قیمت بلیط هواپیما چگونه تغییر میکند؟

چه عواملی در قیمت بلیط هواپیما تأثیرگذار هستند؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

خرید بلیط هواپیما همیشه استرسی و نگرانی‌های خاص خود را دارد. فرقی نمی‌کند که قصد دارید یک بلیط سیستمی ارزان قیمت بخرید یا یک بلیط چارتر لحظه آخری، در هر حال فرآیند خرید ممکن است ساعت‌ها به طول بینجامد و زمان ارزشمند شما را هدر دهد. ما هم به این نگرانی و مشکل شما واقف هستیم و در صدد راحت تر کردن روند خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین، یک مقاله برای شما آماده کرده‌ایم که می‌تواند بسیاری از ابهامات شما در این زمینه را از بین ببرد.

شاید فکر کنید که رزرو بلیط آنلاین هواپیما نباید خیلی سخت باشد، اما عواملی هستند که در قیمت بلیط هواپیما تأثیر مستقیم دارند. پس از اینکه توسط مقاله ما، دانش خود در مورد عوامل تاثیرگذار قیمت بلیط را بروز کردید، به توصیه‌های بعدی ما دقت کنید تا بتوانید بلیطی با بهترین قیمت و کیفیت را از آنِ خود کنید.

اجازه دهید وقت را بیش از این هدر ندهیم و این نکات ارزشمند را زیر ذره‌بین ببریم.

 

خرید آنلاین پرواز تهران مشهد چارتر

 

قیمت بلیط هواپیما به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت یک بلیط هواپیما بر اساس معیارهای زیادی محاسبه می‌شود که بسیاری از آن‌ها ثابت و همیشگی هستند اما متاسفانه گاهی اوقات قیمت بلیط هواپیما به قدری تغییر می‌کند که مسافران از اینکه نمی توانند در یک هواپیما دو صندلی با قیمت یکسان بخرند، شکایت می کنند. به طور کل عوامل زیر مهمترین تأثیر را در تعیین قیمت بلیط هوپیما دارند:

 

خرید بلیط هواپیما در مناسبت‌ها و تعطیلات رسمی

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تغییر قیمت بلیط هواپیما می‌شود مطابق بودن پرواز شما با مناسبت‌ها و تعطیلات رسمی تقویم کشور است. به عنوان نمونه، مناسبت‌هایی همچون ولادت امام رضا (ع) موجب افزایش ترافیک پروازهای تهران مشهد یا مشهد تهران می‌شود.

همچنین مناسبت‌هایی همچون تعطیلات نوروز، باعث می‌شود که تمام شهرهای پرجمعیت کشور مانند اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز به میزان بیشتری باعث تغییر نرخ بلیط هواپیما می‌شود. در کل اگر به فکر سفر در حین تعطیلات مهم کشوری هستید، بهتر است خرید بلیط هواپیما ارزان را به فراموشی بسپارید.

 

 

خرید بلیط هواپیما در تعطیلات رسمی

 

روز و ساعت پرواز هواپیما

یکی دیگر از عوامل اثرگذار بهترین زمان خرید بلیط هواپیما روز و ساعت پرواز شماست. اگر دوست دارید پرواز ارزان قیمتی برای خود رزرو کنید، بهتر است پرواز خود را در اواسط هفته ( ترجیحاً دوشنبه، سه‌شنبه) و در ساعات اولیه یا اواخر روز خریدای کنید. خرید بلیط در صبح‌ همچنین این مزیت را دارد که در صورت تأخیر یا کنسل شدن پرواز، می‌توانید با استفاده از هواپیما‎های بعدی به مقصد خود برسید. اما اگر صرف هزینه اصلاً برای شما مهم نیست، می‌توانید در تعیطلات آخر هفته، پرواز خود را انجام دهید.

 

شرکت هواپیمایی و کلاس پروازی

به طور کل کشور ایران در حال حاضر ۲۲ شرکت هواپیمایی دارد که برخی از آن‌های فعالیت بیشتری داشته و مسیرهای پروازی بیشتری را پوشش می‌دهند، و برخی دیگر پروازهای کمتری را انجام می‌دهند. این امر باعث می‌شود که حتی انتخاب یک ایرلاین هم در تعیین قیمت بلیط هواپیما دخیل باشد. به عنوان نمونه، ایرلاین‌های ماهان، ایران ایر و آسمان بیشترین تعداد پرواز را انجام می‌دهند. طبیعتاً انتخاب این ایرلاین‌ها باعث افزایش قیمت بلیط شما می‌شود.

