راهنمای سفر به ماداگاسکار

راهنمای سفر به ماداگاسکار؛ جزیره جنگل های بارانی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ماداگاسکار واقع در اقیانوس هند در سواحل جنوب شرقی آفریقا است که بعد از بورنئو، گرینلند و گینه نو چهارمین جزیره بزرگ در جهان است. ماداگاسکار جزیره جنگل های بارانی، سرزمینی افسانه ای با پوشش جانوری بسیار غنی است و اقسام گیاهان و حیواناتی که در آن وجود دارند؛ در جاهای دیگر دنیا وجود ندارند. ماداگاسکار در حقیقت جزیره‌ای بزرگ و زیبا و مقصدی ایده‌آل برای گردشگرانی مشتاق از اقصی نقاط جهان است. جزیره‌ای که میلیون‌های سال پیش از هند جدا شده و از آن زمان تاکنون در انزوایی خاص و دور از هیاهو به حیات خود ادامه داده است، جزیره‌ای که از آن به نام «قاره هشتم» نیز نام برده می‌شود. در ادامه با مقاله راهنمای سفر به ماداگاسکار؛ جزیره جنگل های بارانی با شما هستیم.

 

راهنمای سفر به ماداگاسکار

ماداگاسکار؛ همانطور که در پیش گفتیم جزیره ای در نزدیکی سواحل جنوب شرقی آفریقا است و پایتخت آن نیز شهر آنتاناناریوو است. جزیره ی ماداگاسکار مقصد گردشگری علاقمندان به طبیعت و ماجراجویان است. تنوع زیستی قابل توجه جزیره ماداگاسکار جایگاهی بسیار مهم در رشد صنعت گردشگری آن دارد. جزیره‌ ماداگاسکار همچنین زیستگاه شماری از عجیب‌ترین و در عین حال شگفت‌انگیزترین مخلوقات این کره خاکی است.

براساس اطلاعات موجود این جزیره زیبا حدد ۸۸ میلیون سال پیش در قاره هند جدا شد و پس از آن به هیچ یک از خشکی های دنیا متصل نشد و در انزوای خود به زندگی پرداخت. همین موضوع باعث شد تا گونه های جانوری و گیاهی بسیار خاصی در این منطقه به وجود بیاید و در نوع خود بی همتا باشند. تقریبا ۹۰ درصد از گونه های زیستی موجود در این جزیره بومی هستند؛ یعنی خاص این منطقه اند و از جای دیگری آورده نشده اند و شاید معروف ترین آنها لمورها باشند.

خالی از لطف نیست اگر اشاره کنیم که ماداگاسکار نیز در لیست کشورهایی که بدون ویزا می توان به آنها سفر کرد قرار دارد.

 

راهنمای سفر به ماداگاسکار

 

از دیگر جانوران این جزیره، آفتاب‌پرست پلنگی است که در بخش‌های شرقی و شمالی ماداگاسکار یافت می‌شود. بیش از ۸۰ درصد از ۱۴٬۸۸۳ گونه‌ی گیاهی این جزیره را در هیچ‌جای دیگر جهان نمی‌توان یافت. تمام این عوامل دست به دست هم داده اند تا از جزیره ماداگاسکار به عنوان قاره هشتم یاد کنند. تا به همین جای کار دلایل کافی برای خرید بلیط هواپیما به مقصد ماداگاسکار را به شما داده ایم! منتظر چه هستید؟!

 

پیشینه تاریخی

با توجه به بررسی های انجام شده و اطلاعات موجود حضور انسان در این منطقه به سده چهارم پیش از میلاد باز می گردد. ماداگاسکار در سال ۱۸۹۶ از کشور های مستعمره بود و به دست فرانسوی ها اداره میشد تا اینکه در سال ۱۹۷۵ به عنوان جمهوری مالاگاسی اعلام استقلال کرد و از فرانسه جدا شد. مردم ساکن در این جزیره به زبان های آفریقایی، عربی و مالایایی صحبت می کنند و منظور از مالایایی دسته بندی کلی منطقه هند شرقی است؛ یعنی کشور های مالزی، فیلیپی و اندونزی است.

 

رونق اقتصادی و تجارت ماداگاسکار

اقصاد این منطقه وابسته به صادرات قهوه، وانیل، شکر و ادویه است و از اعضای کشورهای اتحادیه آفریقاست. بر اساس گزارش فائو، بیش از سه چهارم مردم دو منطقه در جنوب غرب و جنوب ماداگاسکار با ناامنی غذایی مواجه هستند که این وضعیت همواره در حال تشدید یافتن است زیرا محصول ذرت و مانیوک به شدت کاهش یافته است و تولید برنج نیز پایین‌تر از سطح عادی است. بنا بر اعلام صندوق بین‌المللی پول، ۹۳ درصد از مردم این جزیره در فقر به سر می‌ برند و کمتر از دو دلار در روز درآمد دارند!

