برنامه کویر گردی

بدون خواندن مقاله راهنمای کویر گردی در ایران، سفر نکنید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

کویر نوردی در ایران یکی از جذاب ترین مقاصد برای گذراندن تعطیلات در روزهای سرد پاییز و زمستان به حساب می آید. اگر شما مسافر کویرهای جذاب کشور شوید، قطعا با دیدن آسمان پرستاره کویر حس تازه ای از سفر خود خواهید گرفت و این سفر را کنجکاوانه ترین و جذاب ترین سفر عمرتان به حساب خواهید آورد. ایران با توجه به داشتن آب و هوایی گرم و خشک، بیایان ها و کویرهای زیبای زیادی را در خود جا داده است. البته تمام این کویرها برای گردش مناسب نیستند و کاربری تفریحی ندارند.

تور کویرگردی از شیراز، راهنمای کویرگردی

پیشنهاد می کنم، قبل از اینکه بخواهید به کویر نوردی فکر کنید ابتدا مقاله زبباترین کویرهای ایران برای سفر را مطالعه کنید و بعد با دید بهتری برای سفر خود برنامه ریزی کنید.

بهترین کویرهای ایران برای کویرگردی

کشور ما در قسمت های مختلف جغرافیایی خود بیابان ها و کویرهای مختلفی دارد که همیشه گردشگران و کویرگردان بسیاری را به سمت خود جذب می کند. هر کدام از این کوبر ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. شما می توانید آزادانه در محیط پیاده روی کنید و لذت عکاسی روی ماسه های بیایان را تجربه کنید. همچنین در برخی از مقصدهای بیابانی مسافران می توانند سفر ماجراجویانه خود را با شترسواری تکمیل کنند.

البته برخی از بیایان های پر طرفدار که هیچ وقت شب های آرامی را به چهره خود ندیده است امکانات جالبی از جمله موتور سواری روی ماسه ها را برای مسافران فراهم کرده اند. در ادامه به اختصار برخی بیابان های معروف ابران را نام می بریم:

  • کویر حاج علی قلی دامغان
  •  کویر مرنجاب
  • کویر مصر
  • کویر حلوان، طبس
  • کویر ورزنه
  • کویر ریگ زرین
  • کویر ریگ جن
  • کویر خور و بیابانک

شابد ار بین تمام کویرهای نامبرده، کویر مصر از نظر شما آشنا تر باشد. اگر هم نامش را نشتیده باشید به علت شباهتی که با نام کشور مصر دارد شما را کنجکاو می کند تا اطلاعاتی در موردش کسب کنید. این کویر زیبا و پهناور در نزدیکی استان اصفهان قرار دارد و دارای بهترین مناظری است که تا به حال در عمر خود مشاهده نکرده اید. یکی از ویژگی های این کویر این است که بازدید کنندگان هیچ وقت منظره تکراری در این فضا پیدا نخواهند کرد. چرا که وسعت این کویر به شما اجازه می دهد هر لحظه موقیعیت های جذاب را تجربه کنید.

راهنمای کویر گردی در بهترین کویرهای ایران

تور کویر نوردی در ایران

بهترین زمان برای شروع ماجراجویی در دل کویر فصل پاییز و دو ماه اسفند و فروردین است. حواستان را جمع کنید که بدون آگاهی از آب و هوای مقصد مورد نظر حتی کوله سفر هم نبندید چرا که برای این سفر شما یاید داخل چادر های مسافرتی بخوابید و اگر در شرایط آب و هوایی خوبی سفر نکرده باشید با اتفاقات بدی رو به رو خواهید شد.

تورهای کویرنوردی این امکان را به شما می دهند که با توجه به تجربه کافی در این زمینه، راهنمای خوبی برای سفر به کویر برای شما باشند و بسیاری از دغدعه های سفر را برای شما کم کنند. سفر با گروه ها و یا تورها تجربه معاشرت با گروه تازه تری از افراد را به شما خواهند داد که می تواند هیجان سفر را برای شما از گذشته بیشتر کند تا بتوانید با آرامش خاطر به سرزمین رازآلود و افسانه ای کویرها سفر کنید.

وسایل مورد نیاز کویر کردی، کفش مناسب کویر نوردی

سفر به کویر می تواند بهترین و با بدترین سفر عمر شما به حساب بیاید! بسباری از کسانی که قصد دارند کویر گردی را برای بار اول امتحان کنند، چشم خود را به روی بسیاری از مسائلی که باید در نظر داشته باشند می بندند؛ و بدون آگاهی از مخاطرات و پیش بینی های موجود در مسیر آماده سفر می شوند. درصورتیکه هر مسافر کویر باید قبل از سفر پیش بینی های لازم را در نظر داشته باشد تا بتواند بهترین لحظات ماجراجویانه خود را در این سفر تجربه کند.

