راهنمای سفر به پوکت و جاذبه های توریستی آن

معرفی جزیره پوکت، مروارید دریای آندامان

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

پوکت یکی از بزرگترین جزایر کشور تایلند در اقیانوس هند و در ۹۰۰ کیلومتری شهر بانکوک قرار دارد. جزیره پوکت با داشتن زیباترین سواحل و مناظر دریایی، بهشت غواصان و به عنوان پنجمین جزیره زیبای دنیاست. بیش از نیمی از فضای کل این جزیره را جنگل های استوایی پوشانده است و از شمال و جنوب در حصار کوه های منطقه قرار دارد و البته نامگذاری آن نیز به همین دلیل است. پوکت به زبان مالزیایی به معنی کوه یا تپه است. این جزیره زیبا همچنین با نام پوکت، مروارید دریای آندامان نیز شناخته می شود.

 

راهنمای سفر به پوکت

حال که تصمیم به خرید بلیط هواپیما و سفر به جزیره پوکت را گرفته اید، با ما همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد این جزیره بهشتی تایلند بدانیم. پوکت، مانند شهر بانکوک، یکی از شهر های معروف تایلند است و هرساله مسافران و توریست های بسیاری برای گذران اوقات فراغت خود به این منطقه سفر می کنند. جزیره پوکت دارای مناطق ساحلی بسیار زیبایی است و معروف ترین آنها پاتونگ و کارون هستند. در واقع این جزیره زیبا به قدری رنگارنگ و دیدنی است که می توان آن را هم رده با جزایر قناری دانست. جزیره ای نسبتا کوچک با آب هایی شفاف و شیشه ای و صخره هایی پوشیده با خزه و شب هایی پر از نور و رویایی.

 

 

مروری بر تاریخچه جزیره پوکت

در سفر به تاریخ و گذشته جزیره پوکت به سفر اکتشافی یک دریا نورد پرتقالی به نام “فرنو مندس پینتو” می رسیم که در اواخر قرن ۱۶ میلادی؛ پوکت را کشف کرد. البته در گذشته این جزیره تحت تصرف دزدان دریایی بود و بعد از ورود نیروهای هلند و انگلیس به این سرزمین اوضاع بهبود یافت.

پوکت منابع بسیار غنی از قلع را در دل خود جای داده بود که در سپتامبر ۱۶۸۰ یکی کشتی فرانسوی از شرق هندوستان به سمت این جزیره آمد و با یک محموله کامل قلع از این دیار خارج شد. بعد از گذشت یک یا دو سال شاه ناری پادشاه سیام تلاش هایش را با هدف کاهش قدرت و نفوذ هلندی ها و انگلیسی ها و بیرون کردن آنها از جزیره و همچنین الحاق آن به قلمرو خویش آغاز نمود.

 

 

اطلاعات کلی، زبان رسمی و دین مردم پوکت

از آنجا که جزیره پوکت در کشور تایلند قرار دارد، زبان رسمی مردم آن نیز تایلندی است. پیش شماره کشور تایلند نیز +۶۶ است و برای شهر پوکت ۰۷۶ است. اختلاف زمانی آن نیز با تهران +۳٫۳۰ دقیقه است. لیستی از شماره های ضروری شهر پوکت عبارتند از : آتش نشانی ۱۹۹، پلیس ۱۹۱ و پلیس گردشگری ۱۱۵۵٫ ولتاژ برق شهری آن نیز ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پس با برق ایران مشابه است و با خیال آسوده از وسایل برقی خود استفاده کنید.

دین رسمی کشور تایلند یکی از شاخه های بودایی به نام ترواده بوده و دین ۹۴ درصد از مردم این کشور را تشکیل می دهد. دومین دین پرطرفدار در این کشور اسلام است و مسلمانان تایلندی جمعیتی ۴ درصدی را به خود اختصاص می دهند. خوب است بدانید تایلندی ها حساسیت های مذهبی بسیاری دارند که دانستن شان در طی سفر به تایلند ضروری است.

