پرواز فرست کلاس

پرواز فرست کلاس چیست؟ خدمات، امکانات و تفاوت ها

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

مانند هر خدمت دیگر، در زمینه خدمات هوایی نیز سطوح مختلفی از خدمات به مسافرین ارائه می شود. این تنوع در سطح خدمات و امکانات پروازها، با واژه کلاس پروازی یا کلاس بلیط هواپیما شناخته می شود. بلیط های هواپیما در چند کلاس و در سطوح قیمتی گوناگون به مسافران ارائه می شود و هر مسافر با توجه به نیازمندی های خود بلیط مد نظر خود را تهیه می کند. در این مطلب به طور کامل در مورد ویژگی ها و مشخصات پرواز فرست کلاس توضیح می دهیم، اما پیش از هر چیز لازم است به طور خلاصه انواع کلاس پروازی را بشناسید!

انواع کلاس های پروازی

انواع کلاس های پروازی در مجموع شامل ۴ سطح مختلف است، اما نکته مهم این است که لزوما تمام این کلاس های پروازی در یک هواپیما موجود نیست و در بیشتر موارد (به خصوص در ایران) در هر هواپیما ترکیبی از ۲ یا ۳ کلاس پروازی وجود دارد.

به طور کلی کلاس های پروازی به ترتیب راحتی و امکانات عبارتند از:

  1. فرست کلاس (First class) – درجه یک
  2. بیزینس کلاس (Business class) – کلاس تجاری
  3. پرمیوم کلاس (Premium class) – کلاس پرمیوم
  4. اکونومی کلاس (Economy class) – درجه اقتصادی
انواع کلاس های پروازی

همانطور که اشاره کردیم در بیشتر هواپیماها امکان رزرو دو یا سه کلاس پروازی وجود دارد. به این معنی که در هواپیماهای سه کابین و دو کابین تنها امکان ارائه ۳ یا ۲ سطح از خدمات وجود دارد. برای مثال در برخی هواپیماهای سه کابینه تنها بلیط کلاس پروازی فرست کلاس، اکونومی کلاس و بیزینس کلاس ارائه می شود و در برخی دیگر از هواپیماهای سه کابینه نیز تنها امکان رزرو بلیط سطوح بیزینس، پرمیوم و اکونومی وجود دارد.

اما بهتر است هر چه زودتر به سراغ اصل مطلب برویم.

فرست کلاس (First Class)

فرست کلاس بالاترین سطح از کلاس های پروازی هواپیماست. در این سطح از کلاس پروازی امکانات و خدمات بسیار ویژه ای به مسافر ارائه می شود. فرست کلاس لوکس ترین و البته گران ترین سطح از سطوح پروازی موجود است. در این سطح از پرواز فضای شخصی به هر مسافر داده می شود و امکانات تفریحی و سیستم صوتی و تصویری شخصی در اختیار قرار می گیرد. در هر هواپیما و هر پرواز تعداد بلیط های فرست کلاس بیشتر از ۲۰ عدد نخواهد بود.

فرست کلاس (First Class)

خدمات و امکانات پرواز فرست کلاس

خدمات و امکاناتی که در اختیار مسافران پرواز فرست کلاس قرار می گیرد سفرهای طولانی و طاقت فرسا را به تجربه ای راحت و لذت بخش برای مسافر تبدیل می کند. صندلی های این کلاس پروازی بسیار راحت و بزرگ تر از حد معمول هستند و همچنین فضای خصوصی که در اختیار مسافر قرار می گیرد به حد کافی بزرگ است.

این اتاقک های خصوصی مبله هستند و در بسیاری از موارد تخت خواب نیز در اختیار مسافر قرار می گیرد. ضمنا این اتاقک ها مجهز به سرویس بهداشتی مجزا نیز هستند. علاوه بر امکانات تصویری و صوتی خصوصی، امکانات دیگری همچون لپتاپ و اینترنت نیز برای مسافر این کلاس پروازی مهیا می شود.

