مناطق آزاد تجاری و جذابیت های این مناطق

مناطق آزاد ایران (مناطق آزاد تجاری) و جذابیت های این مناطق را بشناسید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

رویکرد ما در سامتیک این است که کاربران را هر چه بیشتر و بهتر با ایران و جذابیت های آن آشنا کنیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم شما را به طور کامل با مناطق آزاد کشور آشنا کنیم. خیلی از این مناطق آزاد مورد توجه نیستند و برخلاف پتانسیل هایی که دارند کمتر دیده می شوند. با ما همراه باشید تا با مناطق آزاد ایران و جذابیت های این مناطق بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی مناطق آزاد ایران – فرصتی جذاب برای سفر و خرید

با گذشت مدت کمی از پایان دفاع مقدس و در سال ۱۳۶۸ برای اولین بار امور تاسیس مناطق آزاد در کشور شروع شد. در ابتدا طی برنامه ی ۵ ساله توسعه اقتصادی، برای تاسیس مناطق آزاد در سه شهر کیش، قشم و چابهار برنامه ریزی شد. به این ترتیب در سال ۱۳۶۸ جزیره کیش، در سال ۱۳۶۹ جزیره قشم و در سال ۱۳۷۰ چابهار به عنوان منطقه آزاد فعالیت خود را شروع کردند. پس از آن نیز در سال های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ سه منطقه بندر انزلی، اروند (آبادان و خرمشهر)، و ارس نیز به عنوان مناطق آزاد معرفی شدند. ماکو نیز به عنوان آخرین منطقه آزاد در سال ۱۳۸۵ وارد جمع مناطق آزاد کشور شد.

 

معرفی مناطق آزاد ایران - فرصتی جذاب برای سفر و خرید

 

اما چرا مناطق آزاد می توانند فرصتی جذاب برای سفر گردشگران باشند؟ به دلیل شرایط ویژه تجاری و مقررات آزاد در این مناطق، قیمت ها در مناطق آزاد نسبت به دیگر نقاط کشور پایین تر است و همین موضوع باعث می شود که مناطق آزاد به فرصتی جذاب برای خرید تبدیل شوند. از طرفی هر کدام از این مناطق جاذبه های تفریحی و گردشگری فراوانی هم دارند که باعث می شوند تجربه سفری بی نظیر در این مناطق نصیبتان شود.

 

منطقه آزاد کیش – اولین و مهمترین منطقه آزاد ایران

شاید بتوانیم حجم زیادی از پیشرفت و توسعه جزیره کیش را به اعلام شدن این منطقه به عنوان منطقه آزاد مرتبط بدانیم. البته پیش از انقلاب نیز برنامه های عمرانی بسیاری برای این منطقه برنامه ریزی شده بود، اما اعلام این منطقه به عنوان منطقه آزاد قطعا تاثیر بسیاری در رشد این جزیره داشته است. جالب است بدانید که جزیره کیش از سال ۱۳۶۸ به عنوان منطقه آزاد شناخته شد، اما تاریخ رسمی ثبت این جزیره به عنوان منطقه آزاد در سال ۱۳۷۲ است، از طرفی از سال ۸۴ جزیره کیش خارج از محدود گمرکی کشور محسوب می شود.

در جزیره کیش مراکز خرید و تفریحی بسیاری وجود دارد که برای رفاه حال گردشگران این منطقه تاسیس شده اند. مراکز خریدی که با امکانات و قیمت های به صرفه، تجربه خریدی جذاب را برای گردشگران رقم می زنند. در حال حاضر فرودگاه کیش یکی از پرتردد ترین فرودگاه های کشور محسوب می شود و بلیط هواپیمای تهران کیش نیز از پرفروش ترین بلیط های پروازهای داخلی است.

 

منطقه آزاد کیش - اولین و مهمترین منطقه آزاد ایران

 

منطقه آزاد قشم – بزرگترین جزیره جنوب کشور

جزیره قشم نه تنها بزرگترین جزیره در جنوب کشور محسوب می شود بلکه به دلیل جاذبه های طبیعی فراوان و شگفت انگیزی که دارد همواره به عنوان یکی از زیباترین مناطق کشور شناخته می شود. بنابراین قطعا در جزیره قشم علاوه بر تجربه خرید به صرفه می توانید از جذابیت های ناتمام این جزیره نیز لذت ببرید. بیشتر مراکز خرید جزیره قشم در قسمت شرقی این جزیره قرار دارد و به دنبال آن بیشتر مراکز خرید این جزیره نیز در همین مناطق ساخته شده است.

جزیره ی قشم یک شهر کاملا تاریخی و باستانی محسوب می شود. قدیمی ترین آثار این جزیره به ۵۰۰ سال قبل از میلاد باز میگردد. این جزیره به دلیل بهره گیری از بندر پراهمیتش همواره یکی از استراتژیک ترین جزایر جنوب کشور به شما می رود.

همچنین وجود جاذبه های گردشگری جذابی همچون دره ستارگان باعث شده که گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این جزیره سفر کنند. قشم را می توان دومین جزیره گردشگری محبوب کشور نیز به حساب آورد. به خصوص وقتی که آمارهای فروش بلیط هواپیمای تهران قشم را بررسی می کنیم از این موضوع مطمئن تر می شویم.