 

اقتصاد و ارز رایج

اگر به مقاله راهنمای سفر به بانکوک مراجعه کنید، متوجه می شود که ارز رایج در شهر پوکت نیز همان بات است و برای سفر خود بهتر است بات به همراه داشته باشید. البته توصیه می کنیم که برای کاهش هزینه های تبدیل، ریال ایران را به دلار تبدیل کنید، چرا که هزینه های تبدیل ارز به بات کمی بیشتر است. همچنین دلار را هم می توانید به راحتی خرج کنید و هم راحتتر آن را به بات تبدیل کنید

بیاد داشته باشید که برای تبدیل ارز در تایلند به پاسپورت نیاز دارید و اختصار واحد بات THB است. سکه های بات در مقادیر  ۲۵ و ۵۰ ستنگ، یک ، پنج و ده باتی و اسکناس های رایج نیز شامل ۱۰۰۰ بات (خاکستری)، ۵۰۰ بات (بنفش)، ۱۰۰ بات (قرمز)، ۵۰ بات (آبی)، ۲۰ بات (سبز) و ۱۰ بات (قهوه ای) می شوند.

پوکت شهرت و ثروت خود را در ۵ قرن گذشته از طریق استخراج قلع به دست آورده و اکنون تبدیل به قطب گردشگری مهمی در تایلند شده که با سواحل زیبای خود بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می کند. با وجود این که از اوایل دهه ۸۰، گردشگران اصلی ترین درآمد سواحل غربی این جزیره را تشکیل داده اند ولی در عین حال کشاورزی، صید ماهی و میگو و همچنین صید مروارید کماکان از مهمترین مشاغل مردم این جزیره به شمار می آیند.

وضعیت آب و هوایی

وضعیت آب و هوایی پوکت بطورکلی موسمی و گرمسیر است و البته در فصل های مختلف سال بارندگی و سرمای هوا نیز وجود دارد. در پوکت هیچ وقت هوا خیلی سرد و آزاردهنده نمی شود؛ اما در روزهای سرد بادهای خنک نیز می وزد که برای بعضی ها شاید خوشایند نباشد. پوکت از نوامبر تا فوریه (اواسط آبان تا اواسط بهمن) پذیرای بیشترین شمار گردشگران است.

 

بهترین زمان سفر به پوکت، تایلند

 

در این زمان شهر پوکت آب و هوای خشک و خنک دارد. با آغاز ماه می (اردیبهشت) هوا آرام آرام رو به گرما می رود. اگر هوای گرم را می پسندید می تا اکتبر (اردیبهشت تا مهر) زمان مناسبی برای شماست. حالا با هم کمی جزیی تر به وضعیت آب وهوایی این شهر در ماه های مختلف می پردازیم.

 

بهترین زمان سفر

با توجه به اینکه پوکت یک منطقه جزیره ای است، بهترین زمان سفر شما می تواند در ماه های نوامبر تا آوریل باشد، یعنی آبان تا اردیبهشت؛ زمانی که شرایط جویی برای ورزش های ساحلی بسیار مناسب است. در ماه‌ های می تا اکتبر، پوکت، فصل باد و بارش‌ های موسمی را تجربه می‌کند که از مشخصه‌ های آن می‌توان به بارش‌ های سنگین و موج‌ های قدرتمند اقیانوس خشمگین و همچنین خیزاب‌ های خطرناک، اشاره کرد.

اگر به فستیوال و جشنواره های رنگارنگ علاقه دارید نیز می توانید در ماه های بهمن تا فروردین به پوکت سفر کنید. مهمترین جشنواره و فستیوال مردم کشور تایلند ماکا بوچا است. سال‌ها قبل، در سومین ماه تقویم قمری (ماه فوریه)، یعنی هفت ماه پس از اینکه بودا تعالیم خود را آغاز کرد، بیش از هزار مانک برای شنیدن موعظه‌های وی گرد هم آمدند. بودا با انتخاب این راهب‌ها، یک رویداد کلیدی را در توسعه دین بودایی رقم زد. مردم تایلند در این روز، صبح زود از خواب برمی‌خیزند و به معابد می‌روند و با انجام مراسم مذهبی چون گرد معابد چرخیدن و بردن گل، احترام خود را به بودا ابراز می‌کنند.

