راه های مقابله با ترس از پرواز

راه های مقابله با ترس از پرواز

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ترس از سفر با هواپیما یکی از مشکلات همیشگی مسافران است و فکر خطرنک بودن پرواز، ترس از ارتفاع و بسیاری عوامل دیگر باعث می شود که در سفر خود با هواپیما همیشه دارای مشکل باشند. ترس از ارتفاع یکی از ترس های شایع بین افراد است؛ اما ترس از هواپیما می تواند از یک تجربه فردی به دست آمده باشد، شاید هم از کسی شنیده باشید. اما در هر حال ترس از پرواز با هواپیما از جمله مشکلات شایع بین مسافران است. ولی نگران نباشید! در ادامه به ارائه راه های مقابله با ترس از هواپیما می پردازیم تا در سفر بعدی خود، تجربه ای دلپذیر داشته باشید.

ترس از هواپیما

راستش را بخواهید ترس از هواپیما چیزی جدیدی نیست و این تنها شما نیسیتید که با چنین مشکلی درگیر است! تقریبا تمام افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید بلیط هواپیما کرده و پرواز را تجربه می کنند، استرس ناشی از پرواز را هم تجربه کرده اند. اما مشکل اصلی برای افرادی است که در سراسر سفر ترس را به همراه دارند و نمی توانند خود را در طول پرواز آرام نگاه دارند.

براساس تحقیقات انجام شده؛ تقریبا تمام افرادی که ترس از ارتفاع دارند دارای مشکل ترس از محیط بسته هم هستند که هر دو مورد دلایلی در افزایش استرس و بروز حمله های عصبی است. البته برخی افراد دیگر نیز وجود دارند که علت ترس آنها در طول پرواز؛ عدم اعتماد به سیستم های حمل و نقل هوایی است.

 

راهنمای مقابله با ترس های پرواز

 

گاها افراد در هنگام تیک آف و شروع پرواز دچار حمله عصبی و ترس می شوند و با افزایش ارتفاع این ترس به حداکثر خود می رسد. استرس و نارحتی افراد عموما با تپش قلب و عرق کردن شدید آغاز می شود و ممکن است علائم دیگری مانند لرزش، تنگی نفس، سرگیجه و مشکلات گوارشی نیز بروز کند. حتی در برخی موارد حاد که فرد دارای ترس از ارتفاع و محیط بسته باشد ممکن است بیهوشی نیز اتفاق بیفتد که حتی ممکن است منجر به مرگ شود!

 

ترس از پرواز یا خشم از پرواز؟ شما کدام یک هستید؟

برای خرید بلیط هواپیما اقدام کرده اید اما ترس از ارتفاع و یا پرواز راحتتان نمی گذارد؟! خب بد نیست بدانید که در حدود ۲۵ درصد مردم دنیا در سراسر جهان مشکل ترس از پرواز دارند؛ تنها نیستید. مهمترین عامل این ترس هم ارتفاع و سقوط است! کسانیکه با چنین مشکلی رودرو هستند حتی وقتی از روی پل های بلند هم عبور می کنند با ترس از ارتفاع درگیرند! این در حالی است که پرواز در زمره امن ترین نوع حمل و نقل قرار دارد.

از جمله مشکلات رایج بین مسافران پروازی بروز ترس از پرواز و خشم از پرواز است. ترس از پرواز معمولا همراه با سایر ترس ها مانند ترس از فضاهای بسته و یا ترس از مکان های شلوغ با نگرانی و سایر عوامل استرس زا و یا در اثر اختلالات شخصیتی و روانی افزایش می یابد. درمان قطعی پدیده ترس از پرواز وابسته به علت آن است و استفاده از داروهای ضد حساسیت در این خصوص معمول است.

پدیده خشم دراثر پرواز اخیرا به عنوان یک اختلال رفتاری در اثر سفرهای هوایی شناخته شده است که به نظر می رسد عامل ایجاد آن حد بالایی از اضطراب باشد تا طولانی شدن مدت پرواز! در ضمن مصرف مشروبات الکلی نیز در تشدید ایجاد این حالت موثر است.

