بلیط قطار مشهد

مشهد در بخش های شرقی کشور، دومی کلان شهر ایران است که وسعتی بالغ بر 300 کیلومتر مربع دارد. مشهد همچنین به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع)، یکی از مهمترین قطب های گردشگری داخلی و خارجی کشور نیز هست. البته اهمیت مشهد در عرصه گردشگری تنها به دلیل وجود حرم مطهر امام هشتم نیست و علاوه بر جاذبه های تفریحی، توریستی و گردشگری متنوع که دارد؛ از گذشته تابحال نقش تعیین کننده در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور داشته است.

به واسطه اهمیت شهر مشهد در استان خراسان رضوی و همچنین میزان تقاضای برای سفر گردشگران داخلی و خارجی تلاش بر آن بوده است تا تمامی راه های دسترسی به شهر مشهد از طریق اتوبوس، قطار و هواپیما در بهترین نوع خود فراهم شوند.

مشهد

راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد در زمره قدیمی ترین ایستگاه های قطاری کشور قرار دارد و زمان احداث آن به دوره های پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد. ایستگاه راه آن مشهد خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است و در حقیقت در لیست 20 شاهکاری قرار دارد که در بعد از جنگ جهانی دوم در ایران ساخته شد. ایستگاه راه آهن مشهد همزمان با فرایند احداث مسیر قطار مشهد تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است و به لحظا زمانی، این فرایند در سال 1316 به پایان رسید.

مسیر قطار مشهد تهران، اولین مسیر ریلی منتهی به مشهد بود که دارای طولی 926 کیلومتری بوده و به صورت رسمی در سال 1336 مورد استفاده قرار گرفت. ایستگاه قطار مشهد الگویی مشابه با طاق ایوان مدائن یا طاق کاخ کسرا دارد. اما بازرترین ویژگی آن نمای کلی ساختمان از بیرون می باشد. مسافران در مسیر قطار مشهد در حین نزدیک شدن به ایستگاه، تصویری از بال های فروهر را می بینند و به همین دلیل است که ایستگاه راه آهن مشهد را به عنوان یک شاهکار به حساب می آورند.

درحال حاضر تقریبا تمام شرکت های قطاری موجود در کشور به استفاده از واگن های خود در مسیر قطار مشهد می پردازند و هرروز هفته در تمام ساعات روز، قطاری از یک نقطه کشور وارد ایستگاه راه آهن مشهد می شود. ایستگاه راه آهن مشهد تا پیش از اتمام احداث ایستگاه راه آهن تهران بزرگترین ایستگاه راه آهن در کشور بود.

با توجه حجم روز افزون تقاضای سفر به مشهد و به خصوص با استفاده از قطار، و همچنین آغاز عملیات احداث مسیر قطار گرگان مشهد، در تابستان سال 1393تصمیمات احداث یک ایستگاه قطار جدید در مشهد گرفته شده و قرار است که در نزدیکی بنای ایستگاه فعلی قطار مشهد احداث گردد