بهترین و زیبا ترین جنگل های شمال ایران

زیباترین جنگل های شمال؛ مواظب باشید نفس کشیدن یادتان نرود!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

همه ما عادت داریم وقتی اسم جنگل را میشنویم، ناخودآگاه به وجد بیاییم و آرامشی عمیق را در وجودمان حس کنیم. این آرامش برای شهرنشینان به مراتب بزرگ تر است چون برای کسانی که در شهرهای پرجمعیت زندگی میکنند، حتی چند روز اقامت در جنگل میتواند مانند یک رویای شیرینی باشد که روحتان را نوازش میدهد.

اما وقتی تصمیم میگیرید به جنگل سفر کنید، این تصمیم شما همیشه با سوال دیگری همراه میشود:

بهترین و زیباترین جنگل نزدیک من کجاست؟ 

البته این سوال ممکن است قبل از خرید بلیط هواپیما بپرسید چون در غیر اینصورت ممکن است پول زیادی از دست دهید.

پس بیایید کمی این سوال را باز کنیم و ببینیم چه جنگل هایی میتواند مقصد بعدی شما برای کسب آرامش باشد. در این مقاله ابتدا آن دسته از مناطقی را معرفی میکنیم که بهترین از لحاظ زیبایی هستند ولی ممکن است رسیدن به آن ها برای هر کسی آسان نباشد. در قدم بعدی درباره جنگل های معروف تری به شما میگوییم که بیشتر اسم آن ها را شنیدید و سفر به آن ها به آسانی داشتن یک ماشین شخصی است.

دسته اول: زیباترین جنگل ایران که با تمام شگفتی هنوز ناشناخته مانده اند!

اگر دارید به این فکر میکنید که آیا جنگلی وجود دارد که سفر به آن میتواند تجربه جدیدی را برای شما زنده کند، باید بگوییم که دست خالی از این صفحه نمیروید. همانطور که میدانید عاملی که باعث میشود نتوانیم به خوبی از جنگل و مناطق طبیعی استفاده کنیم، شلوغ بودن بیش از حد آن هاست. اما جنگل هایی که در این بخش معرفی میکنیم در  بیش روزهای سال خالی از تمدن است. البته در روزهای پایانی سال و تعیطیلات رسمی چند روزه مسافران زیادی در آن ها جولان می‌اندازند.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که برخلاف باور عموم، مناطق سبز و زیبای طبیعی تنها در شمال کشورمان وجود ندارد چراکه شما میتوانید در جای جای این سرزمین همیشه زیبا، جلوه ای از شکوه و عظمت طبیعت را به نظاره بنشینید.

اجازه دهید بدون معطلی بیشتر، به سراغ این جنگل های سبز برویم.

چرا باید به جنگل مشه اردبیل سفر کنید

جنگل مشه اردبیل، رنگ سبز بی انتها در اعماق کوهستان

به سرزمین ابدی جنگل های سبز و خنک سلام کنید. جنگل مشه به دلیل نزدیک بودن به جاذبه فرازمینی اردبیل، یعنی گردنه حیران، جذابیت های طبیعی بینظیری را در اختیار مسافران قرار میدهد. این جنگل که دارای آب و هوایی خنک در فصل تابستان است، در فاصله ۲۵ کیلومتری اردبیل و ۱۰ کیلومتری شهر نمین قرار گرفته است.

جنگل مشه ار لحاظ تنوع جانوری و گیاهی هم در جایگاه بسیار خوبی است به طوری که گونه های جانوری گوناگونی مانند گرگ، خرگوش، خرس قهوه ای و پرندگانی نظیر بلدرچین، هدهد، کبک در این جنگل سکونت دارند. همچنین در داخل جنگل مشه، استخر آب گرمی به نام مشه سویی قرار گرفته است، که آب آن خاصیت درمانی زیادی دارد. برای سفر به این بهشت میتوانید از قطار تهران رشت استفاده کنید.

جنگل های هیرکانی، درختان راش آسیایی در جنوب کشور

یکی از بخش های ایران که میتواند از لحاظ زیبایی به خوبی، جایگزین شمال کشور شود، بخش جنوبی دریای خزر است. در این منطقه، جنگل های ترکیبی هیرکانی خزری وجود دارند که با مساحت ۵۵ هزار کیلومتر مربع، در نزدیکی را پوشش می دهد. جنگل پس از منطقه باستانی هیرکانی نامگذاری شده است.

در ایران، جنگل های هیرکانی، در طول دریای خزر و در شمال رشته کوه البرز قرار دارند. حدود ۳۳ درصد حجم جنگل های هیرکانی را راش آسیایی تشکیل می دهد. اگر عاشق جنگل هایی هستید که با ارتفاعات بلند و شاخ و برگ هایی به سبک خارجی تزیین شده اند، جنگل های هیرکانی آسیایی مقصد بعدی شما خواهد بود.

جنگل های هیرکانی

ییلاق جنگلی فیلبند، درختان سبز را با ابرها بغل کنید!

یکی از ویژگی های روستای فیلبند، آب و هوای متفاوت و استثنایی فیلبند است. از وقتی که وارد جاده ی فیلبند میشوید، ابرهای رویایی ارتفاعات شما را بغل میکنند. این معجزه به این جا ختم نمیشود چراکه هر چه بیشتر وارد بلندی های فیلبند شوید، ابرها با جذابیت بیشتری به شما نزدیک میشود. خوبی این جاده آن است که شما میتوانید در جنگل های کنار جاده هم پیک نیک بزنید و شگفتی ابرها را با رنگ سبز درختان یک جا تجربه کنید.

