استرداد بلیط چارتر

از قوانین استرداد بلیط هواپیما چه می‌دانید؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

برای همه پیش می‌آید! پس از برنامه‌ریزی‌های بسیار، بلاخره توانستید یک بلیط چارتر ارزان قیمت و لحظه آخری برای مسیر تهران مشهد رزرو کنید. اما به دلیل یک سری مشکلات شخصی، مجبورید بلیط خود را کنسل کنید. اما مشکل اصلی وقتی شروع می‌شود که هیچ اطلاعی از قوانین کنسلی یا استرداد بلیط هواپیما ندارید و این مسئله باعث می‌شود که شروع به گشتن در سایت‌های مختلف خرید بلیط آنلاین کنید تا از این قوانین آگاه شوید.

در نهایت تلاش، می‌توانید یک نکته مهم را از هر یک از این سایت‌ها به‌دست آورید. اما قصد ما در این مقاله این است که بتوانیم تمام ابهامات شما پیرامون تغییر یا کنسلی بلیط هواپیما را رفع کنیم. البته توجه کنید که این قوانین تنها مربوط به مواقعی است که بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید. پس اجازه دهید به یک سری سوال مهم پاسخ دهیم.

 

استرداد بلیط هواپیما یا کنسل کردن بلیط چارتر هواپیما به چه صورت است؟

چنانچه دارای حساب کاربری برروی وب سایتی هستید که از آن بلیط تهیه کرده‌اید، پس از ورود به پنل کاربری با مراجعه به بخش مدیریت صورتحساب ها، می‌توانید از جزئیات رزرو مورد نظرتان دکمه کنسل کردن را انتخاب نمایید و پس از کنسلی آنلاین مسافرین دلخواه تان شیوه استرداد را به صورت اعتباری یا واریزی همانجا ثبت نمایید. این بخش برای کابرانی که حساب کاربری ندارند از طریق صفحه پیگیری صورتحساب در دسترس است.

قوانین استرداد بلیط هواپیما

با توجه به چارتری بودن پرواز، برای لغو بلیط خود مشمول پرداخت جریمه هستید. کنسلی بلیط تنها از طریق چارترکننده امکان پذیر است بنابراین مسافر می‌بایست برای کنسلی بلیط چارتری خود با مراجعه به سایتی که از آن بلیط خریده‌است، درخواست کنسلی را ثبت کند. بعد از ثبت، سایت میزان درصد جریمه را به شما اعلام می‌کند. این درصد جریمه بر اساس شرایط و مقررات هر چارترکننده متفاوت است. لازم است بدانید که در مواردی همچون نزدیک بودن به ساعت پرواز ممکن است حتی درخواست کنسلی شما پذیرفته نشود.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما

بگذارید با یک مثال این مسئله را برایتان روشن کنیم. فرض کنید که قصد دارید پرواز مشهد تهران خود را کنسل کنید. برای اینکار بعد از ورود به بخش پنل سایت، با استفاده از دکمه درخواست کنسلی، تقاضای لغو بلیط کنید و بعد از آن می‌توانید با توجه با هزینه جریمه استرداد بلیط هواپیما، بلیط خود را لغو کرده و وجه باقیمانده را دریافت کنید. این روند در هر سایت متفاوت است اما مسیری که به شما گفتیم در اکثر سایت‌های رزرو آنلاین بلیط صادق است.

این روند در یکی از سایت‌ها به شکل زیر است:

پس دادن بلیط هواپیما

در صورت لغو پرواز از طریق شرکت هواپیمایی یا سایت فروش بلیط چه قوانینی وجود دارد؟

سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که در صورتی که بلیط هواپیما از طرف مسافر لغو نگردد چه قوانینی حاکم است. اگر پرواز شما به دلایلی همچون وضع جوی نامناسب یا نقص فنی در هواپیما لغو شود، می‌توانید به راحتی از سایت مجری فروش بلیط، درخواست استرداد وجه بلیط کنید. برای اینکار لازم است که عکس بلیط مهرشده به شرکت مربوطه ایمیل کنید. در برخی سایت‌ها، این امکان وجود دارد که بتوانید از پنل بخش حساب کاربری خود، چنین درخواستی را ثبت کنید.

