قطار حومه ای تهران-هشتگرد-قزوین

قطار حومه ای تهران-هشتگرد-قزوین

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

قطار حومه ای چیست؟ اصلا آیا تابحال نام قطار حومه ای به گوشتان خورده است؟ قطار حومه ای یا Commuter Rail ریل نوعی از قطارهای هستند که برای اتصال شهرهای اقماری به یکدیگر و حمل و نقل درآنها به وجود آمده اند. در ادامه نیز باهم به بررسی مسیر قطار حومه ای تهران-هشتگرد-قزوین خواهیم پرداخت که یکی از مسیرهای پر رفت و آمد در قطار های حومه ای کشور است.

معرفی قطارهای حومه ای

همانطور که در ابتدا هم اشاره شد، منظور از قطار حومه ای، قطارهایی است که شهرهای اقماری، یعنی شهرهایی که فاصله بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند را، به یکدیگر متصل می کند. با اینکه قطارهای حومه ای در مقایسه با دیگر مسیرهای قطاری کمتر شناخته شده هستند، اما بااینحال این قطارها، از جمله ابزارهای حمل و نقلی پر مخاطب در کشور هستند.

قطارهای حومه ای معمولا مراکز استان ها و یا شهرهای بزرگ را به دیگر شهرهای نزدیک خود متصل می کنند. برای مثال در تهران، قطار هشتگرد یکی از قطارهای حومه ای است که هرروز مورد استفاده عده بسیاری از افراد است و به خصوص نیرو کار تهران و هشتگرد در این مسیر رفت و آمد زیادی دارند.

ایستگاه راه آهن تهران

تقریبا تمام قطارهایی که نقاط حومه شهر را به مرکز شهر متصل می کنند در دسته قطار های حومه ای قرار دارند. پروژه قطارهای حومه ای چندین سال است که در کشور راه اندازی شده و به بهره برداری رسیده اند و تقریبا تمامشان مورد استفاده عده بسیاری از مردم اند.

پروژه ای ناشناخته به نام قطارهای حومه ای

قطارهای حومه ای در حقیقت ابزاری هستند که فاصله موجود بین نقاط دور از مرکز درون شهری و برون شهری را در کلان شهرهایی همچون تهران، به خوبی پر می کنند و مسافران چنین مقاصدی دیگر درگیری ترافیک و استفاده از انواع خودروهای عمومی و شخصی را ندارند.

قطار حومه ای چیست؟

قطارهای حومه ای به غیر از تهران، در تعدادی دیگر از شهرهای بزرگ کشور نیز احداث شده و مورد استفاده اند و برخی از این پروژه ها بیشتر از دیگر مسیرها مورد استقبال و استفاده افراد قرار گرفته اند. قطار های حومه ای انواع مختلفی دارند و واگن های متفاوتی نیز در مسیر های ریلی این قطارها در اختیار مسافران قرار دارند. برخی از این واگن و قطارها نیز در دسته بهترین قطارهای کشور هستند. در ادامه با بررسی مسیر قطار تهران-هشتگرد-قزوین با ما همراه باشید.

 

قطار حومه ای تهران هشتگرد، پروژه ای موفق در قطارهای حومه ای

شهر تهران به واسطه پایتخت بودن و همچنین وجود ساکنین بسیار و وسعت بالای شهر، از گذشته تا بحال مورد توجه بسیاری بوده است. به همین دلیل احداث راه های دسترسی به نقاط مختلف شهر با استفاده از انواع وسیله های مختلف نیز در تهران در طی سال ها فراهم شده است.

یکی از مهمترین و موفق ترین پروژه های قطارهای حومه ای کشور با مبدا تهران به هشتگرد است که در ادامه راه خود به مقصد قزوین می رسد. مسیر قطار حومه ای تهران قزوین یکی از پر رفت و آمدترین مسیر قطارهای حومه ای در کشور است ایستگاه های آن عبارتند از شهر قدس، کرج، هشتگرد، آبیک و قزوین.

قطار حومه ای تهران هشتگرد

البته در حد فاصل تهران تا شهر قدس و کرج علاوه بر اینکه دسترسی شهری و جاده ای وجود دارد، خطوط مترو تهران نیز در آن رفت و آمد دارند. با اینحال با توجه هب حجم افرادی که در این مسیر رفت و آمد دارند، قطار حومه ای نیز برای اتصال تهران و هشتگرد در نظر گرفته شد.

برنامه حرکت قطار حومه تهران هشتگرد

قطار حومه ای تهران هشتگرد مسافران بسیار زیادی دارد و برنامه حرکت آن در تمام روزهای اداری هفته و پنج شنبه هاست. قطارهای حومه ای تهران تا هشتگرد با مبدا تهران، فعالیت خود را از ۰۴:۰۵ دقیقه صبح آغاز می کنند و آخرین رام قطار نیز دارای پایان کار اداری در ساعت ۱۹:۵۰ دقیقه است. البته در توضیح کامل تری برای زمان حرکت قطار حومه ای تهران هشتگرد باید به این نکته نیز اشاره کنیم که، تنها قطار حومه ای ۷۰۶ در روزهای جمعه فعالیت ندارد و به غیر از آن در تمام روزهای هفته امکان خرید بلیط قطار تهران هشتگرد برای مسافران وجود دارد.

