جاهای دیدنی خرم آباد همراه با آدرس و عکس

مکان های دیدنی خرم آباد لرستان همراه با عکس و آدرس

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

به جرات می توان استان لرستان و در راس آن شهرستان خرم آباد را به عنوان یکی از زیباترین های ایران به شمار آورد. این زیبایی به حدی است که مسیر قطار تهران اهواز را به دلیل گذر از این استان می توان از زیباترین مسیرهای ریلی کشور دانست. مکان های دیدنی فراوانی در شهر لرستان وجود دارند که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری هستند. خوشبختانه جاذبه های دیدنی خرم آباد تنها در مناطق دیدنی طبیعی خلاصه نمی شود و مکان های تاریخی خرم آباد نیز در نوع خود شگفت انگیز و منحصر به فرد هستند. در این مقاله قرار است مهمترین و بهترین مکان های دیدنی خرم آباد را معرفی کنیم. مکان هایی که باید حتما از آن ها دیدن کنید.

 

لیست مکان های دیدنی خرم آباد با آدرس

پیش از هر چیز بهتر است هر کدام از این نقاط دیدنی را نام برده و آدرس آن ها را ذکر کنیم. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد هریک ارائه خواهیم داد. البته این مناطق دیدنی بر اساس مکان های دیدنی خرم آباد برای بازدید در تابستان و مکان های تاریخی خرم آباد نیز دسته بندی شده اند، چرا که فصل تابستان را می توان زمان مناسبی برای سفر به خرم آباد دانست.

  • قلعه فلک الافلاک – خرم آباد، خیابان امام (ره)
  • دریاچه کیو – شمال غربی شهر خرم آباد
  • بام لرستان – شرق خرم آباد، خیابان شریعتی، بالای کوه مدبه
  • آبشار نوژیان – ۱۴ کیلومتر بعد از پلیس راه در جاده کمربندی خرم آباد، سه راهی به سمت چپ
  • آبشار گریت – کیلومتر ۱۵ جاده خرم آباد به بروجرد، محور خرم آباد-سپیدشت
  • دریاچه گهر – قسمت جنوبی دورود
  • آبشار بیشه – خرم‌آباد، بخش پاپی
  • خانه تاریخی ابو – محله درب باباطاهر (دَر بُو طار)، خیابان امام (ره)، انتهای کوچه بن بست خیابان غربی
  • پارک جنگلی مخمل کوه – میدان ۲۲ بهمن، انتهای خیابان ولیعصر
  • آبشار وارک خرم آباد – ۶۰ کیلومتری شهر خرم آباد و در نزدیکی زیست بوم پلنگ ایرانی
  • پل شاپوری (پل شکسته) – خرم آباد، بر روی خرم رود
  •  گرداب سنگی – خیابان ۱۷ شهریور، میدان تختی
  • سنگ نبشته (سنگ نوشته) – خیابان شریعتی، ضلع شرقی
  • حمام گپ – خیابان حافظ، میدان بزرگ
  • آسیاب گبری – محله پشته حسین آباد، خیابان طیب، چهارراه طیب

 

لیست مکان های دیدنی خرم آباد با آدرس

 

معرفی مکان های تاریخی خرم آباد

در این قسمت مکان های تاریخی خرم آباد را معرفی می کنیم. برخلاف تصور رایج این شهر مکان های دیدنی تاریخی بسیاری نیز دارد. قدمت برخی از این آثار تاریخی بسیار زیاد است و می توان آن را دوران ایران باستان نسبت داد.

  1. قلعه فلک الافلاک: این قلعه تاریخی مشهورترین مکان تاریخی خرم آباد است. این قلعه حتی برای گردشگران خارجی هم کاملا شناخته شده است. این قلعه که از دوران ساسانیان به جا مانده از تمام شهر قابل رویت است. نام های دیگر آن دوازده برجی و دژ شاپور خواست است. این قلعه نظامی در دوران مختلف تاریخی مورد استفاده پادشاهان مختلفی بوده است. بخش های اصلی این موزه در حال حاضر موزه مردم شناسی و موزه باستان شناسی هستند.
  2. خانه تاریخی ابو: این خانه قدیمی منزل روحانی قدیمی به نام ابو بوده است. این خانه به دوران قاجار مربوط است و در آن محیطی قدیمی و دوست داشتنی وجود دارد که باعث شده به جاذبه ای محبوب تبدیل شود.
  3. پل شکسته (پل شاپوری): این اثر تاریخی که معماری تحسین شده ای نیز دارد به دوران ساسانی مربوط است. این اثر یکی از مهمترین مناطق تاریخی ارزشمند کشور است. این اثر که در فهرست ثبت شده آثار ملی ایران نیز قرار دارد ۲۳۰ متر طول داشته که تنها قسمت کمی از آن باقی مانده. برای ساخت این پل از سنگ، گچ و ساروج استفاده شده.
  4. گرداب سنگی: این بنا نیز از دوران ساسانیان باقی مانده. این بنا در آن زمان برای هدایت و تقسیم بندی آب آشامیدنی در سراسر این شهر استفاده می شده است. این اثر نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده و در منطقه تاریخی شهر قرار دارد.
  5. سنگ نوشته یا سنگ نبشته: سنگ نوشته کتیبه ای سنگی از دوران حکومت سلجوقیان است. این کتیبه که در شهر خرم آباد با نام برد نوشته شناخته می شود کتیبه ای سه و نیم متری است که با خط کوفی نوشته شده.
  6. حمام گپ : حمام گپ نیز متعلق به دوران صفوی است. طراحی داخلی و تزئینات داخل این حمام باعث جلب توجه گردشگران می شود.
  7. آسیاب گبری: در سفر به خرم آباد از بنای آسیاب گبری نیز دیدن کنید. این بنا که متعلق به دوران ساسانیان است از سنگ های تکه تکه استفاده شده است. این اثر نیز در لیست فهرست آثار ملی ثبت شده قرار دارد.

