فرودگاه اردبیل، اطلاعات فرودگاه بین المللی اردبیل

فرودگاه بین المللی اردبیل

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

اردبیل، در بخش شمال غربی ایران، یکی از شهرهای توریستی کشور و بهترین مکان ها برای سفر است. اردبیل از شهر های مردمان غیور و شیرین زبان ترک است و جاذبه های دیدنی بسیار زیادی دارد. در این مقاله اما با بررسی فرودگاه بین المللی اردبیل، یا همان فرودگاه اردبیل با شما همراهیم.

فرودگاه اردبیل Ardabil Airport

در بین تمام فرودگاه های کشور، تعدادی استفاده داخلی و تعدادی نیز فرودگاه هایی بین المللی اند. فرودگاه اردبیل نیز یکی از همین فرودگاه های بین المللی در کشور است که با ارائه خدماتی مناسب، وظیفه خود را در صنعت هوایی کشور، در بخش شمال غربی ایران ایفا می کند.

استان اردبیل، به مرکزیت شهر اردبیل در شمال غربی ایران قرار دارد و همواره در زمره شهرهای مهم کشور در عرصه فعالیت های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نقشی تعیین کننده داشته است. شهر اردبیل دارایمنطقه ای هوایی تحت عنوان فرودگاه یک بین المللی است و حجم بالایی از رفت و آمد های هوایی کشور را به خود اختصاص داده است.

فرودگاه اردبیل

روند بررسی و آغاز به ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۵۲ آغاز شد و مطلعات اولیه برای احداث این فرودگاه انجام شد. فرایند کار احداث در مدتی ۶ ساله در دستور کار قرار گرفت و در نهایت فرایند اجرایی شدن احداث فرودگاه اردبیل، در سال ۱۳۵۸، یعنی یکسال پس از انقلاب، بصورت رسمی آغاز شد.

با آغاز جنگ تحمیلی فرایند احداث فرودگاه بین المللی اردبیل دچار تاخیر شد و ادامه فرایند احداث در سال ۱۳۶۸ از سر گرفته شد. بلاخره پس از ۲ سال، یعنی در سال ۱۳۷۰، احداث فرودگاه اردبیل به پایان رسید و این آشیانه پروازی نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

اطلاعات فرودگاه بین المللی اردبیل

فرودگاه بین المللی اردبیل، بر اساس اطلاعات موجود، در سال ۲۰۱۶ دارای ۱۹۹۸ پرواز ورودی و خروجی بوده است. همچنین بالغ بر ۲۴۹۴۰۰ کیلوگرم در فعالیت های باربری این فرودگاه جابجا شده است. البته جالب ترین آمار مربوط به تعداد مسافران این فرودگاه در سال ۲۰۱۶ است.

برنامه هفتگی فرودگاه اردبیل

در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱٫۷۶۳٫۱۳۳ نفر مسافر در این فرودگاه پروازهای خود را به مقصد رسانده اند! از جمله مهمترین اطلاعاتی که در مورد فرودگاه اردبیل باید به یاد داشته باشید می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نام فرودگاه اردبیل: Ardabil Airport
  • کد یاتا: ADU
  • کد ایکائو: OITL
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۱۵ متر
  • نوع فرودگاه: عمومی
  • ترمینال ها: ۲ ترمینال مجزا
  • وب سایت رسمی فرودگاه اردبیل: ardabil.airport.ir

شرکت هواپیمایی فعال در فرودگاه بین المللی اردبیل

فرودگاه اردبیل در دسته فرودگاه های جوان کشور به حساب می آید و دارای فناوری و تکنولوژی های به روزی است. این فرودگاه توانایی پذیرش هواپیماهایی پهن یکر همچون ایرباس ۳۰۶ را دارد. از جمله شرکت های هواپیمایی که در این فرودگاه مشغول به فعالیت هستند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

شرکت‌ های هواپیمایی مقصدهای پروازی
هواپیمایی آتا فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
ایران ایر فرودگاه بین‌ المللی ملک عبدالعزیز، فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی آسمان فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی ایران ایرتور فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی ماهان فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی قشم فرودگاه بین‌ المللی بغداد، فرودگاه بین‌ المللی نجف

در جدول بالا تنها به ذکر فعال ترین شرکت های هواپیمایی ایران در فرودگاه اردبیل پرداختیم. اما اگر به دنبال لیست کامل شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه بین المللی اردبیل هستید، این ایرلاین ها به شرح زیرند:

شرکت های هواپیمایی فرودگاه بین المللی اردبیل
  1. هواپیمایی آسمان
  2. هواپیمایی ایران ایر
  3. هواپیمایی قشم
  4. هواپیمایی ماهان
  5. هواپیمایی آتا
  6. هواپیمایی معراج
  7. هواپیمایی کاسپین

ترمینال های فرودگاه اردبیل، فناوری و تکنولوژی موجود در فرودگاه اردبیل

فرودگاه اردبیل دارای دو باند متقاطع فرود به طول ۳۹۲۸ متر و ۲۵۰۰ متر است، و با ضریب استحکام ۸۰ و ۶۵، مجهز به سیستم لندینگ ILS و چراغ‌ های روشنایی مناسب برای انجام پرواز در شرایط بدجوی و پروازهای شب است. همچنین، فرودگاه مجهز به آخرین دستگاه‌های ناوبری همانند VOR ,DME ,NDB, ILS و سیستم‌ های ارتباطی ATIS و سیستم مخابراتی هوانوردی سوچینگ و فضای كنترلی CTR حدود ۲۵ مایل و ارتفاع ۲۰۵۰۰ پا است.

