مسافران در حال عکس انداختن با قطار گردشگری شمال

قطار گردشگری شمال – دیدنی های شیرگاه، پل سفید و سوادکوه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

یکی از خوبی هایی که سفر در اختیار ما میگذارد این است که حس طبیعت دوستی را درون ما زنده میکند. اما مشکلی که برای همه وجود دارد این است که سفر به جاهای دیدنی به وسیله ماشین در بیشتر تعطیلات بسیار سخت و شلوغ است.

یکی از راه حل هایی که میتواند به شما در این مورد کمک کند، انتخاب قطار است. ولی اگر به شما بگوییم نه تنها میتوانید خیلی راحت به شمال سفر کنید و در عین حال از زیبایی های راه هم استفاده کنید چه میگویید؟

اصلاً قطار گردشگری شمال چیست؟

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که قطاری سوار شوید و در راه به قدری غرق رویای طبیعت اطراف شوید، که با خود بگویید ای کاش قطار اینجا نگه می داشت؟ خب این جا دقیقاً جایی است که قطار گردشگری وارد کار میشود و با دنیای لذت، زیبایی و راحتی شما را به دیدن جاذبه های دیدنی محیط بیرون از قطار دعوت میکند.

هدف از ایجاد قطار گردشگری در واقع بهبود وضعیت برای گردشگران داخلی و خارجی است تا این افراد بتوانند به وسیله قطار در مسیرهای زیبا حرکت کنند، در حالی که بدون هیچ مقصدی، تنها از زیبایی های راه استفاده کنند. از آن جایی که سفر به شمال از محبوبیت بالایی برخوردار است، طبیعی است که دوست داشته باشیم به قطار به شمال سفر کنیم.

قطار گردشگری شمال

قطارهای گردشگری ایران در حال حاضر در ۳ مسیر اصلی فعال هستند که هر ۳ مورد از این قطارها به سمت شهرهای شمالی کشور حرکت می کنند. قطار گردشگری سوادکوه، تهران شیرگاه و تهران پل سفید سه مسیر قطار گردشگری شمال هستند که توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجا در خدمت مسافران عزیز قرار میگیرد. نکته ای که باید در مورد این قطارها بدانید این است که قطارهای گردشگری معمولا تنها در روزهای آخر هفته خدمت رسانی می کنند و در ایام میانی هفته فعالیت ندارند.

در ادامه به معرفی سه قطار گردشگری شیرگاه، پل سفید و سوادکوه میپردازیم و سپس به دیدنی های این سه جاذبه فرازمینی هم اشاره ای میکنیم.

آبشار پلنگ دره شیرگاه، رویای شیرینی که تا به حال در خواب می‌دیدید

آبشار پلنگ دره واقع در شیرگاه مازندران یکی از زیباترین و جذاب ترین مسیر های طبیعت گردی استان مازندران است. از شهر زیبای شیرگاه و از پاسگاه نگهبانی منابع طبیعی حدود ۱۳ کیلومتر جاده خاکی که با ماشین حدود یک ساعتی طول می کشد را باید طی کرد تا به این مکان زیبا و بکر رسید لازم به ذکر است که جنگل های ابتدایی مسیر بسیار زیبا و رویایی می باشند.

آبشار پلنگ دره كه در شمال شرقي شهر شيرگاه قرار دارد و يكي از زيباترين مكان هاي ديدني شهر شيرگاه به حساب مي آيد. شاهد یک رودخانه ای زلال و زیبا با آبشار  ۸ متری و ریزش آب به حوضچه سنگی خواهید بود.

چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای زیبا و تمیز با عمق کم نیز یکی دیگر از زیبایی‌های جنگل پلنگ دره جز جنگل های بکر و دست نخورده به شمار می‌رود. این جنگل‌ها جانور درنده خو و خطرناک ندارند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید خطری شما را تهدید نمی‌کند. در این مسیر خاکی و جنگلی حتی می‌توانید دوچرخه سواری کنید. زیرا مسیر جنگل پلنگ دره شیب تند و نفس‌گیر ندارد. از ابتدای جاده اصلی تا خود آبشار پلنگ دره بیش از ۱۳ کیلومتر راه نیست.

خرید بلیط قطار گردشگری تهران شمال

قطار گردشگری شیرگاه، امکانات و مسیر گردشگری

به قسمت جذاب ماجرا خوش آمدید. در این جا به شما میگوییم که با خرید بلیط قطار گردشگری شمال (َشیرگاه) در چه راه هایی توفق میکنید. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کدام یک از راه های قطار گردشگری شمال، برایتان مناسب تر است. در جواب باید بگوییم که اگر بدانید هر یک از قطارها در چه جاهایی می‌ایستند، دیگر مشکلی از بابت تصمیم برای شما باقی نمیماند.

