بلیط قطار قم

قم یکی از پرترددترین و نزدیک ترین شهرها به پایتخت کشور است و در دشتی به همین نام واقع شده است. قم با اینکه در مقایسه با دیگر شهر و استان های کشور مساحت بزرگی ندارد، یکی از شهرهای بسیار پرجمعیت کشور است.

قم رابط استان های صنعتی ایران با تهران و همچنین شاهراه ارتباطی بخش های جنوبی و شمالی است و از گذشته تابحال یکی از مهمترین شهرهایی بوده است که در مسیر های اصلی ارتباطی قرار داشته. اگر نمی دانستید، در گذشته قم در مسیر راه تجاری جاده ابریشم قرار داشته است.

این شهر به واسطه داشتن بقعه متبرک حضرت معصومه (ع) یکی از شهرهای مذهبی کشور بوده و بعد از مشهد دومین پایتخت مذهبی کشور است. قم نیز مانند مشهد مهمترین جاذبه ای که دارد وجود بقعه متبرک معصومین (ع) می باشد، همین موضوع نیز باعث شده تا توریست های داخلی و خارجی بسیاری برای زیارت از حرم متبرک حضرت معصومه (ع) سفر کنند.

قم

راه آهن قم

ایستگاه راه آهن قم از جمله ایستگاه های مسافربری موجود در کشور است که فرایند احداث بنای آن همزمان با ساخت مسیر راه آهن قم به یزد در سال 1317 آغاز شد اما این دوره مصادف با آغاز جنگ جهانی دوم بود که باعث توقف احداث مسیر راه آهن قم شد.

با توجه به اینکه زیرساخت ها و بنای اولیه مسیر قطار قم از پیش احداث شده بود، بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، فرایند ادامه احداث مسیر راه آهن قم ادامه پیدا کرد. در نهایت عملیات احداث مسیر راه آهن قم مجددا در سال 1326 آغاز شد و پس از گذشت 2 سال در 1328 اتمام پیدا کرد. مسیر راه آهن قم و ایستگاه راه آهن قم به زودی در سال 1328 نیز به بهره برداری رسید. ایستگاه راه آهن قم به واسطه قدمت تاریخی بنا و زیبایی هایی که دارد در سال 1397 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد.

هدف از احداث ایستگاه راه آهن قم کاهش حجم تردد و تقاضای عبور برروی ریل های منتهی به ایستگاه محمدیه بود و درحال حاضر از ایستگاه راه آهن قم امکان سفر به شهرهایی همچون تهران، بندرعباس، زاهدان، کرمان، اهواز، کاشان و یزد فراهم است.

 

 

ایستگاه راه آهن قم یکی از قدیمی ترین ایستگاه های راه آهن کشور است که در سال 1317 تاسیس شده و به دلیل داشتن معماری خاص و زیبایی که دارد، در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

 

مسیر راه آهن قم از 508 کیلومتر خط اصلی و 30 کیلومتر خطوط فرعی تجاری، صنعتی و مسافربری تشکیل شده است. همچنین مسیر راه آهن قم در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد و این موضوع باعث شده تا شبکه راه آهن قم دارای اهمیت بسیار زیادی باشد. از یک طرف با خطوط اداره کل راه آهن اصفهان ، اداره کل راه آهن اراک و از طرف دیگر و از طریق دو محور جدید و قدیم به خطوط اداره کل راه آهن تهران متصل و مرتبط است و به همین دلیل یکی از خطوط ریلی مهم کشور است.