ترمنیال فرودگاه اردبیل

فرودگاه اردبیل دارای دو ترمینال مسافربری، ساختمان پاویون، مرکز سوخت‌ رسانی مستقل، زیر نظر شركت منطقه‌ ای نفت اردبیل و اداره هواشناسی و تاسیسات ایمنی و فنی است. در باند های فرودگاه بین المللی اردبیل امکان نشست و برخواست هواپیماهای پهن پیکری همانند ایرباس ۳۰۶ و توپولوف وجود دارد.

همچنین در آشیانه این فرودگاه هواپیماهای دیگری همانند فوکر ۱۰۰ و BEA نیز وجود دارد. علاوه بر این فرودگاه اردبیل دارای امکاناتی همچون غرفه های تجاری، خودپرداز، رستوران و بوفه نیز هست.

برنامه هفتگی فرودگاه اردبیل، چه شهرهایی پرواز مستقیم به اردبیل دارند؟

فرودگاه اردبیل از ابتدای کار یک فرودگاه بین المللی نبود و در سال های اخیر، با افزایش تقاضا و پروازهای موجود به این فرودگاه، و همچنین با رشد و پیشرفت شهر اردبیل به عنوان یکی از استان های شاخص در کشور، فرایند بین المللی شدن فرودگاه اردبیل در دستور کار قرار گرفت.

فرودگاه اردبیل در هر هفته دارای پروازهایی مستقیم به تهران و مشهد است. البته بصورت دقیق تر باید گفت پروازهای به مقصد تهران و مشهد در فرودگاه اردبیل به صورت روزانه در حال انجام هستند. برای دیگر شهرهای کشور فرودگاه اردبیل دارای پروازهایی است که به صورت هفتگی و گاهی ماهانه، درحال انجامند. بد نیست اگر به این نکته هم اشاره کنیم که خرید بلیط پرواز اردبیل مشهد و اردبیل تهران، دو مورد از پر تقاضاترین پروازهای این فرودگاهند.

تابلو پرواز فرودگاه اردبیل

در فرودگاه اردبیل پروازهای متعددی از شهرهایی همانند اصفهان، شیراز، کیش و کرمان نیز برقرار است. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که تعداد این پروازها در فصل و ماه های مختلف سال متفاوت است.

نکات خرید اینترنتی بلیط هواپیما

همانند تمام فرودگاه های کشور، قوانین لازم الاجرا در فرودگاه اردبیل نیز مطابق با آیین نامه اساسی سازمان هوایی کشور است. اما خالی از لطف نیست اگر به مهمترین نکات در حین خرید بلیط هواپیما داخلی و یا خارجی، در فرودگاه بین المللی اردبیل اشاره کنیم.

  • اگر به صورت خانوادگی یا گروهی مسافرت می‌کنید و مایلید در کنار دیگر هم‌‌سفران خود باشید، پیش از وقت تعیین شده در فرودگاه حضور داشته باشید تا درخواست های شما راحتتر مورد بررسی قرار بگیرد.
  • تا هنگام توقف و فرود کامل و اعلام خلبان، یا کادر پرواز از صندلی ها خود بلند نشده و کمربند ایمنی تان را ببنیدید.
  • هنگام ترک هواپیما توجه داشته باشید چیزی ازوسایل شخصی خود را جا نگذارید.
  • در بعضی از پروازهای بین‌ المللی قبل از فرود در مقصد کارت‌ هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که به‌ منظور ایجاد سهولت در انجام تشریفات گمرکی و گذرنامه باید اطلاعات درخواست شده را درکارت قید نمایید.
  • در پروازهای بین‌ المللی چنانچه قصد دارید بیش از سه روز در مقصد بمانید، جای بازگشت خود را که از مبدا نگهداری نموده‌اید، از طریق دفتر شرکت هواپیمایی مربوطه درمحل مجددا تائید فرمایید. عدم تایید مجدد باعث ابطال جای ذخیره شده خواهد شد.
  •  در کلیه پروازهای داخلی و بین المللی کشیدن سیگار ممنوع است.
  • بازرسی نهایی، به منظور حفظ ایمنی پروازها انجام می‌شود.
معرفی فرودگاه بین المللی اردبیل

پیشبینی می شود فرودگاه بین المللی اردبیل در ادامه گسترش بیشتری پیدا کرده و پروازهای بسیاری از این فرودگاه به نقاط مختلف داخلی و خارجی صورت بگیرد.

نظرات