 

کلاس پروازی و توع ایرلاین در قیمت بلیط هواپیما

 

قیمت بلیط هواپیما ماهان

همانطور که می‌دانید شرکت هواپیمایی ماهان یکی از بهتربن و شناخته شده ترین ایرلاین‌های ایرانی است. بنابراین وقتی به عنوان مثال بلیط هواپیما تهران مشهد را از این شرکت هواپیمایی خریداری می‌کنید، قیمت تمام شده شما بیشتر از ایرلاین‌های دیگر ایرانی خواهد بود. این امر به این دلیل است که به دلیل تقاضای زیاد مسافران برای استفاده از خدمات هواپیمایی ماهان، بلیط ها زودتر فروش می‌رود و طبیعتاً کسی که بخواهد بلیطی تهیه کند، باید هزینه بیشتری بپردازد. در صورتی که اگر بخواهید همین مسیر پروازی را از شرکتی همچون ساها خریداری کنید، می‌بایست هزینه‌ای به مراتب کمتر بپردازید.

سیستمی یا چارتری بودن بلیط هواپیما

شاید به قدری نام بلیط چارتر را شنیده باشید که دیگر اشاره به تفاوت بلیط سیستمی و چارتر برای شما خسته کننده باشد، (اگر اینطور نیست، توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای انتخاب و خرید بلیط چارتر مراجعه کنید) اما به صورت خلاصه می‌توان گفت که بلیط چارتری همیشه قیمت پایین تری از بلیط سیستمی دارد.

 

قیمت بلیط هواپیما چارتر

اجازه دهید با یک مثال ساده تفاوت قیمت بلیط هواپیما سیستمی و چارتر را متوجه شوید. اگر بخواهید یک پرواز سیستمی را برای مسیر پروازی تهران شیراز تهیه کنید، باید هزینه‌ای حدود ۴۰۰ هزار تومان بپردازید. این در حالی است که اگر یک بلیط چارتر را در همین مسیر خریداری کنید، قیمت بلیط شما تا ۲۵۰ هزار تومان کاهش می‌یابد. شاید برایتان جالب باشد اما خدمات ارائه شده در پرواز سیستمی و چارتر هیچ تفاوتی ندارد! با این حال اما، اگر قصد دارید درخواست استرداد بلیط هواپیما کنید، خرید بلیط چارتر انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود.

 

نکاتی ارزشمند برای خرید بلیط هواپیما با بهترین قیمت و کیفیت

شاید تا به حال اصطلاح فوت کوزه‌گری را شنیده باشید، جالب است بدانید که خرید بلیط هواپیما، مخصوصاً به صورت آنلاین، ترفندهایی دارد. حالا که با مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار تعیین قیمت بلیط آشنا شدید، قصد داریم یک قدم پا را فراتر بگذاریم و نکاتی را به شما بگوییم که به شما کمک می‌کنند تصمیمی راحت‌تر و آگاهانه‌تری در خرید بلیط هواپیما داشته باشید.

 

قیمت بلیط هواپیما های مختلف را بررسی کنید

برای خرید بلیط ارزان قیمت، پروازهای همه ی ایرلاین ها اعم از بلیط چارتر و سیستمی بگردید، آن ها را با هم مقایسه کنید و بهترین را انتخاب کنید. شاید فکر کنید نرخ بلیط هواپیما ثابت است و چندان تغییری نمی‌کند؛ واقعیت امر آن است که میزان نوسان قیمت در سایت‌های مختلف خرید بلیط به یک شکل نیست و هر کدام از این سایت‌ها، براساس سیاست‌های خاص خود عمل می‌کنند. به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد در سامتیک، نوسانی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان داشته باشد. پس می‌توان گفت که اگر به دنبال تهیه بلیط ارزان و خوب هستید، باید کمی وقت صرف کنید.

 

 

تخفیف ویژه بلیط هواپیما در شبکه های اجتماعی

 

شبکه های اجتماعی را دنبال کنید

اگر دوست ندارید هر دقیقه ایمیل و گوشی خود را چک کنید تا پیشنهادهای لحظه آخری بلیط هواپیما به اطلاع شما برسد، بهترین کار این است که از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. در واقع بسیاری از پیشنهادهای تخفیف یا خرید لحظه آخری بلیط هواپیما در شبکه های اجتماعی‌ همچون اینستاگرام هستند.