 

فستیوال های جذاب جزیره پوکت

هرساله در کشور تایلند و در شهر های مختلف آن رویداد هایی سالیانه برگزار می شود که شامل فستیوال هایی رنگانگ نیز می شود و کشور تایلند از جمله بهترین مکان ها برای سفر در پاییز است. حتی همین جشن ها و مراسم های خاص نیز توانسته است به یکی از دلایل گردشگری و جاذبه های توریستی تایلند و جزیره پوکت تبدیل شود و در ادامه تعدادی از آنها را معرفی می کنیم.

  • فستیوال تائو تپکاساتری تائو سری سانتورن یا تائوتپ از اصلی ترین فستیوال های جذاب پوکت است که می توانیم به آن اشاره کنیم و شامل فعالیت‌های متنوع فرهنگی و ورزشی می‌ شود. این فستیوال شامل یک مسابقه دوچرخه‌سواری، یک مسابقه تاکرا (والیبال با پا)، یک مسابقه طناب‌کشی و یک مینی ماراتن و همچنین مراسم بودایی آپاسامبوت مو است.
  • رویداد سالایانه هفته موتور سواری نیز در پوکت در ماه آوریل برگزار می شود که برنامه های بسیار متنوعی برای علاقمندان به موتور و موتورسواران دارد. همچنین به غیر از نمایش موتورها و یک نمایشگاه موتور، مسابقه دختر شایسته در هفته موتورسواری پوکت، مهمانی در ساحل و کنسرت، نیز در طول این رویداد وجود دارد.

 

فستیوال های پوکت

 

  • روز بودا نیز از دیگر مراسم های مهم بودائیام این سرزمین است. روز بودا روزی است که به باور بوداییان، شخص بودا به درجه شکستن چرخه تولدهای ادواری و به رستگاری (نیروانا) رسیده ‌است. در این روز بودایی‌ها به معابد می‌روند و با تقدیم هدایا به راهبان، از آن‌ها می‌خواهند که برایشان دعا کنند. روشن کردن شمع و عود، به صدا درآوردن زنگ‌های ناقوسی‌شکل، تبرک شدن با آب‌های دعا خوانده، غسل مجسمه‌های بودا و پیشکش کردن غذا، لباس و میوه به راهبان از جمله آیین و رسوم متداول در روز وساک است. این رویداد در ماه‌های می یا ژوئن در پوکت برگزار می‌شود.
  • ماراتن لاگونا پوکت که یک مارتن بین المللی است در ماه ژوئن در دو روز برگزار می شود و از سراسر دنیا علاقندان بسیاری را به خود جذب می کند. مسابقات در سه مسیر ۲، ۵ و ۱۰٫۵ کیلومتری انجام می‌ گیرد. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷ هزار دونده با ۶۰ ملیت مختلف در این ماراتن بین‌ المللی شرکت کردند. طبق روال هر سال، ماراتن از ساحل زیبای لاگونای پوکت آغاز می‌ شود و در همانجا به خاتمه می‌ رسد.
  • فستیوال گیاه خواران نیز از دیگر رویدادهای رنگارنگ جزیره زیبای پوکت است و در ماه اکتبر برگزار می شود. این رویداد به صورت سالیانه در جهت بزرگداشت باور جامعه چینی (پرهیز از گوشت در نهمین ماه تقویم قمری چینی به آن‌ها کمک خواهد کرد که سلامتی جسم و آرامش روح خود را حفظ کنند) برگزار می‌ شود. این جشنواره بخاطر جشن های رنگارنگ و بسیار زیبایش که تلفیقی از مراسم های چینی است معروف است.

