام خمینی را تشکیل می دهند.

 

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه امام خمینی

 

رزرو بلیط های هواپیمایی های داخلی فعال در این فرودگاه هم اکنون از طریق وبسایت رزرو بلیط سامتیک امکان پذیر است.

 

ترمینال های فرودگاه بین المللی امام خمینی

تا به حال اجرا و ساخت سه ترمینال در فرودگاه امام خمینی برنامه ریزی شده است. ترمینال ۱، ترمینال سلام و ترمینال ایرانشهر سه پایانه ای هستند که تا به حال تنها یکی از آن ها به بهره برداری رسیده و پیشبینی شده است که با بهره برداری شدن پایانه های جدید حجم سفرها در این فرودگاه به چند برابر ظرفیت کنونی افزایش پیدا می کند.

 

ترمینال های فرودگاه امام خمینی

 

ترمینال ۱

اولین ترمینال فرودگاه امام خمینی است که با بهره برداری شدن آن فرودگاه امام خمینی شروع به کار کرد. در حال حاضر به طور سالانه میلیون ها نفر از طریق این ترمینال جا به جا می شوند.

 

ترمینال سلام

این ترمینال، دومین پایانه فرودگاه امام خمینی است که در حال ساخت می باشد و پیش بینی شده است که با بهره برداری از آن حجم سفرها دو برابر خواهد شد. این ترمینال به تنهایی ظرفیت جا به جایی سالانه ۵ میلیون نفر را دارد. گفته می شود بهره برداری از این پروژه به دلیل مشکلات مالی دچار تعویق شده است.

 

ترمینال ایرانشهر

سومین ترمینال فرودگاه امام خمینی و احتمالا بزرگترین ترمینال آن خواهد بود. این پروژه که قرار است توسط یک شرکت هلندی انجام شود در مراحل تحقیقات قرار دارد و حجم سفرهایی که از طریق این پایانه انجام می شود در حدود جا به جایی ۲۰ میلیون نفر (به طور سالانه) تخمین زده شده است. قرار است با افتتاح این پایانه جا به جایی ۳۰ میلیون نفر (به طور سالانه) در این فرودگاه عملیاتی شود و همچنین با افتتاح این دو پایانه از پایانه ۱ تنها برای پروازهای داخلی استفاده خواهد شد.

 

ترمینال های فرودگاه امام خمینی

 

امکانات فرودگاه بین المللی امام خمینی

امکاناتی که در فرودگاه امام خمینی در دسترسی می باشند در حد و اندازه استانداردی قرار دارند. در این فرودگاه خدمات تشریفات CIP وجود دارد. دسترسی به اینترنت، سالن های استراحت، غرفه های خرید، محل تهیه خورد و خوراک، صرافی و هتل برخی از مهمترین امکانات فرودگاه بین المللی امام خمینی هستند.

اورژانس شبانه روزی، محل اشیای گمشده، بانک و انبار بار و چمدان برخی دیگر از امکانات حائز اهمیت دیگری هستند که در این فرودگاه وجود دارند.

نظرات

سلام متاسفانه من هیچ وقت تجربه خوبی از فرودگاه امام خمینی و خدماتش نداشتم و هربار با مشکلات زیادی مواجه شدم. مثلاً یکبار شرکت هواپیمایی بلیط من رو فروخته بود و من تا چند روز بلیط نداشتم. وقتی از پشتیبانی پیگری کردم گفتن که فرودگاه بلیط شما رو گم کرده!

    سلام و درود، بسیار متاسفیم که این مشکل برای شما پیش اومده.
    خدمات فرودگاه امام خمینی در اکثر موارد راضی کننده است. در هر حال هرگونه پیشنهاد و انتقادی که دارید رو به فرودگاه منتقل کنید.