قطار گردشگری شیرگاه در جاهای زیر توقف میکند:

  • دشت کویر
  • معدن نمک و تپه های مریخی
  • رودخانه حبله رود و باغات میوه
  • دودکش های جنّی و کوههای حیرت انگیز سیمین دشت و زرین دشت و کبوتر دره
  • چشمه رنگی و روستای شورا
  • توقف و بازدید از سینمای روسها ، بازارچه سنّتی و پذیرایی مردم روستایی ، عکاسی از چشمه شوراب و …
  • جاده گدوک
قطار گردشگری تهران سواد کوه

همچنین طبق بررسی هایی که انجام دادیم، برنامه ترتیب و برنامه تفریحی قطارهای گردشگری شیرگاه به صورت زیر است:

  • پل ورسک (توقف روی پل برای عکاسی)
  • توقف درایستگاه ورسک ، بازدید وعکس جمعی از قاب معروف پل
  • پل اوریم (توقف روی پل برای عکاسی)
  • غار اسپهبد خورشید (غار افسانه ای)
  • پل کلانتری یا دوآب (توقف در ایستگاه و پیاده‌روی‌ روی‌پل)
  • برگشت به تهران

جاهای دیدنی پل سفید، دیدن زیبایی های سبزگونه دیگر سخت نیست

با اینکه این سه مقصد گردشگری از لحاظ زیبایی بسیار به هم نزدیک هستند ولی نکته ای که باید در این مورد بدانید این است که هر یک از این مکان ها، جاذبه های مخصوص به خود را دارند. مثلاً پل سفید از آن جاهایی است که میتوانید بدون اینکه نگران چیزی باشید، بهترین آبشارها، جنگل ها، راه های پیاده روی کوهستانی را از نزدیک تجربه کنید. نام جاهای دیدنی پل سفید به شرح زیر است:

  • روستای برنت پل سفید: روستای برنت باقدمت تاریخی ۲ تا ۳ هزار ساله و با داشتن جاذبه های توریستی و تفریحی بسیار زیبا می تواند برای علاقه مندان به طبیعت جاذبه های زیادی بهمراه داشته باشد
  • آبشار سله بن: منظره اين آبشار به همراه چشم انداز تلفيقي كوهستاني و جنگلي همواره طبيعت گردان بي شماري را به خود جذب مي نمايد. به دلیل گسترده بودن این آبشار میتوانید خیلی راحت در زیر آن شنا کنید.
  • شهر پل سفید: آب‌وهوای پل‌سفید معتدل و نیمه مرطوب است. بیشترین دمای آن در تابستانها °۳۴ سانتی‌گراد، و کمترین آن در زمستانها °۱۰- سانتی‌گراد، و میانگین بارندگی سالانۀ آن حدود ۵۵۰ میلی‌متر است. این شهر هم از لحاظ طبیعی در جایگاه ایده آلی است و هم از لحاظ آب و هوایی.

 برنامه حرکت قطار گردشگری پل سفید و امکانات سفر

قطار ریل باس ارم رجا صبح روز پنج شنبه یا جمه از تهران حرکت میکند و در این مدت شما را با شگفتی های پل سفید آشنا میکند. این قطار از تهران حرکت کرده و بعد از وعده صبحانه به جلگه زیبای ورامین می رسد. در ادامه مسیر و در گرمسار با کویر رو به رو می شوید.

بعد از گرمسار قطار به سمت شمال حرکت می کند و در کنار حبله رود توقف می کند. اینجا اولین توقف گاه گردشگری است. پس از کمی گشت و گزار قطار مجددا حرکت می کند. در این مرحله به مسیر زیبای کبوتر دره، سیمین دشت و زرین دشت می رسید. در این مناطق شما وارد مناطق کوهستانی شده اید. البته اگر بخواهید به استان گیلان سفر کنید هم میتوانید با قطار تهران رشت به شمال سفر کنید.

قطار گردشگری پل سفید

مکان های جذاب گردشگری سوادکوه، خیلی آلاشت، خیلی زیبا

«سوادکوه» از شهرستان های جنوبی استان مازندران، در دامنه شرقی کوهستان دماوند جا خوش کرده است. قرارگیری در میان این دامنه ها، طبیعت خنک و البته تماشایی و زیبا نصیب این شهرستان کرده؛ از غارها و تنگه های تماشایی گرفته تا چشمه ها و آبشارهای فراوان.

به خاطر همین طبیعت تماشایی، شهرهای این شهرستان هم بسیار زیبا و دوست داشتنی اند. یکی از این شهرها، «آلاشت» است. شهری خنک و مرتفع که برای رسیدن به آن، باید از جاده فیروزکوه و از طریق یکی از فرعی های بعد از شهر پل سفید به سمت چپ منشعب شد.

قطار گردشگری سوادکوه و ایستگاه های بین راهی

نقطه شروع برنامه قطار گردشگری سه خط طلا (پل سفید) در ایستگاه تهران است. پس از صرف صبحانه در قطار گردشگری به جلگه حاصلخیز ورامین می‌رسیم و با پشت سرگذاشتن آن جلوه‌هایی از حاشیه کویر را در نزدیک گرمسار شاهد خواهیم‌بود. پس از گرمسار با گردش به سمت شمال، در کنار حبله‌رود قرار گرفته و کمی بعد به اولین ایستگاه بازدیدمان می‌رسید.

از نمونه ایستگاه‌های راه‌آهن با مشخصه‌های ویژه ایستگاه‌های تدارکاتی سال‌های اولیه راه‌آهن است. پس از کمی گشت به قطار باز میگردیم و از مناظر فوق‌العاده دیدنی مسیر کبوتر دره، سیمین‌دشت و زرین‌دشت عبور می‌کنید. با نزدیک شدن به بخش کوهستانی شمال، به داستانی‌ترین بخش تور وارد شده‌ایم که نه فقط به لحاظ زیبایی بلکه به لحاظ فنی و تاریخی نیز بسیار جذاب است.

نظرات