 

بارزترین ویژگی های افرادی که ترس از پرواز دارند چیست؟

بر اساس بررسی های انجام شده می توانیم یک لیست کلی از ویژگی های افرادی که ترس از پرواز دارند را در اختیار شما قرار بدهیم. البته مسلما این ویژگی ها حتما درست نیستند و به بیان دیگر ویژگی های صددرصدی نیست؛ اما این خصیصه ها در بین افراد دارای ترس از پرواز رایج است:

  • این افراد عموما پر هیجان و متظاهر هستند و همواره احساس خاص بودن می کنند.
  • همیشه در حال عجله کردن برای انجام کارها هستند زیرا انجام کارهایشان را به دقیقه ۹۰ موکول می کنند!
  • شخصیت اجتماعی و برونگرایی دارند اما همواره از این می ترسند که خودشان را به دیگران بد معرفی کرده باشند و در ذهن دیگران بدجلوه پیدا کنند.
  • این افراد فوبیای گیر افتادن دارند و از جاهای بسته می ترسند و همواره سعی می کنند اگر این مکان ها رفتند در کنار در خروجی قرار گیرند.
  • این افراد از رفتن به سینما و دندانپزشکی مانند سوار شدن به هواپیما می ترسند.
  • افرادی که دارای اخلاق لجبازی هستند و در برابر امر و نهی های پدر و مادر، همسر و ….. نافرمانی می کنند.

 

راه های مقابله با ترس از پرواز

اگر شما هم در دسته افرادی هستید که از پرواز می ترسند، نگران نباشید؛ راه درمان شما اینجاست! دیگر نیازی به استفاده از قرص های آرامبخش و یا مشروبات الکی برای غلبه بر ترس خود ندارید. با شناختی ریشه ای از دلایل ترس خود به راحتی می توان آنها را از بین برد. بهرحال شما نمی توانید با ماشین شخصی تان به همه دنیا سفر کنید!

 

جلوگیری از استرس و ترس پرواز

 

حال که با دلایل ترس از پرواز و انواع آن آشنا شده اید و درک بهتری در برابر ترس خود دارید، فکر استرداد بلیط هواپیما را از سرتان بیرون کنید! در ادامه به معرفی برخی از بهترین روش های جلوگیری از ترس پرواز می پردازیم تا در سفر های بعدی خود با مشکلات کمتری مواجه شوید.

 

تصور ایمنی از پرواز برای خود ایجاد کنید

شاید اولین و مهمترین راه برای کاهش ترس این است که نگرش خود را نسبت به نا امن بودن پرواز تغییر دهید. دانستن این موضوع که هواپیمایی که قرار است با آن پرواز کنید، از ایمنی بالایی برخوردار است؛ می‌ تواند به شما آرامش خاطر دهد که تقریبا هیچ خطری شما را تهدید نمی‌ کند.

حتی جالب است بدانید که احتمال سقوط هواپیماهایی که در فرودگاه های ایمن مورد استفاده اند در حدود ۱ در سی میلیون است! بیش از این به خود شک راه ندهید و حتی برای سفر های بعدی خود نیز به رزرو بلیط هواپیما بپردازید!

 

برای غلبه بر ترس خود کمی تظاهر کنید!

خیلی به خودتان سخت نگیرید و باور کنید که وقتی شروع به تلقین و تظاهر به عدم ترس کنید، آرامش خود را پیدا کرده و از سفر لذت می برید! به این فکر کنید که یک فرد عادی در سفر چه رفتار یا حالتی خواهد داشت و سعی کنید آن را برای خود اجرا کنید. به ترستان پشت کنید و تظاهر کنید که این ترس اصلا وجود ندارد. مطمئن باشید که این به اصطلاح «فیلم بازی کردن» بسیار کار آمد خواهد بود. تاثیرش را بعد از پرواز خواهید دید!