چگونه میتوان از شرایط بیمه کنسلی پرواز استفاده کرد؟

  • عبارت “بیمه” اصطلاحی است که منظور از آن همان پرداخت تشویقی شرکت عتیق گشت اصفهان است که طی یک قرارداد خصوصی برعهده دارد.
  • این بیمه تا ۲۰ هزار تومان مازاد بر پرداخت اولیه مسافر را جهت تهیه بلیط جایگزین پرداخت خواهد کرد.
  • تاریخ پرواز بلیط جایگزین می بایست حداکثر سه روز قبل یا بعد از پرواز اولیه باشد.
  • این بیمه مربوط به پروازی است که مستقیما توسط هواپیمایی کنسل شده باشد و پروازهای وابسته را شامل نمی‌شود.
  • این بیمه مشمول رزروهای تلفنی و رزروهای آژانس های هواپیمایی نیست.

تغییر یا استرداد بلیط هواپیما در کلاسهای پروازی به چه صورت است؟

قوانین مربوط به استرداد بلیط با تفکیک کلاس پروازی به شرح زیر است:

  • کلاس نرخی V: برای تغییر یا استرداد بلیط هواپیمای خود از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، ۲۰ درصد از بهای پرواز شما کاسته می‌شود. همچنین این مقدار از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد، با کسر ۴۰ درصد از بهای کوپن پرواز همراه است.
  • کلاس نرخی Q: هرگونه تغییر و یا استرداد بلیط هواپیما، از زمان صدور تا قبل از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز، با کسر ۳۰ درصد از بهای کوپن پروازی مربوطه و از ساعت ۱۲ ظهر روز قبل از پرواز به بعد، با کسر ۶۰ درصد از بهای کوپن پروازی مربوطه امکان پذیر است.
  • کلاس نرخی N: در این کلاس پروازی، مسافر مجاز به استرداد یا تغییر بلیط هواپیمای خود نبوده و و هیچگونه وجهی بازگشت داده نمی‌شود. لازم به ذکر است که قوانین کنسلی بلیط در کلاس‌های پروازی دیگر معمولاً با کلاس پروازی V یکسان است.

جدول زیر قوانین استردادی را در کلاس اکونومی نشان می‌دهد:

استرداد بلیط هواپیما

همچنین برای اطلاع از جزئیات تمام کلاس‌های پروازی می‌توانید به مقاله همه چیز در مورد کلاس پروازی هواپیما مراجعه کنید.

شرایط کنسلی بلیط هواپیما خارجی

اگر پرواز انتخابی شما یک پرواز خارجی یا بین‌المللی باشد، لازم است یک سری قوانین را به یاد داشته باشید. از آن‌جائیکه بلیط هواپیمای خارجی در پروازهای رفت و برگشتی، به نسبت از دو بلیط هواپیما در پرواز یکطرفه، در همان مسیر ارزان تر است، بنابراین در صورت تقاضای استرداد بلیط هواپیما در پروازهای رفت و برگشتی که یک مسیر آن استفاده شده باشد، هزینه استردادی همیشه با کسر یک مسیر یکطرفه با بالاترین نرخ موجود در آن کابین محاسبه می‌شود. قابل ذکر است در صورت No-Show در مسیر دوم، هزینه آن نیز لحاظ خواهد شد.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که منظور از هزینه No-Show چیست؟

هزينه No-Show به این معنی است که مسافر رزرو خود را همچنان حفظ کرده ولی در تاریخ و ساعت مقرر، نزد کانتر پذیرش در فرودگاه حاضر نشود. قابل ذکر است مهلت کنسل کردن رزرو، تا ۲۴ ساعت قبل از ساعت پرواز می باشد، در غیر اینصورت شامل هزینه مربوطه می گردد.