در اولین قدم، باید اصول اولیه سفر به کویر و مسائلی که شاید در نگاه اول بسیار جزئی و ساده به نظر برسد را در نظر داشته باشیم. برای مثال شاید بستن کوله از نظر شما ساده ترین مسئله ممکن به نظر برسد، اما اگر دید کلی تری به نوع سفر خود و وسایل مهمی که باید در کوله خود جا بدهید داشته باشید؛ متوجه خواهید شد که سفر به کویر چندان هم آسان نیست.

چه کفشی برای کویر مناسب است

برای بستن کوله سفر حتماً یک کوله بززگ و جادار را انتخاب کنید و وسایلی از جمله قطب نما، کیسه خواب، لوازم بهداشتی، غذاهای کنسروی، چراغ قوه، دوربین عکاسی، طناب، پاور بانک، دارو و اقلام مهم و ضروری دیگر را در کوله خود جا بدهید.

یکی از مهم ترین اقلامی که باید همراه خود داشته باشید آب است. سعی کنید دو برابر اندازه لازم با خود آب همراه ببرید چرا که در کویر پیدا کردن آب امری محال محسوب می شود. پس پیش بینی های لازم را در نظر داشته باشید.

نکات ایمنی برای سفر به کویر

یکی از معضلاتی که برای سفر به کویر در پیش خواهید داشت، رویارویی با حشرات و خزندگانی است و در کویر بسیار زیاد دیده می شود. پس پوشیدن لباس و کفش مناسب در سفر کویری برای ایمنی بدن در سفر بسیار ضروری به حساب می آید.

پوشیدن کفش مناسب و حفاظت از پاهای کویرنوردان یکی دیگر از نکاتی است که بسیاری افراد آن را رعایت نمی کنند. خیلی از کویر نوردان دوست دارند بدون کفش روی ماسه های داغ راه بروند و این حس بسیار خوبی را به آن ها القا می کند. اما آفتاب سوختگی در قسمت انگشتان پا باعث می شود از ادامه سفر جا بمانند و تجربه تلخی در خاطزشان شکل گیرد.

شتر، عقرب، سوسمار و مار، با این ۴ حیوان مهربان باشید و یا حداقل سعی کنید این حیوانات بیابانی را بشناسید. شتر کم خطر ترین حیوانی است که در کویر زندگی می کند. این حیوان دوست داشتنی نه تنها آزاری به انسان ها نمی رسانند بلکه یکی از جذابیت های کویر شمرده می شوند.

عکاسی برای کویر گردی، تیپ کویر گردی

بر خلاف شترها، باید در مقابله با مارها و عقرب ها و انواع سوسک ها محتاط باشید و به هنگام خواب آگاهی خود را از دست ندهید. چرا که احتمال وارد شدن این خزندگان به جادرهای مسافرتی زیاد است. پیشنهاد می کنم برای مقابله با این خزندگان اطلاعات کافی در خصوص مارگزیدگی و مقابله با آن را داشته باشید.

سفر در کویر قطعا برای شما بسیار جذاب خواهد بود چرا که هیجان انگیز ترین تجربه هایی که تاکنون تجربه نداشتید در این سفر برای شما اتفاق خواهد افتاد. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم سفر در کویر ملزم به دانستن اطلاعات کافی برای رویارویی با این خطرات و مشکلات احتمالی است. اما اگر با دانش کافی با این مشکلات رو به رو شویم قطعا بهترین سفر عمرمان را تجربه خواهیم کرد. البته به شما پیشنهاد می کنم اگر زیاد اهل سفر نیستید سفر کویری را در اولویت خود قرار ندهید و قبل از آن سفری هیجان انگیز در روستاهای ناشناخته ایران داشته باشید.

نظرات

سلام خسته نباشید به نظر من بهترین کویر ایران برای کویر نوردی کویر مصره خیلی خوبه عالی ترین بیابان ایرانه

    سلام دوست عزیز
    احتمالا شما تجربه کویرنوردی زیادی داشته باشید. خوشحال میشیم نظرتون رو درباره کویر مرنجاب هم بدونیم

به نظر من بهترین سفری که هرکسی می تونه بره کویر گردیه
خداییش عالیه
هیچوقت از دیدن جاذبه های کویری خسته نمیشم ینی عاشق کویرم
مقاله تون خیلی خوب بود
خسته نباشید

    سلام دوست گرامی
    خوشحالیم که مقاله از نظرتون جذاب بوده. همونطور که اشاره کردیم بازدید از ستاره های شب در کویر به تنهایی معجزه ای هست که نمیشه هرجایی تجربش کرد.

سلام وقت بخیر؛ شما تور به کویر مصر هم دارید؟

    سلام دوست عزیز
    وبسایت سامتیک در زمینه تور فعالیتی نداره و در زمینه فروش بلیط هواپیما، بلیط قطار فعالیت می کنه