۵ تا از مکان های دیدنی شهر قزوین، اعجاب انگیزترین شهر ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

چرا وقتی  صحبت از سفر می شود حرف از شهرهای بزرگ ایران به میان می آید؟ ایران به دلیل تمدنی که دارد دارای شهرهای با آداب و رسوم بسیار متفاوت که می تواند بسیار دیدنی باشد. پیشنهاد میکنم برای سفر رفتن به شهرهای کوچک ایران، به شهر قزوین با مردمانی اصیل آریایی بروید و یک سفر کاملا متفاوت با دنیای جدید را تجربه کنید. حتما متوجه خواهید شد، شهر های کوچک چه ارزشی نسبت به شهرهای بزرگ دارند. مخصوصا در ایام تعطیل که حجم سفرها چندین برابر می شود، شهرها کوچک بسیار چشمگیرتر از قبل می شود. دلیلش این است که ترافیک و دود کمتر است در کل آرامشی که این شهرها دارند بسیار بیشتر از شهرهای بزرگ است.

توصیه می کنم جنب‌های مختلف یک شهر کوچک مانند آب و هوا، فرهنگ، مکان های دیدنی، وسائل نقلیه آن شهر بررسی کنید. همچنین زمان سفر خودتان را با آب و هوای شهر منطبق کنید تا در طول سفرتان به مشکل برنخورید.

قزوین یکی از شهرهای ایران که دارای فرهنگ چندین هزارساله است که در زمان صفوی جزء پایتخت ایران به حساب می آمد. دانشمندان بسیاری از این خطه هستند و یک شهر با مردمانی بی سواد و نژاد اصیل هستند که  از ابتدا شهر نشینی را آغاز کرده‌اند. اگر با ما همرا شوید مکان های دیدنی شهر قزوین را برای شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین زمان سفر به شهر قزوین

این شهر زیبا در دامنه‌های البرز قرار گرفته است و مردمان این شهر شب‌های بسیار سرد و خشکی را در زمستان  می گذرانند. فصل بهار با شکوفه زدن درختان و سرسبز شدن کوه و دامنه‌ها یک منظره بسیار عالی برای چهره شهر می پوشاند.  اگر مبدا شما تهران است و می خواهید به شهر قزوین سفر کنید ، پیشنهاد می کنیم با قطار به این شهر زیبا سفر کنید و البته نگران تهیه بلیط قطار تهران به قزوین نباشید می‌توانید از سایت سامتیک به صورت آنلاین تهیه کنید. صبر کنید! این شهر زیبا را برای شما توصیف کنیم تا با ذهنیت بسیار عالی به این شهر سفر کنید.

بهترین مکانهای دیدنی شهر راژیا

اولین موضوعی که برای هرگردشگری بسیار اهمیت دارد، قدمت آن شهرکه چندین هزار ساله است و چه چیزهای از ابتدای بوجود آمدن آن شهر ساخته شده و الان می توان به عنوان یک مکان تاریخی در نظر گرفت. شهر قزوین هم به دلیل تمدن چندین هزار سالش مکان‌های تاریخی دیدنی بسیار دارد.

بهترین مکان دیدنی شهر قزوین

۵ تا از مکان های دیدنی شهر قزوین در ادامه برای شما معرفی کرده ایم، تا زمانی که به شهر رویایی قزوین سفر می کنید این مکان ها را از دست ندهید.

 

۱- دروازه درب کوشک با فدمت چندین هزارساله

شهر قزوین دارای چندین دروازه بسیار مهم است که در گذشته برای اینکه از  حمله دشمنان جلوگیری کنند آنها را می ساختند. درب کوشک یکی از دروازهای مهم شهر قزوین است که به مسیرها کوشک، الموت و رودبار متنهی می شود.

دروازه کوشک

در زمان قاجار این دروازه با کاشکی کاری شگفت انگیز ساخته شده است. کاشکی کاری ها دارای نقش های متنوع است زمانی که این دروازه نگاه می کنید ترکیب رنگ های عالی آن شما را شگفت زده می کند.

