شرکت ریل سیر کوثر - معرفی، قطارها و مسیرهای فعالیت

شرکت ریل سیر کوثر – معرفی، قطارها و مسیرهای فعالیت

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ریل سیر کوثر یکی از نام های شناخته شده در میان دیگر شرکت های قطاری ایران است. این شرکت قطاری یکی از شرکت هایی است که در سال های اخیر فعالیت و رشد خوبی داشته و توانسته ارزش های زیادی را به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور اضافه کند. این شرکت که از زیر مجموعه های شرکت قطاری سفیر است بخشی از حمل و نقل روزانه توسط قطار را پوشش داده و در این زمینه خدمات خوبی به مسافران ارائه می دهد. در ادامه این مطلب به توضیح موارد زیر می پردازیم:

  • معرفی ریل سیر کوثر
  • قطارهای شرکت ریل سیر کوثر
  • مسیرهای فعالیت شرکت ریل سیر کوثر

معرفی ریل سیر کوثر

فعالیت ریل سیر کوثر از سال ۱۳۸۴ شروع شد و با توجه به این مسئله نمی توان آن را یک شرکت قدیمی دانست. البته در رقابت با شرکت های قدرتمندی همچون رجا و فدک ظرفیت کمتری در ریل سیر کوثر فراهم شده، اما در مجموع عملکرد این شرکت قطاری را با توجه به عملکرد ضعیف بسیاری از شرکت های قطاری می توان خوب دانست.

معرفی ریل سیر کوثر

فعالیت مسافری ریل سیر کوثر

در زمینه حمل مسافر ریل سیر کوثر با هدف اصلی توسعه ناوگان قطاری کشور وارد این میدان شد. البته این شرکت در رسیدن به هدف خود تا حدی موفق بوده و تاکنون با استفاده از ۲۵ واگن ۴ تخته لوکس غزال کوثر، ۲۰ واگن شش تخته و ۲ دستگاه رستوران توانایی جا به جایی ۲۰۰۰ مسافر در روز را دارد. در واقع در زمینه حمل مسافر این قطار با ۲ رام قطار فعالیت خود را شروع کرد و اکنون این شرکت ۵ رام قطار مسافری در اختیار دارد.

در این سال ها اقدامات ریل سیر کوثر تنها در زمینه افزایش ظرفیت نبوده و بر روی توسعه کیفی خدمات مسافری خود نیز تمرکز داشته است. نوسازی قطارها بخشی از این خدمات بوده است.

فعالیت مسافری ریل سیر کوثر

فعالیت باری ریل سیر کوثر

البته ریل سیر کوثر خدمات خود را به حمل مسافر محدود نکرده و در سال ۱۳۹۱ ورود قدرتمندانه ای به عرصه قطارهای حمل بار داشت. سال ۱۳۹۱ این شرکت با فعالیت در مزایده راه آهن جمهوری اسلامی توانست با خرید ۱۳۴ دستگاه واگن مخزن دار فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل باری شروع کند.

در حال حاضر خدمات شرکت ریل سیر کوثر در زمینه حمل بار با ناوگانی قدرتمند در حال انجام است. ۲۵۰ واگن لبه بلند، ۱۰۰ واگن لبه کوتاه و ۲۳۴ واگن مخزن دار ناوگان باری این شرکت را تشکیل می دهند. در بیشتر موارد از این قطارها برای حمل مواد معدنی و مواد نفتی استفاده می شود.

قطارهای ریل سیر کوثر

در زمینه قطارهای مسافری ریل سیر کوثر با دو نوع قطار سعی کرده که نیاز بیشتر مسافران را پوشش دهد. این قطارها شامل دو قطار غزال و قطار اپتیما است. در مجموع ۲۵ واگن از قطارهای فعلی این شرکت از قطار چهارتخته غزال هستند و ۲۹ واگن نیز قطار اپتیما است که در دسته قطارهای ۶ تخته قرار می گیرد. در ادامه در مورد ویژگی ها و امکانات هرکدام از این قطارها توضیحات کوتاهی ارائه می دهیم.

قطارهای ریل سیر کوثر

قطار غزال ریل سیر کوثر

قطار غزال نه تنها بهترین قطار ریل سیر کوثر است، بلکه همواره در دسته قطارهای درجه یک قرار داشته و یکی از بهترین قطارهای کشور بوده است. البته این قطار توسط شرکت بن ریل نیز ارائه می شود. تنها تفاوت قطار غزال بن ریل و ریل سیر کوثر در نوع خدمات است. در قطار غزال VIP بن ریل سطح خدمات کمی بیشتر از قطار غزال ریل سیر کوثر است و به همین دلیل قطار غزال ریل سیر کوثر قطار ۴ ستاره و قطار غزال بن ریل قطاری ۵ ستاره محسوب می شود.

برخی از ویژگی ها و امکانات قطار غزال ریل سیر کوثر شامل موارد زیر است:

  • ارائه خدمات توسط مهمانداران حرفه ای و آموزش دیده
  • سیستم احضار مهماندار
  • سیستم صوتی و تصویری
  • سیستم تهویه هوای مطبوع
  • عایق بندی قطار در برابر رطوبت و سرما و گرما و سروصدا
  • پذیرایی رایگان با بسته های میان وعده
  • ارائه سرویس خواب کاملا بهداشتی
قطار غزال ریل سیر کوثر

قطار اپتیما

قطار اپتیما دیگر قطار شرکت ریل سیر کوثر است که در دسته قطارهای ۶ تخته قرار می گیرد. این قطار یک قطار ۶ تخته سه ستاره است که به عنوان یکی از بهترین قطارهای ۶ تخته کشور شناخته می شود. در ادامه به طور خلاصه به معرفی امکانات این قطار می پردازیم:

  • سیستم تهویه هوا با قابلیت تنظیم در هر کوپه
  • سیستم صوتی و تصویری در هر کوپه
  • سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی در هر واگن
  • پذیرایی رایگان در یک میان وعده
  • شیشه و بدنه عایق قطار
  • پریز برق ۲۲۰ ولت درهر کوپه
  • امکان خرید تنقلات و غذا از رستوران
قطار اپتیما

مسیرهای فعالیت قطارهای شرکت ریل سیر کوثر

۵ قطار فعال این شرکت در حال حاضر در مسیرهای مشهد تهران و تهران مشهد، مشهد بندرعباس و بندرعباس مشهد و مشهد یزد و یزد مشهد فعال هستند. البته در ابتدا مسیر مشهد بندرعباس و مشهد یزد تحت پوشش قطار های ریل سیر کوثر نبودند که با اضافه شدن قطارهای غزال به ناوگان مسافربری این شرکت این قطارها در این مسیرها فعالیت خود را شروع کردند.

برچسب : سفر با قطار

نظرات