هواپیما بوئینگ ۷۵۷

هواپیما بوئینگ ۷۵۷

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

شرکت هوایی بوئینگ یکی از کمپانی های بزرگ و خوشنام در عرصه خدمات و صنایع هوایی است. شرکتی که در سال ۱۹۱۶ توسط فردی به همین نام، یعنی ویلیام بوئینگ تاسیس شد. بوئینگ از موفق ترین شرکت های فعال در عرصه خدمات هوایی و اصلی ترین رقیب برای شرکت هواپیمایی ایرباس است. در ادامه با معرفی هواپیما بوئینگ ۷۵۷ همراه ما باشید.

بوئینگ ۷۵۷

بوئینگ ۷۵۷ یکی دیگر از هواپیماهای تولید شده توسط کمپانی بوئینگ است که در اندازه متوسط قرار دارد. این هواپیما دو موتوره در دسته هواپیماهای تجاری و مسافربری قرار می گیرد که در بین سال های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۴ ساخته شد. بوئینگ ۷۵۷ و ۷۶۷ هر دو در یک برهه زمانی تولید شدند و با وجود چنین فرایندی در تولید این دو هواپیما، شباهت بسیاری در ویژگی های تولید این دو وجود دارد.

هواپیما بوئینگ 757 در ایران

به همین دلیل خلبانان به راحتی می توانند هر دو هواپیما را هدایت کرده و در ویژگی های اندکی شاهد تفاوت و تغییر در این دو هواپیما باشند. نخستین نمونه تولیدی از بوئینگ ۷۵۷، اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۲ تجربه کرد و با کسب موفقیت در آزمایش های انجام شده، در اولین تجربه همکاری به ایسترن ایرلاین تحویل داده شد.

مشخصات فنی هواپیما بوئینگ ۷۵۷

boing 757 از نوع هواپیماهای دو موتوره و توربوفن است که در زیر بال های هواپیما قرار دارند. فاصله نوک دو بال این هواپیما از یکدیگر ۳۸٫۱ متر است و طول و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۴۷٫۳ و ۱۳٫۶ متر می باشد. بوئینگ ۷۵۷ دارای ظرفیت ۲۸۹ نفر مسافر است و بیشینه سرعت آن نیز ۹۱۲ کیلومتر بر ساعت گزارش شده.

بوئینگ ۷۵۷ در سری یا مدل های مختلفی تولید شد که مدل اولیه آن B757-200 بود. در نسل بعدی که با نام B757-200ER شناخته میشد، این بوئینگ دارای باکی اضافه به منظور افزایش برد پروازی بود. در فاصله کوتاهی مدل بعدی بوئینگ ۷۵۷ نیز با اختصار B757-200M به بازارهای جهانی معرفی شد که مهمترین ویژگی آن قرار دادن درب جلویی و عقبی برای حمل و نقل بار بود.

هواپیما بوئینگ 757 تابان ایر

دو نسل بعدی بوئینگ ۷۵۷ که به ترتیب به نام های B757-200PF و B757-200SF بودند دارای ویژگی نسل قبلی خود بودند، با این تفاوت که سری SF بوئینگ ۷۵۷ انحصارا برای شرکت DHL که یک شرکت پستی است، طراحی و تولید شد. آخرین نمونه از بوئینگ ۷۵۷ نیز سری ۳۰۰ بود که دارای بدنه ای کشیده تر بود و آخرین نمونه از نسل خود شد.

هدف از طراحی و تولید بوئینگ ۷۵۷ جایگزین کردن آن با مدل سه موتوره ۷۲۷ برای مسیر های کوتاه تا متوسط بود و همچنین امکان افزایش تعداد مسافران و میزان بار حمل شده توسط این هواپیما. البته یکی دیگر از دلایل اصلی و عمده طراحان B757 بهینه سازی مصرف سوخت و بازدهی بود که نتایج بسیار خوبی نیز از این هواپیما به جا ماند.

بررسی عملکرد و ایمنی بوئینگ ۷۵۷

در تولید بوئینگ ۷۵۷ از آغاز تا مرحله تولید و اجرا به استفاده از موتورهای مختلفی روی آورده شد اما در نهایت موتورهای انگلیسی رولزرویس AR211 برای آنها انتخاب شد. مصرف سوخت این موتورهای در سری های مختلف B757 نیز عددی بین ۴۲۶۸۰ تا ۴۳۴۹۰ لیتر در بشینه برد پروازی گزارش شده است.

بوئینگ 757 سری 200 هواپیمایی تابان

بوئینگ ۷۵۷ از مدل پایه تا آخرین نسل تولید شده اش تعدادی بین ۲۰۰ تا ۲۹۵ نفر ظرفیت دارد و چیدمان صندلی های موجود در عرشه پروازی نیز به صورت دو ردیفه و در هر ردیف ۳ صندلی است. به منظور کارایی بهتر هواپیما نیز بدنه از مواد کامپوزیتی تولید شد و بخش هایی نیز با استفاده از آلمینیوم تولید شده است.

بوئینگ ۷۵۷ در ناوگان هوایی ایران

تنها اپراتور هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷ در ایران شرکت هواپیمایی تابان است که در دوره های مختلف اقدام به خریداری این پرنده های بوئینگ از نقاط مختلف دنیا کرده است. شرکت هواپیمایی تابان تنها یک فروند از این سری هواپیماها را دارد و با کد ریجستری EP-TBI به ایران وارد شد.

بوئینگ ۷۵۷ تابان در حقیقت متعلق به شرکتی آفریقایی است که در سال ۱۹۹۶ سفارش تولید این هواپیما را به بوئینگ داد. تا سال ۲۰۱۲ یعنی نزدیک به ۱۶ سال این بوئینگ در خدمت شرکت TAVC  آفریقا بود در نهایت در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت تاجیک ایر خریداری شد.

هواپیما بوئینگ 757 تابان

در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳) شرکت تابان ایر B757 را به صورت اجاره ای در اختیار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۵ با تغییر کد ریجستری هواپیما به EP-TBI رسما به مالکیت تابان ایر درآمد. با این تفاسیر باید گفت که درحال حاضر تنها بوئینگ ۷۵۷ فعال در کشور در اختیار تابان است.

البته تا سال ۱۳۸۸ تعداد ۴ فروند از این هواپیما در کشور وجود داشت که توسط شرکتی به نام ارم ایر از روسیه خریداری شده بود. شرکت ارم ایر یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی ایران بود که در سال های گذشته تعطیل شد و مدت زمان بسیار محدودی به استفاده از این بوئینگ ها پرداخت.

مشخصات ریجستری B757 های خریداری شده توسط ارم ایر نیز به شرح زیر بودند:

  • RA-73008
  • RA-73011
  • RA-73012
  • RA-73015

در مدت کوتاهی پس از خریداری این بوئینگ ها به زودی مشکلات خاصی برای ارم ایر به وجود آمد که منجر به لغو مجوز AOC این شرکت شد.

نظرات