 

عوامل استرس زا را دور کنید

از جمله عواملی که باعث ایجاد ترس و یا تشدید آن می شوند می تواند سرعت زیاد هواپیما؛ تکان های گاه به گاه، گرفتگی گوش و ایمنی پرواز باشد. البته چنین عواملی همگی بصورت غریزی برای شما رخ می دهد و باعث صلب آسایشتان می شود. پس برای خلاص شدن از دست آنها از خود بپرسید که چرا چنین عواملی باید باعث ترس شود؟ با پیدا کردن پاسخ سوال کم کم استرس شما از بین رفته و به آرامش می رسید.

 

برای کاهش تری در هواپیما چه کنیم؟

 

 

در آسمان همیشه منتظر تغییر شرایط جوی باشید

وقتی هواپیما در ارتفاعات از یک منطقه کم فشار وارد منطقه ای پر فشار می شود، برای مسافران حسی مانند رانندگی روی سنگ ریزه ها را خواهد داشت و در سفر تکان هایی را تجربه خواهید کرد. لذا با دانستن این موضوع کمتر دچار ترس خواهید شد.  در برخی موارد خاص حتی ممکن است، برخورد با آشفتگی هوایی باعث ایجاد صدمات در مسافرین شود و آن هم در بیشتر موارد به خاطر نبستن کمربند ایمنی و یا پرتاب شدن وسایل شخصی بر روی صورت مسافران است.

البته معمولا خلبان ها پیش از تغییر در شرایط جوی به مسافران اطلاع رسانی می کنند تا دچار غافلگیری و ترس نشوند.

 

آب بنوشید

همین که در هواپیما احساس کردید ترس به سراغ شما آمده است، مصرف آب خود را افزایش دهید. با افزایش مصرف آب فرایند اکسیژن رسانی نیز بهتر انجام می گیرد و سریعتر به آرامش می رسید. ترس از هواچیما چیزی نیست که همیشه با شما همراه باشد و پس از چندین بار تجربه پرواز این ترس کاملا از بین خواهد رفت.

 

عضلات خود را شل کنید

همیشه بروز ترس و اضطراب با سفت شدن عضلات همراه است و از نشانه های همیشگی افرادی است که دچار ترس و اضطراب می شوند. عضلات شانه و پاهای خود را شل کنید و تمرکز خود را بر راحت نگاه داشتن بدنتان بگذارید. هم حواستان کمی پرت می شود و هم کم کم ترستان از بین می رود. هر چقدر بیشتر تقلا کنید و به خود سخت بگیرد مسلما شرایط بدتر خواهد شد، پس راحت باشید.

 

راه های جلوگیری از ترس موجود در پرواز

 

 

نفس عمیق بکشید

به هنگام احساس بروز ترس و استرس به تمرین نفس کشیدن بپردازید و نفس های خود را عمیق تر کنید. وقتی چندین بار نفس عمیق بکشید و شش های تان را با این تمرین عادت دهید؛ کم کم میزان استرس کاهش یافته و راحتتر خواهید شد. مطمئن باشید که تمرین نفس کشیدن در کاهش ترس شما بسیار موثر است.

 

تمام حرف ما این است که این ترس، مسئله خیلی پیچیده و غیر قابل حلی نیست. به سن و سال و گذشته ربطی ندارد و امکان دارد که در وجود هر کسی پیدا شود. تمام آنکه باید به آن توجه کنید نحوه برخورد با آن است. می توانید با افزایش اطلاعات خود در مورد سفر با هواپیما، انواع آن و ایمنی های پیش از پرواز و حین پرواز؛ از امنیت سفر خود اطمینان خاطر حاصل کنید؛ تا تجربه سفری لذت بخش را داشته باشید.

نظرات

سلاااااااام
واقعا دستتون درد نکنه.
خداروشکر یه مقاله ام پیدا شد که واسه ما خانوما مفید تر باشه
البته نه که خانوما ترسو باشن ها؛ نه…کلی میگم… 🙂

    سلام دوست عزیز٫
    خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده.
    باعث شادیه

توی هواپیما خدمه پزشکی هم هست؟؟؟مصلا اگه حالمون بد بشه دکتر دارن بیارن بالاسرمون؟!!

    سلام.
    بله.
    هواپیماها همیشه یک تیم پزشکی هم به همراه دارند.