با ایرلاین های متفاوت سفر کنید

جستجوی پروازهای یک ایرلاین معمولا ساده ترین راهکار است اما برای داشتن نتیجه ای بهتر، پروازهای ایرلاین های متفاوت را جستجو کنید، گاهی با انتخاب ایرلاین های متفاوت، بلیط با قیمت بهتر و خدمات منحصربه‌فردتری را تجربه می‌کنید.

همزمان خرید کنید

به جای اینکه بلیط هواپیما، هتل، بیمه مسافرتی و … را از جاهای متفاوت بخرید، سعی کنید آن ها را همزمان و از یک جا خریداری کنید. معمولا خرید همزمان بلیط و هتل مقرون به صرفه تر از خرید جداگانه است.

 

خرید بلیط لحظه آخری

بلیط لحظه آخری هیچ فرقی با بلیط های عادی ندارد و صندلی پروازِ شخصی که اقدام به خرید بلیط لحظه آخری کرده دقیقاً مشابه مسافری است که بلیط سیستمی یا چارتری همان پرواز را تهیه کرده است. پس نباید فکر کنید که بلیط‌های لحظه آخری به دلیل ارزانتر بودن، صندلی و شرایط پروازی مناسبی ندارند. البته خرید بلیط به صورت لحظه آخری ممکن است برای همه مناسب نباشد، می‌پرسید چرا؟

زیرا اگر جز آن دسته از مسافرانی هستید که همیشه از قبل برای سفرشان برنامه‌ریزی می‌کنند و همه چیز را تدارک می‌بینند، شانس کمتری برای به دست آوردن بلیط لحظه آخری هواپیما دارید. اینگونه بلیط‌ها اگرچه از نظر مالی برای مسافران بسیار مقرون به‌صرفه هستند؛ اما از نظر برنامه‌ریزی و زمان پرواز، هیچ حق انتخابی برای مسافر باقی نمی‌گذارند و دست مسافر در این موارد کاملا بسته است.

بنابراین اگر خیلی اهل برنامه‌ریزی قبل از سفر نیستید و به دنبال بهترین قیمت هستید، خرید بلیط هواپیما لحظه آخری می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

نظرات

با اینکه شما گفتین بلیط لحظه آخری و چارتر از لحاظ کیفیت و خدمات هیچ فرقی با بلیط های سیستمی نداره باید بهتون بگم که من چندباری این بلیطا رو خرید م متاسفانه بیشترشون اصلاً کیفیت قابل قبولی نداشتن. وقتی از مسئول هواپیما هم مسئله رو جویا شدم بهم گفتن که پرواز چارتری همینه دیگه!

    سلام و درود بر شما،
    از اینکه تجربه بدی را با پرواز چارتری و لحظه آخری داشتید متأسف هستیم. طبق قوانین کاهش قیمت نباید باعث کاهش روند خدمات رسانی در پروازها بشه. در سفر بعدی تون حتماً قبل از سوار شدن این موضوع رو به مسئولان هواپیما اطلاع بدید و در صورت جواب نگرفتن پرواز خودتان را عوض کنید.

سلامممم.
فرق بلیط لحظه آخری با چارتر چیه؟ منظور این دوتسی که کامنت زده رو نفهمیدم من که لحظه آخری چیه؟!

    سلام معین عزیز٫
    بلیط لحظه آخری در ساعات و لحظات پایانی پرواز در دسترس هست اما بلیط چارتری از ابتدای آغاز فروش بلیط هواپیما برای یک مقصد سفری وجود دارد.

من شنیدم اگر مثلا ۵ تا صندلی خالی مونده باشه، قیمتشون بیشتره تا اگر مثلا یدونه صندلی خالی توی پرواز باقی مونده باشه.
واقعا همینجوریم هست؟!

    سلام مهناز عزیز٫
    بله.
    حرف شما کاملا درسته. هرچقدر تعداد صندلی ها کمتر باشند؛ قیمت هم کاهش پیدا میکنه.

نوع هواپیما هم در قیمت بلیط هواپیما موثره؟

    بله.
    نوع هواپیمای انتخابی هم در قیمت بلیط هواپیما اثر گذار است.