بلیط قطار تبریز

تبریز شهر اولین های ایران است، اولین زیرگذر و روگذرها، شهر بدون گدا، اولین شهر با سینما و هتل و بسیار عناوین دیگر. شهری که در مقایسه با دیگر مراکز استان های کشور بیشتر مدت زمان ممکن را به عنوان پایتخت سیاسی و اداری کشور در گذشته به نام خود ثبت کرده است. تبریز در دوره های باستانی ایلخانیان و صفویان مهمترین شهر و پایتخت حکومت بوده است. پس همانطور که انتظار دارید تبریز دارای تاریخی بسیار کهن و جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیار زیادی است.

تبریز در گذشته تاریخی خود شاهد سیر تحول و تغییرات سیاسی بسیار بوده و از دیرباز تا کنون نقش مهمی در عرصه فعالیت های سیاسی و مذهبی کشور داشته است. همچنین دارای جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری بسیاری نیز هست که باعث شده است تا هرساله میزبان مسافران داخلی و خارجی بسیار زیادی نیز باشد. جاذبه های سفری مانند ارگ تبریز و مسجد کبود، کاخ شهرداری تبریز، بنای شاهگلی، مسجد ثقه الاسلام، کلیسای کاتولیک ها، بازار فرش تبریز و جاذبه های طبیعی چون جنگل ارسباران، پارک ملی کنتال و کویر قوم تپه که باعث شده اند تبریز همیشه در لیست مقاصد گردشگری کشور باشد.

تبریز

راه آهن تبریز

یکی از اولین ایستگاه های قطاری که در کشور تاسیس شده و به بهره برداری رسید ایستگاه راه آهن تبریز است. راه آهن مسیر تبریز نیز فعالیت خود را به صورت رسمی در سال 1295 شمسی آغاز کرد و اولین محور ارتباطی آن نیز مسیر قطار تبریز جلفا بود. ایستگاه قطار تبریز خود یکی از آثار و بناهای تاریخی کشور است که در سال 1395 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. طراح این بنا یک معمار فرانسوی به نام فرنان پویون بود که ساختمان قدیمی ایستگاه راه آهن تبریز را بنا کردو ساختمان جدید ایستگاه قطار تبریز نیز اثر دست معماری ایرانی به نام حیدر غیایی بوده است.

ایستگاه راه آهن تبریز تنها یک ایستگاه داخلی نیست و به عنوان یک ایستگاه راه آهن بین المللی نیز شناخته می شود. در حقیقت این یکی از ویژگی های برجسته ایستگاه راه آهن تبریز می باشد که با استفاده از آن امکان جابجایی مسافر و ترازیت کالا به ترکیه و اروپا و همچنین جمهوری خودمختار نخجوان فراهم شده است. مسیر قطاری منتهی به نخجوان که از طریق محور تبریز جلفاست تنها مسیر راه آهن برقی در ایران است.

فرایند احداث مسیر راه آهن تبریز در سال 1295 آغاز شد و اولین مسیر آن نیز محور ارتباطی تبریز جلفا به طول 149 کیلومتر بود. البته در ادامه مسیر تهران تبریز نیز با طولی برابر با 748 کیلومتر به این خط ریلی اضافه شد. در مسیر راه آهن تبریز امکان خرید بلیط قطارهای توس، خلیج فارس، البرز، و سهند وجود دارد.

همچنین با استفاده از راه آهن منتهی به تبریز می توانید به شهرهایی مانند اصفهان، تهران، قم و شیراز سفر کنید. همچنین در سال های اخیر مسیر راه آهن تبریز میانه نیز افتتاح شده است که باعث کاهش زمان سفر از تبریز به تهران شد.