  • هزینه No-Show در کلاس نرخی L: مبلغ ۲۶۰۰۰۰۰ ريال و هزينه تغيير تاريخ ، مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ريال است. همچنین هزينه استرداد بلیط هواپیما در اين کلاس نرخی، مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰ ريال می باشد. بار مجاز مسافر در اين کلاس نرخی، ۳۰KG است.
  • هزينه No-Show در کلاس نرخی N: مبلغ ۱۶۰۰۰۰۰ ريال می باشد. هزينه تغيير تاريخ اين کلاس نرخی، مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ريال می باشد. هزينه استرداد بلیط هواپیما در اين کلاس نرخی، مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰ ريال می باشد. بار مجاز همراه مسافر در اين کلاس نرخی، ۳۰KG است. هزینه No-Show در کلاس‌های نرخی دیگر مانند کلاس N است.

نکات مهم درمورد استرداد یا کنسلی بلیط هواپیما

  • مبالغ استردادی مربوط به کنسلی بلیط هواپیما از طریق حواله بین بانکی به کارت بانکی شما طی ۷۲ ساعت کاری واریز خواهد شد. همچنین در بسیاری از سایت‌ها این امکان وجود دارد که بتوانید مبلغ استردادی را به اعتبار کاربری‌تان اضافه کنید تا به این ترتیب بتوانید در زمانی دیگر بدون نیاز به واریز وجه، اقدام به خرید بلیط هواپیما کنید.
  • به خاطر داشته باشید که نام و نام خانوادگی مسافر، عیناً مطابق با نام و نام خانوادگی مندرج در گذرنامه در سیستم وارد شود تا هنگام پذیرش مشکلی بوجود نیاید. افرادی كه دارای دو گذرنامه ايرانی و خارجی می باشند و نام و نام خانوادگی آنها در دو گذرنامه متفاوت است، به هنگام رزرو بليط هواپیما ابتدا نام درج شده در گذرنامه ايرانی و سپس خارجی درج گردد.
  • استرداد وجه بليط هواپیما، فقط به کارت پرداخت کننده مسترد می گردد.
  •  در پروازهایی که بيش از چهار ساعت تاخير دارد، به مسافر در همان مسير یک فقره بليط هواپیما با ۳۰% تخفيف تعلق می گيرد كه مسافر می تواند با مراجعه به دفاتر فروش شرکت هواپیمایی، آن را دريافت كند.
  •  گذرنامه مسافر از زمان شروع مسافرت، بايد حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد.
  • مسافرانی كه دارای ويزای محدود می باشند، برای صدور بليط هواپیما، در پروازهای رفت و برگشت به محدوده ی اعتبار ويزای خود دقت لازم را به عمل آورند.
  •  در صورتيكه مسافر، بليط هواپیمای پرواز رفت خود را از ايران اير و برگشت آن را از ايرلاين های ديگر، به صورت جداگانه (دو بليط هواپیمای مجزا) تهيه كرده باشد، ارائه هر دو بليط هواپیما به كانتر پذیرش مسافر در فرودگاه الزامی می باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع به تمامی قوانین مربوط به استرداد بلیط هواپیما بپردازیم. در صورتی که سوال یا موردی هنوز برای شما روشن نیست، می‌توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.

نظرات

سلام یک سوال داشتم. قانون کنسلی بلیط تو پروازهای خارجی چه فرقی با پرواز داخل داره؟

    دوست عزیز ممنون از اینکه سوالتون رو از ما می‌پرسین. همانطور که در مقاله اشاره کردیم، قوانین پرواز خارجی به صورت No-Show حساب میشه و مثلاً برای کلاس نرخی L باید هزینه ۲۶۰ هزار تومان بپردازید.

سلام.
بلیط چارتر رو میشه استرداد هم کرد؟

    سلام رضای عزیز٫
    متاسفانه بلیط چارتر قابل استرداد نیست.

سلام من می تونم شماره کارت دیگری برای لغو بلیط هواپیما بدم که پولش برگرده به حسابم یا حتما باید همون شماره کارت باشه که باهاش بلیط خریدیم؟ کارتی که باهاش بلیط خریدم الان اعتبار نداره ممنون میشم کمکم کنید.

    سلام دوست عزیز
    برای این مورد حتما با شماره پشتیبانی سامتیک ۸۴۳۸۴ تماس برقرار کنید