فرودگاه پارس آباد مغان، فرودگاه بین المللی پارس آباد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

پارس آباد مغان یکی از شهر استان اردبیل و دومین شهر بزرگ در این استان ترک نشین کشور است. شهر پارس آباد مغان در سال ۱۳۳۰ شمسی، توسط مدیرعامل شرکت شیار آذربایجان احداث شد. پارس آباد مغان به عنوان دومین شهر بزرگ استان اردبیل، دارای یک فرودگاه بین المللی است و در ادامه با معرفی فرودگاه پارس آباد مغان با شما همراه خواهیم بود.

فرودگاه پارس آباد مغان، تاریخچه احداث

شهر پارس آباد مغان تا پیش از سال ۱۳۳۰ در استان اردبیل وجود نداشت. این شهر،همانظور که در ابتدای برنامه گفتیم، توسط مدیر عامل شرکت شیار آذربایجان احداث شد و نام خانوادگی شان پارسا بود. در ابتدا نیز نام شهر،همنام با نام خانوادگی مدیر عامل شرکت، پارسا گذاشته شد.

فرودگاه پارس آباد مغان

پارسا آباد نام قدیمی این شهر در استان اردبیل بود و بعدها به دلیل تلفظ سخت این واژه، به پارس آباد مغان تغییر پیدا کرد. با رشد و توسعه شهر، و همچنین به دلیل اینکه دومین شهر بزرگ در استان اردبیل بود، نیاز به یک ترمینال فرودگاهی داشت، به همین دلیل در سال ۱۳۵۲ ایده احداث فرودگاه پارس آباد مغان سر از ذهن مهندسین این شهر بیرون آمد.

فرودگاه بین المللی پارس آباد مغان در ابتدا تنها فرودگاهی داخلی بود، و قدیمی ترین فرودگاه در استان اردبیل نیز هست. در بین سال های ۱۳۵۲ تا سال ۱۳۸۰ این فرودگاه تحت مدیریت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بود. تا اینکه بلاخره در سال ۱۳۸۱ از این ارگان جدا شده و به شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور پیوست.

فرودگاه بین المللی پارس آباد

اردبیل یکی از استان های مهم کشور است و در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و فرهنگی کشور، نقش تعیین کننده ای دارد. از ابتدای احداث فرودگاه، برنامه پروازی منظمی برای فرودگاه پارس آباد مغان در نظر گرفته شد و نقش تعیین کننده ای در باربری و جابجایی مسافران در بخش شمال غرب کشور داشت.

فرودگاه بین المللی پارس آباد اردبیل

درحال حاضر نیز فرودگاه پارس آباد مغان دارای برنامه ای منظم و فهتگی در پرواز های خود است و در مسیر تهران، مسافران را جابجا می کند. فرودگاه پارس آباد مغان در فاصله ۷ کیلومتری مرکز شهر احداث شده و دسترسی مناسبی از طریق وسیله های حمل و نقل عمومی و یا شخصی دارد.

اطلاعات فرودگاه بین المللی پارس آباد

پس از آنکه بخواهیم به برنامه هفتگی پرواز ها، ترمینال های ورودی و دیگر اطلاعات فرودگاه پارس آباد بپردازیم، ابتدا مهمترین اطلاعاتی که باید در مورد این فرودگاه بدانید را برای شما آماده کرده ایم.

  • نام فرودگاه: Parsabad-Moghan Airport
  • موقعیت جغرافیایی: اردبیل، پارس آباد مغان
  • فاصله از مرکز شهر: ۷ کیلومتر
  • شرکت هوایی فعال: شرکت هواپیمایی ایران ایر
  • کد یاتا: PFQ
  • کد ایکائو: OITP
  • وب سایت رسمی: https://parsabad.airport.ir

شرکت هواپیمایی فعال و مقاصد پروازی فرودگاه پارس آباد

فرودگاه پارس آباد مغان در مقایسه با دیگر فرودگاه های بین المللی کشور، کوچکتر است، اما فعالیت پیوسته و منظمی دارد. تنها شرکت هواپیمایی فعال در این فرودگاه بین المللی استان اردبیل، شرکت هواپیمایی هما است و خدمات باربری و مسافری خود را با هواپیما های ATR72 به سرانجام می رساند.

پرواز های فرودگاه بین المللی پارس آباد مغان بطور هفتگی از این فرودگاه به فرودگاه بین المللی مهرآباد درحال انجام است.

پروازهای فرودگاه پارس آباد مغان

فرودگاه پارس آباد مغان با قدمتی ۴۴ ساله، یکی از فرودگاه های قدیمی کشور به حساب می آید. برنامه پروازی فرودگاه پارس آباد مغان در روالی هفتگی و منظم برقرار است و در هر هفته پروازهای منظمی از اردبیل به تهران دارد. برنامه هفتگی پروازهای پارس آباد بدین صورت است که در هر هفته، در روز شنبه راس ساعت ۰۹:۳۵ صبح، پرواز تهران پارس آباد از آشیانه خارج می شود و در ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه به پارس آباد می رسد. پرواز برگشت نیز در روز شنبه، راس ساعت ۱۱:۵ دقیقه پارس آباد را ترک کرده و در ۱۳:۳۵ دقیقه به تهران برمی گردد.

برنامه پروازی سه شنبه های هر هفته هم بدین صورت است که اولین پرواز از تهران به پارس آباد راس ساعت ۱۳:۵۵ فرودگاه مهرآباد را ترک کرده و به اردبیل می رود. راس ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه به پارس آباد می رسد و در ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه مجددا فرودگاه پارس آباد را ترک کرده و به سمت تهران حرکت میکند. پرواز برگشت از پارس آباد در روز سه شنبه هر هفته راس ساعت ۱۷:۵۵ دقیقه وارد تهران می شود.

پس در یک نگاه کلی، امکان خرید بلیط هواپیما تنها در دور مسیر در این فرودگاه فراهم است:

  1. خرید بلیط هواپیما تهران پارس آباد
  2. خرید بلیط هواپیما پارس آباد تهران

آدرس دقیق فرودگاه پارس آباد مغان

همانطور که گفته شد فرودگاه پارس آباد مغان در فاصله ۷ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و دسترسی مناسبی برای افراد دارد. آدرس دقیق این فرودگاه به صورت کامل در استان اردبیل، شهرستان پارس آباد، کیلومتر ۵ جاده کشت و صنعت مغان قرار دارد.

فرودگاه پارس آباد مهمترین فرودگاه موجود در استان اردبیل است و به همین دلیل تلاش شده تا بهترین خدمات ممکن در آن قرار گیرد. از جمله خدمات و امکاناتی که در حال حاضر در فرودگاه بین المللی پارس آباد وجود دارد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مرکز تلفن
  • پارکینگ
  • دسترسی مسافرین به اینترنت
  • ساختمان سپاه
  • نمازخانه
  • ساختمان پلیس
آدرس دقیق فرودگاه پارس آباد مغان

فرودگاه پارس آباد درحال حاضر دارای تنها یک ترمینال پروازی است و ۱۷۰ هکتار وسعت دارد. کلاس پروازی این فرودگاه نیز از دسته G است. این فرودگاه فاقد ترمینال پروازی برای حجاج است و مسافران باید ابتدا به تهران پرواز کرده و سپس عازم سرزمین وحی شوند و یا از استان های مجاور خود استفاده کنند.

البته با توجه به افزایش اهمیت و خدمات این فرودگاه، پیشبینی می شود فرایند های احداث ترمینال های جدید و گسترش فرودگاه پارس آباد مغان در دستور کار قرار بگیرد.

نظرات