واحد پول ماداگاسکار آریاری است که تقریبا برابر یک تومان است. مردم بومی ماداگاسکار، ریشه آسیایی – اندونزی دارند و می توانیم از آناناس، مانگو ، وانیل ، نارگیل، آواکادو به عنوان میوه های اصلی تولیدی در این جزیره نام ببریم. ماداگاسکار بزرگترین تولید کننده وانیل در جهان است و در کنار اندونزی بیش از ۹۰ درصد وانیل مصرفی جهان را تولید می کنند.

 

 

راهنمای سفر به ماداگاسکار

 

وانیل های این جزیره به وانیل بورین معروف هستند. وانیل بورین مرغوب ترین و خالص ترین وانیل تولید شده در جهان است و شاید برایتان جالب باشد که وانیل از گل ارکیده به دست می آید! قهوه، حلزون، شکر، لباس‌های پنبه‌ای از دیگر صادرات این کشور هستند.

 

جاذبه های گردشکری و توریستی ماداگاسکار

ماداگاسکار با داشتن چنین ویژگی هایی جدای از فرهنگ جالب مردم این منطقه؛ داری جاذبه های توریستی و طبیعی بسیاری است. این جزیره دارای چندین شهر گردشگری است که در بین آنها می توان به آنتسیرابه، مانامبلو و مانتادیا اشاره کرد. رودخانه های تسیریبیهینا و پارک های ملی تی سینگی نیز از دیگر جاذبه های دیدنی سان جزیره زیباست و در مقاله راهنمای سفر به ماداگاسکار؛ جزیره جنگل های بارانی به معرفی آنها خواهیم پرداخت. پیشنهاد می کنیم که پیش از بستن کوله بار سفر خود به مقاله ضروری ترین وسایل سفر که حتما به آن ها نیاز پیدا می کنید! نیز مراجعه کنید.

 

جزیره نوسی بی (Nosy Be)

جزیره نوسی بی یکی از زیباترین و گران ترین جزایر در ماداگسکار می باشد و هر چیزی که در آن ببینید بسیار لوکس و گران قیمت و لاکچری است! در حقیقت جزیره نوسی بی اقامتگاهی رویایی برای توریست ها و مسافران است. آب و هوای این منطقه به قدری خوب است که به نام بهشت غواصان شناخته می شود و قایق رانی و استراحت در جزایر این منطقه از تفریحات لوکس به حساب می آید. کنار تفریحات می توانید از مزارع کاکائو ، آبشارها و … نیز دیدن کنید.

 

جاذبه های گردشگری ماداگاسکار

 

ماداگاسکار شرقی

در این ناحیه از کوه های مه آلود گرفته تا خط ساحلی بزرگ با دریای فیروزه ای و همین طور آبشارها و دریاچه ها وجود دارد که برای هر فردی جذاب است. این ناحیه برای افرادی که به دنبال ناشناخته ها هستند بهترین پیشنهاد است.

 

پارک ملی ماداگاسکار

این پارک ملی با وسعتی بیش از ۵۵۰ کیلومتر مربع، زیستگاه گونه های جانوری بسیاری است که از معروف ترین آنها می توانیم به لمور ها اشاره کنیم. جنگل های بارانی کوهستانی و آبشارهای موجود در این منطقه منظره شگفت انگیزی را برای بازدید کنندگان به وجود آورده است.

 

جاذبه های توریستی ماداگاسکار

 

در این پارک می توانید لمورها که از خانواده میمون ها هستند را ببینید که تنها در ماداگاسکار و یک کشور دیگر در دنیا وجود دارند و از دیدگاه های جذاب و پوشش گیاهان متنوع لذت ببرید. ۲۰۰۰ نوع گیاه ، ۱۴۷ گونه خزنده و دوزیستان ، ۱۱۸ گونه پرنده و ۱۱ گونه لمور در این پارک وجود دارند.

 

درختان بائوباب

یکی دیگر از جاذبه های توریستی ماداگاسکار که در دنیا شناخته شده است درختان بائوباب است. به جرات باید گفت اگر تصویری از درختان بائوباب دیدید شک نکنید که از ماداگاسکار گرفته شده است. در دنیا ۸ گونه بائوباب وجود دارد و ۶ نوع از آنها در ماداگاسکار موجود است.