 

جاذبه های دیدنی و گردشگری جزیره پوکت

پوکت سواحل متعددی دارد که جذاب ترین تفرجگاه ها برای گردشگران خارجی هستند. از سراسر دنیا و به خصوص قاره آسیا به پوکت می روند تا روزهایی پر از آرامش را تجربه کرده و برای چند روزی در سواحل درخشان این دیار استراحت کنند. البته  دیدنی های شهر پوکت به طبیعت خلاصه نمی شود بلکه بناهای تاریخی و جاذبه های هیجان انگیزی هم در این مقصد منتظر شما هستند. از مهم ترین دیدنی های پوکت می توان به آکواریوم شهر، دیزنی لند و باغ وحش پوکت اشاره کرد. به طور کلی سبک و سیاق سفر به پوکت لذت بردن از طبیعت است، ودر بین مردم کشورمان نیز خرید بلیط هواپیما برای کشور تایلند؛ در زمره پر فروش ترین بلیط ها و مقاصد سفری قرار دارد.

 

جزیره فی فی

این جزیره یکی از زیباترین جزایر گرمسیری در جهان و یکی از اصلی ترین جاذبه های توریستی تایلند است. سراسر جزیره فی فی صخره های آهکی، سواحل شنی و غار های پنهان قرار دارند و از پوکت به صورت روزانه قایق به آنجا می رود. فی فی که در ۴۸ کیلومتری پوکت واقع شده است، در کل شش جزیره را شامل می شود ولی دو جزیره اصلیش، فی فی کوچک Phi Phi Lei و فی فی بزرگPhi Phi Don هستند.

 

جاذبه های توریستی شهر پوکت

 

درحقیقت باید گفت که سفرتان به پوکت بدون بازدید از جزایر فی فی تکمیل نخواهد شد. همچنین اگر علاقمند به شرکت در تورها هستید، چندین شرکت، تورهایی را از پوکت تا جزایر فی فی تدارک دیده‌اند که می‌توانید در آن‌ها ثبت‌نام کنید.

 

جزیره فانگ انگا

این جزیره به نام جزیره جمیز باند نیز شناخته می شود که مقصد خوبی برای سفری ماجراجویانه است. این جزیره در فاصله ۱۵ کیلومتری پوکت قرار دارد و دلیل نام گذاری این منطقه به جیمز باند این است که یک بار راجر مور هنرپیشه انگلیسی در دهه ۱۹۶۰ در این جزیره در فیلمی از سری فیلم های ۰۰۷ بازی کرد. در قلب این جزیره غار زیبایی وجود دارد و بازدیدکنندگان با سوار شدن بر کایاک ها (قایق های بادی ) لحظات خوشی رو سپری می کنند.

 

جزایر زیبا و توریستی پوکت

 

جاذبه‌‌ های اصلی این جزیره، ساختارهای سنگ آهکی سربرافراشته از دریا هستند. این جزیره همچنین میزبان دهکده‌ ماهیگیری چوب پا شکل Koh Panyee است. در اینجا می‌ توانید به غواصی، قایق‌سواری در میان غارهای آهکی و ماهیگیری بپردازید.

 

بودای بزرگ پوکت

بسیاری از تایلندی ها بودایی هستند به همین دلیل معابد متعددی در سراسر این کشور وجود دارد، همچنین مجسمه های بودا را هم به وفور در شهرهای مختلف این دیار خواهید دید. یکی از معروف ترین مجسمه های بودای تایلند، بودای بزرگ پوکت است که با بازدید از آن می توانید از مناظر فوق العاده اطرافش نیز دیدن کنید.

 

اصلی ترین و بزرگترین مجسمه بودا در پوکت

 

در سمت شرق این تندیس خلیج چالونگ (Chalong Bay)، شهر پوکت و دماغه‌ی پانوا (Panwa) و همچنین در طرف غرب آن، امتداد زیبای سواحل کارون (Karon) و کاتا (Kata) قرار دارند. خود مجسمه هم با ۴۵ متر ارتفاع ارزش بازدید بالایی دارد.