 

معرفی مکان های تاریخی خرم آباد

 

جاذبه های دیدنی خرم آباد در تابستان و بهار

فصل های تابستان و بهار بهترین زمان برای سفر به خرم آباد است. در این زمان خرم آباد آب و هوایی بسیار مطلوب دارد. علاوه بر این به دلیل اینکه خرم آباد شهری سرسبز است این دو فصل اوج سرسبزی و زیبایی این شهر محسوب می شود. اگر قانع شده اید که در این دو فصل از خرم آباد دیدن کنید بیایید نگاهی به جاذبه های دیدنی خرم آباد در تابستان و بهار داشته باشیم.

  1. دریاچه کیو: دریاچه کیو یکی از مشهورترین و پربازدید ترین مکان های دیدنی خرم آباد محسوب می شود. این دریاچه به دلیل برخورداری از گونه های گیاهی در کفش دریاچه رنگی تیره و کبود دارد و به همین دلیل است که نام آن دریاچه کیو می باشد. کیو در زبان لری به معنای تیره و کبود است. بهار و تابستان بهترین زمان برای قایق سواری و ورزش های آبی در این منطقه است.
  2. بام لرستان یا خرم آباد: بام خرم آباد که با هر دو نام شناخته می شود یکی از بهترین مکان های دیدنی خرم آباد در شب محسوب می شود. آب و هوای خوب و نمای پر چراغ شهر بام خرم آباد را به منطقه ای دیدنی تبدیل کرده است.
  3. پارک جنگلی مخمل کوه: مخمل کوه نام پارک جنگلی این منطقه است. نام دیگر مخمل کوه تنگ شبیخون است.
  4. دریاچه گهر: دریاچه گهر در شهرستان خرم آباد قرار ندارد، اما به دلیل فاصله بسیار کمی که با خرم آباد دارد و به دلیل شهرت آن به معرفی این دریاچه پرداختیم. این دریاچه که با نام نگین اشترانکوه نیز شناخته می شود در میان کوه های اشترانکوه قرار دارد.

 

جاذبه های دیدنی خرم آباد در تابستان و بهار

 

آبشارهای خرم آباد

اما فقط همین نیست. آبشارهای خرم آباد و اطراف آن از بهترین مناطق دیدنی خرم آباد محسوب می شوند و شهرت زیادی دارند. آبشارهای خرم آباد از مکان های دیدنی خرم آباد هستند که نباید فصل تابستان و بهار آن را از دست بدهید.

  1. آبشار نوژیان: این آبشار در میان تمام آبشارهای لرستان مرتفع ترین است. این آبشار ۹۵ متری در فصل بهار بسیار پرآب است و از ویژگی های جذاب این منطقه دیدنی می توان به گیاهان دارویی اطراف این منطقه اشاره کرد.
  2. آبشار گریت: این منطقه بی نظیر و خوش آب و هوا که با عنوان آبشار تاف هم شناخته می شود ارتفاعی ۱۵ متری دارد. شاید ارتفاع این آبشار زیاد نباشد، اما نمای فوق العاده ای دارد و پوشش گیاهی اطراف آن نیز منظره ای حیرت انگیز به وجود آورده است.
  3. آبشار بیشه: آبشار بیشه مشهورترین آبشار سرزمین آبشارهاست. اگر به خاطر داشته باشید در ابتدای مطلب اشاره کردیم که بخشی از مسیر قطار تهران اهواز از این منطقه می گذرد. با استفاده از این قطار از کنار آبشار بیشه می گذرید و مناظر بی نظیری از آن را می بینید این آبشار ۴۸ متر ارتفاع دارد. برای خرید بلیط قطار تهران اهواز نیز می توانید از طریق وبسایت سامتیک رزرو خود را انجام دهید.
  4. آبشار وارک: این آبشار نیز از دیدنی های اطراف خرم آباد است. آبشار وارک نیز با ارتفاع ۵۷ متری اش یکی از زیباترین آبشارهای کشور محسوب می شود.

 

آبشارهای خرم آباد

نظرات