شکل ظاهری این بنا تاریخی قوس نیم دایره ای که در دوطرف آن از گلدسته و طاق نماها با سبک معماری خاص در آن زمان ساخته شده است. برای بازدید از این آثار تاریخی در الموت می توانید به میدان میرعماد در انتهای خیابان آزادی بروید.

۲‌- کاروانسرای وزیر

قزوین یکی از شهرهای میان راهی است که برای ارتباط با دیگر شهر باید از این مسیر عبور کرد، اما انیگونه که در گذشته مثل الان با ماشین سفر کنید و در چندساعت به مکان مورد نظر برسید، نبود. بلکه با کاروان و شتر از یکسری مسیرها باید عبور می کردند تا مکان مورد نظر برسند.

این کاروان ها باید حداقل یک ماه در راه می بودند تا به مکان مورد نظر می رسیدند. برای همین یکسری کاروانسرها برای این مسافران در طول راه ساخته بودند تا جای برای استراحت بین راهی داشته باشند.

کارونسرای وزیر

این کاروانسرها از ساختمانی که دارای حیاط بسیار بزرگ است، ساخته شده اند. زمانی که وارد این مکان می شوید دارای یکسری تاق های بسیار زیبا و شگفت انگیز است که شما را از قدمتی که دارای به حیرت وا می دارد.

برای بازید از این سرا می توانید به خیابان امام خمینی در شهر قزوین بروید. در هر زمان که مایل باشید، بازدید از این سرا را انجام دهید. .

۳- حمام صفا در شهرزیبای قزوین

در صد سال گذشته مثل حالا نبود که هرکسی براحتی به کارهای بهداشت خودش رسیدگی کنند در هرشهر حداکثر ۳ تا حمام وجود داشت تا مردم آن شهر برای استحمام به آنجا بروند.

برای رفتن به این حمام ها هم  بصورت روزانه نبود و باید هفته ای یا ده روز یکبار برای تمیزی به آنجا می رفتند. شهرقزوین هم دارای چندین حمام بود که بزرگترین آنها صفا است.این گرمابه درای وسعتی ۱۱۰۰ متر مربع است. این مکان توسط حاجی حسن برای یکی از خاندان های بزرگ در آن زمان بنا شده است. اولین چیزی که شما را شگفت زده می کند سردرهای که بصورت کتیبه ساخته شده است.

حمام صفا

 

زمانی که داخل این جاذبه  دیدنی شوید خواهید دید که صحن و حوضچه های مختلف که از سنگ مرمر صیقلی ساخته شده است. همچنین شکل کشکول و کاسه که برروی چهار شیر سنگی و در کنار حوضه سربینه قرار دارد.

برای دیدن این آثار زیبا می توانید به خیابان مولوی که در شهرقزوین بنا شده است،بروید و خاطره بیادماندنی رابرای خود ثبت کنید.

۴- قلعه لمبسر

این دژ در دروران ساسانیان و در بخش الموت غربی ساخته شده است. لمسر در زبان طبری به معنی “روی بوته” است. این  قلعه در بلندترین نقطه کوه ساخته شده است.همچنین این دژ محکم تر از دژ الموت ساخته شده است. زمانی که پا به این مکان می گذارید حس اینکه چقدر اسرار آمیز است به مشا دست می دهد.

قلعه لمسر

 

از این آثار تاریخی بنا های بسیار کمی باقی مانده است اما همان هم طولانی بودن قدمت ایرانی های را نشان دهند. برای بازید از این جاذبه تاریخی باید وارد جاده الموت شوید و سپس دوراهی معلم کلایه- علی آباد  و سپس به سمت روستای رازمیان پیش بروید.