 

منطقه آزاد قشم - بزرگترین جزیره جنوب کشور

 

منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از استراتژیک ترین مناطق آزاد کشور و بندر چابهار به عنوان یکی از مهمترین بنادر کشور محسوب می شود. اما چرا؟ کشتی های ایرانی از طریق این بندر می توانند به راحتی به دریای عمان و اقیانوس هند دسترسی داشته باشند و به دلیل اهمیت بسیار این مسیر آبی بندر چابهار نیز از ارزش زیادی برخوردار است.

منطقه چابهار که در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته یکی از زیباترین مناطق دیدنی کشور به شمار می رود. کوه های مینیاتوری، تالاب لیپار، موزه محلی چابهار، مسجد جامع دزک، غارهای بان مسیتی، درخت مکرزن، مسجد جامع تیس و بندر زیبای گواتر تنها برخی از جاذبه های طبیعی و فرهنگی منطقه چابهار هستند. چابهار نیز به عنوان یکی از مناطقی محسوب می شود که مورد توجه گردشگران خارجی قرار گرفته است، اما گردشگران داخلی نسبت به آن کم لطفی می کنند.

همچنین در سال های اخیر و با افزایش توجهات به مناطق آزاد کشور زیرساخت های گردشگری و تفریحی در این منطقه توسعه داده شده و مراکز خرید بسیاری در منطقه تاسیس شده اند.

 

منطقه آزاد انزلی – جذابیت های طبیعی و خرید در شمال کشور

سال ۱۳۸۲ بود که منطقه انزلی به عنوان منطقه آزاد معرفی شد، اما دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۴ فعالیت رسمی این منطقه به عنوان منطقه آزاد شروع شد. در منطقه آزاد انزلی علاوه براینکه شرایط آزاد تجاری فراهم شده، مناطق محافظت شده و محیط زیست ارزشمند باعث شده تا به جذابیت های منطقه افزوده شود و مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. پهنه جنگلی فتاتو، تالاب انزلی و دریای خزر برخی از مهمترین جاذبه های طبیعی منطقه آزاد انزلی هستند که باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه شده است.

 

تاسیس بزرگترین آکواریوم در منطقه آزاد انزلی

 

منطقه آزاد ارس

جایگاه قرارگیری منطقه آزاد ارس در منطقه شامل غربی کشور است. منطقه آزاد ارس که در نقطه مرزی کشور قرار دارد برای ارتباط کشور با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری نخجوان تدارک دیده شده است. منطقه ارس منطقه ای تاریخی و باستانی نیز محسوب می شود و به دلیل بهره گیری از جاذبه های طبیعی و گردشگری فراوان به عنوان یک جاذبه گردشگری طبیعی قدرتمند نیز به حساب می آید. در سال های اخیر توجهات زیادی به مناطق آزاد صورت گرفته و باعث شده که امکانات تفریحی و گردشگری فراوانی در این مناطق به وجود بیاید.

 

منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر)

منطقه آزاد اروند که مساحتی ۱۷۲ کیلومتری دارد در منطقه اروند رود (اروند کنار) واقع شده و به دلیل قرارگیری در مرز مشترک کشورهای عراق و کویت از اهمیت زیادی برخوردار است. اروند رود به عنوان عریض ترین و پرآب ترین رود کشور شناخته می شود و به همین دلیل امکان تردد کشتی های بسیاری در این رودخانه فراهم شده است. نقش استراتژیک و ترانزیتی این رودخانه قابل توجه است و امکان تردد تا مسیرهای آبی بین المللی را فراهم می کند. اگر قصد سفر به اروند را دارید می توانید با قطار تهران اهواز به شهر اهواز رفته و از آنجا با سواری و یا اتوبوس به منطقه اروند بروید.

 

منطقه آزاد ماکو

آخرین منطقه آزادی که در کشور وجود دارد منطقه آزاد ماکو است. این منطقه آزاد که در سال ۱۳۸۹ به عنوان منطقه آزاد معرفی شده در شمال غرب کشور (استان آذربایجان غربی) قرار دارد. این منطقه آزاد تجاری ارتباط بین شهرهای شمال غربی با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان را فراهم می کند. شهر ماکو نیز به دلیل بهره گیری از محیط زیست و جاذبه های گردشگری منحصر به فرد از پتانسیل های گردشگری فراوانی برخوردار است. عبور رودخانه زنگبار از این شهر باعث شده ماکو به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شود و جالب است بدانید همین موضوع باعث شده تا این شهر به عنوان یکی از مکان های توریستی مورد توجه گردشگران قراربگیرد.

نظرات

سلام. من یکجا خوندم نوشته بود قراره مناطق آزاد جدید اضافه بشه نه یکی نه دو تا چند شهر جدید. میخواستم ببینم این خبر صحت داره؟ اگر کسی میدونه پاسخ بده

    سلام دوست عزیز
    بله این خبر صحت داره. همیشه صحبت هایی در مورد اضافه کردن مناطق آزاد در کشور وجود داشته، اما اخیرا این اخبار قوت گرفته و احتمال اضافه شدن منطقه آزاد جدید بسیار زیاد هست.