 

جاذبه های طبیعی سفر به ماداگاسکار

 

در این قسمت از این جزیره جنگل های بارانی در دو طرف خود درختان بائوباب را خواهید دید که بازدید و قدم زدن بین آنها لذتی توصیف نشدنی و منحصر به فرد دارد. برخی از درختان ممکن است ۱۰۰۰ ساله باشند!

 

پارک ملی باماراها

اگر قرار است تنها از یک مکان در غرب ماداگاسکار بازدید کنید حتما آن را به پارک ملی باماراها اختصاص دهید. این پارک در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این پارک ملی نیز دارای جاذبه های بسیار غنی و زیبایی است و دیدن از آن را حتما در برنامه سفر به ماداگاسکار قرار دهید.

 

جنگل های سنگی سینجی

طبیعت حافظت‌ شده سینجی در نزدیکی ساحل غربی ماداگاسکار قرار دارد. این منطقه به مساحت ۶۶۶ کیلومترمربع در سال ۱۹۹۰ به خاطر موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر، جنگل‌های حافظت‌شده حرا، پرندگان وحشی و میمون لیمور، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

سینجی ۷۰ متر از سطح زمین بلندتر است. در این ارتفاعات، قله‌ها عریان و مانند تیغ تیز هستند. در ارتفاعات پایین‌تر می‌توانید پوشش گیاهی را می‌بینید که ریشه آن‌ها ۱۰ متر پایین هستند.

 

سفر به ماداگاسکار و دیدار از جنگل های سنگی

 

به عنوان یکی دیگر از مناطق زیبا در جزیره ماداگاسکار که می توانیم به آن اشاره کنیم، باید آمبوهیمانگا را معرفی کرد. واژه ای که به معنی تپه آبی یا تپه زیبا است و در گذشته پایتخت خانواده سلطنتی مرینا بوده است. کل تپه در سال ۲۰۰۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو به عنوان مهم ترین نماد هویت فرهنگی ماداگاسکار به ثبت و نامگذاری شده است.

 

گونه های جانوری فراوان در ماداگاسکار

همانطور که پیش تر گفتیم ماداگاسکار دارای گونه های جانوری بسیار غنی است و همگی بومی همین منطقه هستند. تنوع زیستی قابل توجه این منطقه جایگاهی بسیار مهم دارد. جزیره‌ی ماداگاسکار زیستگاه شماری از عجیب‌ترین و در عین حال شگفت‌انگیزترین مخلوقات این سیاره است. جالب است بدانید که بیشترین تقاضا برای خرید بلیط هواپیما و سفر به ماداگاسکار در بین قشر زیست شناس دنیا وجود دارد!

 

گونه های جانوری ماداگاسکار

 

برای مثال می توانیم به اردک ماداگاسکار اشاره کنیم. این پرنده در شمار گونه‌های نادر و کم‌جمیعت است، به‌طوری که تخمین زده می‌شود جمیعت این گونه در مجموع حتی از صد عدد هم کمتر است. در واقع اردک ماداگاسکاری جز کمیاب‌ترین گونه‌های اردک در جهان است.

 

جاذبه های طبیعی ماداگاسکار

 

شپش زرافه ای نیز از دیگر موجودات نادر در این جزیره استو نام خود را مدیون گردن دراز و جالب توجه خود است. طول گردن در حشره‌ی نر تقریبا دو تا سه برابر حشره‌ی ماده است. نرها از این گردن بلند برای ساختن لانه استفاده کرده و همچنین در طول فصل جفتگیری از آن برای جنگ و رقابت با دیگر حشرات نر استفاده می‌کنند. کوآی آبی، آفتاب پرست پلنگی، قروباغه گوجه فرنگی، سیفاکا و ایندری نیز از دیگر گونه های جانوی ونادر این منطقه هستند.

نظرات

سلام. مرسی از مقاله خوبتون.
چه کشورهای دیگه ای هست که ویزا نمیخواد؟

ماداگاسکار کشور بدون نیاز به ویزاست؟
یعنی از ایران مستقیم پرواز داریم واسه ماداگاسکار؟که بشه بدون ویزا رفتش؟؟؟

    سلام سحر.
    در حال حاضر هیچ پرواز مستقیمی به ماداگاسکار نداریم اما برای ورود به این کشور نیازی به ویزا نیست!

    از ایران نمیشه مستقیم رفت ماداگاسکار.
    شما مثلا تا افریقا با ویزا میری. بعد از اونجاکه خواستی بری ماداگاسکار دیگه نیاز نیست دوباره یه ویزای جدا بگیری.
    این شکلی ویزا نمی خواد!