 

پارک پوکت فانتاسی‌آ

مجموعه ای که به دیزنی لند شرقی آسیا معروف است، برگرفته از میراث فرهنگی تاریخی کشور تایلند است. پارک فانتاسی‌آ مکانی عالی برای شب زنده‌ داری کل خانواده است. این پارک با جاذبه‌ها متنوع، فروشگاه‌ها، رویدادهای و نمایش‌های فرهنگی بزرگ و همچنین سیرک‌ های جذاب علاوه بر مفرح بودن، نمایانگر فرهنگ، تاریخ و هنر تایلند است. این مجموعه در زمینی به وسعت ۱۴۰ هکتار قرار دارد.

 

مکان های دیدنی در شهر پوکت

 

این مجموعه با استفاده از فناوری‌های جدید، سنت‌های این کشور را زنده می‌کند. این پارک شامل بازی‌های مختلف و متنوع، فروشگاه‌های صنایع دستی، بوفه‌ی بین‌المللی و نمایش‌های متنوع است.

 

ساحل لائم سینگ

در جزایر غربی پوکت می‌توانید به سراغ لائم سینگ بروید، این ساحل در شمال پاتونگ قرار گرفته است و قطعا قطعه‌ای از بهشت است که در زمین جا مانده است. ساحل «آواز شیر»، خلیجی است کوچک و منحنی شکل بین سواحل کامالا و سورین با پرتگاه‌های سخت در صخره‌های پوشیده از درخت که جزو زیباترین جاذبه‌های پوکت به شمار می‌آید.

 

ساحل های گردشگری و توریستی پوکت

 

لائم سینگ یکی از محبوب ترین سواحل تفریحی در پوکت است که در جزایر غربی این استان قرار دارد. طول این ساحل به صورت تقریبی ۱۵۰ متر است. با بازدید از این ساحل می توانید از تماشای درختان نخل ساحل استفاده کنید و تماشاگر طبیعت زیبا باشید.

 

ساحل نائی هان

در جنوبی‌ترین قسمت جزیره، ساحل نائی هان قرار دارد که خیلی خلوت و آرام است. «نائی هان» شگفت‌انگیزترین ساحل پوکت و در عین زیبایی، بسیار دنج و خلوت است. تفریحات آبی زیادی در این ساحل وجود دارد، اما شنا کردن در آن به علت احتمال وجود کوسه امکان‌پذیر نیست.

 

سواحل زیبای پوکت

 

زیپ لاین هانومان

از نام این جاذبه به خوبی پیداست که پراز هیجان است و اگر از ارتفاع نمی‌ ترسید و به زیپ‌ لاین هم علاقه دارید، این تور فرصتی عالی برای تجربه‌ی هیجانی فراموش نشدنی و تماشای بیشتر محیط‌ های طبیعی پوکت را فراهم می‌آورد. شاید این تور از هیجان انگیز ترین بخش های سفر شما باشد پس فرصت سفر به این قسمت و تجربه زیپ لاین را به هیچ وجه از دست ندهید.

 

جاذبه های توریستی و پر هیجان پوکت

 

آکواریوم پوکت

سال ۱۹۸۳ بود که ساخت این آکواریوم به عنوان بخشی از پروژه مشهور مرکز زیست شناسی پوکت آغاز شد. بیش از ۳۰ سال از زمان ساخت این مجموعه تفریحی می گذرد؛ اما باید بگوییم که این مرکز به تازگی به طور کامل بازسازی شده است و حالا مکانی لوکس برای گردش به حساب می آید. سالانه بیش از ۳۰۰۰۰۰ گردشگر از این آکواریوم دیدن می کنند. در اینجا می توانید با گونه های مختلف آبزیان تایلند آشنا شوید.

 

جاذبه های دیدنی در شهر پوکت

 

خوراکی های خوشمزه و معروف جزیره پوکت

در بین تمام جاذبه های کشور تایلند و جزیره پوکت دیگر نیازی نیست به جذابیت غذاهای اسیایی موجود در این منطقه اشاره کنیم و یک راست به معرفی آن می پردازیم.