علاوه بر تمام این امکانات چند اتاق جلسات و اتاق های لابی مخصوص نیز برای این مسافرین در نظر گرفته می شود.

سطح خدمات نیز در پرواز فرست کلاس نسبت به سطوح دیگر قابل ملاحظه است. مهمانداران این بخش از مسافرین از باتجربه ترین ها انتخاب می شوند تا خدمت رسانی به مسافران به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد.

از نظر پذیرش و ورود و خروج به هواپیما نیز اولویت های به خصوصی در نظر گرفته شده است. بخش پذیرش مسافران پرواز فرست کلاس از دیگر مسافران جداست و پذیرش آن ها با سرعت بیشتری انجام می گیرد. انتقال آن ها از پذیرش به هواپیما و از هواپیما به فرودگاه به واسطه ترانسفر انجام می گیرد. مسافرین پرواز فرست کلاس در هنگام سوار شدن بعد از مسافران دیگر وارد هواپیما می شوند، اما پس از رسیدن به مقصد پیش از مسافران دیگر از هواپیما پیاده می شوند.

خدمات و امکانات پرواز فرست کلاس

خرید بلیط هواپیما فرست کلاس

بلیط هواپیمای فرست کلاس در بیشتر موارد در پروازهای طولانی و توسط شرکت های هواپیمایی بین المللی و بزرگ ارائه می شود و این شرکت ها نیز در ارائه خدمات بهتر در حال رقابت مداوم با همدیگر هستند. ارائه خدمات و امکانات فوق لوکس نیز در پروازهای فرست کلاس شرکت های هواپیمایی بزرگ همچون لوفتانزا مسئله ای عادی است. برای مثال سرویس ترانسفر در برخی از شرکت های هواپیمایی از خودروهای لوکس یا خودروهای حمل شخصیت است.

علت این مسئله سودآوری فراوان پروازهای فرست کلاس برای شرکت های هواپیمایی است. بلیط پروازهای فرست کلاس نسبت به دیگر سطوح پروازی قیمتی بسیار بالا داشته و مسافرین این سطح پروازی نیز از افراد ویژه و سرمایه داران بزرگ هستند. در مجموع در برخی از سفرهای طولانی و به دلیل سختی های مسیر سفر برخی ترجیح می دهند از پروازهای فرست کلاس برای تجربه سفری لذت بخش و راحت استفاده کنند.

خرید بلیط هواپیما فرست کلاس

تفاوت پرواز فرست کلاس و بیزینس کلاس

یک سطح پایینتر از فرست کلاس سطح پرواز بیزینس است. خدمات و امکاناتی که در پروازهای بیزینس کلاس به مسافران ارائه می شود در سطح بسیار خوبی قرار دارد. بدیهیست که تفاوت زیادی میان امکانات و خدمات ارائه شده در این دو کلاس پروازی وجود دارد. برای مثال با اینکه صندلی های بسیار راحت و خوبی در اختیار پروازهای بیزینس کلاس قرار می گیرد، اما صندلی این سطح پروازی تفاوت زیادی با پروازهای فرست کلاس دارد. علاوه بر این در پرواز بیزینس کلاس خبری از اتاقک خصوصی جدا، سرویس بهداشتی جداگانه، ترانسفر ویژه و پذیرش جداگانه نیست، اما خدمات و امکاناتی همچون لپتاپ و اینترنت و پذیرایی اختصاصی برای این پروازها در نظر گرفته می شود.

در مجموع تفاوت های اصلی پرواز فرست کلاس و بیزینس کلاس در بخش های صندلی ها و امکانات استراحت، غذاها و نوشیدنی ها، خدمات، حریم شخصی و راحتی و قیمت است.

نکته ای که باید در مورد پروازهای فرست کلاس در نظر بگیرید این است که خدمات این کلاس پروازی ممکن است در پروازهای داخلی و بین المللی متفاوت باشد.

نظرات