 

۵- کلیسای کانتور

زمانی که جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد و قزوین به دست روس ها افتاد این بنای مذهبی ساخته شد. کانتور یک کلیسا برای عبادت پیروان مسیح است، این بنا بسیار کوچک دارای دوطبقه است. این بنا دارای دو ناقوس و یک گنبد در بالاترین طبقه ساخته شده است. زمانی که وارد حیاط کلیسا می شوید با دوتا سنگ قبر مواجه می گردید که متعلق به  خلبان و مهندس روس است.

کلیسای کانتور بازمانده رروس ها

 

زمانی که وارد این کلیسا می شوید با گنبدهای که اطراف آن را تزیین شده است، روبرو خواهید شد. همچنین یک سلیب زیر گنبد آن ساخته شده است که نماد مسیحیان ارتدکس است.برای دیدن این مکان زیبا می توانید به خیابان آیت الله طالقانی، خیابان دارای بروید.

مدارس قدیمی؛ بهترین مکان های دیدنی شهر قزوین

همانطور که در بالا گفته شد قزوین دارای دانشمندان و افراد تحصیل کرده همچون  سید جمال الدین اسدآبادی،  میرزای شیرازی، سید اشرف الدین حسینی و غیره  است. هرکسی را کنجکاو می کند که متوجه شود این افراد در کدام مدارس تحصیل کرده اند تا به این درجات مهم رسیده اند.

مدارس شهر قدیمی قزوین

مدارسی همچون مدارس مولاوردیخانی، مدرسه شیخ الاسلام،  التفاتیه،  صالحان، پیام انقلاب و غیره تمام این موارد جز بهترین مدارس در زمان خود بوده‌اند.

اسرارآمیزترین مکان‌های شهر

زمانی که وارد شهر قزوین می‌شوید راز و رمزهای بسیاری در آن شهر حس می کنید. شاید دلیل این همه اسرار آمیزی شهر قزوین، بودن مکان های همچون الموت، ایوان سنگی نیاق، دره اندج رود، دره نینه رود، دریاچه اوان، مجموعه سعدالسلطنه، مجموعه میمون قلعه است. تمام این مکان ها یکسری راز ها را در خودشون نهفته دارند و وقتی از این جاها بازدید کنید متوجه شگفتی های این مکان خواهید شد.

سوغات و صنایع شگفت انگیز

مسافرانی که علاقمند به خرید سوغاتی هستند این شهر بازارهای سنتی با قدمت زیادی دارد. مگر می شود این شهر با قدمت چندین هزار ساله سوغاتی نداشته باشد. قزوین دارای صنایع دستی و محصولات فراوانی است. سوغاتی‌های قزوین نظیر شیرینی سنتی و باقلوا قزوین، خشکبار و میوه‌های تازه، پنیر کوزه‌ای قزون،  و صنایع دستی مانند فرش بافی، گلیم بافی، پن بافی، موج بافی، گلابتون دوزی، نم نم دوزی اشیاء، گیوه دوزی، مشبک فلز قزوین، نقاشی پشت شیشه قزوین، خوشنویسی می باشد و نمی توانید با این همه تنوع از خرید کردن صرف نظر کنید.

سوغات ها ی شهر شگفت انگیز قزوین

برای خرید از این همه چیزهای خوشمزه و خوشگل می توانید به بازار بزرگ همچون سرای سعدالسلطنه، بازار وزیر،  بازار قیصریه،بازارچه سپه بروید و یکی یا چندتا از این موارد را برای خودتان یا دوستان و آشنایانتان بخرید.

دست خالی از بازار شهر قزوین نخواهید رفت، پس یادتون باشد که هزینه‌ای  برای خرید کردن کنار بگذارید.

 

حالا متوجه شدین شهر قزوین با اینکه کوچک است اما جاذبه های گردشگری بسیاری در خودش دارد، این به این دلیل است که قدمت بالای هزار سال دارد و در هر دوره یک داستانی در خودش جای داده است. سفر به این شهر را از دست ندهید که می تواند باعث پشیمانی شما شود.

 

نظرات