تام یانگ گونگ رتبه اول را در غذاهای معروف پوکت به خود اختصاص می دهد و مخلوطی از میگوی تند و سوپ شور است. مهم‌ترین بخش تام یام، سوپ آن است که از شیره نارگیل، فلفل قرمز، قارچ، گیاهان و سایر ادویه ‌جات تهیه می‌شود. البته اگر به غذاهای تند علاقه ندارید بهتر است به سراغ دیگر غذاهای پوکت بروید.

نودل می هوکین شامل نودل‌ های برشته ‌شده و میگوهای سرخ شده است. نودل‌ های کلفت و زردرنگ سرخ شده، تکه‌ های میگو، گوشت قرمز، تخم ‌مرغ، هشت ‌پا و جوانه لوبیا نیز همگی می‌ توانند به‌عنوان عناصر ترکیبی مناسبی برای این غذا به‌حساب بیایند که مزه‌ای بسیار عالی دارد. این به همراه فلفل و نمک و آب ‌لیمو سرو می‌شود.

 

غذاهای معروف در شهر بوکت

 

کاری ماسامان یک مدل کاری است و البته از نوع کم اودیه آن است. طعم این غذا به طور غافلگیر کننده ای خوب است و شیرینی شیره نارگیل و اندکی ترشی آب ‌لیمو و عطر و طعم برگ های ریحان، غلظت ایجاد شده به واسطه گوجه و بادام ‌زمینی در این غذا بسیار ویژه هستند. کاری ماسامان، نسخه های متفاوتی دارد که بر اساس مواد اولیه به کار رفته، با یکدیگر فرق دارند. این مواد می‌توانند شامل گوشت گاو، ماهی و … باشند. مطابق معمول، این غذا نیز با نودل و برنج بخارپز، سازگار است.

گانگ کیو ون گای نیز یکی دیگر از کاری‌ های منحصربه ‌فرد تایلندی است که با توجه به ویژگی های خاص خود، بسیاری از دوستداران غذا را از سراسر جهان به خود جذب می‌ کند. این کاری از مرغ پخته ‌شده با دو نوع بادمجان که چهار قسمت شده‌اند، تهیه می‌ شود. بادمجان در این غذا برای کاهش کلسترول به کار گرفته می‌ شود و البته بسیار لذیذ است.

 

هزینه سفر به بهشت غواصی آسیا

هزینه های لازم در سفر شما به پوکت با هزینه های اخذ ویزا آغاز می شود و حداقل سه روز کاری زمان نیاز دارد. مسلما ابزاز سفر شما نیز هواپیماست پس دومین هزینه تان صرف خرید بلیط هواپیما می شود؛ همچنین برای رفاه حال شما مخاطبان عزیز؛ در سایت سامتیک امکان استرداد بلیط هواپیما نیز قرار داده شده است .اگر سفر با تور را انتخاب کرده باشید، برای سفری ۶ تا ۸ روزه با تور ها و گشت و گذارهای نیم روزی آن، هزینه ای در حدود ۳ تا ۷ میلیون در انتظار شماست.

قیمت هتل در جزیره پوکت از هتل های ۲ تا ۵ ستاره مبلغی بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲٫۵ میلیون تومان برای هر شب است. هزینه خورد و خوراک شما نیز از ۶۰ بات تا ۷۰۰ بات متغیر است و بستگی به نوع غذای انتخابی شما دارد.

به عنوان سخن پایانی بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که انجام برخی کارهای در تایلند و شهر های مختلف آن ناشایست است و برای اطلاع از آنها پیشنهاد می کنیم که مقاله ” ۶ کاری که نباید در هنگام سفر به تایلند انجام دهید! ” را حتما مطالعه کنید. در ادامه می توانید ویدئو جذابی در مورد پوکت و جاذبه های دیدنی آن تماشا کنید.

نظرات

سلام.
اگر ممکنه لطفا بفرمایید که مدت زمان پرواز از تهران تا پوکت چقدره؟
مرسی

    سلام دوست محترم.
    مدت زمان پرواز از تهران تا پوکت در حدود ۶ ساعت است.

پرواز مستقیم از تهران به پوکت داریم؟؟؟

    سلام.
    بله برای مقصد پروازی پوکت پرواز مستقیم از تهران هم داریم.