مسیر قطار مشهد زاهدان

مسیر قطار مشهد زاهدان و زاهدان به مشهد – ایستگاه ها، قطارها و خرید بلیط

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می توانید در هنگام سفر مرتکب شوید این است که بدون آگاهی از مسیر سفر خود اقدام به سفر کنید. البته منظور ما این نیست که با عدم آگاهی و اطلاع از مسیر مورد نظر ممکن است در مسیر گم شوید یا خطری پیش رویتان باشد، اما شک نکنید که با سفر بدون آگاهی ممکن است چیزهای زیادی را از دست بدهید. حتی اگر اینطور نباشد سفر با آگاهی از مسیر به خودی خود حساب خوبی درونمان ایجاد می کند و ما را بیش از پیش برای سفر آماده می کند. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد مسیر قطار مشهد زاهدان و زاهدان به مشهد بدانید را برایتان توضیح می دهیم.

راه اندازی مسیر قطار مشهد زاهدان و بالعکس

ماه های آخر سال ۹۶ بود که اخباری مبنی بر احداث قسمت از خط راه آهن مشهد زاهدان منتشر شد. با اینکه این مسیر به تازگی به راه افتاده بود، اما در محافل از اهمیت تسریع در ساخت و تکمیل این خط آهن صحبت های زیادی بود. در واقع برخی کارشناسان معتقد بودند که لازم است که زیر ساخت های این مسیر برای استفاده قطارهای باری نیز انجام شود.

برخی کارشناسان هم معتقد بودند بهتر است از این مسیر راه آهن برای امور حمل بار استفاده شود و برای حمل مسافران راه آهن برقی با تعداد ایستگاه های بیشتر تاسیس گردد. آن ها معتقد بودند بهتر است مسیر این خط راه آهن با تعداد ایستگاه های کمتر و با اهداف باری ایجاد شود و تا افغانستان و آسیای میانه نیز کشیده شود.

راه اندازی مسیر قطار مشهد زاهدان و بالعکس

در هر صورت این پروژه مصوب که در سال ۹۰ عملیات ساخت آن آغاز گردیده اکنون با راه اندازی فاز اول در اولویت اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. این پروژه قرار است با ساخت ۴۵ دستگاه پل روی آب و یک دستگاه پل بزرگ، یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و ۹۸ هزار متر مکعب بتن ریزی سرانجام پس از سال های تعلیق به مرحله نهایی شدن برسد.

در چشم انداز این مسیر ریلی نیز توسعه آن به کشورهای هند، افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در نظر گرفته شده است.

ویژگی های راه آهن مشهد زاهدان

در مسیر راه آهن مشهد زاهدان قطارهای مسافربری قادر خواهند بود با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری با سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. فاصله میان مبدا و مقصد این مسیر در حدود ۹۵۴ کیلومتر بوده و قطارهای مسافربری قادر خواهند بود که این مسیر را در حدود ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه طی کنند. راه آهن مشهد زاهدان از مسیرهای کوهستانی عبور می کند.

ایستگاه راه آهن زاهدان

چرا مسیر مشهد زاهدان یک مسیر مهم است؟

حتی اگر از مزیت های این مسیر مسافربری چشم پوشی کنیم مزایای استفاده حمل بار از این مسیر به تنهایی می توانید ساخت این مسیر را توجیه کند. طبق تحلیل کارشناسان اگر فعالیت باری در این مسیر امکان پذیر شود راه آهن مشهد زاهدان کاملا سود ده خواهد بود و توسعه آن به کشورهای آسیای میانه هم می تواند این سوددهی را افزایش دهد.

از طرفی استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی مسیرهایی پررفت و آمد هستند و این راه آهن می تواند اتصال خوبی برای نقاط جنوبی کشور به مناطق شمال شرقی کشور باشد.

استان سیستان بلوچستان به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه و دسترسی آسان به آب های آزاد از اهمیت تجاری و استراتژیکی زیادی برخوردار است و از طرفی شهر مشهد به عنوان یکی از پرگردشگرترین شهرهای کشور و به عنوان دومین شهر پرجمعیت و مهم کشور نیز اهمیت فراوانی دارد.

ایستگاه های راه آهن مشهد زاهدان

هنوز مشخص نیست که قطارهای این مسیر در کدام یک از ایستگاه های مسیر توقف خواهند داشت. آنچه که در مورد ایستگاه های راه آهن مشهد زاهدان مشخص است این است که مسیر ذکر شده از شهرهای تربت حیدریه، گناباد، قاین، بیرجند، مود، سربیشه، نهبندان و سفیدابه عبور خواهد کرد.

نقشه راه آهن مشهد زاهدان

ایستگاه راه آهن زاهدان

با اینکه مسیر قطار مشهد زاهدان قرار است به تازگی افتتاح شود، اما ایستگاه راه آهن زاهدان قدمتی طولانی دارد. ایستگاه راه آهن زاهدان در سال ۱۹۱۹ میلادی یعنی یک قرن پیش و توسط انگلیسی ها احداث شد. این ایستگاه در ادامه مسیر راه آهن هندوستان قرار داشت و از این رو از اهمیت بسیاری برای انگلیسی ها برخوردار بود. تا مدت ۴۸ سال تنها از طریق این ایستگاه تنها می توانستید مسیر زاهدان میرجاوه را که طول آن ۹۴ کیلومتر است طی کنید. ایستگاه راه آهن زاهدان با یک قرن قدمت به عنوان یکی از قدیمی ترین ایستگاه های قطار ایران محسوب می شود.

قطارهای مسیر قطاری مشهد زاهدان

متاسفانه هنوز اطلاعاتی در مورد قطارهای موجود در این مسیر قطاری وجود ندارد و برنامه ریزی به خصوصی در این صورت اعلام نشده است، اما مطمئنا با توجه به گسترش ناوگان حمل و نقل ریلی کشور قطارهای ۴ تخته و ۶ تخته متنوعی در این مسیر ریلی قرار خواهد گرفت.

قطارهای مسیر قطاری مشهد زاهدان

خرید بلیط قطار مشهد زاهدان و بلیط قطار زاهدان مشهد

متاسفانه هنوز مسیر قطار مشهد زاهدان نهایی نشده و به محض نهایی شدن آن فرآیند فروش بلیط قطار این مسیر در وبسایت سامتیک آغاز خواهد شد. شما می توانید بلیط قطار مشهد زاهدان، زاهدان به مشهد را به صورت آنلاین از وبسایت سامتیک خریداری کنید. همچنین در حال حاضر امکان رزرو بلیط قطار از مسیر شهرهای دیگر به مقصد زاهدان و مشهد امکان پذیر است.

در خصوص قیمت بلیط این مسیر نیز اطلاعاتی منتشر نشده است و در صورتی که خبری در این مورد منتشر شود حتما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، اما چیزی که مشخص است این است که فاصله بین دو شهر و امکانات و ویژگی های قطار مورد نظر می تواند بر قیمت بلیط تاثیر بگذارد.

فاصله مشهد تا زاهدان با قطار

فاصله شهرهای مشهد و زاهدان جدا از مسیر ریلی در حدود ۹۴۰ کیلومتر است. این مسافت با استفاده از قطارهای معمولی ناوگان ریلی کشور در زمانی در حدود ۱۰ ساعت طی می شود. البته هنوز در مورد مسافت ریلی دقیق این مسیر و مدت زمان سفر اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما به محض انتشار اخبار جدید اطلاعات جدید در این مورد را در همین مطلب منتشر می کنیم.

برچسب : سفر با قطار

نظرات