جنگل های ارسباران، طعم شیرین سبزی درختان با آب باران

جنگل‌های ارسباران در شمال شرقی آذربایجان شرقی و در فاصله ۲۲۱ کیلومتری از تبریز واقع شده است. ارسباران به دلیل انبوه و کثرت کوه هایش به قره داغ نیز مشهور است. این جنگل ها که از طرف سازمان جهانی یونسکو به زیست کره معروف شده قابلیت‌های گردشگری زیادی دارد. مثلا چی؟ ارسباران در بهار و تابستان یکی از مطبوع‌ترین هواها را دارد. در تابستان دمای هوای این منطقه به ۱۵ درجه می‌رسد و در گرمترین موقع روز هم از ۲۳ درجه فراتر نمی‌رود.

تنوع گیاهی ارسباران بسیار زیاد است. ۱۵ درصد از گونه‌های گیاهی ایران فقط در این منطقه است که ۴۶ درصدش کاربرد دارویی دارد، ۲۰ درصدش زینتی و ۱۷ درصدش خوراکی محسوب می شود. عمده درختان این منطقه را بلوط، کیکم، سماق، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی وحشی و بوته‌های تمشک و زغال‌اخته تشکیل می‌دهد به اضافه میوه‌ای به اسم قره قات که بسیار خوشمزه و ترش است و فصل چیدنش اواسط تابستان.

جنگل ارسباران و زیبایی هایی که باید ببینید

دسته دوم: بهترین جنگل های ایران که با مرسوم بودن هنوز هم زیبا هستند

همه ما میدانیم که سفر به خودی خود نمیتواند لحظات خوش و به یاد ماندنی را برای ما تضمین کند. برای اینکار باید بدانید که مقصدتان چه جور جایی است چراکه آگاهی کامل در مورد مقصد مورد نظر میتواند نهایت لذت و شعف را برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه جنگل هایی را به شما معرفی میکنیم که میتوانید با یک برنامه ریزی کوتاه مدت به آن سفر کنید.

جنگل گیسوم، خوشه های آرامش در انتظار شما هستند

اگر از سمت تالش به گیسوم بروید، قبل از ورودی گیسوم، یک فرعی را خواهید دید که به یک جنگل دنج و زیبا ختم می شود، می توانید تا قبل از تاریکی هوا بازدیدی از این جنگل نیز داشته باشید. البته پیش از حرکت می توانید سری هم به سورتمه تالش بزنید.

در منطقه پره سر، آبشار زیبایی به نام ویسادار وجود دارد که در حدود ۳۰ کیلومتری ساحل گیسوم قرار گرفته است.

اگر به سوی قلعه رودخان می روید می توانید در مسیر رفت یا برگشت سری هم به گیسوم بزنید. فاصله این جاذبه تا ساحل گیسوم ۹۵ کیلومتر است.

جاده رویایی اسالم به خلخال، فقط ۱۰ کیلومتر با ساحل گیسوم فاصله دارد و می توانید لذت رانندگی در آن را نیز تجربه کنید. البته میتوانید با خرید بلیط هواپیما تهران رشت به شمال سفر کنید و سپس به جنگل گیسوم سفر کنید.

جنگل های دوهزار و سه هزار، قدم زدن در هوای مه آلود جنگلی

جنگل‌های ییلاقی، دوهزار و سه هزار واقع در تنکابن، منطقه‌ای بکر، زیبا با چشم‌اندازهای بدیع است. آب و هوای مطبوع همراه آبشار‌ها و چشمه‌های آب گوارا و آرامش رویایی این منطقه برای گروه‌های توریستی مشتاق آرامش و طبیعت کاملا ایده‌آل است.

وجه تسمیه منطقه این است که در قدیم رودخانه را هراز می‌گفتند و چون منطقه دوهزار دارای ۲ رودخانه است، همینطور منطقه سه‌هزار دارای ۳ رود اصلی شلف، گرمارود و مران‌رود است به آن سه هراز می‌گفتند که با گذشت زمان با جابه‌جا شدن نقطه، هراز به هزار تبدیل شده است.

جاده های دو هزار و سه هزار

جنگل فندق لو اردبیل

به هر گوشه از سرزمین پهناورمان که سر می زنیم با جاذبه هایی شگفت انگیز روبرو می شویم. دیدنی هایی که هر کدام از آنها می تواند گردشگری یک منطقه را متحول کند و برای آن مکان، رونق اقتصادی به ارمغان بیاورد. استان زیبای اردبیل نیز از این قاعده جدا نیست و هر بخش آن بهشتی کوچک را در خود جای داده است.

اردبیل سرزمین عروس کوه های ایران، سبلان است، اینجا دیار دشت های بی انتهای شقایق و بابونه است. اردبیل سرزمین جاده های رویایی است و با آبگرم ها و چشمه های سرعین، اصالت و سادگی ایل قشقایی، برف و سرمای سوزان، تاریخ صفوی و هنر و موسیقی آذری شناخته می شود. در میان تمام این زیبایی ها، جاذبه ای به نسبت متفاوت و تماشایی در دل سرزمین سرد و پر برف اردبیل وجود دارد که گردشگران بسیاری را برای لذت بردن از مناظر دل انگیزش، به اینجا می کشاند.

 

نظرات