بلیط قطار تهران به یزد

1 Star 2 Star 3 Star 4 Star 5 Star
  • شرکت
  • توضیحات قطار
  • قیمت

Samtik

استان یزد با 10 شهرستان، 14 شهر و 38 روستا و جمعیتی بیش از یک میلیون نفر جمعیت و بیش از 70.000 کیلومتر مربع مساحت در مرکز ایران قرار گرفته است و از شمال و غرب با استان اصفهان، از شمال شرقی با استان خراسان، از جنوب غربی با استان فارس و از جنوب شرقی با استان کرمان همسایه است. استان یزد دارای ده شهرستان اردکان، تفت، بافق، مهریز، میبد، طبس، ابرکوه، خاتم، صدوق و یزد است. شهر یزد مرکز استان یزد است.

یکی از نکات جالب در مورد شهر یزد این است که در کنفرانس بین‌المللی شهرهای پایدار جهان که در سال 97 به میزبانی یزد برگزار شد، این شهر به عنوان پایتخت جهانی شهرهای پایدار انتخاب شد. شهر یزد که در طول دوره‌ها و اعصار به نام‌های مختلفی از جمله «دارالعباده»، «شهر بادگیرها»، «حسینیه ایران»، «شهر قنوت و قناعت» و «شهر آفتاب» شناخته می‌شود و به عنوان اولین شهر خشتی و  دومین شهر تاریخی دنیا شناخته می‌شود.

مردم یزد به زبان فارسی و با لهجه شیرین یزدی صحبت می‌کنند. البته زرتشتی‌های یزد در میان خود به زبان بهدینی (دری زرتشتی) صحبت می‌کنند و مراسمات مذهبی خود را هم با این زبان به جا می‌آورند. اکثریت مردم یزد شیعه دوازده امامی هستند که در کنار اقلیت‌های مذهبی مثل زرتشتیان و یهودیان به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند و هر کدام مراسمات مذهبی خودشان را در زمان‌های مختلف سال (عزاداری‌های محرم، جشن سده و ...) به جا می‌آورند که همین مساله در طول زمان تبدیل به یکی از جاذبه‌های مذهبی- گردشگری یزد شده است.

بهترین زمان سفر به یزد

دمای هوا

با توجه به قرار گرفتن یزد در مرکز ایران و تاثیر گرفتن از آب و هوای کویر مرکزی ایران، یزد یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران در فصول گرم سال است. فصل گرمای در یزد هرسال از اوایل خرداد شروع می‌شود و تا اواسط مهر ادامه پیدا می‌کند. میانگین دمای یزد در این مواقع از سال حدود 32 درجه سانتی‌گراد است و در گرم‌ترین حالت به 40 درجه هم می‌رسد. اگر بخواهیم آب و هوا را به عنوان ملاک اصلی انتخاب زمان سفر به یزد قرار دهیم، اوایل بهمن تا اواسط اردیبهشت بهترین انتخاب است چرا که در این بازه زمانی، میانگین دمای آن تقریبا 16 درجه است. غیر از بازه زمانی یاد شده، پاییز هر سال هم زمانی است که بیشتر علاقه‌مندان به کویر و تفریحات کویری به یزد سفر می‌کنند.

 

رویدادهای آیینی

همان‌طور که گفته شد، یزد به عنوان دومین شهر تاریخی دنیا ثبت جهانی شده است و به همین دلیل هر ساله در سالگرد این مساله یعنی 19 تیر جشن‌ها و جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود.

یکی دیگر از مراسمات آیینی که به خصوص در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از جاذبه‌های شهر یزد شده است، عزاداری‌های محرم (تاسوعا و عاشورا) و به خصوص آیین نخل‌گردانی در روز عاشوراست که هر ساله شمار زیادی از سوگواران امام حسین را به یزد می‌کشاند.

اما مراسمات مذهبی- آیینی یزد فقط به شیعیان خلاصه نمی‌شود. زرتشتیان یزد در ماه‌های مختلف سال جشن‌های متفاوتی برگزار می‌کنند که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها برگزاری جشن سده در تاریخ 10 بهمن ماه است. همین مساله باعث شده که بسیاری از تورهای گردشگری در این موعد از سال برنامه سفر به یزد را ترتیب دهند.

سفر به یزد با قطار

سفر با قطار همیشه انتخاب اول تعدادی از ایرانی‌ها، مخصوصا خانواده‌هاست. مدت زمان سفر با قطار بین تهران و یزد بین 6 تا 8 ساعت است. در سال‌های اخیر و به جهت راحت‌تر شدن سفر برای مسافران، انواع مختلفی از قطار با امکانات متنوعی برای شهرهای توریستی پرتردد در نظر گرفته شده است که یزد هم یکی از آن‌هاست. بنا به مبلغی که می‌خواهید برای این سفر صرف کنید، گزینه‌های مختلفی دارید.