برنامه حرکت قطار حومه تهران هشتگرد

قطارهای حومه ای مسیر تهران هشتگرد با نام های زیر شناخته می شوند:

  1. قطار حومه ای تهران هشتگرد ۲
  2. قطار حومه ای تهران هشتگرد ۱
  3. قطار حومه ای تهران هشتگرد ۴
  4. قطار حومه ای تهران هشتگرد ۵
  5. قطار حومه ای تهران هشتگرد ۶

این قطار ها همانظور که مشاهده می کنید فاقد شماره ۳ هستند و ترتیب معرفی آنها نیز براساس ساعت حرکتشان است. برنامه حرکت قطار حومه تهران هشتگرد در هریک از این قطارها نیز به شرح زیر است:

نام قطار شماره قطار مبدا و زمان حرکت تا مقصد
روز حرکت تهران شهر قدس کرج هشتگرد
قطار حومه ای تهران-هشتگرد ۲ ۷۰۶ روزهای اداری و پنج شنبه ۴:۰۵ ۴:۳۹ ۵:۰۱ ۵:۳۰
قطار حومه ای تهران-هشتگرد ۱ ۷۰۴ همه روزه ۶:۳۰ ۷:۰۴ ۷:۲۶ ۷:۵۰
 قطار حومه ای تهران-هشتگرد ۴ ۷۳۶ همه روزه ۱۴:۵۰ ۱۵:۲۴ ۱۵:۴۶ ۱۶:۱۰
 قطار حومه ای تهران-هشتگرد ۵ ۷۴۰ همه روزه ۱۶:۴۵ ۱۷:۱۹ ۱۷:۴۱ ۱۸:۰۵
قطار حومه ای تهران-هشتگرد ۶ ۷۱۰ همه روزه ۱۸:۳۰ ۱۹:۰۴ ۱۹:۲۶ ۱۹:۵۰

برنامه حرکت قطار حومه هشتگرد قزوین

قطار حومه ای تهران-هشتگرد، در ادامه راه خود دو ایستگاه دیگر نیز دارد که یکی آبیک و دیگری قزوین است. این مسیر قطار حومه ای در حقیقت با نام کامل قطار حومه ای تهران- هشتگرد-قزوین شناخته می شود. واگن هایی که در مسیر قطار حومه تهران هشتگرد قزوین درحال ارائه خدمات به مسافران هستند، از نوع ریل باس اند.

ساعت حرکت برنامه حرکت قطار حومه تهران هشتگرد

قطار های ریل باس دارای صندلی هایی اختصاصی و یک نفره بوده و سیستم تهویه مناسبی هم دارند. همچنین سرویس های بهداشتی نیز در قطار تعبیه شده است و مجهز به فضایی برای قرار دادن کیف و یا اثاثیه هستند. همچنین تمام قطارهای حومه ای که به مقصد تهران هستند به خط سوم مترو تهران نیز دسترسی دارند.

برنامه حرکت مسیر قطار حومه ای هشتگرد قزوین نیز به شرح زیر است :

نام قطار شماره قطار مبدا و زمان حرکت تا مقصد
روز حرکت هشتگرد آبیک قزوین تاکستان
قطار حومه ای هشتگرد- قزوین ۱ ۴۵۶ همه روزه ۱۸:۵۵ ۱۹:۰۸ ۱۹:۴۰
قطار حومه ای هشتگرد-قزوین-تاکستان ۴۵۸ همه روزه ۲۰:۲۷ ۲۰:۳۹ ۲۰:۱۷ ۲۱:۴۰
قطار حومه ای هشتگرد-قزوین ۲ ۷۴۲ همه روزه ۲۱:۱۶ ۲۱:۲۸ ۲۲:۰۰

قطار حومه ای تهران-هشتگرد- قزوین در مسیر برگشت نیز، یعنی از مبدا قزوین، دارای برنامه زمانی و حرکتی مشابهی است و تنها قطار هشتگرد-تهران ۲ به شماره قطار ۷۰۷ در روزهای جمعه فعالیت ندارد. باقی قطارها اما در تمام روزها هفته درحال جابجایی مسافران در این مسیر قطاری هستند و امکان خرید بلیط قطار هشتگرد به تهران و یا قزوین به تهران در اختیار مسافران قرار دارد.

مسیرهای حرکت قطار محلی تهران هشتگرد قزوین

قطارهای حومه ای از جمله پروژه های قطاری روبه پیشرفت کشور اند که انتظار می رود در آینده علاوه براینکه در شهرها و مسیرهای جدیدی احداث شوند، هم بیشتر شناخته شده و هم بیشتر مورد استقبال مردم نیز قرار بگیرند. در مقالات آتی در معرفی دیگر مسیرهای قطار های حومه ای کشور با ما همراه باشید.

برچسب : سفر با قطار

نظرات